Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Puola kuumuu ajossa

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • workunit
    Newbiemmer
    • Mar 2004
    • 18
    • Joensuu

E30 Puola kuumuu ajossa

Terve,
    Auto on E30 1986 318i ja oireita alla.

Ihmettelin, kun auto ei suostunu kunnolla käymään vaan nyki ja pätki kunnolla. Vikana oli rikkoutunut puola. Eikun uus puola tilalle. Onnellisena uuden puolan kanssa sitten tien päälle ajelemaan ja tommoisen parinkymmenen minuutin ajon jälkeen meno muuttuu melkoisen nykiväksi ja hetken asiaa tutkittuani, menopelin sammuttua tienposkeen, tajusin puolan kuumuvan. Onko arvauksia mikä aiheuttaa puolan kuumumista, muita kuin väärä puola tai puolan piuhat väärinpäin kiinni? Alkaa vähitellen mennä usko tuohon hienoon sotaratsuun.
    Oireet puolan lämpeneminen, vedon katoaminen, nykiminen, tyhjäkäynnin ailahtelu, käynnistymättä jättäminen moottorin sammuttamisen jälkeen.
    kukkakepit kunniaan
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

Meillä oli kerran Opelissa tuollainen vika. Tosiaankin jonkun matkaa sillä pärjäsi ihan mainiosti, mutta sitten meno rupesi nykimään. Vaihdoin puolan, mutta muutaman sadan euron(toki tuohon aikaan oli vielä markat käytössä) Asconaan ei viitsinyt laittaa 150 euron alkuperäistä puolaa, joten tyydyin tarvikepuolaan. Se ei kestänyt paljoa paskaakaan vaan oireili samalla tavalla, uusi vastaava tilalle ja sama ongelma. Eihän siinä auttanut kuin hakea romarilta käytetty Opelin puola suurinpiirtein samantyyppisestä koneesta. Maksoi vissiin pari kymppiä.

Kehottaisin siis ostamaan käytetyn puolan vastaavasta kamppeesta.

Comment

• Japi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 276
      • Espoo

Re: E30 Puola kuumuu ajossa

Originally posted by workunit
      Terve,
      Auto on E30 1986 318i ja oireita alla.

Ihmettelin, kun auto ei suostunu kunnolla käymään vaan nyki ja pätki kunnolla. Vikana oli rikkoutunut puola. Eikun uus puola tilalle. Onnellisena uuden puolan kanssa sitten tien päälle ajelemaan ja tommoisen parinkymmenen minuutin ajon jälkeen meno muuttuu melkoisen nykiväksi ja hetken asiaa tutkittuani, menopelin sammuttua tienposkeen, tajusin puolan kuumuvan. Onko arvauksia mikä aiheuttaa puolan kuumumista, muita kuin väärä puola tai puolan piuhat väärinpäin kiinni? Alkaa vähitellen mennä usko tuohon hienoon sotaratsuun.
      Oireet puolan lämpeneminen, vedon katoaminen, nykiminen, tyhjäkäynnin ailahtelu, käynnistymättä jättäminen moottorin sammuttamisen jälkeen.
      Aivan sama kuin meikäläisellä ja vieläpä sama kulkuneuvo (mulla vuoden nuorempi).

Täällä kyselin aikoinaan apuja vaivaan.
      EDIT: puola oli juuri vaihdettu tuota kyselyä kirjoitettaessa, joten siitä ei mainintaa sen vuoksi. Kipinääkin antoi kivasti jne. Kaikkea muuta sitten tulikin ihmeteltyä.
      Omassakin puola kuumenee, mutta niin kuumeni alkuperäinen puolakin.
      Itseasiassa meinasinkin vaihtaa jälleen kerran puolaa, kunhan vaan löydän jostain aikaa moisen hankkimiselle...

Puolan lämpötilaa mulla ainakin nostaa puuttuva lämpösuoja pakosarjan päältä, jotenkin vaan tuntuisi ettei se kuitenkaan ole ainoa syy.
      "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
      -Tuntematon
      ex-E30 318i -87
      droF Mondeo STW (eka ja vika...)

Comment

• workunit
        Newbiemmer
        • Mar 2004
        • 18
        • Joensuu

voikos tuota puolan kuumumista aiheuttaa sitten esimerkiksi kuluneet tulpat tai tulpanjohdot. Itse epäilin vikaa puolan johdoissa sieltä kun oli osittain eristeitä menny. Taidan samantien vaihdattaa koko sytytysjärjestelmän johdot, jos se auttaisi asiaan.

Puolan lämpötilaa mulla ainakin nostaa puuttuva lämpösuoja pakosarjan päältä, jotenkin vaan tuntuisi ettei se kuitenkaan ole ainoa syy.
        Mulla on vähän samat fiilikset et koneen lämpötila nostaa sitä puolankin lämpötilaa. Veikkaan että toi tarvikepuola on kelvoton käytettäväksi, mutta alkuperäistä puolaa ei viittis hankkia ennen kuin on varma ettei sekin sitten hajoa käsiin jonkun muun vian takia. Auton korjaamista vaikeuttaa aika helvetisti se, että se ei ole tällä hetkellä samalla paikkakunnalla kuin itse olen ja tuttava käyttää sitä jossain sepitettävänä.
        kukkakepit kunniaan

Comment

• M&K Tuning
          Bimmer Rookie
          • Feb 2004
          • 60
          • Uimaharju

Originally posted by workunit
          voikos tuota puolan kuumumista aiheuttaa sitten esimerkiksi kuluneet tulpat tai tulpanjohdot. Itse epäilin vikaa puolan johdoissa sieltä kun oli osittain eristeitä menny. Taidan samantien vaihdattaa koko sytytysjärjestelmän johdot, jos se auttaisi asiaan.

Mulla on vähän samat fiilikset et koneen lämpötila nostaa sitä puolankin lämpötilaa. Veikkaan että toi tarvikepuola on kelvoton käytettäväksi, mutta alkuperäistä puolaa ei viittis hankkia ennen kuin on varma ettei sekin sitten hajoa käsiin jonkun muun vian takia. Auton korjaamista vaikeuttaa aika helvetisti se, että se ei ole tällä hetkellä samalla paikkakunnalla kuin itse olen ja tuttava käyttää sitä jossain sepitettävänä.
          Ajattelepa taas loppuun asti :roll:
          Se moottori ei taida lämmittää sitä puolaa jos ei ole käynnissä ja sulla lämpee se puola heti kun laittaa virrat päälle.
          tuutko perjantaina otille ja lauantaina :(=)
          ex-316i -86
          ex-728i -84
          ex-520i 12v -89

Comment

• workunit
            Newbiemmer
            • Mar 2004
            • 18
            • Joensuu

Originally posted by M&K Tuning

Se moottori ei taida lämmittää sitä puolaa jos ei ole käynnissä ja sulla lämpee se puola heti kun laittaa virrat päälle.
            tuutko perjantaina otille ja lauantaina :(=)
            Niin se vanha puola kuumu ku heitti virrat päälle, ei tää uus, tai en oo varma. ku tää uudempi kuumuu mun mielestä nimenomaan ajon aikana.
            perjantaina vois tulla otille, jos se yks sankari sais ton biimerin tuotua paikalle. mutta :(=) jää väliin. Muokkaas muuten allekirjotustas ku toi iso bemu ei oo sulla ollu kuitenkaan hetkeen. :?
            kukkakepit kunniaan

Comment

• Japi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 276
              • Espoo

Mulla ei ainakaan heti ala "paistumaan" normaalia enempää.
              Puolahan lämpenee aina, kun siihen kytketään virta, joten se on sinänsä normaalia.
              Itse olen päätynyt siihen lopputulokseen tässä hommassa että vika johtuisi nimenomaan tuosta puolasta:
              ensiö- ja toisiokäämien resistiivisyys muuttuu kun puolan lämpötila nousee -> pruutan ohjausboksi ei saa enää kierroslukutietoa kunnolla -> suutinten aukioloajat täysin päin persettä.
              Tuntuisi ainakin loogiselta selitykseltä ko. vikaan.
              (Bensaa saa ja suuttimetkin kyllä naksattelee startissa, mutta määrät taitaa ollakin jotain ihan muuta kuin pitäisi)

Mun mielestä tässä hopassa ei taida olla minkäänlaista "kuristusta" puolalle, eli startista hamaan tulevaisuuteen asti puola saa saman jännitteen ja virran. Viisaammat korjatkoon, jos tämä on väärä arvio...
              "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
              -Tuntematon
              ex-E30 318i -87

Comment

• M&K Tuning
                Bimmer Rookie
                • Feb 2004
                • 60
                • Uimaharju

Originally posted by Japi
                Mulla ei ainakaan heti ala "paistumaan" normaalia enempää.
                Puolahan lämpenee aina, kun siihen kytketään virta, joten se on sinänsä normaalia.
                Itse olen päätynyt siihen lopputulokseen tässä hommassa että vika johtuisi nimenomaan tuosta puolasta:
                ensiö- ja toisiokäämien resistiivisyys muuttuu kun puolan lämpötila nousee -> pruutan ohjausboksi ei saa enää kierroslukutietoa kunnolla -> suutinten aukioloajat täysin päin persettä.
                Tuntuisi ainakin loogiselta selitykseltä ko. vikaan.
                (Bensaa saa ja suuttimetkin kyllä naksattelee startissa, mutta määrät taitaa ollakin jotain ihan muuta kuin pitäisi)

Mun mielestä tässä hopassa ei taida olla minkäänlaista "kuristusta" puolalle, eli startista hamaan tulevaisuuteen asti puola saa saman jännitteen ja virran. Viisaammat korjatkoon, jos tämä on väärä arvio...
                Kyllähän se puola kuumuu normaalisti vähän kun on virrat päällä, vaan tämä puola muuttuu käsiäpolttavaksi kun on virrat ollut päällä n.5min.
                edit: Joko on kukkakeppi tyytyväinen avattareen :wink:
                PS: Ei herneitä
                ex-316i -86
                ex-728i -84
                ex-520i 12v -89

Comment

• petteriu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 1164
                  • Pori

Kai se on varmistettu, että tuo tilalle vaihdettu puola oli yhteensopiva ko. järjestelmään ? Näitä on nimittäin kärjellisille ja kärjettömille systeemeille omansa ja varmaan kärjettömiä useita erilaisia variaatioita, etuvastuksella ja ilman jne.

Petteri
                  BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

Comment

• Japi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 276
                    • Espoo

Originally posted by petteriu
                    Kai se on varmistettu, että tuo tilalle vaihdettu puola oli yhteensopiva ko. järjestelmään ? Näitä on nimittäin kärjellisille ja kärjettömille systeemeille omansa ja varmaan kärjettömiä useita erilaisia variaatioita, etuvastuksella ja ilman jne.

Petteri
                    Omasta puolestani ainakin voin vastata että tottakai.
                    Kärjellisen puola ei kauaa kuku kärjettömässä sytkässä...

Ettei workunitilla olisi tälläinen kärjellisen puola omassaan?
                    -Tuntematon
                    ex-E30 318i -87

Comment

• workunit
                      Newbiemmer
                      • Mar 2004
                      • 18
                      • Joensuu

Originally posted by petteriu

Petteri
                      Pitää vielä soittaa, että tarkistavat puolan yhteensopivuuden. Mieluimmin siihen kyllä laittaisin alkuperäisen, mutta vasta varmastettua ettei puola kuumu "nakit palaa koskettaessa" asteille enää. Ei viittis räjäyttää uutta puolaa siinä sitten.

Ilmoittelen myöhemmin lisää vikojen lisääntyessä tai selvitessä. Tänä iltana pitäis olla jo viisaampi.

edit: Joko on kukkakeppi tyytyväinen avattareen
                      Juu on parempi, eikä herneitä löytyny. Katellaan teillä sit tota vihreetä katiskaa lisää kunhan se tulee kotia asti ekana :shock:

EDIT:
                      Ettei workunitilla olisi tälläinen kärjellisen puola omassaan?
                      Sepäs tässä onkin hauskaa, kun se alkuperäinen puola meni rikki, niin pajan setä otti hyllystä puolan ja viskas paikoilleen. Kyllä se kyseli että onko kärjetön vai kärjellinen sytytys ja sen mukaan sen varmaan laittoi. no se varmistuu tänään, hoppas det.

EDIT2:
                      No sain just puhelun et se _puola_ on ihan väärä. Noh kait näitä sattuu paremmissaki piireissä. Uusi "oikeanlainen" tilaukseen ja sitten kattovat mitä muuta siinä vois olla. Tulpat on kuulemma ihan ok, mutta niistä johdoista en menis takuuseen. :roll:
                      Kiitos tässä vaiheessa kaikille keskusteluun osallistuneille. Katotaan tarviiko kysellä vielä lisää...
                      kukkakepit kunniaan

Comment

• Japi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 276
                        • Espoo

Re: E30 Puola kuumuu ajossa

Täällä kyselin aikoinaan apuja vaivaan.
                        EDIT: puola oli juuri vaihdettu tuota kyselyä kirjoitettaessa, joten siitä ei mainintaa sen vuoksi.
                        Omassakin puola kuumenee, mutta niin kuumeni alkuperäinen puolakin.
                        Itseasiassa meinasinkin vaihtaa jälleen kerran puolaa, kunhan vaan löydän jostain aikaa moisen hankkimiselle...
                        Vihdoinkin vika selvisi (tuo linkki tuossa ylempänä).
                        Vika asui puolassa ja muutti juuri lepikkoon.

Menihän tuossa aikaakin hieman ihmetellessä... eipä toisaalta kiirekään ollut ja aikaakin ropata about kerran kuukaudessa alun hämmästelyn jälkeen.
                        Toimi kuitenkin sen verran, että pakolliset ajot sai tehtyä.
                        -Tuntematon
                        ex-E30 318i -87

Comment

Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍