Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M3 jarrupäivitys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 815
    • www.e30m3.fi

    E30 M3 jarrupäivitys?

    Onko kukaan tehnyt jo moista ja jos on niin millä palikoilla?

    Eli mitkä satulat, levyt ja palat jne.

    Ja tietysti mistä hankitte ja mitä maksoi?

    Selvyyden vuoksi sanottakoon että tässä haetaan nyt suoraan sopivaa ratkaisua, ei mitään "sorvaa sitä ja tätä ja sitten teetä noi juttua"...

    Sopiiko jonkun muun mallin osat suoraan ja jos sopii niin mitkä?

    Toki M3:sen jarrut on hyvät mutta on hieman alkanut ottamaan pattiin kun joka kevät saa herkistellä jarruja talven seisonnan jälkeen ja silti aina joku mäntä jää laahaamaan aika-ajoin.
    Die beste fahrt mit hosen an, BMW
  • Convertible
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2638
    • Turku

    #2
    Ei niiden kyllä pitäisi jäädä nalkkiin.. eikä minulla jää vaikka myös seisoo talvet, joten huolla tai huollata ne niin, varmaan toimii taas.

    Ideana ei kyllä yhtään huono, koska ei noissa ole miteenkään erikoiset jarrut vakiona.
    F25 X3 35d
    E87 118i
    E46 330ti
    E46 M3
    E30 M3
    E30 M3 Convertible
    Z3 Roadster

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5149
      • Kuopio

      #3
      Kovasti on mietitty ja mittailtu..

      Eteen ei käy minkään muun BMWn osat suoraan kiinni.

      Ensimmäisenä aftermarket osista tulee mieleen Brembon GT kitti joka maksaa 1500-1800e luokkaa. Se on sopivuudeltaan parhaimmasta päästä. Tosin asennusohjeissa lukee että vaatii pieniä muutoksia raidetangonpäähän. Joten erittäin hankala tapaus on kyseessä. Lisäksi pitää muistaa että tuollainen Brembon satula on reilusti paksumpi, joten se asettaa taas vanteille omat vaatimuksensa.

      Seuraavana mieleen tuleekin sitten Taroxin 6mäntäisellä satulalla varustettu setti ~2000e.

      Ulkomaalaisilla foorumeilla "track-day" autoissa usein käytetty päivitys on paremmat palat+levyt yhdistelmä. Siis vakio kokoisena.

      Halvempia ja toimivia ratkaisuja on tiedossa, jotka hieman vaativat enemmän askartelua. Niihin on tulossa lähiaikoina toteutuksia ja ohjeet niiden toteuttamiseen tekeillä olevalle M3 sivustolle
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • bmwm5e28
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 474
        • suomusjärvi

        #4
        Originally posted by Heguli View Post
        Toki M3:sen jarrut on hyvät mutta on hieman alkanut ottamaan pattiin kun joka kevät saa herkistellä jarruja talven seisonnan jälkeen ja silti aina joku mäntä jää laahaamaan aika-ajoin.
        Kas mulla on m5 e28:ssa aivan sama homma, mikä mahtaa olla vikana, vai onkohan se vaan ominaisuus.
        Gentlemen prefer Blondes

        Dodge Challenger R/T 1970


        ex:323i -79,528i -86,535i -84,520ia -85,520i -85,
        315 -83,315 -83,518 -82,1502 -77,318is -89,M-5 -86,540i -94,e21 turbo -83, 750ial -88.

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5857
          • Joccis City

          #5
          Originally posted by Convertible View Post
          Ideana ei kyllä yhtään huono, koska ei noissa ole miteenkään erikoiset jarrut vakiona.
          Siis ei ole nykymittapuun mukaan riittävän katu-uskottavat koon puolesta.
          Omalla aikakaudellaan jarrut parhaimmasta päästä.
          Tänä päivänäkin jarrut uusin levyin ja huolletuin satuloin yhdistettynä hyviin paloihin tarjoaa kyllä 1200kg autolle hyvän hidastuvuuden ja keston rata-ajossakin.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • markov7
            Bimmer Rookie
            • Oct 2004
            • 97

            #6
            Ferodo 2500 palat+vakio levyt + teräsletkut ja kunnon nesteet eikä pahaa sanottavaa kisakäytössä.Ei esiinny häipymistä ja "naama lasissa"kun jarruttaa.
            s14 rally

            Comment

            • cojama
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1420
              • www.e30m3.fi

              #7
              Originally posted by markov7 View Post
              Ferodo 2500 palat+vakio levyt + teräsletkut ja kunnon nesteet eikä pahaa sanottavaa kisakäytössä.Ei esiinny häipymistä ja "naama lasissa"kun jarruttaa.
              Tämä lääke toimii.

              Samat jarrut stoppaa isommankin 5-sarjalaisen yli kahdensadan vauhdista vaikka painoa on paaaljon enempi.

              Comment

              • hill-tun
                Bimmer Rookie
                • May 2004
                • 169
                • savo

                #8
                Oma jarrupäivitys ei ole vielä valmis eikä se ole pulttaa kiinni mallia ja autona ei ole M3, mutta alustassa on sen verran M3:sen osia että voinen ottaa osaa tähän keskusteluun.


                Levy: Alcon 332/32. Keskiö: AL2024T3
                Kuva
                Satula: Wilwood Superlite. Palat: Wilwoodin kilpapalat.
                Kuva
                Kuten jo mainitsin, niin satulan kannake ei ole vielä valmis, mutta toivottavasti jo ensi viikolla saan sen koneistamolta.
                Kuva

                Ko. jarrusatsi mahtuu 17" vanteiden sisään. Levy on suunnilleen samoilla sijoillaan kuin orkkislevykin.

                Comment

                • markov7
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2004
                  • 97

                  #9
                  Toki M3:sen jarrut on hyvät mutta on hieman alkanut ottamaan pattiin kun joka kevät saa herkistellä jarruja talven seisonnan jälkeen ja silti aina joku mäntä jää laahaamaan aika-ajoin.

                  Tuohon vaivaan auttaa satuloiden/mäntien puhdistus ja tiivisteiden voitelu jarrurasvalla+uudet nesteet.Puhtaasti kilpakäyttöön tarkoitettuja paloja en kyllä käyttäisi siviiliajossa,joillain palamerkeillä vinkuu aika paljon+jarrut pitäisi olla lämpimät että toimii kunnolla.
                  s14 rally

                  Comment

                  • Convertible
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 2638
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by jannmann View Post
                    Siis ei ole nykymittapuun mukaan riittävän katu-uskottavat koon puolesta.
                    Omalla aikakaudellaan jarrut parhaimmasta päästä.
                    Tänä päivänäkin jarrut uusin levyin ja huolletuin satuloin yhdistettynä hyviin paloihin tarjoaa kyllä 1200kg autolle hyvän hidastuvuuden ja keston rata-ajossakin.
                    Juuri näin.
                    F25 X3 35d
                    E87 118i
                    E46 330ti
                    E46 M3
                    E30 M3
                    E30 M3 Convertible
                    Z3 Roadster

                    Comment

                    • hill-tun
                      Bimmer Rookie
                      • May 2004
                      • 169
                      • savo

                      #11
                      Kuten jo mainitsin, niin satulan kannake ei ole vielä valmis, mutta toivottavasti jo ensi viikolla saan sen koneistamolta.
                      Ja tällaiset niistä sitten tuli. Olisihan noistakin saanut karisteltua muutamia grammoja painoa pois. Mutta näin tällä kertaa
                      KUVA

                      Comment

                      • Heguli
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 815
                        • www.e30m3.fi

                        #12
                        Hyvältä näyttää, mitäs tuo kokonaisuus kustantaa?
                        Die beste fahrt mit hosen an, BMW

                        Comment

                        • SledgeHammer82
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1651
                          • Pk-seutu

                          #13
                          En epäile yhtään etteikö alkuperäisen kokoisilla jarruilla saada M3:sen renkaita lukkoon asti kaikilla nopeuksilla, eikö silloin jarruteho ole riittävä? Vai kuumeneeko jarrut niin paljon että ne häipyvät? En ainakaan Suomen radoilta ole tällaisia kommentteja kuullut E30 M3:n osalta. Ulkonäköasioihin en ota kantaa, mutta jarrutehosta puhuttaessa kannattaa muistaa, että F1:sissä vannekoko on 13". Toki materiaalit ovat hieman eriluokkaa jarruissa kuin katuautoissa.

                          Comment

                          • hill-tun
                            Bimmer Rookie
                            • May 2004
                            • 169
                            • savo

                            #14
                            Originally posted by Heguli View Post
                            mitäs tuo kokonaisuus kustantaa?
                            Vähän riippuu, että mistä hommaat esim nuo keskiöt. Materiaali itsessän on jo aika tyyristä (AL2024T3).
                            Mutta kaiken kaikkiaan aika lähellä nelinumeroista liikutaan.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎