Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 320 tyhjäkäynti hakee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tupex83
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 212
    • Salo

    e30 320 tyhjäkäynti hakee

    Auto on siis BMW 320 2d vm-86
    On ollut ongelmaa tyhjäkäynnin jo pitemmän aikaa. Imuvuotoa on löydetty joka kohdasta ja letkuja/tiivisteitä vaihdettu. Imuvuotoa ei siis enää ole. Ennen imuvuotoa auto kävi kovilla kierroksilla n.2000 rpm. Nyt auto vouvaa ja hakee tyhjäkäyntiä 1000-2000 rpm välillä. Auto on kerran säädätetty huollossa. Missä mahtaa olla nyt vika? Kiitoksia etukäteen tietäville

    Exät: E30 320 -86, E46 316 -01
    E60 525iA M-Sport -05, nykyinen E60 535d M-Sport
  • K.S.
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 649
    • Espoo

    #2
    eikai sitä ole säädetty silloin kun siinä vielä oli ne ilmavuodot?

    Comment

    • Tupex83
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 212
      • Salo

      #3
      Originally posted by K.S.
      eikai sitä ole säädetty silloin kun siinä vielä oli ne ilmavuodot?

      Ei missään nimessä vaan säädätys tehtiin vuotojen paukkausten jälkeen

      Exät: E30 320 -86, E46 316 -01
      E60 525iA M-Sport -05, nykyinen E60 535d M-Sport

      Comment

      • ZoMbiE
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2583
        • Lohja, Virkkala

        #4
        Tyhjäkäyntimoottori jumissa? Koita putsata se nyt aluks, jos et ole jo putsannut..

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by ZoMbiE
          Tyhjäkäyntimoottori jumissa? Koita putsata se nyt aluks, jos et ole jo putsannut..
          vm. 86 320i on l-jetronicilla, siinä ei ole tyhjäkänyti moottoria.

          Tyhjäkäynnin korotus tehdään vanhanaikaisella lisäilmaluistilla, luistin toiminta perustuu vahaan, joka turpoaa lämmöstä ja näin sulkee lisäilma kanavan lämpmällä moottorilla.

          Tuo humppaus johtuu siitä, että kaasuläppä katkaisija ollessa tyhjäkäynti alueella katkaisee ruisku polttoaineen syötön n. 2000rpm(nk. coastal cutoff)
          Kierrosten taas laskiessa polttoaineen syöttö taas aktivoituu ja vuotova lisäilmaluisti antaa liikaa ilmaa läpän ohi ja kierrokset nousevat taas tuonne lähelle 2000 rpm ja sama sykli alkaa alusta.

          Aja kone lämpimäksi ja tulppaa lisäilma luistilta imusarjaan menevä letku, niin saa varmuuden että vika johtuu juuri tuosta lisäilmaluistista.
          Olli.

          Comment

          • Tupex83
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2005
            • 212
            • Salo

            #6
            Originally posted by Rocla
            vm. 86 320i on l-jetronicilla, siinä ei ole tyhjäkänyti moottoria.

            Tyhjäkäynnin korotus tehdään vanhanaikaisella lisäilmaluistilla, luistin toiminta perustuu vahaan, joka turpoaa lämmöstä ja näin sulkee lisäilma kanavan lämpmällä moottorilla.

            Tuo humppaus johtuu siitä, että kaasuläppä katkaisija ollessa tyhjäkäynti alueella katkaisee ruisku polttoaineen syötön n. 2000rpm(nk. coastal cutoff)
            Kierrosten taas laskiessa polttoaineen syöttö taas aktivoituu ja vuotova lisäilmaluisti antaa liikaa ilmaa läpän ohi ja kierrokset nousevat taas tuonne lähelle 2000 rpm ja sama sykli alkaa alusta.

            Aja kone lämpimäksi ja tulppaa lisäilma luistilta imusarjaan menevä letku, niin saa varmuuden että vika johtuu juuri tuosta lisäilmaluistista.

            Joo aattelin myös itsekkin että vika voisi johtua lisäilman luistimesta mutta kun uusien letkujen yhteydessä ostin uuden lisäilmaluistimen eli siitä ei ongelma kiikasta. On kyllä niin outo vika ettei millään avaudu mulle. Mulla alkaa olla jo ideat vähissä. Olisiko jollain vielä jokin uusi konsti?

            Exät: E30 320 -86, E46 316 -01
            E60 525iA M-Sport -05, nykyinen E60 535d M-Sport

            Comment

            • ZoMbiE
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 2583
              • Lohja, Virkkala

              #7
              Originally posted by Rocla
              vm. 86 320i on l-jetronicilla, siinä ei ole tyhjäkänyti moottoria.
              Kappas, en tuota taas ajatellutkaan, mutta vastaava osahan tuo on

              Comment

              • Xhawk
                OBTCF Member
                • Jul 2004
                • 2326
                • Kierrosalueella (hki)

                #8
                Ilmamäärämittari ja/tai kaasuläpänasentotunnistin
                "Position One, Position One"
                Punainen miesten voimisteluauto

                BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                Comment

                • kimpu
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2004
                  • 171
                  • PORI

                  #9
                  mulla on omassa autossa ihan sama vika bmw e30 320i -89.... ilmavuodot korjattu kaasuläpänasentotunnistin vaihdettu eikä ole auttanut ja tuo co lukemakin on tuolla 5.9 korvilla ja pensaa kuluu ihan sikana...
                  WRUUM WRUUM

                  Comment

                  • Tupex83
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 212
                    • Salo

                    #10
                    Arvot

                    Inhottava on vika! Mulla on nyt seuraavanlaiset arvot:

                    co : 0:16
                    co korj: 0:22
                    co2: 10:7
                    o2: 6:00

                    Aika prinkkalaa ovat nuo arvot eikä varmasti mene katsastuksestakaan läpi!

                    Exät: E30 320 -86, E46 316 -01
                    E60 525iA M-Sport -05, nykyinen E60 535d M-Sport

                    Comment

                    • Tupex83
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 212
                      • Salo

                      #11
                      Apuja tarvitaan vielä!

                      Exät: E30 320 -86, E46 316 -01
                      E60 525iA M-Sport -05, nykyinen E60 535d M-Sport

                      Comment

                      • osilpi
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 486
                        • Espoo

                        #12
                        Eli mites tuon lisäilmaluistin kunto siis tarkistetaan?

                        Olikos se niin, että jos siitä luistista lähtevän letkun puristaa lyttyyn tyhjäkäynnillä ja kierrokset nousee -> se on rikki???

                        Omalla nousee kierrokset lämpimällä koneella 1000rpm -> 2000rpm, kun puristaa letkun lyttyyn.

                        Kylmänä auto käy tyhjäkäyntiä aivan liian suurella rpm. Aluksi käy hyvin, mutta n 20sek jälkeen nousee tyhjäkäynti n 2000rpm tuntumaan. Lämpimänä tyhjäkäynti normaalisti ok.
                        E34 525i 12v 1990
                        Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                        ex-BMW:t
                        E28 520iA 1983
                        E28 520iA 1985

                        Comment

                        • Mörkö
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2005
                          • 131
                          • Karkkila

                          #13
                          Originally posted by osilpi
                          Olikos se niin, että jos siitä luistista lähtevän letkun puristaa lyttyyn tyhjäkäynnillä ja kierrokset nousee -> se on rikki???
                          Jep, eli kierrosten pitäisi laskea kun sen letkun puristaa kasaan. Ellei sitten ole jumiutunut kiinni asentoon, tällöin ei pitäisi tapahtua juuri mitään kun sitä letkua puristaa.
                          Sen luistin voi kuitenkin putsata. Meikäläisellä oli oma aika jumissa, kun otin sen irti ja testailin sitä kiehuvassa vedessä niin eihän se luisti mihinkään liikkunut. Siinä on pääli tai alapuolella sellainen messinkinen pieni tappi. Sen on luistin ohjuri, eli kun sen nyppää pois niin pääsee vitkuttelemaan luistia myötä- ja vastapäivään pienellä talttapää ruuvarilla tai vastaavalla. Sitten jos/kun saa liikkumaan niin laittaa luistille jotain ohutta öljyä, ettei ihan heti jumittais.
                          Noilla ohjeilla pitäis päästä aika pitkälle.
                          Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
                          e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
                          e28 528i -86 - Kesäkäyttis

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎