Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 316 ihmettelyjä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DIggItaLL[]r
    Newbiemmer
    • Dec 2006
    • 12

    E30 316 ihmettelyjä

    Terve. Hommasin työautoksi tuollaisen perus 316 E30 -84 vehkeen. Minulle ensimmäinen bimmeri, ja herääpi muutama kyssä.

    1. Koneen huohotus/alipaine:
    Nykyisellää kone huohottaa ventiilikopasta letkun pätkällä suoraan ulkoilmaan.
    Samassa letkussa on n. ~3mm letkunippa.
    Kaasarista lähtee yksi pieni letku rintapeltiä kohti. Päättyy kesken kaiken kaasarin ja venakopan välissä olevaan "letku pidikkeseen". Rintapellissä, suht keskellä on jokin "mokkula" jossa on 2 letkulähtöa ja siitä lähtee piuhoja. Letkulähdöt on "oikkarissa" lyhyellä letkun pätkällä. Tuskinpa näissä mitään "turhia" letkuja/nippoja on ollut.
    Eikös tuon venakopasta lähtevän ison letkun pitäisi olla kiinni alipaine puolella? Ilmanputsarin alla on tuhjä letkunippa, samaa isoa kaliiberia kun tuo benakopasta lähtevä, kuuluuko se sinne?

    2. Pensavalo elelee omiaan. Eli jos repsikan puolen koppivalon laittaa toimimaan ovesta, niin bensavalo palaa aina kun ovi on kiinni, ja moottori sammuksissa. Pienen töyssyn jälkeen homma voi olla taas päivastainen, Missä kohtaa bensavalo ja koppivalon piuhat.

    3. Eipäs toiminut tuo E30 oisiossa oleva CHECKOIL valon sammutus neuvo. Onkos 316 malissa jokin muu kontsti?

    Tnx
  • maverick999
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 919
    • Rauma

    #2
    "Eikös tuon venakopasta lähtevän ison letkun pitäisi olla kiinni alipaine puolella? Ilmanputsarin alla on tuhjä letkunippa, samaa isoa kaliiberia kun tuo benakopasta lähtevä, kuuluuko se sinne?"

    semmonen joku 1½ cm paksu letku? Kuuluu sinne. Tietääkseni se on huohotus...


    "Kaasarista lähtee yksi pieni letku rintapeltiä kohti. Päättyy kesken kaiken kaasarin ja venakopan välissä olevaan "letku pidikkeseen" "

    Jos tosta oikein tajusin, että kapea letku, joka ei johda mihinkään, itsellä sama homma... koitin kesällä, jos peukalolla sen tulppaa, kone meinaa sammua...

    Ja nuo mittariston valot elelee yleensäkin ihan omaa elämäänsä noissa...
    Last edited by maverick999; 30-12-2006, 22:42.
    Respect your elders

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Sun auto on vaan pommi.

      Mutta etsi nyt eka jostain kaavio alipaineletkuille ja asenna ne niinkuin kuuluu. En ulkoa enää muista.

      Comment

      • tmth
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 2195
        • Kangasala

        #4
        Kyllä tommonen joutaa huohottaakkin ihan ulkoilmaan. Vedät vaan siihen paksua letkua siten, että huohottaa lähemmäs maata. Ei se ainakaan toimivuutta paranna, kun tommonen huohottaa sinne ilmanputsariin.

        Noin tein joskus aikoja sitten entisessä -83 316:ssa. Myös yhdestä M50 koneesta kansirempan yhteydessä muutin huohotuksen pois imusarjasta.

        F10 & R55
        ex:
        E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Originally posted by tmth View Post
          Kyllä tommonen joutaa huohottaakkin ihan ulkoilmaan. Vedät vaan siihen paksua letkua siten, että huohottaa lähemmäs maata. Ei se ainakaan toimivuutta paranna, kun tommonen huohottaa sinne ilmanputsariin.

          Noin tein joskus aikoja sitten entisessä -83 316:ssa. Myös yhdestä M50 koneesta kansirempan yhteydessä muutin huohotuksen pois imusarjasta.
          Kyllä, huohotin ulkoilmaan tottakai, saman olen itse tehnyt. Suomen katsastus kun ei moista huomaa...

          Comment

          • tmth
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 2195
            • Kangasala

            #6
            Kannattaa huomioda sitten jos sitä huohotinta haluaa viedä lähemmäs maata (ettei mahdolliset öljynkäryt tuu puhaltimen mukana kabiinin), että jos ajoviima näin talvella pääsee siihen letkun päähän, niin se tuppaa helposti jäätymään. Sittenhän tuo huohottelee mistä itse parhaakseen näkee.

            F10 & R55
            ex:
            E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              #7
              syötit siis suoraan maata siihen seiska napaan huolto valoja nollatessa, vai käytitkö sitä oliko se nyt ykkös navan piuhaa... varmemmin nollautuu kun syöttää seiska napaan maata pelkästään 3:n ja 12:sta sekunnin ajan...


              jos kaasai on alkuperäinen 2be pierpurkki niin piuhat menevät jokseenkin noin...
              Last edited by GOOFY; 19-05-2007, 13:42.
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Jos se pieni letku on se miten ymmärsin, niin ÄLÄ tee mitn... Itsellä kans pyöri e30 kojehuoneessa semmoinen, omassa oli joku takaisku kiinni vielä letkusa, löin sien tulpan persiiseen, vaimo ei pääsyt kun joku 300m ja auto sammu 5ket. elieliseili anna olla... Itse ratkaisin käynnistysongelmat viskomalla sen pierupurkin huitsin nevadaan, se on kuitenkin totaallisenpaska vekotin....
                Last edited by Guest; 31-12-2006, 08:56. Reason: Saatanann pakas näppis

                Comment

                • mortimer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 1079
                  • Satulinna kaukomaan

                  #9
                  Pikkuletkun päässä on varmaan ollut joskus muoviputkenpätkä, ja se on mennyt rintapellistä läpi ohjaamoon. Ko. letku on sähkö-alipainetoimisen tyhjäkäyntisäätimen "ilmausletku".
                  Tyhjäkäynninsäädin on sähkö-alipainetoiminen. Moottorilta menee imu säätimeen ja tyhjäkäyntiä ohjataan aukomalla magneettiventtiileitä alipaineeseen ja ulkoilmaan tarpeen mukaan. Näiden vaikutuksesta säätimessä oleva mäntä liikuttaa kaasuvipua halutusti ja tyhjäkäynti pysyy vakaana.

                  Enemmän ajetussa autossa koneen alipaineet on mitä on, kaasari itsessään kuluu väljäksi, 2-kurkun alipainekello yleensä rikki, imusarjaan menevän lisäilmaletkun säätörasiasta kalvo halki, sähköliitokset hapettuu, ensiöläpän (ryyppy & kiihdytyspumppu) toiminta takertelee, kaasuttimen kumilaippa rikki yms = onnea matkaan.

                  i3S -20
                  E30M3 slotcar 1:32
                  XKE FHC 1971
                  Mgb Gt -66
                  T6 -19
                  E91 -08

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6693
                    • .......

                    #10
                    Mulla olis sulle vähän varmempi kaasari tuohon?
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎