Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 320 nakuttaa/säksättää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paskahousu
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 6

    E30 320 nakuttaa/säksättää

    Elikkä, ostin tuossa taannoin 320 bemun jolla on ajettu rapiat 300tkm. Nakutti aluksi niin maan perkeleesti, mutta vaihdoin öljyt, ölynsuodattimen, tulpat ja säädin venttiilin välykset 0,20mm rakomitalla tiukoiksi(kuulin että näin E30 saa todella hiljaisen).

    Nakutus pieneni, mutta on vieläkin melko kova. Mistä mahtaa johtua, joku laakeri/katkennut männänrengas? Nokan päissä oli noin 0,3-0,5mm ura, mahtaako tässä olla syy? Yksi tyhjä arpa on myös jakohihnan ikä, ei mitään hajua?

    Jos nakutus johtuu tuosta nokasta, niin uskallanko laittaa vapaavirtaus-suotimen ja lastun kiinni ennen nokan vaihtoa?

    Vastauksia!!!
  • Sickness
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 1923
    • Helsinki

    #2
    Se on ihan se ja sama laitatko sitä vaparia ja lastua sinne ennen tai jälkeen nokan vaihdon, kun mitään hyötyä niistä ei kuitenkaan ole.

    Nokan kunto voi tosiaan olla niin ja näin, mutta myös suuttimet saattavat pitää aikamoista säksätystä. Ei muuta kuin kuuntelemaan tarkemmin mistä ääni tulee...
    E39 520iA -02

    Comment

    • paskahousu
      Newbiemmer
      • Aug 2006
      • 6

      #3
      Muiden kokemuksista lukeneena kysyn, miksi ei olisi lastusta ja kartiosuotimesta hyötyä?

      Jos tolla nokalla nyt ajelisi tämän talven ja inttiin lähtiessä lyö koneen paloiksi ja vaihtaa sitten vähän kaikennäköistä sieltä. Kiinostaisi vain tietää että kestääkö tuo ensi heinäkuuhun asti...

      Comment

      • Sickness
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 1923
        • Helsinki

        #4
        Mä olen näitä aika paljon lukenut enkä muista törmänneeni sellaiseen ihmeeseen että m20-koneesta olisi saatu todistettua suorituskyvyn nousua mainitsemillasi virityksillä. Saa toki valistaa jos olen väärässä.

        Ja se kone voi kestää vaikka maailman tappiin tai laueta huomenna, kuka sen tietää? Yleensä m20-koneiden kannet käytetään auki välillä 200-300tkm, mutta itselläni oli esimerkiksi 282tkm ajettu kone, jolle ei periaatteessa olisi vielä tarvinnut tehdä mitään. Eikä ollut koskaan avattu.

        Jos se nokka on sulla kehnossa kunnossa, niin ensimmäisenä sulta luultavasti katkeaa sieltä keinu jokin kerta kun kierrätät vähän korkeammalle. Siinä kohtaa viimeistään kannattaa ottaa nenä(keppi) käteen ja tarkastella. Joka tapauksessa vaihda se hihna HETI jos et tiedä varmasti sen historiaa! Muuten voi käydä kalliiksi.
        E39 520iA -02

        Comment

        • Racink
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 840
          • Jkl

          #5
          Originally posted by paskahousu
          Muiden kokemuksista lukeneena kysyn, miksi ei olisi lastusta ja kartiosuotimesta hyötyä?
          Jostain gti makasiini foorumiltako olet kokemuksia lukenu??
          Ainahan sitä koittaa voi, mutta usko vaan pois että jos hyvin viritys onnistuu niin ei häviä kuin ~5hv.


          Originally posted by paskahousu
          Jos tolla nokalla nyt ajelisi tämän talven ja inttiin lähtiessä lyö koneen paloiksi ja vaihtaa sitten vähän kaikennäköistä sieltä. Kiinostaisi vain tietää että kestääkö tuo ensi heinäkuuhun asti...
          Kestää kestää...

          Comment

          • paskahousu
            Newbiemmer
            • Aug 2006
            • 6

            #6
            Jep, pitää ottaa toi hihna&kiristin prokkis viikonloppuna. Samalla olis vaan helppo vaihtaa se nokka..

            Comment

            • paskahousu
              Newbiemmer
              • Aug 2006
              • 6

              #7
              Originally posted by Racink
              Jostain gti makasiini foorumiltako olet kokemuksia lukenu??
              Ainahan sitä koittaa voi, mutta usko vaan pois että jos hyvin viritys onnistuu niin ei häviä kuin ~5hv.
              Ei vaan tältä foorumilta, no okei ei puhuttu 320, mutta ylipäätään noista brennerin lastuista.

              Comment

              • paskahousu
                Newbiemmer
                • Aug 2006
                • 6

                #8
                Nyt on vapaavirtaus suodin ja lastu kiinni, ja kyllähän se meno muuttui kummasti. Vanha ilmanputsari oli kyllä aika tukossa, saattaa sekin vähän vaikuttaa. Oli muuten se ilmamäärämittarin jälkeinen letku täynnä öljyä???

                Comment

                • Kyytsis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 3472
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by paskahousu
                  Nyt on vapaavirtaussuodin ja lastu kiinni, ja kyllähän se meno muuttui kummasti.
                  Parempaan vai huonompaan suuntaan? Aika psykologista tehoa, vähän kuin melupönttö...

                  t.Ville

                  Comment

                  • paskahousu
                    Newbiemmer
                    • Aug 2006
                    • 6

                    #10
                    Parempaan, tuntuu että kierros herkkyyttä olisi tullut rutkasti, alavääntö taas mielestäni katosi vähän. Ylhäältä vetää kyllä paljon paremmin kuin ennen ja tämä ei johdu vain siitä etä alhaalta olisi vääntöä kadonnut ja tätä kautta vain tuntuisi että ylhäältä vie. Ihan oikeasti muuttui parempaan suuntaan mopohan tuo vieläkin on...

                    Comment

                    • -JUZ-
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 48
                      • Huittinen

                      #11
                      Originally posted by paskahousu
                      Parempaan, tuntuu että kierros herkkyyttä olisi tullut rutkasti, alavääntö taas mielestäni katosi vähän. Ylhäältä vetää kyllä paljon paremmin kuin ennen ja tämä ei johdu vain siitä etä alhaalta olisi vääntöä kadonnut ja tätä kautta vain tuntuisi että ylhäältä vie. Ihan oikeasti muuttui parempaan suuntaan mopohan tuo vieläkin on...
                      Joo-o...saman tunteen saat ku vaihdat ralliratin ja 5" loppupöntön
                      Turha maksella lastuista ja vapareista. Hukkaan heitettyä rahaa. Jos saat 200€ kohti 1 tai 2heppaa ni aikas turhaa. Isompaa konetta ni saa rahoille vastinetta. Ei
                      noista vapareista parane ku myyjän rahapussi.
                      E36 320 -92

                      Comment

                      • Harri G
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 9041
                        • Iisalmi

                        #12
                        Originally posted by paskahousu
                        Nyt on vapaavirtaus suodin ja lastu kiinni, ja kyllähän se meno muuttui kummasti. Vanha ilmanputsari oli kyllä aika tukossa, saattaa sekin vähän vaikuttaa. Oli muuten se ilmamäärämittarin jälkeinen letku täynnä öljyä???
                        Tämän takia kait se tuntuu että vapaavirtaussuodattimesta on jotain apua, kun se vaihdetaan paskasen normisuodattimen paikalle. Sitten yllättäen vääntää kivemmin. Meilläpäin sitä kutsutaan imuäänienkoventajaksi. Mutta kun on tuuninkia, niin pitäähän se olla. Eikait se letku nyt ihan täynnä öljyä ollut?? Liittypi varmaan siihen ilmamäärämittarin läpän voiteluun, se kun on ihan kiva toimia.

                        Itse sain myytyä vihdoin tuon oman 320:n niin koeajolla uusi ostaja sai juuri tuon keinuvivun paskaksi. Kävi sen jälkeen siis vissiin viidellä pytyllä ja ääni oli sen mukaista. Eikös sen pysty vaihtamaan venttiilikopan irrottamalla ja siitä vaan? Vai miten on, viisaammat?
                        Last edited by Harri G; 26-08-2006, 12:31.
                        E39 ja E91

                        Comment

                        • tepabmw
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 834
                          • LAITAMAA

                          #13
                          Originally posted by paskahousu
                          Parempaan, tuntuu että kierros herkkyyttä olisi tullut rutkasti, alavääntö taas mielestäni katosi vähän. Ylhäältä vetää kyllä paljon paremmin kuin ennen ja tämä ei johdu vain siitä etä alhaalta olisi vääntöä kadonnut ja tätä kautta vain tuntuisi että ylhäältä vie. Ihan oikeasti muuttui parempaan suuntaan mopohan tuo vieläkin on...
                          ja legendaarinen kommentti:...sitten heräsin ja päästin kissan ulos,koska MINUSTA TUNTUI,että sillä vois olla hätä...
                          -Tepan Paja-
                          Veikkola city
                          0405203098
                          Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

                          Comment

                          • e30tampio
                            Banned
                            • Feb 2012
                            • 216
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Tarttee kans koittaa säätää venat ton 0.2 millin mukaan tänään kun vähä säkättää (saattaa olla suutinperäistä).. nokkakeppi on huollettu ja kansi työstetty (JR - tehokansi)... jos välyksien säädöstä ei apua niin uudet keinut tilaukseen kl:ltä, kun on historia autosta niin huono, etten varmaksi tiedä onko mitään muuta kuin tuo nokkakeppi hiottu ja kansi hinkkailtu vai onko jo jopa jotain muuta vaihdettu....

                            E: jos kumminki laittas 0.25 lekan ohjeiden mukaan
                            Last edited by e30tampio; 25-02-2012, 07:44.

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16497
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by e30tampio View Post
                              Tarttee kans koittaa säätää venat ton 0.2 millin mukaan tänään kun vähä säkättää (saattaa olla suutinperäistä).. nokkakeppi on huollettu ja kansi työstetty (JR - tehokansi)... jos välyksien säädöstä ei apua niin uudet keinut tilaukseen kl:ltä, kun on historia autosta niin huono, etten varmaksi tiedä onko mitään muuta kuin tuo nokkakeppi hiottu ja kansi hinkkailtu vai onko jo jopa jotain muuta vaihdettu....

                              E: jos kumminki laittas 0.25 lekan ohjeiden mukaan
                              Ja säätö sitten kylmällä koneella. Onko keinuakselit kunnossa ?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎