Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perän laakereiden vaihto? E30:iin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jag
    Newbiemmer
    • Jun 2005
    • 19
    • Pielavesi

    Perän laakereiden vaihto? E30:iin?

    Hei!
    Tietääkö kukaan, että onko kuinka vaikea vaihtaa kuvassa 1 näkyviä BMW E30:n perän laakereita(numero 9) . Kuva 1: http://www.realoem.com/bmw/showparts...42&hg=33&fg=10

    Minun autossa (BMW 316i) kyseessä olevat laakerit ovat ilmeisesti kuluneet, koska vetoakselien kiinnityslaipat pääsevät liikkumaan muutaman millimetrin ylä- ja alasuunnassa.
    Laitan tuossa vielä linkin, jossa on kerrottu BMW:n vetopyörästön vioista:
  • _Jubi_
    BTCF Member
    • Dec 2003
    • 572
    • Lieksa

    #2
    Perän laakereiden vaihto? E30:iin?

    Millanen homma olis tiedossa jos ne on paskana? Pystyykö itse tekemään ja paljonko osat?

    Ja ei oo lukkoperä...
    E91 320d x-drive -10
    E34 520i touring - 94
    E12 528ia - 79





    ex:
    E39 530i m-sport Touring, E46 320d, E39 525iAT,E39 540iaT, 4 x E39 525iA, 3 x E30, E46 320iT m-sport, E53 X5 3.0i manuaali - 02

    Comment

    • M40 Power
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 584
      • Turun seutu

      #3
      Joudut ainakin irroittamaan koko perämurikan autosta. Eikä toi irroitus ja asennus ole niin paha homma, että jos olet vähääkään autoremppaa
      tehnyt, niin varmaan ainakin toi onnistuu. Tosta laakereiden vaihdosta sen verran, että saattaa olla hiukan hankalampi homma, kun joutuu ne perän hammasvälykset tarkistamaan/säätämään uudestaan(korjatkaa viisaammat, jos olen pahasti väärässä). Itse ainakin veisin laitettavaksi.
      EX: E30, E34, E36, E36 compact

      Nyk. -99 320D

      Comment

      • smpovers
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 2372
        • Tammela

        #4
        Minten tehdään e30 168 lukollisenperän pinionin akselin laakereiden vaihto? Pystyykö perus autoharrastaja tekee vai vaaditaanko siinä jotai erikoistaitoja/työkaluja?
        BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
        BMW 330d touring e46 -05
        Ford Cortina Mk2 1600 -70
        ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

        Comment

        • janituz
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 858
          • nummi-pusula

          #5
          Originally posted by smpovers View Post
          Minten tehdään e30 168 lukollisenperän pinionin akselin laakereiden vaihto? Pystyykö perus autoharrastaja tekee vai vaaditaanko siinä jotai erikoistaitoja/työkaluja?
          prässin tarvii ainakin pinionin laakerin irroitukseen. Tuurilla voi lähtee hakkaamalla. Mutta shimmaaminen on sitten eri asia, krymppi holkit yms.. Käytännössä pitää purkaa koko perä osiks.
          e46 330da -01
          E46 320d -00
          E30 323i -85 "pommikone"
          Projekti: E30 325i -86
          Projekti: E21 315 -83
          Ex: E30 318i mit m10i -89

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by smpovers View Post
            Minten tehdään e30 168 lukollisenperän pinionin akselin laakereiden vaihto? Pystyykö perus autoharrastaja tekee vai vaaditaanko siinä jotai erikoistaitoja/työkaluja?
            TIS:ssä taisi olla ohjeet. Mutteri auki ja vedät pinionin sisäpuolelta ulos. Sitä ennen tietysti tasauspyörästön murikka ulos. Vaihdat laakerit ym... Sitten pinioniin uusi krymppiholkki tai kiristät vanhaa shimmillä. Asennat takaisin ja kiristät mutterin oikeaan tiukkuuteen, piti muistaakseni mitata jousivaa'alla oikea Nm-määrä kun sitä pyöritetään. Sitten käyt shimmaamaan hampaan kosketuskohtaa merkkitahnan avulla keskelle isoa hammaspyörää muuttamalla pinionin asentoa shimmillä takalaakerin alla ja poskilaakereita säätämällä sivuttain. Samalla tietysti säädät hammasvälyksen. Tuosta säädöstä on erilaisia tapoja, missä järjestyksessä ja miten, riippuen vähän mistä lukee ohjeita. On BMW:n omia ohjeita, yleisohjeita periin, raskaan kaluston ohjeita, sovellettuja ym ym. Kaikki riippuu ajatko autolla vielä 5000 km vai 100 000 km.

            Tosin voit luottaa myöskin siihenkin että laakerit on tehty sen verran tarkoilla toleransseilla ja isket vain kiinni.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎