Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 laakeri menossa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BME316
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 446

    E30 laakeri menossa?

    Eli alkoi tuossa hiljalleen kuulumaan jyrinää, jota en osaa kummemmin paikantaa kuuntelemalla. Jyrinä alkaa n. 50km/h vauhdista ja kovenee vain mitä enemmän vauhtia on. Oikealle käännettäessä loppuu kokonaan ja vasemmalle käännettäessä voimistuu entisestään.

    Myös ratti täristää hieman, ja tuon tärinä loppuu myös kun kääntää oikealle. Itselle tuli tästä siis mieleen että olisi etulaakeri? Ja ilmeisesti oikean puoleinen. Takapyörät olen kokeillut, ei välystä yhtään sekä pyörii hyvin. Etupyöriä en ole vielä katsonut, mutta kummankaan pyörän napa ei lämpene normaalia enempää.
  • Juubi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 999

    #2
    Ihan laakerivialtahan tuo kyllä kuulostaa..

    Comment

    • Sampza
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2006
      • 1398
      • Rovaniemi

      #3
      sanoisin et oikea etupyöränlaakeri.
      320d touring M-sport -09
      320d -02
      1250 Bandit S

      Comment

      • BME316
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 446

        #4
        Jos on etupyörän laakeri, niin sehän ei olisi niin hankala vaihtaakaan kuin taakse Tänään katson tuntuuko mitään vikaa laakerissa.

        Comment

        • BME316
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2007
          • 446

          #5
          Katsoin kummatkin etupyörät. Kummassakaan ei ole välystä ja vasen pyörä pyörii hyvin eikä äännä. Oikea pyörä pyörii tahmeasti, mutta kun otin jarrupalat pois niin sekin pyörii hyvin. Mutta se pitää myös sellaista ihmeellistä ääntäkin, ei rohinaa, vaan jonkunlaista muuta ääntä. Olisikohan vian aiheuttaja?

          Comment

          • ///Tompsa M5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 234
            • Vaasa

            #6
            kyllä sen on pyörän laakeri..ei itselläkään ollut välystä mutta oli kumminki paskana..ja juurikin noin että kun kääntyi tiettyyn suuntaan niin loppui..
            E39 Touring "540IA"

            Comment

            • kakepro
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 96
              • Suomen persreikä.

              #7
              meillä myös sama vika. Oikea etupyöränlaakeri rikki. Eli kannattaa laitella se laakeri kuntoon vaan, Sitä kahinaa kuunnellessa räjähtää pää Kokemusta on tästä.

              Hieman hintava se on tupannu vaan olemaan.
              Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

              Ex kaarat:
              Volvo 240 -84 x2
              Toyota corolla -86
              Bmw e30 320i -89

              Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Originally posted by kakepro View Post
                meillä myös sama vika. Oikea etupyöränlaakeri rikki. Eli kannattaa laitella se laakeri kuntoon vaan, Sitä kahinaa kuunnellessa räjähtää pää Kokemusta on tästä.

                Hieman hintava se on tupannu vaan olemaan.
                Ei se ääni, muuta entäs jos se lyö sen ihan jumiin???? Nääs sillon lähetään, että kuntoon vaan ja ainakin tälläinen tumpelo sen sai vaihettua, osa maksoi viisiin jotain 50-70€

                Comment

                • BME316
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2007
                  • 446

                  #9
                  Kyllä se äänikin hieman haittaa, mutta enemmän pelottaa että hirttää kiinni. Kuitenkin kun tulee ajettua 100km työpaikalle ja takaisin päivittäin, niin ei viitsisi riskejä ottaa.

                  Tarviko tuohon vaihtamiseen jotain kummallisia työkaluja? Ilmeisesti ainakin ulosvetäjää? Onhan tuo motonetin "Etupyörän laakerisarja" napoineen ja rasvoineen, ettei ole pelkkä laakeri?

                  Comment

                  • JuhKu
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 227
                    • Etelä-pohjanmaa

                    #10
                    Laakerin vaihto

                    Minä taas sanoisin että vasemmanpuoleinen laakeri on sökö..Perusteluina tähän, että kun ajaessa käännät rattia oikealle esim. mutkassa, kiristyy laakeri sisäkehää vasten painopisteen muuttuessa..
                    Joskus saman vian kanssa roplasin, työkaluina 2 ulosvedintä isompi ja hieman pienempi siltä varalta jos viimeisen laakerin sisäkehä jää olkatappiin (pienempää piti vielä vähän modifioida, kun sisäkoolinki jäi tappiin).
                    Sitten i s o hylsyväännin ja jos normaali 1/2" tai 1" 36 mm hylsy löytyy joka sopii navan sisäkehälle niin hyvä, itse niitä mittailin eikä sopivaa löytynyt joten eikun koneistamaan. Taisi olla navan sisäkehän halkasija jotain 50mm luokkaa ja hylsyt oli >50mm..
                    Sitten iso momenttiavain jossa riittää asteikkoa, taisi laakerin kiristymomentti olla 280Nm luokkaa.

                    Noilla pitäis onnistua...

                    Edit: kyllä ainakin hinnan puolesta täytyy olla kokonainen sarja!
                    - A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16300
                      • Asikkala

                      #11
                      Eipä saa laakeria erikseen joten koko napa sen täytyy olla.

                      Comment

                      • BME316
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 446

                        #12
                        Originally posted by JuhKu View Post
                        Minä taas sanoisin että vasemmanpuoleinen laakeri on sökö..Perusteluina tähän, että kun ajaessa käännät rattia oikealle esim. mutkassa, kiristyy laakeri sisäkehää vasten painopisteen muuttuessa..
                        Joskus saman vian kanssa roplasin, työkaluina 2 ulosvedintä isompi ja hieman pienempi siltä varalta jos viimeisen laakerin sisäkehä jää olkatappiin (pienempää piti vielä vähän modifioida, kun sisäkoolinki jäi tappiin).
                        Sitten i s o hylsyväännin ja jos normaali 1/2" tai 1" 36 mm hylsy löytyy joka sopii navan sisäkehälle niin hyvä, itse niitä mittailin eikä sopivaa löytynyt joten eikun koneistamaan. Taisi olla navan sisäkehän halkasija jotain 50mm luokkaa ja hylsyt oli >50mm..
                        Sitten iso momenttiavain jossa riittää asteikkoa, taisi laakerin kiristymomentti olla 280Nm luokkaa.

                        Noilla pitäis onnistua...

                        Edit: kyllä ainakin hinnan puolesta täytyy olla kokonainen sarja!

                        Vasemman puoleinen laakeri on vaihdettu 2000km sisällä (edellisen omistajan toimesta). Mutta voin kokeilla vielä kun remonttia alan tekemään, ettei toisella puolella kuulu mitään ylimääräisiä ääniä laakerista. Ainakin oikealta puolelta kuului sellaista hieman epänormaalia kuulien ääntä, kun jarrulevyä pyöritteli. Jarrupalat tietysti olivat irti, että äänen kuuli.

                        Comment

                        • jarci
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 783
                          • Sawo

                          #13
                          kyllä se yleensä on etupyörän laakereissa, että kumpaanko suuntaan kääntäessä ääni häviää niin sen puolen laakerikin on sökö.
                          Nykyisin mennään X3 E83

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎