Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M40 pois ja M10 tilalle. Mitä tarvitaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6751
    • PK-seutu

    E30 M40 pois ja M10 tilalle. Mitä tarvitaan?

    Omasta E30 käyttöpelistä luovutti M40 kuningasmoottori kesken matkanteon. Tai no käyhän se, mutta sellaisen kolinan säestämänä, että ei oikeastaan edes kiinnosta mitä maksaisi korjata (liikaa).

    Tiedossa on jo uusi tekniikka autoon. M10B18 ruiskulla. Nyt tarvitaankin kaikkien oldskool neloskone & E30 tietäjien vinkkejä!

    Mitä tarvitaan / pitää ottaa huomioon kun vaihdetaan M40:n tilalle M10 ruiskulla?

    Autona siis E30 316i '89

    Tekniikan luovuttajana ajokuntoinen E28, josta voi ottaa kaiken tarvittavan.

    Nykyinen 5-lovinen laatikko ilmeisesti sopii M10:iin sellaisenaan?

    Mites koneen kannakkeet?

    Muuta? Kiitollisia oltaisiin pikaisesta avusta, kun kyseessä on käyttöauto ja jalkamiehenä ei ole mukavaa.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
  • Guest's Avatar

    #2
    Tämä myös kiinostanut iseäni, koska olisi kiva hommata facelift ja siihen M10 tuplakaasareilla tai ruutalla....

    Comment

    • Suutari
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 3064
      • Suomi

      #3
      e30 m40 tai 316/318m10 moottorin kannakkeet, sitten moottorinjohtosarja ja oheislaitteet..ei kai muuta..loota pitäs käydä sitten suoraan. kannakkeista ei varmuutta et käykö muista m10 kamoista
      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
      -Official BTCF-Sauna Team-
      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
      -Team BTCF Top Alcohol-
      -Team Pimp My Bride-
      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6751
        • PK-seutu

        #4
        Originally posted by Suutari View Post
        e30 m40 tai 316/318m10 moottorin kannakkeet, sitten moottorinjohtosarja ja oheislaitteet..ei kai muuta..loota pitäs käydä sitten suoraan. kannakkeista ei varmuutta et käykö muista m10 kamoista
        Eli siis E30 M40 kannakkeet luonnollisesti on tällä hetkellä autossa paikoillaan. Niihin sopii M10?
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          #5
          Minä taas väittäisin, että myös loota menee vaihtoon.
          Eikös M40 ole laatikon pulttijaon osalta pikemminkin lähellä M20:tä:think
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • M325i
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 1529
            • Etelä-pohjanmaa

            #6
            E28 Öljypohja ei mene e30 koriin. E28 moottorin kannatimet erilaiset taitaa olla myös m40 erilaiset,E30/m10 on myös erilaisia eri ikäisissä. M40 pumppu tankissa ja M10 ulkoinen (motronic m40 ja l-jet m10) E28 M10/E30 m10 pitäs sama laatikko olla joten sen voi hyödyntää e28:sta. Kardaani saattaa olla erilainen M10 / M40. M10/M40 pakoputkistot erilaisia. Kova homma jos ei ole itsellä kaikki osia = maksaa.
            Kannattaisko ostaa joku leimattu ehjä katista vaan tilalle pääsis paljon helpommalla...:think


            Terno: Facelift on valmiiksi M10:llä (316 88 vuonna on vielä semmoinen 1.8 kaasari) -89 vuonna tuli sitten M40 / tai 88 loppuvuodesta.
            E30 ja E46 ///M

            Comment

            • M325i
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 1529
              • Etelä-pohjanmaa

              #7
              Lisäksi tarvit vielä M10 318i moottorin johtosarjan kun e28:ssa on erilainen ei ole sitä liitintä...jos haluat siististi tehdä ilman kötöstelyjä.
              E30 ja E46 ///M

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Originally posted by T3 View Post
                Minä taas väittäisin, että myös loota menee vaihtoon.
                Eikös M40 ole laatikon pulttijaon osalta pikemminkin lähellä M20:tä:think
                Tässä tiedossa isekkin olen elännyt....

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6751
                  • PK-seutu

                  #9
                  Tallilla lojuu muistaakseni muutama M10:n raato, eli koneen kannakkeita ja öljypohjakin voi löytyä. Pumpun sijainti ei vissiin ole pakollinen?
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #10
                    Vaihtoon menee ainakin äkkiä listattuna:

                    Syyläri tai letkut, letkuja joutuu leikkelemään mikäli haluat välttämättä käyttää m40 syyläriä, helpointa laittaaa m10 syyläri, mutta silloin joutuu muuttamaan syylärin kiinnityksiä.

                    Molemmat koneenkorvat.

                    Laatikko.

                    Riippen "uuden" koneen vm. valmistaudu vetämään hyppyjohtoja.

                    Jos on "museo"laatikko, niin kepin kiinnitystä koriin joutuu askartelemaan.

                    Pakoputken alkuosasta ei ole varmuutta, hyvin samannäköisiä, mutta arvelus on että alkukäyrän joutuu ainakin ottamaan m10 mallista, myös mahdollista että eri vm. putkistot eivät istu toistensa osien jatkoksi.
                    Olli.

                    Comment

                    • Tzeimi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 2067
                      • Banshee - Jyväskylä

                      #11
                      Ja ajamaton alkukäyrä löytyy. Käy E30 malleihin 316, 318/i. 10/82-9/87 ja 316/i 10/87-90. (Valm. Fugo?).
                      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                      & 02 tulpo saniteetti dyno




                      Älä väkisin, ota isompi vasara.
                      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6751
                        • PK-seutu

                        #12
                        vaikuttaa olevan E28 M10 tekniikan upotus E30:iin, jossa ollut M40 sittenkin vähän pidemmältä kuin "kaks iltaa ja ajoon" projektilta. Nyt on noussut vaihtoehdoksi rinnalle hyväkuntoinen M20B20...

                        EDIT: Mites kardaani M10 vs. M40?
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • Tzeimi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 2067
                          • Banshee - Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by pyroz View Post
                          Nyt on noussut vaihtoehdoksi rinnalle hyväkuntoinen M20B20...
                          No eihän tuosta jää kuin laatikko + kardaani -jumppa pois?
                          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                          & 02 tulpo saniteetti dyno




                          Älä väkisin, ota isompi vasara.
                          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6751
                            • PK-seutu

                            #14
                            Originally posted by Tzeimi View Post
                            No eihän tuosta jää kuin laatikko + kardaani -jumppa pois?
                            M20:n persiissä tulee myös laatikko, mutta M40:n perässä ollut kardaaniko sopii tuon paketin perään suoraan?
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • Suutari
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2003
                              • 3064
                              • Suomi

                              #15
                              kardaania saa säädettyä jonkun verran..riippuu varmaan vaihtaako laatikon isompaan että riittääkö säätövarat. jos loota vaihtuu es. 240->260 niin voi olla ettei enää riitä säätö ja pitää laittaa isomman lootan kardaani. itellä on yksi m20b20 koneen perästä ollu e28 kardaani tuolla tallissa ylimääräsenä. oli 240getraggi perässä muttei e30 käypää löyy
                              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                              -Official BTCF-Sauna Team-
                              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                              -Team BTCF Top Alcohol-
                              -Team Pimp My Bride-
                              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎