Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 puhallus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [pmp]
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 650
    • Vantaa

    e30 puhallus

    elikkäs tänää ku kävin autossa, ja kokeilin et puhallus toimii, niin toimihan se, tosin vain 3 vaihde, niin "ritilöistä" tuli varmaa kourallinen roskaa ja pölyä, auto on seissyt pihassa nyt muutaman kuukauden ilman että puhallusta olisi laitettu päälle. onko tämä ihan normaalia? raitisilmasuodatin? kannattaako tuota tuulettimen moottoria vaihtaa, ku ei tosiaan toimi ku toi 3 vaihde, mut onko sillä nyt niin väliäkään?
    F31 335dx m-sport
    Ex F10 535d m-sport
    Ex E30 325i
    Ex E36 325td
    Ex E30 320i
  • [pmp]
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 650
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by [pmp]
    elikkäs tänää ku kävin autossa, ja kokeilin et puhallus toimii, niin toimihan se, tosin vain 3 vaihde, niin "ritilöistä" tuli varmaa kourallinen roskaa ja pölyä, auto on seissyt pihassa nyt muutaman kuukauden ilman että puhallusta olisi laitettu päälle. onko tämä ihan normaalia? raitisilmasuodatin? kannattaako tuota tuulettimen moottoria vaihtaa, ku ei tosiaan toimi ku toi 3 vaihde, mut onko sillä nyt niin väliäkään?
    kone on m20b20
    F31 335dx m-sport
    Ex F10 535d m-sport
    Ex E30 325i
    Ex E36 325td
    Ex E30 320i

    Comment

    • BemariVompatti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 440
      • VT 6

      #3
      Normisetti. E30 ei oo raitisilmasuodatinta nähnykkään joten kaikki oravaa pienemmät tulee läpi. Jos auto on seisonut pitkään(esim. oma talven yli) niin paikat kerää kosteutta ja itsellä ei toiminut tuulettimesta kuin asento 4 aluksi, sekin pätkimällä. Viikon kun ajeli ja kuivatteli tallissa niin alkoi löytymään loputkin kolme. Ja tulihan sieltä sitä koivunlehteä ym. jotka varmaan rassas tuuletintakin pienemmällä "vaihteella".

      Eli ei muuta ku kovaa ajoa. Ja jos ei ratkea niin kato sähköt.

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #4
        Originally posted by BemariVompatti
        Normisetti. E30 ei oo raitisilmasuodatinta nähnykkään joten kaikki oravaa pienemmät tulee läpi. Jos auto on seisonut pitkään(esim. oma talven yli) niin paikat kerää kosteutta ja itsellä ei toiminut tuulettimesta kuin asento 4 aluksi, sekin pätkimällä. Viikon kun ajeli ja kuivatteli tallissa niin alkoi löytymään loputkin kolme. Ja tulihan sieltä sitä koivunlehteä ym. jotka varmaan rassas tuuletintakin pienemmällä "vaihteella".

        Eli ei muuta ku kovaa ajoa. Ja jos ei ratkea niin kato sähköt.
        Raitisilmasuodatin on ollut saatavilla ainakin -89 e30:iin.

        Puhaltimen suurin nopeus (vuosimallista riippuen 3 tai 4) ei mene etuvastuksen ohi kuten muut nopeudet. Haulla löytyy asiasta paljon keskustelua.

        Eli siis puhaltimen etuvastusta koputtelemaan/vaihtamaan. Yhdessä e30 ei toiminut kuin nelosnopeus kun auton laittoi käyntiin, sitten lämmettyään alkoi muita nopeuksia löytymään. Etuvastuksen irroitus liitosten putsaus auttoi - ei ole kahteen vuoteen temppuillut.

        Comment

        • [pmp]
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 650
          • Vantaa

          #5
          no mullahan ei ole vielä korttia (huomenna 18v) niin kovaa-ajoa on paha autolle tarjota mutta joskus ku olen pihalle pörrännyt niin olen huomannut että 2 vaihde löytyy jonkun ajan päästä.. ja autohan seiso viime talven pihalla
          elikkä siiseleille oraville yms ei ole mitään tehtävissä, ne vaan tulee sisään..?
          F31 335dx m-sport
          Ex F10 535d m-sport
          Ex E30 325i
          Ex E36 325td
          Ex E30 320i

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17835
            • PKS

            #6
            Oravat tulee kyllä sisään, sille ei mitään mahda. Kannattaa auto peittää kyllä jos sillä ei liiku pitempään aikaan tai ainakin siirtää pois puun alta roskia sisäänsä keräämästä.

            Puhaltimen moottori saattaa tuon etuvastus diagnoosin lisäksi olla yksinkertaisesti tulossa tiensä päähän. Silloin yleensä moottorin laakeristo pitää voimakasta ääntä ensioireenaan ja lopulta sattaa lopettaa toimintansa juuri kaikilla pienemmillä nopeuksilla. Tämä on hyvin tavanomainen ilmiö tämän ikäluokan pommeissa.

            Mutta kysymys kuuluukin, olisiko moottorin liukulaakeri päässyt seisoessaan kuivamaan niin pahasti, että ei pyörisi kuin isomilla jännitteillä? Mahdollista tämäkin. Korjauskeinona tällöin lähinnä uuden moottorin vaihto vanhan tilalle, öljyämällä ei ongelmaa siirretä kuin hetkellisesti. Ja sinne moottoriin kun ei ole mikään helppo päästä käsiksi (tulipellin alla suoraan pyyhkijöiden moottorien välissä).
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36
            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet:
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • [pmp]
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 650
              • Vantaa

              #7
              nii joo, ja sillä 3 vaihteella pitää tajutonta hurinaa, mielestäni ei kuuluisi kuulua noin kova ääni
              F31 335dx m-sport
              Ex F10 535d m-sport
              Ex E30 325i
              Ex E36 325td
              Ex E30 320i

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #8
                Entinen työkaveri korjasi puhaltimen leikkaamalla muovista uudet laakerit puhaltimelle ja painamalla vaseliinia mukaan. Toimi ainakin vuoden hyvin ennen kuin joku liimanhaistelija varasti auton ja ajoi sen paskaksi.

                Comment

                • flyingfinn_148
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 158
                  • Nousiainen

                  #9
                  mulla reistailu puhallin kanssa jokin aika sitten.. välillä ei toiminut pienellä nopeudella ja loppujenlopuksi piti aivan kamalaa kolinaa ja rätinää...

                  Otin moottorin irti(vittumainen homma!!!) ja laitooin teflonia laakereihin oikein reiuppaasti.. Sen jälkeen on pelannut moitteettomasti.. pitää tosin normaalia kovempaa ääntä mutta muuten hyvin toimii..

                  syynä voi olla juuri se että laakerit ovat liian kuivat.. en kyllä tiedä mistä se räminä silloin tuli mut eipä oo enää kuulunu
                  Bemari sen olla pitää!

                  e39 528ia touring -97

                  Ex E36 325i -91
                  Ex E36 325i -91
                  Ex E30 316 -87

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎