eli mitä pitäs tehä ku kaveri pikku pemarisa perä ulisee? onko öljy vähänä vai onko se muuten vaan paskana? sehän on kyllä melekeen vakio vika nuisa malleisa...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e30 bemarisa perä ulisee??
Collapse
X
-
Originally posted by Rocla View PostElikkäs se ulina yleensä johtuu väärästä hammaskosketuksesta, kuten aiemmin jo mainittiinkin.
Väärä hammaskosketus, edellyttäen ettei ole kukaan ropeloinut perää, taas johtuu yleensä väljistä laakereista perässä.
Korjaus tapahtuu uusimalla perän laakerit ja säätämällä välykset ja hammaskosketus. Jos ulisevalla perällä on jo ajettu jonkin aikaa, on hyvin todennäköistä ettei hammaskosketusta voida säätää enää oikein, koska rattaa ovat hioutuneet pilalle, eli ulina jatkuu remontista huolimatta.
Perän "passaaminen" on yleensä kovin kallis toimenpide, sitä ei monikaan yritys osaa tehdä nykypäivänä, yleensä uusien laakerien hinnalla saa jo toimivan perän jostain.
Summasummarun, jos kaverisi tai itse et osaa tehdä tuota säätöä, kannattaa se yleensä unohtaa ja etsiä jostain ehjä perä tilalle, jos tietenkin ei kyseessä ole jokin todella hankalasti hankittava erikoisosa.
Raskaalla puolella tuo säätely on ihan arkipäivää, mahdollisesti kuormaautokorjaamosta onkin ostettavissa tietotaito perän ehjäämiseen.
E30 voimansiirto ääntelee aina jonkin verran(en ole uutena päässyt ajamaan, mutta vähän ajetuissakin yksilöissä kuuluu tietty ulina). Rikkinäiset palkinpuslat tai kovemmasta tavarasta valmistetut puslat edesauttavat äänen kulkeutumista ohjaamoon, eivät siis itsessään AIHEUTA ulinaa. Usein kannattaa tosiaan ensimmäisenä varmistaa etteivät puslat ole rikki ja sitten vasta arvioida tuleeko perän äänestä huolestua.Olli.
Comment
-
Comment