Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 takajarrukilven vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nukkumatti
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 70

    E30 takajarrukilven vaihto

    Nonni nyt on rojekti edenny sille mallille että pitäs mädät takajarrukilvet vaihtaa uusiin. Vanha lojuu kahtena kappaleen tallin lattialla ku en saanu sitä käsijarruvaijerin ympärillä olevaa rautajudanssia irti, on vissiin kiinteästi kiinni? Onko juuri niin että uudet kilvet on halkastava kapeimmasta kohtaa ja pujoteltava sitten paikoilleen?
    "O! it is excellent/
    To have a giant's strength, but it is tyrannous/
    To use it like a giant."
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Originally posted by nukkumatti View Post
    Onko juuri niin että uudet kilvet on halkastava kapeimmasta kohtaa ja pujoteltava sitten paikoilleen?
    Näin ainakin yhdessä autossa tehtiin, eikä siitä ainakaan katsastuksessa mitään nipotettu.

    Comment

    • nukkumatti
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 70

      #3
      Olisko tästä jollakin toisenlaista näkemystä? Tuntuu vaan aika hölmöltä jos niitä ei ole tarkotettu vaihdettaviksi...?
      "O! it is excellent/
      To have a giant's strength, but it is tyrannous/
      To use it like a giant."

      Comment

      • Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

        #4
        No totta kai sen saa vaihdettua halkaisemattakin. Työtä vaan on hiukan enemmän. Mutta mikä auto sulla on rojektina?


        Comment

        • nukkumatti
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 70

          #5
          -88 325i Touring ABS:lla
          "O! it is excellent/
          To have a giant's strength, but it is tyrannous/
          To use it like a giant."

          Comment

          • Juubi
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 999

            #6
            Helppo hommahan noiden vaihto on. Prässäät vaan navan irti laakerista niin kilven saa vaihdettua sellaisenaan

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              #7
              Originally posted by Juubi View Post
              Helppo hommahan noiden vaihto on. Prässäät vaan navan irti laakerista niin kilven saa vaihdettua sellaisenaan
              Tämähän se oikeaoppinen tapa on, mutta jos nyt ei ole sopivia työkaluja, niin on tuo halkaisemalla laitettu ja kemiallisella metallilla paikattu jarrukilpi eräässä autossa toimittanut tehtävänsä jo yli viiden vuoden ajan.

              Comment

              • Juubi
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 999

                #8
                Jep, melkoinen suunnittelun kukkanenhan tuo on.

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  #9
                  Originally posted by Juubi View Post
                  Jep, melkoinen suunnittelun kukkanenhan tuo on.
                  No, samanlainen se tuntuu muissakin saksalaisissa olevan. Kaipa sen on oletettu kestävän auton/pyörännavan eliniän, jolloin pääpaino on ollut ainoastaan kustannuksissa ja kokoonpanon helppoudessa. Ainakin Mersuissa on juuri samanlainen rakenne.

                  Comment

                  • nukkumatti
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 70

                    #10
                    Noniin hommahan etenee jo kovaa vauhtia...eli tuolle navan irrotus linjalle lähettiin ja vedeltykkin ulos jo hyvän matkaa, mutta tuli vaan kylymä rinki perseen alle ku Haynes käskee jostain syystä irrottaa koko vetarin jos haluaa pyöränlaakerin vaihtaa. Pelkän navan irrotuksesta ei kirjassa mainita mitään. Eli olenko tekemässä tässä parhaillaan vaarantavaa virhettä kun vetari paikallaan irrottelen napaa? Siis onko mahollista etten saa sitä enää takas paikalleen jos en pistä koko vetaria penkkiin ja prässillä paina vai mikä tää juttu nyt on? Häh, kertokkee ku en oo näitten baijerin vehkeitten kans ennen paljo pehertäny.
                    "O! it is excellent/
                    To have a giant's strength, but it is tyrannous/
                    To use it like a giant."

                    Comment

                    • nukkumatti
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 70

                      #11
                      Niin että mitenkä se on, saako sen navan lyötyä takas laakerin sisään ihan kylmiltään vai pittääkö se laakeri painaa pesästään ulos ja lämmittää että sen saa sopimaan napaan paikalleen. Mulla olis tuolla noi uudet takapyöränlaakeritkin kyllä hyllyssä...
                      "O! it is excellent/
                      To have a giant's strength, but it is tyrannous/
                      To use it like a giant."

                      Comment

                      • Juubi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2004
                        • 999

                        #12
                        Pitäähän vetoakseli irrottaa navasta ennen kuin saat navan irti laakerista. Vetoakselia ei tarvitse irroittaa perästä operaatiota varten, jos sitä meinasit?
                        Napa on sitten laakerissa melko tulisesti kiinni. Olitko saanut napaa vedettyä ulos laakerista jo jotenkin? Itse en lähtisi moiseen leikkiin ilman tukivarren irroittamista ja prässiä. Toisaalta jos saat nyt navan irti poppaskonsteilla, niin takaisinlaittoa varten kannattaa mokoma heittää pakkaseen joksikin aikaa.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎