Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kaasupolkimessa outo "pykälä"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1855
    • Lappeenranta, Finland

    E30 kaasupolkimessa outo "pykälä"

    Kohta 1:

    Kaasupolkimessa oleva ihmeellinen "pykälä" on alkanut häiritsemään.

    Eli kun ihan nollilta alkaa painaa kaasua, niin poljin pistää hanttiin jonkun verran eikä liiku, ihan kuin seinää polkisi. Sitten kun lisää voimaa, niin yht'äkkiä poljin ikäänkuin hyppää jonkun pykälän yli ja painuu saman tien jalan mukana syvälle ja kiekat onkin 2900... Sellainen siisti liikkeellelähtö alkaa olla hankalaa. Muutenkin aika hyppivää menoa kun tyhjäkäynniltä kierrosten pieni lisäys ei tahdo onnistua siististi.

    Ilmiötä voi vähän lievittää ikäänkuin potkaisemalla poljinta sen pykälän yli, mutta alkaa mennä kikkailuksi... Perstuntuma on myös, että kylmänä ei ole niin paha kuin lämpimänä.

    Vaijeri oli irti moottorin (M20B25) päästä ja itse poljinmekanismi on hyvinkin herkkäliikkeinen ja vaijeri kulkee ihan melkein itsekseen.

    Kun oikein varovasti kääntelee kaasuvipua niin siinä tosiaan tuntuu sellainen pieni jumitus heti liikkeen alussa. Asentotunnistimen naksaus kuuluu kun tarkkaan kuuntelee ja jumitus on just suunnilleen sillä kohdalla.

    Minkälainen se tunnistimen rakenne on ? Jos siellä joku kuluu, niin voisiko sinne syntyä joku kolo/lovi tms, mikä laittaa hanttiin.

    Muuten vivustot liikkuu oikein hyvin kun tuosta alkukynnyksestä pääsee yli.

    Kohta 2:

    Minkälainen kaasupoljin tossa -87 cabissa pitäisi olla ? Nyt siinä on sellainen, josta polkimen yläreunasta lähtee vaakasuoraan muovivarsi, joka on sitten kiinni siinä metallivivussa. Lattiassa oleva tatti ei yletä lähellekään poljinta kun lätty on pohjassa. Kaverikin ihmetteli ja väitti polkimen olevan pystymmässä kuin itsellään.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • polkuauto
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 168

    #2
    Omassa e46:sessa oli vastaava ongelma kaasupolkimen kanssa. Vaiva tosin ilmeni vain auton käydessä. Syynä kaasupolkimen "pykälään" oli kaasuläppäkoteloon, kaasuläpän ympärille kertynyt lähes olematon likakerros. Muutaman tovin sai miettiä ennenkuin syy selvisi..

    Comment

    • ongelmalapsi
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1062
      • Hämeenlinna

      #3
      veikkaisin että se poljin on väärässä asennossa ja joku liitos antaa myöden sillon ku ''pykälä'' ylitetään
      -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
      -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
      -Voimaa.com Ohjelmoinnit
      -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
      -Ilmastointi huolto alkaen 69€
      Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
      GMC Topkick C6500 rollback -95
      Ford F-350 4X4 Wrecker -97
      E46 330xiA -02
      Chrysler neon -99

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1203
        • GrassLake

        #4
        en tiedä ymmärsinkö oikein sun kuvauksesta, mutta se poljin kuuluu olla lattiassa kiinni, siinä on muovinen nivel mikä usein vanhemmiten repeää...
        Onhan se kiinnni lattiassa siis vielä? Jos ei, ei varmaan vivutkaan toimi oikein..

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1855
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Poljin on asianmukaisesti lattiassa kiinni, mutta pystymmässä kuin kaverin E30:ssä. Enkä ole nyt päässyt kaveri autoa kurkkimaan. Eli, polkimen yläreuna on kiinni metallivivustossa sellaisen polkimessa kiinni olevan muovitangon välityksellä, vipu ei siis ole suoraan polkimen alapinnassa kiinni. Pitäiskö olla... Hankala selittää... Mutta, pykälään ei ole syyllinen itse poljinhärdelli, vaijeri irrallaan mekanismi on tosi herkkäliikkeinen.

          Kaasuläpässä se pykälä on, sen tuntee käsin vipua kääntelemällä. Ja nimenomaan ei siinä akselissa, jossa on vaijeri kiinni vaan siinä toisessa, joka on lähempänä imusarjaa. Joskus se pykälä on ihan hiuksenhieno, joskus taas on jumissa aika napakasti. Voisiko se olla vain yksinkertaisesti puhdistusjuttu ?

          Minkälainen talkoo on läppäkotelon irroitus ? Neljä mutteria, mutta muutakin sälää näyttäis olevan myös...

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • Amd-man
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 211
            • Pertteli

            #6
            Ainakin omassakin E30 näyttäis olevan samantapainen poljin kuin mesessä johon vaihdoin, polkimen alapinnassa on muovinen möykky jossa on reikä jonka läpi se metallivivusto menee, siinä ei ole mitään lukitusta eli irrottamalla poljin lattiasta sen saa vedettyä pois.
            Auto tykkää kun sille annetaan kenkää

            Comment

            • 525iiäxä
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1855
              • Lappeenranta, Finland

              #7
              Kävin kurkkaamassa miten kaverin vastaavassa vaijerit ym. menee. Se ainakin selvisi, että minulla oli vaijeri väärässä korvakkeessa kiinni kaasuläpän päässä. Tai nyt sitten meillä molemmilla on samalla lailla väärin...

              Nyt on kiinni siinä, joka on pidemmän vipuvarren päässä ja lähempänä venakoppaa. Se toinen lienee siis tempomatin vaijeria varten.

              Poljin tosiaan on pystymmässä kuin kaverilla. Olisko joku eroavaisuus vaijerissa, vähän outo juttu. Vivusto näyttää ihan samalta kummassakin.

              Nonii, seuraillaanpas taas sitä pykäläjuttua hetki ennenkuin ryhdytään läppäkotelon irroitukseen.

              Volvo V70 2.4T -02
              E30 323i -84 (taas)

              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

              Comment

              • MarQu
                Moderator
                • Mar 2006
                • 5520
                • Vaasa

                #8
                Mulla cäbissä samanlainen ongelma mutta tosiaan kun kikkailee lähdön niin onnistuu jotenkin Mutta pitääpi puhdistaa se läpänympäristö ja katella mitä tapahtuu. niin ja moottori m20b20
                sigpic

                Comment

                • polkuauto
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2006
                  • 168

                  #9
                  Tarviiko sitä kaasuläppäkoteloa välttämättä irrottaa? Omassa riitti ilmanputsarilta tulevan haitariputken irroitus minkä jälkeen pääsi rätillä pyyhkäisemään läppäkotelon seinämät puhtaaksi. Kymmenen minuutin homma. E30:ssä tilanne voi toki olla toinen.

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1855
                    • Lappeenranta, Finland

                    #10
                    Nojuu,

                    Vaijeri on siis nyt kiinni oikeassa läpän vivussa.

                    Syy kaasupolkimenkin pystyasentoon löytyi. Kytkinpolkimen takana ylhäällä lattiassa on kaasuvaijerin läpiviennin paikkeilla sellainen peltinen korvake, jossa on myös kumitatti. Ko. vemputtimen tarkoitus on juuri rajoittaa polkimen liikettä ylös. Gyntteri on remppaa tehdessään laittanut vaijerin ensin väärään vipuun, huomaten samalla etteihän vaijerissa riitäkään pituus. Sitten se rajoitinkorvake on lyöty lattiaa vasten ihan littuun, jolloin poljin nousee ylös ja vaijeri työntyy lisää konehuoneeseen. Sehr gut !!

                    No, vääntelin korvakkeen takaisin about oikeille hollille ja nyt poljin on oikeassa asennossa ja vaijeri oikeassa vivussa. Alkuperäinen ongelma eli se pykälä polkimessa on pienentynyt huomattavasti, joten läppäkotelo saa nyt odottaa sadepäiviä. Oikeassa vivussa on pidempi vipuvarsi, niin pienemmällä poljinvoimalla pääsee siitä pykälän yli. Itse asiassa sitä ei enää juuri edes tunne. Vaijerikin menee tietysti nyt oikeassa kulmassa vivustoon, niin silläkin voi olla vaikutusta.

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • Pluto
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 1860
                      • Raisio

                      #11
                      Kaasuläppää itekkin ajattelin.. omassa mitsussa oli sama homma. Eli putsaus ja piti myös läpän toppari/rajoitinruuvia hieman säätää ettei läppä mennyt kiinniollessaan hieman "väärinpäin", vaan jää siihen mihin kuuluikin.
                      BMW F32 435d

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎