Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuinka jäykät kynäjouset E30 taakse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    Kuinka jäykät kynäjouset E30 taakse?

    Elikkä elikkä, taakse pitäisi saada korkeussäätö ja ilmeisesti säätöholkki + kynäjousi on fiksuin ratkaisu kun mistään ei orkkisjouselle säätöholkkia tunnu löytyvän. (completoksen luettelossa olevaa FK:ta ei ole saatavilla ja rally race / rally systems myy vain kynäjouselle säätöholkkia joten sellainen siis.)

    Mutta entäpä jousen jäykkyys? 140mm pitkät jouset tulisi taakse mutta kuinka jäykät? Mielipiteitä kehiin..

    Eteen tulee ~140kg / 125mm jouset.

    edit: tuolta löytyi pikkasen suuntaa-antavaa arvoa mutta onko tuollaiset gruppe N jouset sitten aivan liian jäykät... ? http://www.racecarsdirect.com/viewlisting.php?view=5437

    edittiä: jousi tulossa siis orkkisjousen tilalle kun ei muuten korkeussäätöä saa (noh, nailonispacereitahan vois laittaa mutta tehdäänpä välillä erilailla )
    Last edited by Jonsku; 11-01-2007, 21:36.
    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more
  • mikko
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1758
    • kotona

    #2
    itsekin aikoinaan pohdin vastaavaa alustaa (06 10 2 221 907) mutta eipä ole kaaria saati vahvistettua koria niin jäi laittamatta.

    jos meinasit iskarin tilalle tulevaa kynää niin turvakaaret sais olla

    oletan että autosi on kilpamallia, linkkisi alusta kuulostaa toimivalta ja kovahan se on kuin itse *kele!

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4647
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by mikko View Post
      itsekin aikoinaan pohdin vastaavaa alustaa (06 10 2 221 907) mutta eipä ole kaaria saati vahvistettua koria niin jäi laittamatta.

      jos meinasit iskarin tilalle tulevaa kynää niin turvakaaret sais olla

      oletan että autosi on kilpamallia, linkkisi alusta kuulostaa toimivalta ja kovahan se on kuin itse *kele!
      Itseasiassa ihan katucabrioon tulisi ja orkkisjousen tilalle joten sikäli tuo "kynäjousi" ehkä hieman väärä termi tähän väliin

      Anyways, jos radalla ajetaan 130/180 alustalla niin eteen kun tulee 140kg / 125mm niin taakse lienee jotain 150kg / 140mm about ok? Toki sitten voikin ihmetellä että mikä jousi olisi hyvä korkeuden säädön ja yleensäkin ajettavuuden puolesta.. kokeilemallahan nuo tosin selviää.
      ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16465
        • Asikkala

        #4
        Miksi taakse jäykemmät kuin eteen ?

        Comment

        • Makkiver
          Bimmer Rookie
          • Feb 2005
          • 140

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Miksi taakse jäykemmät kuin eteen ?

          Ei tuu toimiin.. Sama kun ihmiset ihmittelee että eikö takana pidäkään olla 50mm paksu kallari kun ajetaan radalla.. Eteen ne jäykät kamat ja taakse löysemmät..

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #6
            Ja sen jälkeen etupää irtoaa...

            Comment

            • Makkiver
              Bimmer Rookie
              • Feb 2005
              • 140

              #7
              Originally posted by Valkman View Post
              Ja sen jälkeen etupää irtoaa...
              No ei sinne iskareitten tilalle tartte mitään rautaputkia hitsata vaan järkeä siihen toimintaan.. Mutta esim. Kallari saa olla melko jäykkä edessä ja takana pehmeä jos ollenkaan..

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Miksi taakse jäykemmät kuin eteen ?
                Tarkkan en osaa perustella, itse asiaa netistä tutkimalla olen huomannut että on hyvin yleinen kombinaatio e30 koreissa, ainakin jenkkien autox kisoissa, ei ehkä noin äärijäykkänä, mutta tuo suhdeluku nimen omaan lähellä 2 eteen ja 3 taakse.
                Olli.

                Comment

                • Maza
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 4321
                  • Kannus/Kokkola

                  #9
                  Oiskohan vipuvarsilla jotain tekemistä noiden jousijäykkyyksien kanssa..

                  Comment

                  • racing02
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 2044
                    • Riihimäki

                    #10
                    Originally posted by Rocla View Post
                    Tarkkan en osaa perustella, itse asiaa netistä tutkimalla olen huomannut että on hyvin yleinen kombinaatio e30 koreissa, ainakin jenkkien autox kisoissa, ei ehkä noin äärijäykkänä, mutta tuo suhdeluku nimen omaan lähellä 2 eteen ja 3 taakse.
                    Eiköhan se johdu siitä että takajousi sijaitsee akselin etupuolella jolloin tukivarren vipusuhde "löysentää" jousta.
                    Jenkit käyttää autokrossissa tajuttoman jäykkiä takajousia. Ilmeisesti siinä lajissa perää pitää saada roiskittua keilojen ympäri. Ei toimi oikealla moottoriradalla jos kovaa pitäis päästä. Sitten se tekee sen että pitää olla se 75% lukko että pääsee mutkassa ollenkaan eteenpäin. Kun on sopivan pehmeä takapää se toimii 25% lukolla hyvin tai jopa ilman lukkoakin pystyy ajamaan.
                    Näistä löytyy aina eriäviäkin mielipiteitä...

                    Comment

                    • tony
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2003
                      • 165

                      #11
                      Kuinka jäykät kynäjouset E30 taakse?

                      Tervehdys.
                      Ilmeisesti autoon on tulossa ns, kynäjousi alkuperäiselle paikalle?
                      oheisesta kuvasta selviää miksi takajousi on noin 2-3 kertaa jäykempi kuin etujousi.
                      Eli takana löytyy todella paljon vipuvartta jolloin jousijäykkyys pyörällä onkin jo pienempi kuin edessä.
                      Attached Files

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2044
                        • Riihimäki

                        #12
                        Vielä tosta lähtökohdasta - Mitä hiton järkeä on laittaa 140 kg/cm jouset katukäyttöön ja vielä avoon!? Eihän siinä jousta kun kori eikä sekään kauaa ennen kun katkeaa! Jäykällä turvakehikolla varustetussa ja vahvistehitsatussa kilpa-autossa on menestyksellä käytetty 80...120kg/cm etujousia. (Katurenkaista kuitenkin puhutaan - slicksisäädöt sitten erikseen)

                        Comment

                        • Makkiver
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2005
                          • 140

                          #13
                          Eikö avo painakin enempi mitä umpi E30 ainakin?

                          Tulipas mieleen yksi GTI:ssä ollut avo E30 jossa kymppitonni koneessa ja huiput 230km/h

                          Comment

                          • Maza
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 4321
                            • Kannus/Kokkola

                            #14
                            Originally posted by racing02 View Post
                            Vielä tosta lähtökohdasta - Mitä hiton järkeä on laittaa 140 kg/cm jouset katukäyttöön ja vielä avoon!? Eihän siinä jousta kun kori eikä sekään kauaa ennen kun katkeaa! Jäykällä turvakehikolla varustetussa ja vahvistehitsatussa kilpa-autossa on menestyksellä käytetty 80...120kg/cm etujousia. (Katurenkaista kuitenkin puhutaan - slicksisäädöt sitten erikseen)
                            Joskus kun halutaan autosta tehtyä showmielessä erittäin matala - on melkein pakko käyttää erittäin jäykkää kynäjousta. Omassa tapauksessa tuo toimi valinta perusteena vastaavassa tapauksessa. Pari kesää tuli päästeltyä e30 cabriolla 130kg kynäjousilla etupäässä. Korissa ei näkynyt väsymistä ulkoisesti missään. Tosin eipä sillä vedettykään täysillä kanttareiden yli.

                            Summasummarum.. käyttötarkoituksia on monia. Vaikka autoon laitetaan kynäjouset ei se tee siitä suoranaisesti rata-autoa.

                            Comment

                            • racing02
                              BTCF Member
                              • Nov 2004
                              • 2044
                              • Riihimäki

                              #15
                              Niin joo - showmielessä. Tahtoo joskus unohtua kuinka paljon toiset on valmiita uhraamaan ajettavuutta ja muita ominaisuuksia sen eteen. Kyllä tossa kuitenkin ajettavuudestakin puhuttiin, että ihan pelkkä showkäyttö ei kai ollut tavoitteena.

                              Ei ne väsymisen merkit päällepäin heti näykään, mutta jos aletaan kattelemaan saumoja massojen alta tarkemmin niin väsymismurtumia alkaa melko varmasti löytymään. Tosin tuskin sellaselle pelille kilometrejäkään kovin paljon kertyy niin kestäähän se varmaan useammankin kesän.

                              Silti vielä, eikö vähän löysemmät jouset ja jonkinlaiset stopparikumit olisi parempi ratkaisu? Tolpan lyhennys voisi myös tulla mieleen että jonkinverran joustomatkaakin saisi säilymään.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎