Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30:sen istuinlämmittimet (<--sähkömiehet auttakaa)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -nOksville-
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 91
    • kouvolan kuningaskunta

    e30:sen istuinlämmittimet (<--sähkömiehet auttakaa)

    Eli, on näköjään pakko vaihtaa foorumin aihealuetta ongelmista tekniikkaan, ku sielä ei kukaa oikeen osannu auttaa..

    Nii, auto on siis 316i 1.6 2d -89 (e30), ja pitäis saaha kytkettyä istuimenlämmittimet. Johdot penkeistä on joskus katkastu (kenties penkkien vaihdon yhteydessä??), ja nyt tilanne on se että kummastakin penkistä tulee sekä istuimesta että selkänojasta kaksi mustaa johdinta. Mitä nämä johtimet ovat?? Onko väliä kuin päin kytkee?? Eli onko toinen johtimesta aina maa ja toinen releeltä tuleva jännite?

    Kytkentä on muuten toteutettu kuvan osoittamalla tavalla:

    [/img]

    Onko kytkentä oikeanlainen? En ole ikinä oikein osannut soveltaa releitä käytännössä.

    Olen kytkenyt nyt niin, että 1:nen ja 4:nen on kytketty 5:seen ja 2:en ja 3:en maihin.

    Käytännössä kummallekin penkille on omat releensä, mutta kummatkin releet ovat sen yhden kytkimen takana kojelaudassa.

    Tilanne on se, että ainut osa mikä lämpiää on kuskin puoleinen selkänoja, joka lämpeää todella paljon. Johtuuko lämpö siitä että kytkentä on viturallaan ja se on jossain oikosulussa, vai ovatko lämmitysvastukset muissa osissa sitten vain rikki? Miten sen voi testata tai tarkistaa?

    Releet kyllä toimivat ja vetävät ihan hyvin.
    Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..
  • Toipis
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 122
    • Kotka

    #2
    siis selkänojasta sekä istuinostasta kaksi mustaa johdinta. Nämä ovat epäilemättä vastusten molemmat päät. Kuten tiedämme vastukset voit kytkeä kumminpäin tahansa. Eli toiseen +12v ja toiseen maa.

    En tiedä miten alunperin asia suunniteltu bemarin toimesta, eli onko vastukset rinnan vai sarjaan kytketty. Itse epäilisin rinnan koska yleensä jos toinen ei toimi niin toinen toimii.

    Vastuksia voi kokeilla esim yleismittarilla. Toinen liitetään toisen mustaan ja toinen toisen mustaan ja siis ohmi alueella. En tiedä mitä pitäisi näyttää, mutta jotain arvoa kuitenkin. Ei siis ääretöntä, eikä myöskään nollaa.

    Releethän kytketään niin että
    +12V -> sulake -> kytkin -> releen kela -> maa.
    . . . . . . . . . . . .-> releen kosketin -> penkin vastus -> maa.
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .-> toinen vastus -> maa.

    epäselvää, mutta kysyjille vastataan.
    ex. E39 528iA -96
    ex. E61 530xdA -08
    ex. E91 320iA Touring -08
    ex. E39 525iA Sedan -02
    ex. E36 318is Coupe -92

    Comment

    • -nOksville-
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 91
      • kouvolan kuningaskunta

      #3
      Nii, elektroniikka asentajana kyl tiedän miten vastukset testataa, mut vähä tarkotinki, et onko ne niinku lämmitysvastuksen piuhat vai onko siel jotain hienompaaki systeemiä sisäs.

      Siis en kyl saanu tosta sun releen kytkentä jutskast mitää selkoa, mut onko toi mun kytkentä niinku oikein mikä on tos kuvas?

      Voiko niitä vastuksia yrittää korjata?? Eli palaako ne jotenki poikki vai mikä niille sit yleensä tulee?

      Ja kyl ne luonnollisesti on varmaan tarkotettu rinnan kytkettäviks, ku eiköhän ne kaikki komponentit ole 12V komponentteja. Siis sarjaan kytkennässähän jännite jakaantuu.
      Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..

      Comment

      • -nOksville-
        Bimmer Rookie
        • Jul 2004
        • 91
        • kouvolan kuningaskunta

        #4
        Ainii, ja luonnollisesti toi 12V tulee sulakkeen takaa, eikä suoraan akulta...
        "Valokaarikokeiluja" on tullu tehtyä pari kertaa liikaa..
        Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..

        Comment

        • -nOksville-
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 91
          • kouvolan kuningaskunta

          #5
          Ja tarviiko mun pelätä, et penkit lämpiiää niin paljo, et ne kyrvähtää, vai onko siel sisäs joku lämpörele/jokumuukytkentä, joka katkasee virran syötön penkeille ku lämpötila on tietys pistees? Vai miten toi on toteutettu?? Ku kokeilin, ni se ainut osa mikä toimi, eli kuskin selkänoja, lämpeni aivan helkkaristi.
          Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..

          Comment

          • Scitso
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2817
            • Kuusankoski

            #6
            mä veikkaisin että normaaleissa on jollain tavalla toi jännitteen jako tehty siten ettei siel oo täyttä 12v näin ainakin kuvittelisin että on ollut toteutettu kun on kaksi eri asentoa, jos sä saat vastus arvon mitattua ni sähän voit laskee paljo se ottaa virtaa ja paljon jää kullekkin vastukselle jännitettä ja sen jälkeen ruveta suunnittelemaan jännitteen jakoa siihen. Regulla se varmaan kandee tehdä, riippuu miten paljon virtaa siel liikkuu.
            E34 525i Touring -96 "Iris"
            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
            E61 530d Touring -04

            ex. E39 520ia Touring -98
            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
            ex. E28 520i -82

            Comment

            • -nOksville-
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 91
              • kouvolan kuningaskunta

              #7
              Nii, mut luulis et siel on jännitteen jako tai regulointi sit penkin sisäl.
              Eiköhän se kuitenki lähe sieltä releeltä kato 12Volttina. Ei siinä varmaa ennenkään ole ollu mitää hienoa jänniteenjakoketjuja välis. Katoku löysin ne releet johtoineen sen keskikonsolin alta ku purkailin. Ne penkit on tod.näk joskus vaihettu ja vaihtaja ei o osannu kytkeä sähköjä niihin. Vähä niinku minäki.


              Eiks joku vois pliis mitata ja kattoa kytkentöjä omasta autostaa???? Vähän vaivaa, mut sais ainaki yhen ihmisen iloseks...
              Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..

              Comment

              • Scitso
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 2817
                • Kuusankoski

                #8
                joo voi olla, ei ne vastukset siitä mihinkään kärvenny jos sä lyöt ne kiinni, ja virran kulun sä voit laskee ilman kytkemistäkin kun mittaat ne vastus arvot molemmista osista ja lasket ohmin-lailla paljon on virta ku jännite on 12V, ja muistaakseni penkeissä ei ole kuin alaosassa se lämmitin. mutta jos ne on rinnakkain lämpeää ne enemmän kuin että ne olis sarjassa, koska sillon jännite jakautuu vastusten kesken, kun taas rinnan ollessa molemmilla on 12V yli vaikuttava jännite.
                E34 525i Touring -96 "Iris"
                E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                E61 530d Touring -04

                ex. E39 520ia Touring -98
                ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                ex. E28 520i -82

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Tuossa olis mm. -89:n penkinlämmittimien kytkis, tosin 325:sta mutta ei niissä pitäis olla eroa 316:een.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • -nOksville-
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2004
                    • 91
                    • kouvolan kuningaskunta

                    #10
                    No kyl tiiän joo, mutku tilanne on se, et ainut mikä toimii, on kuskin penkin selkänoja, vaik kaikki on kytketty...

                    Tai en kyl tiiä kuuluuko sen sillee toimia, ku se lämpiää ihan helvatisti...
                    Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..

                    Comment

                    • Scitso
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 2817
                      • Kuusankoski

                      #11
                      mee nyt mittaamaan ne vastusarvot molemmista yleismittarilla, ni tiedät onko ne kunnossa, oikosulussa se ei oikein voi olla, mutta ääretön vastus voi olla eli poikki jostain kohti.
                      E34 525i Touring -96 "Iris"
                      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                      E61 530d Touring -04

                      ex. E39 520ia Touring -98
                      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                      ex. E28 520i -82

                      Comment

                      • -nOksville-
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2004
                        • 91
                        • kouvolan kuningaskunta

                        #12
                        Mie käyn mittaamas sitku lähen tuhlaamasta laadukasta "työaikaa"....... En tullu ajatelleeks sillo ku kytkin niitä, ku luulin et siel ois jotain hienoaki systeemiä..
                        Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..

                        Comment

                        • -nOksville-
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2004
                          • 91
                          • kouvolan kuningaskunta

                          #13
                          Noniin, nyt on vastukset mittailtu! Tulokset on seuraavat:

                          - Kolme vastusta on kyrvähtänyt (ainut mikä toimii on kuskin selkänoja).
                          Eli näyttää OVERLOADIA.
                          - Se kuskin selkänoja haukkaa virtaa semmoset vähä vajaa 7A
                          Onko paljon vai normaalia?? (tästä voi päätellä että tarvittava sulake,
                          mikäli kaikki ovat saman sulakkeen takana, olisi 24A luokkaa!?!?!?)
                          - Se toimivan vastuksen resistanssi on jotain 6 Ohmin luokkaa.

                          Mitä mieltä tuloksista???
                          Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..

                          Comment

                          • -nOksville-
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2004
                            • 91
                            • kouvolan kuningaskunta

                            #14
                            -uppia-
                            Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..

                            Comment

                            • Scitso
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 2817
                              • Kuusankoski

                              #15
                              eihän siinä muutaku että sulla on vastukset paskana ja jos haluat toimimaan ni ne pitää vaihtaa. Virran kulutukseen en osaa sanoa.
                              E34 525i Touring -96 "Iris"
                              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                              E61 530d Touring -04

                              ex. E39 520ia Touring -98
                              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                              ex. E28 520i -82

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎