Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30: ongelma sähkölasin kanssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pmtk
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1560
    • Iisalmi

    E30: ongelma sähkölasin kanssa

    En valmista topiccia äkkiseltään löytänyt, niin tehdään sitten uusi.

    E30 cäbissä on sähkölasiongelmaa. Homma lähti liikkeelle siitä, kun vänkärin etulasi ei liikkunut ollenkaan. Oven sisältä kuului kyllä napse, kun ikkunaa yritti avata. Avasin ovipahvin ja mekanismia hieman liikuttelemalla sain liikkeelle - vaivalloisesti tosin. Sumuttelin hieman CRC:tä mekanismin osiin, mutta ei ollut apua. Jonkun aikaa sahattuani, ajattelin laittaa auton käyntiin, ettei ime akkua tyhjäksi. Sen jälkeen onkin ollut tosi hiljaista kyseisen lasin moottorin suhteen.

    Kaikki muut lasit pelaavat, eikä katkaisijan vaihto auta. "Viallinen" moottori lähtee käyntiin, kun ottaa virran suoraan akulta. On koetettu toista moottoria - ei auta. Moottorille tulee jännitettä 11,3 V. Katkaisijalta "lähtee" 12,4 V.

    Nyt alkaa olla keinot ja mielikuvitus loppu. Voiko vika olla releessä? Onko 11,3 V liian vähän moottorin pyörittämiseen (mikään sähköinssi en ole)? Onko normaalia, että jännitettä häviää matkan varrella 1 V ja onko sillä vaikutusta? Jos on, mistä voi johtua?

    Ideoita, ajatuksia?
    E83 X3 3.0dA ja E60 530iA
  • ttp325
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 76
    • Kouvola

    #2
    Katkasijan jälkee ei mielestäni releitä ole vaan johtoa ja kaksi liitosta.
    Oven johtosarjan ja moottorin liitokset. Eli johto miltei poikki tai liitoksessa
    häikkää. Juurikin jännitteen aleneminen viittais em. vikoihin.

    Comment

    • pmtk
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 1560
      • Iisalmi

      #3
      Originally posted by ttp325 View Post
      Katkasijan jälkee ei mielestäni releitä ole vaan johtoa ja kaksi liitosta.
      Oven johtosarjan ja moottorin liitokset. Eli johto miltei poikki tai liitoksessa
      häikkää. Juurikin jännitteen aleneminen viittais em. vikoihin.
      Missä kohtaa tuo eka, katkaisimen jälkeinen liitos on? Tuo 11,3 V tulee siihen viimeiseen liitokseen, joka on noin kymmenen sentin päässä moottorista.
      E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

      Comment

      • full
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 1214
        • Tampere

        #4
        e28:ssa se on jalkatilassa siinäkohdin jossa normaalisti on kaiutin.. siitä se lähtee oven sisään läpiviennillä
        BMW M535iA -86
        Volvo V90 -18

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1852
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Tsekaa oven läpivienti. Jännitettä voi tulla tarpeeksi, mutta hapettuneesta liitoksesta ei kulje tarpeeksi virtaa läpi. Ja yleensäkin liitokset kantsii putsata.

          Eli, oven läpivienti, katkaisijan liitos sekä oven sisältä se moottorin lähellä oleva pistoke. Suora, paikallaan oleva johto jossain kojetaulun alla ei itsekseen katkea, joten yleensä noissa on kosketushäikkää liitoksissa. Oven läpivienti yleisin paikka.

          Itse ostin kokonaan uuden töpselin juuri vänkärin puolen läpivientiin. Hetkeksi siinä on hommaa kun vanha pitää vähän kerrallaan särkeä ja siirtää johdot uuteen, mutta kyllä kannatti.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • pmtk
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 1560
            • Iisalmi

            #6
            Otin oven läpiviennin pistokkeen irti ja se oli siistin näkönen, eikä siihenkään tullut virtaa sen enempää. Kokeilin vielä ottaa virran suoraan moottorille tuosto liittimestä, eikä pelannut.

            Purin seuraavaksi keskikonsolin ja huomasin, että piuhat menevät katkaisimilta tähän lootaan. Sitä kun kääntelee, niin lasi pelaa välillä. Varmaan joku kosketushäiriö, mutta mikä on tuo loota?

            Pitää vaan putsailla kaikki liittimet ja toivoa parasta.
            E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

            Comment

            • Z3BMW3
              Bimmer Rookie
              • Jun 2004
              • 159
              • Tampere

              #7
              Originally posted by pmtk View Post
              Purin seuraavaksi keskikonsolin ja huomasin, että piuhat menevät katkaisimilta tähän lootaan. Sitä kun kääntelee, niin lasi pelaa välillä. Varmaan joku kosketushäiriö, mutta mikä on tuo loota?
              Olisiko tuo loota (patrol) laitettu jälkikäteen?
              Villi veikkaus on, että olisi jokin lasinnostinautomatiikka, ehkä kaukosäätimelle tai hälyttimelle?
              Tuossa kuvassa näyttäisi, että on otettu nuo katkaisijat erikseen ja reititetty nuo johdot uudelleen tuon purkin kautta.
              Jos tuon purkin saa auki, voisi katsoa, onko siellä releitä. Voivat vaatia pusausta. Todennäköisimmin nuo liitokset vain hapettuneita, eli ehkä puhdistuksella selviää?
              Z3BMW3

              Comment

              • Harri G
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 9041
                • Iisalmi

                #8
                Heitinkin jo tuossa oman veikkaukseni, että liittyisi jotenkin maailman ensimmäiseen hälyttimeen. Eli nostaako lasit automaattisesti tai jotain sellaista. Pystyisikö sen sitten ohittamaan?
                E39 ja E91

                Comment

                • pmtk
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 1560
                  • Iisalmi

                  #9
                  Hälyyn se varmaan liittyy, niin kuin sanoittekin. Pitää viikonloppuna avata laatikko ja puhallella pölyt pois. Ulkopuoliset liitokset ovat ihan siistissä kunnossa. Jos ei ala pelaamaan, niin piuhat alkuperäiseen järjestykseen ja laatikko mäkeen. Täytyy vaan testailla, että häly pelaa jotenkin ilman tuota.
                  E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                  Comment

                  • BMW 325I avo
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 832
                    • Tampere

                    #10
                    Um, mistäköhän tuommoisia mokkuloita saa, että nousisi ikkunat automaattisesti kun laittaa keskuslukosta ovet säppiin :think Auto siis myös E30 avo.
                    // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                    Comment

                    • pmtk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 1560
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by BMW 325I avo View Post
                      Um, mistäköhän tuommoisia mokkuloita saa, että nousisi ikkunat automaattisesti kun laittaa keskuslukosta ovet säppiin :think Auto siis myös E30 avo.
                      Paljolla ostat

                      Siinähän se vika oli. Otin koko laatikon pois ja ikkunoiden nousu- ja laskunopeus kohentui huomattavasti. Häly ja keskuslukko näyttää pelaavan ihan normaalisti.
                      E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎