Onko jollain tietoa tämän vesiventtiilin toiminnasta? Mitä se oikein tekee ja miten??? Voiko sen korvata suoralla putkella tms..? On aika kallis osa eikä saa kai ku alkuperäisenä? Kaverin autossa kyseinen osa temppuilee ja uusi kuulema maksais maltaita..
E30 vesiventtiili
Collapse
X
-
eli kumpaa osaa siis tarkoitat tässä numero 7
vai tota osa numero 4
ton jälkimmäisen tilalle tosiaan voi laittaa putken pätkän. ja itseänikin kiinnostaisi tietää että mitä toi toinen palikka tekee? sulkeeko se veden kierron kokonaan sisä kennolta pois kun vääntää hanikan kylmälle samalla kun kiertovesi pumppu lakkaa pyörimästä? eli jos tota ei olis niin kylmää ilmaakaan ei puhaltais...Last edited by GOOFY; 13-02-2007, 18:34.E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
Vesiventtiili avaa tai sulkee vedenkierron kennolle. Toimi muistaakseni niin, että sitä suljetaan sähköisesti. Korjatkaa jos muistan väärin. Jos sä ton korvaat suoralla putkella niin puhaltaa kuumaa koko ajan.
Noita vesiventtiileitä on kahta mallia. Jos sulla on just samanlainen kun tuolla ylhäällä olleissa kuvissa, niin uusi maksaa KL-varaosissa n. 70-80 euroa. Se toinen malli onkin sitten kalliimpi.
Comment
-
Itse asiassa lämpötilansäätö toimii muuttamalla kennon läpi kulkevan ilman määrää ja säädön ollessa täysin kuumalla kaikki ilma ohjataan kennon läpi ja vastaavasti täysin kylmällä kennon läpi ei mene ollenkaan ilmaa.
Periaatteessa kennossa voisi kulkea koko ajan vesi, mutta kun kennon toinen puoli on kuitenkin yhteydessä ilmakanavaan tulee täältä vähän lämmintä ilmaa (kun se kuumailma pyrkii nousemaan ylös).
Kannattaa varmaan hommata jostakin tuo venttiili tai yrittää fiksata se jotenkin..
Comment
-
taitaapi e30:ssä puhaltimen ilma mennä koko ajan kennon läpi. kun lämpötilan säädin laitetan kylmälle niin se vesi venttiili sit kai sulkeutuu ja kiertovesipumppu heittää pyörimästä, ja kun kennossa oleva vesi jäähtyy niin sit alkaa tulemaan kylmää. ei sielä muistaakseni mitään läppää ole, mitä tolla vesi venttiilillä sit muuten tekis tuola?Originally posted by jorkki View PostItse asiassa lämpötilansäätö toimii muuttamalla kennon läpi kulkevan ilman määrää ja säädön ollessa täysin kuumalla kaikki ilma ohjataan kennon läpi ja vastaavasti täysin kylmällä kennon läpi ei mene ollenkaan ilmaa.
Periaatteessa kennossa voisi kulkea koko ajan vesi, mutta kun kennon toinen puoli on kuitenkin yhteydessä ilmakanavaan tulee täältä vähän lämmintä ilmaa (kun se kuumailma pyrkii nousemaan ylös).
Kannattaa varmaan hommata jostakin tuo venttiili tai yrittää fiksata se jotenkin..Last edited by GOOFY; 15-02-2007, 00:30.E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
Ei ainakaan itsellä mene tuon lämppärinkennon läpi ilma koko ajan (ilmastoinnin kennon läpi menee kaikki ilma) vaan sitä säädetään sillä läpällä.Originally posted by GOOFY View Posttaitaapi e30:ssä puhaltimen ilma mennä koko ajan kennon läpi. kun lämpötilan säädin laitetan kylmälle niin se vesi venttiili sit kai sulkeutuu ja kiertovesipumppu heittää pyörimästä, ja kun kennossa oleva vesi jäähtyy niin sit alkaa tulemaan kylmää. ei sielä muistaakseni mitään läppää ole, mitä tolla vesi venttiilillä sit muuten tekis tuola?
Mitä luulet että tapahtuu kun siitä hanikasta kääntää, aika pitkä matka jos säätö toimisi pelkästään tuolla on / off periaatteella (siellä ei ole mitään hanaa niin kuin WW -konsernin vehkeissä).
Venttiili avataan melkein heti kun hanikkaa lähtee kääntämään kylmältä pois (kuuluu se naksahdus kun sen kela vetää), miksipä sitä kennoa lämmittämään jos halutaan kylmää..
Comment
-
Noista kaavioista kun tarkkaan katsoo, niin lämpötilasäätimeltä lähtee vaijeri, eli tässä kuvassa näkyy, osa nro 1.Originally posted by jorkki View PostItse asiassa lämpötilansäätö toimii muuttamalla kennon läpi kulkevan ilman määrää ja säädön ollessa täysin kuumalla kaikki ilma ohjataan kennon läpi ja vastaavasti täysin kylmällä kennon läpi ei mene ollenkaan ilmaa.
Kun vesiventtiilille ei ole samanlaista pulssiohjausta kuin esim E34:ssä, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää läpän ohjaus, kuten kuvan osan nimikin viittaa. Luulen että ko. läpällä ohjataan kennon läpi tulevan lämmitetyn ilman ja ulkoilman suhdetta. Kylmällä kaikki tulee kennon ohi ja kuumalla kaikki kennon läpi. Ehkä...
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
Vesiventtiili naksuu Voimakkaasti.
Onko tuo nyt seisomisesta johtuen päässy ehtoopuolelle/vaihtokuntoon
Vai johtuisiko mahdollisesti siitä että olisi vielä ilmaa järjestelmässä tai jos letkut on väärin päin.
Kuinka ne nyt piti taas olla koneen perästä ylempään? Eli venttiilille?sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Noni se on ainakin väärin päin.Originally posted by JJT View PostKannen takapuolelta letku alempaan tumppiin.
Katotaan mitä tapahtuu kun kääntääsigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
Comment