Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30:n jaon muuttaminen 4*100 --> 5*120

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • viritteliä
    Bimmer Rookie
    • Nov 2003
    • 97
    • seinäjoki

    e30:n jaon muuttaminen 4*100 --> 5*120

    elikkä kuten otsikko kertoo niin kyse on monta kertaa kysytystä asiasta ja kysyisinkin sellaista että olisiko kenelläkään kotona/hallilla e30:n etu napaa irrallisena pitäisi saada hieman mittoja siitä sekä sellaista tietoa että kuinka paljon eroa on abs:n ja ei abs:sen navassa sekä saako siihen mistään laakeri liikkeestä irrallisia laakereita. tuli tuos töis otettua selvää e30 takanavasta ja tuli samalla tehtyä 1 prototyyppi kyseisestä navasta mutta koska itseltäni ei löydy etu napaa niin noita on ihan turha ruveta tekemään jos sitä jakoa ei saa joka nurkkaan.

    sekä sellainen kysymys että olisiko täällä innokkaita napojen hankkijoita mikäli niitä rupeaisi tekemään??
    Last edited by viritteliä; 30-01-2007, 16:48.
  • jyrkkis
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2002
    • 503
    • Jänkä

    #2
    Sulla on varmaan tieto jo sopivista bolt-on osista?
    Big spoilers and fat wheels can disguise a lack of engineering

    Never Fuck With The Countryboys

    Ounasrinteen Volvoystävät- Ounaslutning Vålvå vänner

    Neulalla pistetään, ruokaa laitetaan - ja kaikkea muuta pannaan...Oulusa

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #3
      Originally posted by viritteliä View Post
      elikkä kuten otsikko kertoo niin kyse on monta kertaa kysytystä asiasta ja kysyisinkin sellaista että olisiko kenelläkään kotona/hallilla e30:n etu napaa irrallisena pitäisi saada hieman mittoja siitä sekä sellaista tietoa että kuinka paljon eroa on abs:n ja ei abs:sen navassa sekä saako siihen mistään laakeri liikkeestä irrallisia laakereita. tuli tuos töis otettua selvää e30 takanavasta ja tuli samalla tehtyä 1 prototyyppi kyseisestä navasta mutta koska itseltäni ei löydy etu napaa niin noita on ihan turha ruveta tekemään jos sitä jakoa ei saa joka nurkkaan.

      sekä sellainen kysymys että olisiko täällä innokkaita napojen hankkijoita mikäli niitä rupeaisi tekemään??
      Irtolaakeria ei saa.

      ABS navassa on prässätty hammaskehä navan päälle, ei käsittääkseni muuta eroa(no takimmainen pölysuoja ehkä eri muotoinen).

      Mahdollisesti etunavan ja laakerin välissä on lämpösovite, koskapa näkyvää lukitusta ei ole.

      Jos tuota etunapaa ollaan kerta tyhjästä tekemässä, niin eihän tulevassa laakerissta tarvitse täsmätä kuin leveys ja sisäreiän koko, jos esimerkiksi muuttaa kiinnityksen lukkorenkaalle tjn, tokihan se sovituksen täytyy olla todella jeti laakerin ja navan välistä.

      Kustannusarvio navoille?

      Jos sinulla ei ole aivan tolkuton kiire niin voin lähettää sinulle ABSittoman navan toimituskuluja vastaan, mutta menee varmaan viikko jos ei kaksi että kerkeän etsimään/purkamaan.

      Itsellänikin on muutama proto pyörimässä tallilla, kerron sitten lisää jos ne toimivat. Nuo omat rakennelmani pois sulkevat ABS:n käytön.

      EDIT: joo elikkäs Suomessakin ovat kilparakentajat tehneet itse 5*120 napoja, liekkö noita kellään sitten myynnissä.
      Olli.

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5857
        • Joccis City

        #4
        Taakse nyt ei ainakaan ole mitään järkeä tehdä napaa kun sellaisen saa suoraan kaupanhyllyltä.

        Eteen on jotkut rakentaneet sen e36 navasta tehden sinne sisäholkin jolla se menee kiinni e30 olka-akseliin.

        Sitä en sitten tiedä mitä jarruja ovat edessä käyttäneet.. taakse menee pienellä vaivalla 325i:n omat.

        Tästäkin aiheesta löytyy hakua käyttämällä ihan pirusti keskustelua.

        Jos haluaa 5/120 jaon ja että auto vielä jopa on hyvä ajaa on ainoa vaihtoehto ne e30 M3 osat.
        Jos taas haluaa kikkailla e36 etutolpilla, saa varautua sovittamiseen ja ohjaus ongelmiin.
        Ja jos tekee sinne tuon mainitsemani holkin ja käyttää sitä e36 napaa, joutuu taas kikkailemaan jarrujen kanssa?
        Aprilia RSV4

        Comment

        • viritteliä
          Bimmer Rookie
          • Nov 2003
          • 97
          • seinäjoki

          #5
          no kustannus arviota ei vielä tarkalleen ole ja jannman sellainen tieto että m3 takanapa maksaa noin 230e kpl realoem:n mukaan ja itte tehtynä siitä saa tehtyä sellaisen ku haluaa.
          mutta sen verran suurin piirtein tiedän että hinta tulee olemaan alle 100e kpl ja etu napa vielä halvempi. Napa on tehty 42 CRMO 4 materiaalista ja se tullaan luultavasti karkaisemaan paremman kestävyyden saavuttamiseksi sekä siihen on tehty pieniä muutoksia että siitä tulisi lujempi mutta kuitenki sellainen että se menee suoraa e30 vakio takanavan paikalle ja vakio jarrulevynkin pitäisi sopia paikoilleen ku siihen vain poraa muutaman reiän lisää mutta muuten napa on juuri samassa paikassa/samanlainen kuin vanhaki.
          mutta se on vain ongelma että kuinka sen etu navan tekee jos siihen ei kerta saa laakereita erikseen. mutta sain jo yhden ei abs:n etunavan ja se on vielä helppo tehdä mutta kuinka paljon se abs:isen napa eroaa tosta ei abs:n navasta sitä en vielä tiedä.

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5857
            • Joccis City

            #6
            Originally posted by viritteliä View Post
            no kustannus arviota ei vielä tarkalleen ole ja jannman sellainen tieto että m3 takanapa maksaa noin 230e kpl realoem:n mukaan ja itte tehtynä siitä saa tehtyä sellaisen ku haluaa.
            mutta sen verran suurin piirtein tiedän että hinta tulee olemaan alle 100e kpl ja etu napa vielä halvempi. Napa on tehty 42 CRMO 4 materiaalista ja se tullaan luultavasti karkaisemaan paremman kestävyyden saavuttamiseksi sekä siihen on tehty pieniä muutoksia että siitä tulisi lujempi mutta kuitenki sellainen että se menee suoraa e30 vakio takanavan paikalle ja vakio jarrulevynkin pitäisi sopia paikoilleen ku siihen vain poraa muutaman reiän lisää mutta muuten napa on juuri samassa paikassa/samanlainen kuin vanhaki.
            mutta se on vain ongelma että kuinka sen etu navan tekee jos siihen ei kerta saa laakereita erikseen. mutta sain jo yhden ei abs:n etunavan ja se on vielä helppo tehdä mutta kuinka paljon se abs:isen napa eroaa tosta ei abs:n navasta sitä en vielä tiedä.

            Kannattaa ottaa selvää vähän tarkemmin noista hinnoista, se napa nimittäin maksaa oikeasti sakuissa sen 75e/kpl. Ja Suomessakin alle 100e/kpl. Sillä hinnalla ei todellakaan kannata tehdä itse, se 4mm heitto offsetissa ei ole sen vaivan arvoinen.

            Ei kannata pitää sitä REALOEM:ää jeesuksena, vaan soittaa sinne merkkiliikkeeseenkin joskus.
            Last edited by jannmann; 01-02-2007, 01:26.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • mortimer
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 1079
              • Satulinna kaukomaan

              #7
              Originally posted by jannmann View Post
              4mm heitto offsetissa ei ole sen vaivan arvoinen.
              On muuten 5mm.

              i3S -20
              E30M3 slotcar 1:32
              XKE FHC 1971
              Mgb Gt -66
              T6 -19
              E91 -08

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5857
                • Joccis City

                #8
                Originally posted by mortimer View Post
                On muuten 5mm.
                Perhana, muistin tuonkin väärin.
                Pitää vähentää kaljottelua.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by mortimer View Post
                  On muuten 5mm.
                  Ja materiaalivahvuuden järkyttävästi alenematta koneistettavissa 4 pulttisen mittaan. Mitään takuuta en tietenkää tällä lausunnolla anna että "kavennettu" napa kestäsi, onpahan silti tuollainenkin tullut tehtyä.

                  EDIT:^tuossa luki että 5-pulttisen mittaan, mutta tietenkin tarkoitin,että nelipulttisen eli alkuperäisen mittaan.
                  Last edited by Rocla; 01-02-2007, 20:55.
                  Olli.

                  Comment

                  • jyrkkis
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2002
                    • 503
                    • Jänkä

                    #10
                    Originally posted by jannmann View Post
                    Kannattaa ottaa selvää vähän tarkemmin noista hinnoista, se napa nimittäin maksaa oikeasti sakuissa sen 75e/kpl. Ja Suomessakin alle 100e/kpl. Sillä hinnalla ei todellakaan kannata tehdä itse, se 4mm heitto offsetissa ei ole sen vaivan arvoinen.

                    Ei kannata pitää sitä REALOEM:ää jeesuksena, vaan soittaa sinne merkkiliikkeeseenkin joskus.
                    Vahvista että E30 M3:n napa menee 325:n tukivarteen ja maksaa 75€ germaniassa? Jos on näin niin mennee samointein tilaukseen.
                    Mitä raati on mieltä noista E36 compactin takatukivarsista jaa niiden jäytöstä E30:ssä. Niin ja linkki ois kiva tuohon keulan modiin...
                    Last edited by jyrkkis; 02-02-2007, 14:18.
                    Big spoilers and fat wheels can disguise a lack of engineering

                    Never Fuck With The Countryboys

                    Ounasrinteen Volvoystävät- Ounaslutning Vålvå vänner

                    Neulalla pistetään, ruokaa laitetaan - ja kaikkea muuta pannaan...Oulusa

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5857
                      • Joccis City

                      #11
                      Originally posted by jyrkkis View Post
                      Vahvista että E30 M3:n napa menee 325:n tukivarteen ja maksaa 75€ germaniassa? Jos on näin niin mennee samointein tilaukseen.
                      Mitä raati on mieltä noista E36 compactin takatukivarsista jaa niiden jäytöstä E30:ssä. Niin ja linkki ois kiva tuohon keulan modiin...

                      Ensinnäkin sun kannattaa hankkia ETK, ettei tarvitse arpoa asioita.
                      Seuraavaksi kannattaa ohjelmoida siihen puhelimeen se lähin BMW varaosa myyjän numero.
                      Edelleen kannattaa lukea tälläkin foorumilla noin miljoonaan kertaan samaa asiaa arponeiden kavereiden topiikit läpi tosta jaon muuttamisesta ja miettiä mitä sillä haluaa? Vanteiden takia, jarrujen vai minkä takia..

                      ETK:sta näkisit että 325i ja M3 käyttää samaa tukivartta, laakeria ja vetaria (ABS). Eli osat sopivat keskenään.
                      Saksan hinta pitää kutinsa, tosin vain noin hinta koska lopullinen hinta riippuu millaisen alennuksen mistäkin osasta saa.
                      Saman osan saa kotimaastakin n. 100e/kpl. hinnalla.
                      Rohkeasti vain soittoa sinne liikkeeseen.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • jyrkkis
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2002
                        • 503
                        • Jänkä

                        #12
                        OK, mulla on tuo vadis nyt mutta kaivanpa Tuon ETK:n hyllystä ja puhaltelen pölyt pois.
                        Otithan huomioon että jotkut BMW- merkkiliikkenä itseään pitävät myy myös muita P*skoja kuten Nissania nykyään. Tästä seuraa se että se "ammattitaitoinen varaosamyyjä" joka löytää kyllä tatsuniin ne kikkareet ei saa edes ETK:ta käynnistettyä...itse muinioin asioin vain varaosanumeroilla ja runkonumerolla taluttaen sitä setää jännittävään BMW-maailmaan.
                        Big spoilers and fat wheels can disguise a lack of engineering

                        Never Fuck With The Countryboys

                        Ounasrinteen Volvoystävät- Ounaslutning Vålvå vänner

                        Neulalla pistetään, ruokaa laitetaan - ja kaikkea muuta pannaan...Oulusa

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5857
                          • Joccis City

                          #13
                          Originally posted by jyrkkis View Post
                          OK, mulla on tuo vadis nyt mutta kaivanpa Tuon ETK:n hyllystä ja puhaltelen pölyt pois.
                          Otithan huomioon että jotkut BMW- merkkiliikkenä itseään pitävät myy myös muita P*skoja kuten Nissania nykyään. Tästä seuraa se että se "ammattitaitoinen varaosamyyjä" joka löytää kyllä tatsuniin ne kikkareet ei saa edes ETK:ta käynnistettyä...itse muinioin asioin vain varaosanumeroilla ja runkonumerolla taluttaen sitä setää jännittävään BMW-maailmaan.
                          toi pitää kyllä niin kutinsa, useamman kerranon itsekkin joutunut neuvomaan osien haussa...
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎