Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kuumana hyytyy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E30 kuumana hyytyy

    Moi,

    Siskon perheellä on tommonen 316, oisko 89 tai 90 vm.

    Siinä on nyt ilmennyt semmonen probleema, että kun auto lämpiää, niin tehot katoaa aivan täysin. Kylmänä autolla voi kuulemma ajaa joitakin kilsoja, mutta sitten pitää ruveta polkemaan kaasua kunnolla, ja jossain vaiheessa se sitten hyytyy totaalisesti.

    Kuulemma lämpömittari on aina tehnyt sitä, että se heittelee välillä isostikin, mutta harvoin käy sen ½ välin yläpuolella. Itellä tuli vaan mieleen, että oisko alkava kannentiivistevuoto pahentunut ja sen seurauksena tämmöstä tullut. Ei vielä enempää tietoa korjauksista, mutta aattelin kysyä täältä, että mikä tommosen vois aiheuttaa.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    #2
    Oisko kellään ajatuksia tästä?
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • SledgeHammer82
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1651
      • Pk-seutu

      #3
      316-mallin valmistus loppui -88, jolloin malli korvattiin 316i-mallilla. Vuosimallista päätellen tässä ilmeisesti on sitten kuitenkin 316i-malli Bosch Motronic polttoaineen suihkutuslaitteistolla entisen kaasarin sijaan.

      Ensimmäisenä tulee mieleen, että vika voisi olla lämpötila-antureissa. Kone luulee koneen olevan kylmä, jolloin se käyttää lämpimälläkin koneella kylmän moottorin karttoja. Käytännössä siis sama tilanne kun kaasariversio pitäisi koneen lämmettyä ryypyn päällä. Lämpömittarin heittely osaltaan tukisi tätä seikkaa.

      Jos taas lämpömittarin heittelyn ja lämmityslaitteen tehon välillä tuntuu suurta verrannollisuutta voisi katseet kääntää myös termostaatin puoleen.

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        #4
        Moikka

        Todellakin kyseessä siis vm90 auto, ruiskukoneella.

        Tähän mennessä on tämmöset vikamahdollisuudet tulleet esille:

        - lämpötila-anturi
        - kaasuläpän asentoanturi
        - sytytyksen joku säädinanturi (en ole varma mikä, olikohan joku herkkyydensäätöanturi tjsp)

        Mites ilmamassamittari? Onko tuossa mallissa semmonen ?

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1651
          • Pk-seutu

          #5
          Originally posted by teropa View Post
          Todellakin kyseessä siis vm90 auto, ruiskukoneella.
          Eli siis 316i, ei 316.

          Tähän mennessä on tämmöset vikamahdollisuudet tulleet esille:

          - lämpötila-anturi
          - kaasuläpän asentoanturi
          - sytytyksen joku säädinanturi (en ole varma mikä, olikohan joku herkkyydensäätöanturi tjsp)

          Mites ilmamassamittari? Onko tuossa mallissa semmonen ?
          Kaasuläpän asento välittyy vaijeria pitkin kaasuläpälle ja asentoanturin tehtävänä on kertoa milloin siirrytään tyhjäkäynti- ja toisaalta täyskaasukartoille. Ei siis pitäisi ajon aikana vaikuttaa.

          Sytytyspuolen ongelmiin saattaa syy löytyä virranjakajasta ja puolasta. Sytytyspuolen viat tosin yleensä ilmenevät terävänä pätkimisenä, joten oireet eivät mielestäni suoraan siihen viittaa.

          Autossa ei ilmamassamittaria ole, mutta ilmamäärämittari löytyy. Sen vikaantuminen ei ole mitenkään harvinaista, mutta viallinen ilmamäärämittari oireilee usein niin kylmänä kuin lämpimänä.

          Edelleen veikkaisin lämpötila-anturia. Uusi lämpötila-anturi maksaa muutamia euroja tarvikeliikkeessä, joten lähtisin sen vaihtamisesta liikkeelle. Joskus vika on myös huolimattoman asentajan jäljiltä repsottamaan jääneissä sähköjohdoissa, jotka hiertyvät pikku hiljaa katki.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎