Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alustan madallus ja takapyöränkulmat (E30)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1835
    • Lappeenranta, Finland

    Alustan madallus ja takapyöränkulmat (E30)

    Ilmeisesti kuuluu asiaan, että madalluksen myötä takapyöränkulmat muuttuvat !? Geometrisesti asiaa ajatellen näinhän siinä käy. Toisin sanoen takaa katsoessa pyöräthän ovat linkussa, yläreunat sisäänpäin. En ole vielä ryöminyt alla tuota tarkastelemassa, mutta pystyykö E30 takakulmia säätämään ? Silmää häiritsee, tiedä sitten onko muuta vaikutusta.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    Ilmeisesti kuuluu asiaan, että madalluksen myötä takapyöränkulmat muuttuvat !? Geometrisesti asiaa ajatellen näinhän siinä käy. Toisin sanoen takaa katsoessa pyöräthän ovat linkussa, yläreunat sisäänpäin. En ole vielä ryöminyt alla tuota tarkastelemassa, mutta pystyykö E30 takakulmia säätämään ? Silmää häiritsee, tiedä sitten onko muuta vaikutusta.
    Mielestäni vaikutti siten, että esim. moottoritievauhdissa auto muutti suuntaansa montuissa aiempaa enemmän. Renkaan kulumiseen ei pahasti vaikuttanut, kun vaihtelin renkaita ristiin. Säätö vaatii muutoksia taka-akseliston kiinnityspisteisiin.

    Comment

    • Nipsu
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 202
      • Tampere

      #3
      Ei ole juu säätöä vakiona, niinkuin yllä kerrottiin. Mortimer niminen heppu kauppaili muistaakseni säätölatikoita taka-akselin korvakkeisiin. Vaatii tietty vähän pajottamista.
      Mun mielipide on, että e30:n madaltamisessa etupää aiheuttaa enemmän ongelmia kun takapää. Olettaen että tontitetaan reilusti. Etualatukivarret kääntyy ylöspäin ja sillä setupilla kun pannaan auraus suoraan niin on pojat veikeä ajaa, varsinkin moottoritiellä. Ongelma ei niinkään ole (rankasti tontitettuna olematon) sisäänjousto, vaan ulosjousto. Nyppylän yli ajettaessa auto keventää, tukivarret saavuttavat vaakatason -> raideväli levenee. Tästä vielä enemmen keventäessä, tukivarret osoittavat alas ja raideväli pienenee. Raidevälin sivutuotteena aurauskin muuttuu jonnin verran. On muuten ihan kauhee ajaa tolla tavalla puotettu vehje, ampuu minne sattuu.
      Tulipas hieman OT:tä.

      Comment

      • Dudismi
        BTCF Member
        • Feb 2006
        • 166
        • Rauma

        #4
        Onko tähän ylläolevaan sitten jotain toimivia parannusehdotuksia?

        Jossain nähnyt ainakin puhetta jostain alumiini/metalli lätkistä tukivarren tms. ja rungon välille?
        E30 325i
        E36 325i cabriolet
        F11 520da
        Harley bagger

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by Dudismi View Post
          Onko tähän ylläolevaan sitten jotain toimivia parannusehdotuksia?

          Jossain nähnyt ainakin puhetta jostain alumiini/metalli lätkistä tukivarren tms. ja rungon välille?
          Tukivarren ja palkin liittymäkohtaa pitäisi nimenomaan nostaa, eli ei onnistu välipalikoilla.

          E30 M3 etujousituksen osilla on mahdollista käyttää kääntövarren ja tolpan välissä spaceria, joka auttaa tuohon, ei vani ole mitenkään järjellisesti toteutettavissa normaali e30 joustintukeen.
          Olli.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎