Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytys ongelma e30 m10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • B-Tuning
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 69
    • lappeenranta

    Jäähdytys ongelma e30 m10

    mikähän mahtaa olla vialla kun tuossa viikonloppuna monen kuukauden tauon jälkeen ajellessa kävi niin että kovan ajon jälkeen jostain tulvi jäähdytysnestettä pihalle.. tämän jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa.. vuotokohtaa en löytänyt mutta jostain päin syyläriä ne on tullut.. sen huomasin että ylävesiletkut oli paljon kuumemmat kun alaletku.. eli olisikohan tuossa termostaatti paskana.?
    lämpömittari ei ole toiminut puoleenvuoteen et siitäkään ei voi mitään päätellä..
  • BME316
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 446

    #2
    Yläletkun ei pitäisi lämmetä ennen aikojaan, jos näin tapahtuu niin termostaatti on jumittunut auki tai aukeamislämpötila on muuttunut niin että aukeaa liian aikaisin. Jos termostaatti on kokoajan auki, niin sen huomaa kyllä että kansi ei lämpene tarpeeksi kuumaksi.

    Jos meinaat termostaatin vaihtaa, niin vaihda samalla kerralla myös lämpötila-anturi termostaattikotelon kyljestä. Siitä johtuu mittarin toimimattomuus. Tuohon vuoto ongelmaan taas en osaa sanoa oikein mitään.

    Comment

    • B-Tuning
      Bimmer Rookie
      • Feb 2006
      • 69
      • lappeenranta

      #3
      voisiko tuo vuoto johtua liiasta paineesta jäähdytysjärjestelmässä? jos korkki (tai joku muu osa syyläristä) olisi vaikka päästänyt pihalle nestettä.. sitä painetta siellä nimittäin tuntui olevan aika runsahasti..

      Comment

      • V7lle
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1159
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by B-Tuning View Post
        voisiko tuo vuoto johtua liiasta paineesta jäähdytysjärjestelmässä? jos korkki (tai joku muu osa syyläristä) olisi vaikka päästänyt pihalle nestettä.. sitä painetta siellä nimittäin tuntui olevan aika runsahasti..
        Syynä taitaa yksinkertaisesti olla se termari jos ylävesiletkut on kuumat mutta alaletku on kylmä. Tuleeko sisälle lämmintä ilmaa? ja se paine johtuu vissii siitä että termari paskana ja vesi ei kierrä alaletkuun asti. Vaihda termari ja katsotaan sit sitä ruokalistaa vähän myöhemmin
        sigpic

        http://www.btcf.fi/gallery/showgalle...0&ppuser=12088

        Comment

        • GOOFY
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 4139
          • .

          #5
          Originally posted by BME316 View Post
          Yläletkun ei pitäisi lämmetä ennen aikojaan, jos näin tapahtuu niin termostaatti on jumittunut auki tai aukeamislämpötila on muuttunut niin että aukeaa liian aikaisin. Jos termostaatti on kokoajan auki, niin sen huomaa kyllä että kansi ei lämpene tarpeeksi kuumaksi.

          Jos meinaat termostaatin vaihtaa, niin vaihda samalla kerralla myös lämpötila-anturi termostaattikotelon kyljestä. Siitä johtuu mittarin toimimattomuus. Tuohon vuoto ongelmaan taas en osaa sanoa oikein mitään.
          m10:ssähän toi termostaatti on sielä ala vesi letkussa ja lämpötila anturi on imusarjan juuressa, eli eivät ole siis samassa paketissa.

          lämpötila anturissahan on kaksi napaa, toinen on kiertovesi pumpulle ja toinen mittaristolle(muistaakseni kannen puoleinen mittarille ja imusarjan puoleinen kiertovesi pumpulle, en ihan sata varma) jos mittari ei ole toiminut,niin voit testata että onko anturi hajalle kun laitat maahan sen mittarille menevän johdon. mittarin viisarin pitäisi nousta ylös kun siihen johtoon menee maata, jos nousee niin mittari ja johdot ainakin ok...
          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

          Comment

          • B-Tuning
            Bimmer Rookie
            • Feb 2006
            • 69
            • lappeenranta

            #6
            joo tulee sinne sisälle lämmintä ilmaa ihan normaalisti.. kai se on tuo termostaatti vaihdettava. voisi nuo nesteetkin vaihtaa kokonaan kun aikas paskasta on.. en ihmettelis jos vaikka olis tukos syylärissä se lämpömittari on jämähtänyt pohjaan punarajalle eli ei onnistu tuo yllämainittu..

            Comment

            • pmtk
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 1560
              • Iisalmi

              #7
              Originally posted by BME316 View Post
              Jos meinaat termostaatin vaihtaa, niin vaihda samalla kerralla myös lämpötila-anturi termostaattikotelon kyljestä. Siitä johtuu mittarin toimimattomuus.
              Lämpömittarin toimimattomuus voi johtua myös mittariston pattereista. Onhan se joissain tapauksissa ihan informatiivinen mittari ja olisi hyvä olla kunnossa.
              E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

              Comment

              • mortimer
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1079
                • Satulinna kaukomaan

                #8
                Jäähdyttimen korkin ylipaineventtiili ollut jumissa seisonnan seurauksena.

                i3S -20
                E30M3 slotcar 1:32
                XKE FHC 1971
                Mgb Gt -66
                T6 -19
                E91 -08

                Comment

                • B-Tuning
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2006
                  • 69
                  • lappeenranta

                  #9
                  joo saahan sen korkin korjattua voimakeinoilla.. jos se nyt jumissa on. eikös se siinä keskellä ole se kohta joka ne paineet laskee pihalle..
                  niin missäköhän ne mittariston patterit sijaitsee? en tiennyt että tuossa sellaisia edes on.

                  Comment

                  • pmtk
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 1560
                    • Iisalmi

                    #10
                    Originally posted by B-Tuning View Post
                    niin missäköhän ne mittariston patterit sijaitsee? en tiennyt että tuossa sellaisia edes on.
                    Esim tässä topicissa paljon juttua mittaristosta. Siis, mittaristo pois ja alareunassa sijaitseva piirilevy irti. Sieltä löytyy akut.
                    E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                    Comment

                    • mortimer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 1079
                      • Satulinna kaukomaan

                      #11
                      Originally posted by B-Tuning View Post
                      joo saahan sen korkin korjattua voimakeinoilla.. jos se nyt jumissa on. eikös se siinä keskellä ole se kohta joka ne paineet laskee pihalle..
                      Kyllä. Keskelläpä tuo venttiili sijaitsee. Korkki kun vanhenee venttiilissä oleva kumitiiviste turpoaa ja rupeaa laittamaan hanttiin. Konsteina on korkin purku ja tiivisteen fixaaminen, tai sitten sijoittaa uuteen korkkiin ~10€.

                      i3S -20
                      E30M3 slotcar 1:32
                      XKE FHC 1971
                      Mgb Gt -66
                      T6 -19
                      E91 -08

                      Comment

                      • B-Tuning
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2006
                        • 69
                        • lappeenranta

                        #12
                        no ei se uusikaan korkki kovin huima sijoitus olis mutta nyt tänään kun tuossa ajelin taas hieman pidempään niin katsoin mikä nyt on tilanne ja huomasin et on taas vuotanu nestettä pihalle ja ihan kunnolla siihen pohjamuovin päälle.. yläletkut oli ihan tulikuumat ja alaletku ihan kylmä. nyt pitäis varmaan äkkiä päästä johonkin vaihtamaan tuota termaria.. ja samalla koko jäähdytysjärjestelmän puhdistus.. ennenkuin tulee kalliimpia korjauksia eteen. sitä minä tässä vähiten toivon että se on vesipumppu mikä on paskana..

                        Comment

                        • mortimer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 1079
                          • Satulinna kaukomaan

                          #13
                          Originally posted by B-Tuning View Post
                          mutta nyt tänään kun tuossa ajelin taas hieman pidempään niin katsoin mikä nyt on tilanne ja huomasin et on taas vuotanu nestettä pihalle ja ihan kunnolla siihen pohjamuovin päälle.. yläletkut oli ihan tulikuumat ja alaletku ihan kylmä.
                          Jäähdytin kalkkeutunut/paskaantunut sisältä umpeen ? Lämmöt nousee hiukankin reippaammassa ajossa, mutta hissukseen ajellessa ei ongelmaa + lämppäriä kuumalle kääntäessä hurjistuneet lämmöt laskee hiukan ?

                          i3S -20
                          E30M3 slotcar 1:32
                          XKE FHC 1971
                          Mgb Gt -66
                          T6 -19
                          E91 -08

                          Comment

                          • B-Tuning
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2006
                            • 69
                            • lappeenranta

                            #14
                            Originally posted by mortimer View Post
                            Jäähdytin kalkkeutunut/paskaantunut sisältä umpeen ? Lämmöt nousee hiukankin reippaammassa ajossa, mutta hissukseen ajellessa ei ongelmaa + lämppäriä kuumalle kääntäessä hurjistuneet lämmöt laskee hiukan ?
                            joo se on hyvin mahdollista että on paskaa täynnä. lämmöt täysillä oon kokoajan ajellukkii..

                            Comment

                            • B-Tuning
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2006
                              • 69
                              • lappeenranta

                              #15
                              no nyt tänää sain aikaseks sen verran et tyhjensin nesteet ja purin melkein koko jäähdytysjärjestelmän levälleen.. oli aika järkytys nähdä millaista tuo "jäähdytysneste" oli..(en ole jäähdytysnesteitä aiemmin tähän koslaan vaihtanut) se oli paskanruskeaa velliä.. joissain paikoissa kuten syylärissä oli sellasia könttejä.. oli jotain ruostesakkaa, melkein ku hiekkaa. oli hommaa saada puhdistettua kaikki paikat siitä.. vaihdoin myös uuden termostaatin vaikka vanhakin jotenkuten näytti toimivan. en tiedä oliko ongelma tuossa mut luulen et saattaa HIEMAN vaikuttaa nesteen virtaukseen kyllä se nyt ainakin näytti ihan hyvin pelittävän.. että näinkin voi käydä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎