Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30:seen E36:sen Jarrut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T-C
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 8

    E30:seen E36:sen Jarrut

    E30 325:seen E36:sen navat ja jarrut
    Elikkä onko joku tehnyt vastaavaa jarrupäivitystä omaan tai kaverin E30 seen
    Riittääkö pelkkien napojen vaihto, Sopivatko osat lainkaan päittäin, Entäpä etu tai taka tukivarsin vaihto Miten on vetareiden laita.... Nyt kaivataan kokemuksia. Tai ainakin joku sanomaan suoraan jos moinen homma on aivan mahdoton. Esson baarissa olen kuullut keskusteltavan että etu navat menevät jos vaihtaa koko tukivarren entäpä sitten takapään laita... Onko loppupeleissä vaan helpompaa yrittää metsästää E30 M3 jarrut?

    I don't suffer from INSANITY.....
    I enjoy every minute of it.
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    #2
    Originally posted by T-C View Post
    Onko loppupeleissä vaan helpompaa yrittää metsästää E30 M3 jarrut?
    On.

    En tiedä onko enään mutta viime viikolla oli vielä myynnissä E30 M3 akselistot tuolla myydään- puolella. Varmaankin menneet jo kaupaksi mutta se on selvästi helpoin ratkaisu.

    Kannattaa tutustua www.300mm.de
    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #3
      Originally posted by Jonsku View Post
      On.

      En tiedä onko enään mutta viime viikolla oli vielä myynnissä E30 M3 akselistot tuolla myydään- puolella. Varmaankin menneet jo kaupaksi mutta se on selvästi helpoin ratkaisu.

      Kannattaa tutustua www.300mm.de
      Helpointa on, halvinta ei _VÄLTTÄMÄTTÄ_ riippuen mistä osat saat ostettua mihinkin kombinaatioon.

      Muita tutustumisen arvoisia, koskien aihetta:




      Noita ja 300mm.de sivua ristiin vertaamalla saa suunniteltua ihan mielenkiintoisia yhdistelmiä, minkä verran sitten mikäkin työtä teettää jäänee selvitettäväksi.

      Tuo e30 M3 etutolppa sitten avaakin mahdollisuuden alatukivarren asennon korjaamiseen, joka madalletuissa e30 malleissa sotkee camber kulman muutosta joustoliikkeen aikana.
      Olli.

      Comment

      • mortimer
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 1079
        • Satulinna kaukomaan

        #4
        Originally posted by Rocla View Post
        Tuo e30 M3 etutolppa sitten avaakin mahdollisuuden alatukivarren asennon korjaamiseen, joka madalletuissa e30 malleissa sotkee camber kulman muutosta joustoliikkeen aikana.
        Tässä tapauksessa kannattaa lähestyä "jani"-nimistä herraa privalla.

        i3S -20
        E30M3 slotcar 1:32
        XKE FHC 1971
        Mgb Gt -66
        T6 -19
        E91 -08

        Comment

        • T-C
          Newbiemmer
          • Aug 2006
          • 8

          #5
          Entä onko joku laittanut E34 jarrut\navat E30 jotta jaoksi saataisiin 5*120

          I don't suffer from INSANITY.....
          I enjoy every minute of it.

          Comment

          • ruikki
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 585

            #6
            jukka81 on laittanu kans 5*120 paketin...
            !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by T-C View Post
              Entä onko joku laittanut E34 jarrut\navat E30 jotta jaoksi saataisiin 5*120

              E34 on osiltaan pitkälti sama kuin e28.

              Pyörännapa on sovitettavissa adapterihässäkällä, 500sarjojen jarrulevyt eivät tule käymään, koska ovat aivan eri syvyydellä.

              Pure-pf sivuilta löytyi kuvia e34m5 takanavasta, joka oli naitettu e30 tukivarteen, mistään ei kuitenkaan löytynyt lisä infoa, ei käyne suoraan.

              Edelleen searchin käyttö on sallittu, jos ei taivu niin tutustumisen arvoista:







              Olli.

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                #8
                Takapäässä voipi sitten käyttää vaikka E36 compactin tukivarsia...näissä 5-pulttinavat.
                Levyjarruin sekä rumpujarruin...
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by jani1632 View Post
                  Takapäässä voipi sitten käyttää vaikka E36 compactin tukivarsia...näissä 5-pulttinavat.
                  Levyjarruin sekä rumpujarruin...
                  Siitä en sitten tiedä, mitä tästä tiedosta on hyötyä, mutta E36 sedan ABSIton rumpujarru akseli käyttää samaa pyöränlaakeria kuin e30.
                  Olli.

                  Comment

                  • Sprinkler
                    Newbiemmer
                    • Jan 2007
                    • 2
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Rocla View Post
                    Siitä en sitten tiedä, mitä tästä tiedosta on hyötyä, mutta E36 sedan ABSIton rumpujarru akseli käyttää samaa pyöränlaakeria kuin e30.
                    Eikös nuo käytä aikalailla kaikki e30 ja e36 samaa pyöränlaakeria?
                    Peugeot 207 -10
                    Kuorma-autoja....
                    BMW 328...

                    www.ruuskasenfix.fi
                    Hinaus ja huoltopalvelua 24h Oulussa 0400-346546
                    http://www.hinausjahuolto.fi

                    Comment

                    • mr.b
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 169
                      • pietarsaari

                      #11
                      Originally posted by T-C View Post
                      E30 325:seen E36:sen navat ja jarrut
                      Elikkä onko joku tehnyt vastaavaa jarrupäivitystä omaan tai kaverin E30 seen
                      Riittääkö pelkkien napojen vaihto, Sopivatko osat lainkaan päittäin, Entäpä etu tai taka tukivarsin vaihto Miten on vetareiden laita.... Nyt kaivataan kokemuksia. Tai ainakin joku sanomaan suoraan jos moinen homma on aivan mahdoton. Esson baarissa olen kuullut keskusteltavan että etu navat menevät jos vaihtaa koko tukivarren entäpä sitten takapään laita... Onko loppupeleissä vaan helpompaa yrittää metsästää E30 M3 jarrut?
                      E30:seen ei käy suoraan mitkään muun navat (eri laakerikoko) mutta soviteholkilla saa sopimaan ainakin E36 navat. Sitten tulee seuraava ongelma, E30 ja E36 jarrulevyissä on eri "offsetti" joten on laitettava spaceri navan ja levyn välille muuten levy (E36) ottaa raidetangon päähän, tämän spacerin takia napa tulee niin sisälle jarrulevyyn että navan keskitys ei tule ylettymään vannetta keskittämään... Seuraavaksi ei sovi E36 jarrusatula E30 kiinikkeisiin, mutta sehän taas onnistuu sovitepalalla! Jos on tavoitteena saada suuremmat jarrut niin on olemassa paljon helpompia tapoja esim jotkut Audi levyt muistaakseni, mutta jos on 5-pulttiset navat niin olisikohan kuitenkin M3 tolpat järkevämpää.. (ja tietenkin kalliimpaa..)

                      tolppa
                      satulan sovite

                      Taakse ei sovi E36:sen navat kun ovat liian "kapeat" paits compaktin jotka kuulema käy, Kuulema E34 navat voi myös käydä taakse mutta olikohan myös siinä jotain prikka patenttia että jarrulevy tulisi oikeaan kohtaan.. E30M3 navatkaan eivät käy suoraan vaan ovat jonkunverran "leveämmät" kun 325:sen navat joten joutuu käyttämään M3:sen levyt ja jarrusatulat..

                      Itselläni on tämä setuppi edessä ja kavennetut M3 navat 325:sen levyillä takana mutta jarrut ovat turhan etupainoiset joten pitäisi saada suuremmat levyt taakse. Luultavasti E36 tai E34 kamaa laitetaan mutta siinä tulee sitten taas ongelmia käsijarrun kanssa... Tai sitten myyntiin koko auto...
                      BMW 320iA Touring -95
                      Porsche 944 -86
                      Buell xb9r -03
                      Marin san rafael ~89
                      Jalat -70

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #12
                        Miten mahtaa näissä e36/e34 navoissa olla vetoakselin sopivuus???

                        Jos käyttää e36 compactin(levyjarrullisen 318ti ja 323ti) tai z3:sen takakynkkiä, pitää vetoakselitkin olla niistä malleista... Kumpiakaan ei ole purkaamot pullollaan.

                        Väittäisin että ainakin taakse on helpoin ja halvin ratkaisu on se M3 napa ja sen 325i levyyn sen uuden jaon poraaminen ja sitten se 5mm välipalalla siirtää satula kohdalleen. Näinhän tällä on tehtykkin. Käsijarru toimii, vaikka hivenen näkyviin tuleekin. Silloin ei tarvitse murehtia vetoakseleista yms. ongelmista.
                        Ja jos haluaa sinne taakse sitten isommat jarrut voi siirtyä siihen e30 m3 jarrulevyyn, sen isompaa ei taakse pitäisi ihan heti noin kevyessä kopassa tarvita. M3 levyt ei maksa paljoa ja jarrusatuloita (e32 730i -735i) löytyy purkaamoilta edullisesti, ainoastaan satulan kannatin pitää ostaa m3 mallista.

                        Sitten voisi olla sellainen kompinaatia kun e28 malleista (joissa 284mm takajarrulevy) takajarrusatula suoraan, muuttamalla e28 kannattimen jako e30 tukivarteen sopivaksi, sopisi se mahdollisesti pienin muutoksin e30 m3 levyn päälle....

                        Aika sekavaa teksiä näin mp-näyttelyn jälkeisessä krapulassa.
                        Last edited by jannmann; 03-02-2007, 20:41.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • mr.b
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 169
                          • pietarsaari

                          #13
                          Ainakin E36 napaan käy E30 vetoaxeli, kokeiltu on. Ja E30 takanapa on tarpeeksi iso 5x120 pulttijaon poramiseen, joten jos vaan pitää saada 5 pult taakse ei tarvitse välttämättä napaa vaihtaa.
                          BMW 320iA Touring -95
                          Porsche 944 -86
                          Buell xb9r -03
                          Marin san rafael ~89
                          Jalat -70

                          Comment

                          • T-C
                            Newbiemmer
                            • Aug 2006
                            • 8

                            #14
                            Onko kellään kokemuksia tosta napaan uuden jaon poraamisesta? Selvää on että se kannattaa teettää jollain koneistajalla...
                            Muistelisin kyllä itsekkin nähneeni kuvan tuolla pure-pf.comissa mutta en löytänyt sitä kuvaa just tähänhätään
                            Last edited by T-C; 13-02-2007, 12:59.

                            I don't suffer from INSANITY.....
                            I enjoy every minute of it.

                            Comment

                            • m50 turbo
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 454

                              #15
                              mulle on tulossa bemun (e30) alle vanteet jonka jako on 5x112. takapäähän onnistuu ainakin poraamalla. kuvia laitetaan kun saan homman tehtyä. etunapaan sorvaan holkin joka hitsataan kiinni napaan ja eikun uusi jako siihen. tosin mulla on 308mm etulevyt, en tiedä voiko vakio etu napaan tehdä saman toimenpiteen...
                              http://www.teammadmax.com

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎