Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 320i Kylmänä pätkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 788
    • Suodenniemi

    E30 320i Kylmänä pätkii

    Eli kun laittaa auton kylmänä käyntiin niin melkein heti katoaa tyhjäkäynti ja rupeaa röpöttämään. Kierroksia ottaa huonosti alta 2000 kierroksen. Tämän yläpuolella käy ihan normaalisti. Ja jos antaa pidempään röpöttää niin kone sammuu eikä lähde käyntiin kuin pitkän odotuksen jälkeen. Kun moottori on normaali lämpöinen niin se lähtee käyntiin normaalisti ja käy hyvin. Kylmäkäyntipiirissä voi olla jotain vikaa mutta missä? Voisiko tulpanjohdot olla huonot, niin että niissä on suuri resistanssi kylmänä, muttei kuumana? Moottori 320i vuodelta 86 eli ruisku on L-Jetronic. Osaisiko joku neuvoa mistä lähteä hakemaan vikaa? Onko kenelläkään muulla ollut vastaavan laisia ongelmia? Voisiko anturien ja osien liittimet olla hapettuneita?
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86
  • Japi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 276
    • Espoo

    #2
    Re: E30 320i Kylmänä pätkii

    Originally posted by bemari320mies
    Eli kun laittaa auton kylmänä käyntiin niin melkein heti katoaa tyhjäkäynti ja rupeaa röpöttämään. Kierroksia ottaa huonosti alta 2000 kierroksen. Tämän yläpuolella käy ihan normaalisti. Ja jos antaa pidempään röpöttää niin kone sammuu eikä lähde käyntiin kuin pitkän odotuksen jälkeen. ...
    Voisiko anturien ja osien liittimet olla hapettuneita?
    Voisin melkein olla varma, että löydät jotain kivaa lämpötila-anturista, joka kertoo ruiskulle moottorin lämpötilan.
    Ottaapa yleismittarin käteen ja mittaileen anturin resistanssin kylmänä ja kuumana, niin tuostakin saisi varmuuden.

    Tuo, että lähtee kylmänä käyntiin ja käy kunnolla kertoo että rikastus toimii startatessa mutta kun moottori lämpenee sitä ei enää olekaan ja asiaa ei yhtään auta, että lämpötila-anturi valehtelee moottorin olevan lämpimämpi kuin onkaan.
    "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
    -Tuntematon
    ex-E30 318i -87
    droF Mondeo STW (eka ja vika...)

    Comment

    • tepi_
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2185
      • TKu

      #3
      Nostellaas vanhaa...

      Eli itselläni aikalailla samoja oireita,koneena tosin m20b20 motronic,mutta varmaan sama anturi löytyy tästäkin. Kylmänä ottaa todella huonosti kierroksia,tuntuu kuin olis kauhea viive kaasupolkimessa,auto myös sammuu välillä kylmällä koneella,kun esim. jarruttaa valoihin ym..

      Lämpimänä myöskin kierrokset "hyytyy" kaasupolkimeen koskiessa,ei tosin läheskään niin pahasti kuin kylmänä,eli mahtaako vika löytyä tuosta anturista?

      Autoon myös asennettu joku perkeleen vapari,heti ilmamäärämittarin perään,onko tälläisestä kuumaa ilmaa haukkaavasta vaparista ollut jonkun koneessa oikeasti haittaa verrattuna normi suodatin koteloon? Kun kaasua vääntää hieman kun räplää konehuoneessa,kuuluu mielestäni tästä suodattimesta suhahdus,jolloin kierrokset laskee autossa,taas kun vääntää hieman enemmän kierrokset palaavat normaaliksi.

      Olen kyllä vaihtamassa tuon vaparin helvettiin tuolta,kun saan jostain vain käsiini orkkis suodattimen.

      Comment

      • tepi_
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2185
        • TKu

        #4
        Jep,eli ylempään lisäten vielä niin aamulla huomasin,että taitaa tuohon lämpötila anturiin todellakin vika liittyä,eli aamulla kun starttasin auton ulkona n. 8 astetta lämmintä,niin auto ei mitenkään nosta kierroksia,kun kone kylmänä startataan,vaan pitää kierrokset n.900,miten ne normaalisti on lämpimälläkin koneella.

        Eli kone käy huonosti ja röpöttää,kunnes lämpenee. Missähän tuo antura sijaitsee ja meneekö tästä joku piuha ohjausboksille,jonka pitäisi ohjata tuota kylmäkäynnistystä? Ilmeisesti tässä se vika piilee...

        Comment

        • karsta
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 263
          • Hollola

          #5
          Kylmäkäynnistyksen jälkioireita

          Jatketaas.

          M20B25 lähtee sekä kylmänä että lämpimänä heittämällä aina käyntiin, mutta kylmällä koneella kierrokset saattavat soutaa väliä 400-1200rpm, minkä vuoksi auto joskus sammuu. Samalla kone röpöttää ja täristää melkoisesti. Kaasupolkimeen vastaa negatiivisesti, eli meinaa ensin tukehtua. 1500-2000rpm jälkeen röpötys lakkaa. Lämpimänä käy muuten nätisti, jos ei lasketa pientä kierrosten soutamista satunnaisesti välillä 600-700 rpm.

          Mistä lähtis selvittämään? Lambda?
          Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
          Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #6
            aikaisempi viittaus lämpötila-anturiin on ihan hyvä. Lisäksi kannattaa vilkaista ainakin seuraavia:
            - tyhjäkäyntiventtiilin kunto -> jos sisältä löytyy kakkaa tai hapettumaa, ei tyhjäkäynti toimi kunnolla vaikka mitä tekisi.
            - kannattaa tsekata imupuolen/pa-puolen liittimien kunto: yhdessä miinassani oli kaasuläpän asentotunnistimen liittimestä yksi johto haurastunut poikki -> ei antanut lepotilan signaalia tietokoneelle -> tyhjäkäynti souti kuvatut 400-1200rpm.
            - Lambda voi olla hajonnut, mutta (ainakaan omissa vessoissa) se ei ole hajonnut itsekseen -> jokin aiheuttaa rikastusta tms.

            Mahdollisia vikoja on monia, nämä ovat osuneet omalle kohdalle. Mutta joku muu voinee lisätä listaa jos hyväksi näkee.

            UGH, olen puhunut.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • |makke
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 847
              • Vaasa

              #7
              Lisäilmaluisti, ilmamäärämittari, kaasuläpän asentotunnistin.
              Joku noista.

              Voi toki joistaki lämpötila-antureistakin vika löytyä.
              Jotenki vaan tuo sammuminen kuulostais lisäilmaluistin toiminnan tökkimisellä.
              Originally posted by BeamR View Post

              UGH, olen puhunut.
              UGH2, minä myös.

              Comment

              • karsta
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 263
                • Hollola

                #8
                Päivitystä taasen. Eilen starttailin kylmänä ja täysin ok lähti käyntiin, eikä tyhjäkäynnissäkään ollut startin jälkeen mitään heijausta, mutta heti kun antoi vähän kaasua meinasi kone hyytyä. Enemmän kaasua --> röpöttäen kierrokset nousivat. Antureita en kerennyt mittailemaan, mutta pikasilmäyksellä huomasin että lambdan johto oli puoliksi poikkipureskellun näköinen.! Liekkö sitten vaikutusta asiaan No se nyt menee ainakin ensin vaihtoon, katsotaan muuttuuko tilanne.
                Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
                Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

                Comment

                • -Jarno-
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1140
                  • Salo

                  #9
                  Originally posted by db925 View Post
                  Päivitystä taasen. Eilen starttailin kylmänä ja täysin ok lähti käyntiin, eikä tyhjäkäynnissäkään ollut startin jälkeen mitään heijausta, mutta heti kun antoi vähän kaasua meinasi kone hyytyä. Enemmän kaasua --> röpöttäen kierrokset nousivat. Antureita en kerennyt mittailemaan, mutta pikasilmäyksellä huomasin että lambdan johto oli puoliksi poikkipureskellun näköinen.! Liekkö sitten vaikutusta asiaan No se nyt menee ainakin ensin vaihtoon, katsotaan muuttuuko tilanne.
                  Jos on uudempi motronic niin tarkasta piruuttaan imusarjan alla oleva suuttimien + lämpöanturien liitin, mulla oli siellä hiukan kostetutta niin röpötteli välillä 5:llä ja lähti käyntiin vähän miten sattuu.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎