Eli kun laittaa auton kylmänä käyntiin niin melkein heti katoaa tyhjäkäynti ja rupeaa röpöttämään. Kierroksia ottaa huonosti alta 2000 kierroksen. Tämän yläpuolella käy ihan normaalisti. Ja jos antaa pidempään röpöttää niin kone sammuu eikä lähde käyntiin kuin pitkän odotuksen jälkeen. Kun moottori on normaali lämpöinen niin se lähtee käyntiin normaalisti ja käy hyvin. Kylmäkäyntipiirissä voi olla jotain vikaa mutta missä? Voisiko tulpanjohdot olla huonot, niin että niissä on suuri resistanssi kylmänä, muttei kuumana? Moottori 320i vuodelta 86 eli ruisku on L-Jetronic. Osaisiko joku neuvoa mistä lähteä hakemaan vikaa? Onko kenelläkään muulla ollut vastaavan laisia ongelmia? Voisiko anturien ja osien liittimet olla hapettuneita?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 320i Kylmänä pätkii
Collapse
X
-
Re: E30 320i Kylmänä pätkii
Originally posted by bemari320miesEli kun laittaa auton kylmänä käyntiin niin melkein heti katoaa tyhjäkäynti ja rupeaa röpöttämään. Kierroksia ottaa huonosti alta 2000 kierroksen. Tämän yläpuolella käy ihan normaalisti. Ja jos antaa pidempään röpöttää niin kone sammuu eikä lähde käyntiin kuin pitkän odotuksen jälkeen. ...
Voisiko anturien ja osien liittimet olla hapettuneita?
Ottaapa yleismittarin käteen ja mittaileen anturin resistanssin kylmänä ja kuumana, niin tuostakin saisi varmuuden.
Tuo, että lähtee kylmänä käyntiin ja käy kunnolla kertoo että rikastus toimii startatessa mutta kun moottori lämpenee sitä ei enää olekaan ja asiaa ei yhtään auta, että lämpötila-anturi valehtelee moottorin olevan lämpimämpi kuin onkaan."Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
-Tuntematon
ex-E30 318i -87
droF Mondeo STW (eka ja vika...)
-
-
Nostellaas vanhaa...
Eli itselläni aikalailla samoja oireita,koneena tosin m20b20 motronic,mutta varmaan sama anturi löytyy tästäkin. Kylmänä ottaa todella huonosti kierroksia,tuntuu kuin olis kauhea viive kaasupolkimessa,auto myös sammuu välillä kylmällä koneella,kun esim. jarruttaa valoihin ym..
Lämpimänä myöskin kierrokset "hyytyy" kaasupolkimeen koskiessa,ei tosin läheskään niin pahasti kuin kylmänä,eli mahtaako vika löytyä tuosta anturista?
Autoon myös asennettu joku perkeleen vapari,heti ilmamäärämittarin perään,onko tälläisestä kuumaa ilmaa haukkaavasta vaparista ollut jonkun koneessa oikeasti haittaa verrattuna normi suodatin koteloon? Kun kaasua vääntää hieman kun räplää konehuoneessa,kuuluu mielestäni tästä suodattimesta suhahdus,jolloin kierrokset laskee autossa,taas kun vääntää hieman enemmän kierrokset palaavat normaaliksi.
Olen kyllä vaihtamassa tuon vaparin helvettiin tuolta,kun saan jostain vain käsiini orkkis suodattimen.
Comment
-
-
Jep,eli ylempään lisäten vielä niin aamulla huomasin,että taitaa tuohon lämpötila anturiin todellakin vika liittyä,eli aamulla kun starttasin auton ulkona n. 8 astetta lämmintä,niin auto ei mitenkään nosta kierroksia,kun kone kylmänä startataan,vaan pitää kierrokset n.900,miten ne normaalisti on lämpimälläkin koneella.
Eli kone käy huonosti ja röpöttää,kunnes lämpenee. Missähän tuo antura sijaitsee ja meneekö tästä joku piuha ohjausboksille,jonka pitäisi ohjata tuota kylmäkäynnistystä? Ilmeisesti tässä se vika piilee...
Comment
-
-
Kylmäkäynnistyksen jälkioireita
Jatketaas.
M20B25 lähtee sekä kylmänä että lämpimänä heittämällä aina käyntiin, mutta kylmällä koneella kierrokset saattavat soutaa väliä 400-1200rpm, minkä vuoksi auto joskus sammuu. Samalla kone röpöttää ja täristää melkoisesti. Kaasupolkimeen vastaa negatiivisesti, eli meinaa ensin tukehtua. 1500-2000rpm jälkeen röpötys lakkaa. Lämpimänä käy muuten nätisti, jos ei lasketa pientä kierrosten soutamista satunnaisesti välillä 600-700 rpm.
Mistä lähtis selvittämään? Lambda?Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme
Comment
-
-
aikaisempi viittaus lämpötila-anturiin on ihan hyvä. Lisäksi kannattaa vilkaista ainakin seuraavia:
- tyhjäkäyntiventtiilin kunto -> jos sisältä löytyy kakkaa tai hapettumaa, ei tyhjäkäynti toimi kunnolla vaikka mitä tekisi.
- kannattaa tsekata imupuolen/pa-puolen liittimien kunto: yhdessä miinassani oli kaasuläpän asentotunnistimen liittimestä yksi johto haurastunut poikki -> ei antanut lepotilan signaalia tietokoneelle -> tyhjäkäynti souti kuvatut 400-1200rpm.
- Lambda voi olla hajonnut, mutta (ainakaan omissa vessoissa) se ei ole hajonnut itsekseen -> jokin aiheuttaa rikastusta tms.
Mahdollisia vikoja on monia, nämä ovat osuneet omalle kohdalle. Mutta joku muu voinee lisätä listaa jos hyväksi näkee.
UGH, olen puhunut.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Päivitystä taasen. Eilen starttailin kylmänä ja täysin ok lähti käyntiin, eikä tyhjäkäynnissäkään ollut startin jälkeen mitään heijausta, mutta heti kun antoi vähän kaasua meinasi kone hyytyä. Enemmän kaasua --> röpöttäen kierrokset nousivat. Antureita en kerennyt mittailemaan, mutta pikasilmäyksellä huomasin että lambdan johto oli puoliksi poikkipureskellun näköinen.! Liekkö sitten vaikutusta asiaanNo se nyt menee ainakin ensin vaihtoon, katsotaan muuttuuko tilanne.
Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme
Comment
-
-
Originally posted by db925 View PostPäivitystä taasen. Eilen starttailin kylmänä ja täysin ok lähti käyntiin, eikä tyhjäkäynnissäkään ollut startin jälkeen mitään heijausta, mutta heti kun antoi vähän kaasua meinasi kone hyytyä. Enemmän kaasua --> röpöttäen kierrokset nousivat. Antureita en kerennyt mittailemaan, mutta pikasilmäyksellä huomasin että lambdan johto oli puoliksi poikkipureskellun näköinen.! Liekkö sitten vaikutusta asiaanNo se nyt menee ainakin ensin vaihtoon, katsotaan muuttuuko tilanne.
Comment
-
Comment