Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 316i -89, tyhjäkäynti vaivalloista kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M40 Power
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 584
    • Turun seutu

    E30 316i -89, tyhjäkäynti vaivalloista kylmänä

    Eli ongelma on seuraava: Kun auton laittaa kylmänä käyntiin, niin tyhjäkäyntikierrokset jäävät n. 500:aan kierrokseen. Auto myös sammuu heti, kun kaasuun menee koskemaan. Imuvuodot tarkistettu ja korjattu, uutta mm.
    haitariletku, huohotinletku, bensapaineen säätimen letku, ylemmät imusarjan tiivisteet sekä lämpöanturi. Lämpimänä käy ihan normaalia tyhjäkäyntiä.
    EX: E30, E34, E36, E36 compact

    Nyk. -99 320D
  • M40 Power
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 584
    • Turun seutu

    #2
    Eli vähän lisäystä tohon edelliseen. Kylmänä myös koko auto tärisee niin maan
    perkuleesti ja vastaa kaasuun huonosti. Puolilämpimänä ei enää sammu, kun kytkimen laittaa pohjaan, mutta tyhjäkäynti käy n. 500 kierroksessa ja nousee
    siitä n. 750 kierrokseen(mittarin mukaan). Kunnon tyhjäkäyntiä auto rupee käymään vasta täysin lämmettyään. Myös välillä tuntuu tärisevän jopa lämpimänä, jolloin mielestäni myös kulkee heikommin. Tulpat on lähiaikoina
    vaihdettu edellisen omistajan toimesta.
    EX: E30, E34, E36, E36 compact

    Nyk. -99 320D

    Comment

    • insp
      BTCF Member
      • Sep 2002
      • 826
      • Vantaa

      #3
      Tyhjäkäyntimoottori? Oletko sen putsannut/rasvannut?
      ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

      Comment

      • M40 Power
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 584
        • Turun seutu

        #4
        On putsattu, mutta siinä on kylläkin yksi kumma juttu: Nimittäin haitariputkelta
        tyhjäkäyntisäätimelle menevässä letkussa on metallinen kuula, joka ei sinne käsittääkseni kuulu. Olen myös kokeillut käynnistää ilman kuulaa, eikä ihan helpolla käynnistynyt. Silloinkin kun sattui käynnistymään, niin "tyhjäkäynti"
        huiteli tuolla +3000 kierroksessa. Kun säätimestä otti liittimen irti, niin kierrokset laski n. 2000 kierrokseen. Eli kun liittimen laittaa kiinni, niin säätimen läppä on koko ajan auki.
        EX: E30, E34, E36, E36 compact

        Nyk. -99 320D

        Comment

        • Phaedrus
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1888
          • Helsinki

          #5
          Oliko tälle tarpeen perustaa uutta ketjua, kun samasta asiasta on jauhettu aiemmassa ketjussa... Katso perusasiat kuntoon (se kuula ei todellakaan kuulu imusarjaan, lisäksi ilmamäärämittarin toiminta on syytä tarkistaa, se sai omassa autossanikin aikaan tyhjäkäynnin seilaamista nimenomaan kylmällä koneella...) ja palaa asiaan näiden jälkeen, kiitos.

          Comment

          • M40 Power
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 584
            • Turun seutu

            #6
            Jes, nyt toimii! Eli kävin tänään hakemassa Bullitilta toisen lisäilmaluistin ja alko heti toimimaan. Eikä ole enää mitään kuulaa siellä letkussa kummittelemassa. Kiitos ja kumarrus kaikille, jotka ovat jaksaneet vastata tähänkin threadiin.
            EX: E30, E34, E36, E36 compact

            Nyk. -99 320D

            Comment

            • Phaedrus
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1888
              • Helsinki

              #7
              Hyvä että sait tyhjäkäynnin kuntoon. Outoa tuossa on se, että vika oli päällä vain kylmällä koneella, ja lisäilmaluistin sähköissäkin tuntui olevan jotain kummallisuuksia (liittyi ilmeisesti siihen kuulaviritykseen...). Anyway, tärkeintä on että auto toimii taas!

              Comment

              • M40 Power
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 584
                • Turun seutu

                #8
                No niin, nyt on kaikki muuten kunnossa, mutta kun käynnistää kylmänä, niin tyhjäkäynti jää "vaeltamaan" 500-800 kierroksen välille, käynti kuitenkin tasoittuu, kun moottori lämpeää. Tyhjäkäynti on mielestäni liian alhainen, n. 750 kierrosta. Kuuluuko sitä säätää siitä kierretangosta, joka on kiinni kaasuläppäkotelossa? Myös välillä kun pysähtyy vaikka liikennevaloihin, niin
                kierrokset tippuu n. 500 ja nousee siitä taas normaaliin.
                EX: E30, E34, E36, E36 compact

                Nyk. -99 320D

                Comment

                • M40 Power
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 584
                  • Turun seutu

                  #9
                  Nostetaas tätäkin pitkästä aikaa. Eli ongelmana edelleen toi tyhjäkäynnin vaeltaminen. Lisäilmaventtiili on putsattu varmasti hyvin ja liikkuu myöskin hyvin.
                  Mikä muu voi aiheuttaa ton kaltaisia ongelmia, kun otetaan huomioon, että imuvuotoja ei ole. Voiko esim. kulunut ilmamäärämittari aiheuttaa käynnin vaeltelua? Entä viallinen moottorin lämpöanturi?
                  EX: E30, E34, E36, E36 compact

                  Nyk. -99 320D

                  Comment

                  • MarQu
                    Moderator
                    • Mar 2006
                    • 5513
                    • Vaasa

                    #10
                    Eikös imuvuoto saa aikaa tuollaisia oireita? Cäbissä vaeltaminen loppui/väheni lähes olemattomiin kun vaihdon alipaineletkut ja kaikki muut kuluneet letkut jotka saattoivat vaikuttaa asiaan. tiedä sitten
                    sigpic

                    Comment

                    • J4llu
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 128
                      • Hollola

                      #11
                      Originally posted by M40 Power View Post
                      No niin, nyt on kaikki muuten kunnossa, mutta kun käynnistää kylmänä, niin tyhjäkäynti jää "vaeltamaan" 500-800 kierroksen välille, käynti kuitenkin tasoittuu, kun moottori lämpeää. Tyhjäkäynti on mielestäni liian alhainen, n. 750 kierrosta. Kuuluuko sitä säätää siitä kierretangosta, joka on kiinni kaasuläppäkotelossa? Myös välillä kun pysähtyy vaikka liikennevaloihin, niin
                      kierrokset tippuu n. 500 ja nousee siitä taas normaaliin.
                      omassa 316i 89' tyhjäkäynti on kylmällä siinä 700-800 kierroksen hujakoilla ja niin muistaakseni pitääkin olla...

                      Comment

                      • M40 Power
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 584
                        • Turun seutu

                        #12
                        Originally posted by MarQ83 View Post
                        Eikös imuvuoto saa aikaa tuollaisia oireita? Cäbissä vaeltaminen loppui/väheni lähes olemattomiin kun vaihdon alipaineletkut ja kaikki muut kuluneet letkut jotka saattoivat vaikuttaa asiaan. tiedä sitten
                        Tähän en kyllä ensimmäisenä kallistuis, koska kone oli just kuukaus takaperin
                        ihan palasina ja aika paljon osia uusittiin ym. Enkä myöskään löytänyt ainakaan
                        Valvolinen kaasutinspaylla minkään näköistä vuotoa. Tai mene ja tiedä jos vaikka
                        toi tyhjäkäyntimoottorin letku olis "sisäpuolelta" halki...:think
                        EX: E30, E34, E36, E36 compact

                        Nyk. -99 320D

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎