memebuy23buy

E30 325i Jarrujen päivitys + muu viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -ATP-
    Newbiemmer
    • Jul 2003
    • 14
    • Hollola

    E30 325i Jarrujen päivitys + muu viritys

    E30 325i tarvis tehokkaammat jarrut. Eli mistä ois hyvä lähteä projektia rakentamaan ja mistä päin osia kannattais kysellä?

    Lisäks jos jollain on tietoo paljon suunilleen kyseiseen autoon maksais takomännät, kampiakselit ja muut vastaavat osat ja mitkä on hyviks todettu.
  • 325tds
    BTCF Member
    • Aug 2004
    • 293

    #2
    Jarrut on riittävän tehokkaat jos ne on kunnossa.Kunnosta ne :oops:





    325 tds
    ex
    M535i E28
    323i E30
    323 E21
    E93 vaimon
    ex
    E70 3.0 SD
    E46x2
    M5 E39
    325tds E36
    M535i E28
    323i E30
    323 E21




    BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11738
      • Kouvola

      #3
      E30 325:n jarrut on kyllä vakiona harvinaisen p***t :(

      Comment

      • Tukste
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2002
        • 357
        • Kouvola, Finland

        #4
        Originally posted by Esko
        E30 325:n jarrut on kyllä vakiona harvinaisen p***t :(
        Täysin samaa mieltä, ja noitahan ei tietysti saa yhtään paremmaks mitenkää halval ainenkaan.

        535d M-sport -07
        Ex 530d M-sport touring -02 235hv/570nm
        325ix turbo -88 (projekti)

        Comment

        • Tapsa.k
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2676
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Tukste
          Originally posted by Esko
          E30 325:n jarrut on kyllä vakiona harvinaisen p***t :(
          Täysin samaa mieltä, ja noitahan ei tietysti saa yhtään paremmaks mitenkää halval ainenkaan.
          Nii ja vanilija eskimo on pahaa.
          -Official member of BTCF-Sauna Team-

          Comment

          • mattijus
            Bimmer Rookie
            • Jun 2003
            • 70

            #6
            E30 325i Jarrujen päivitys + muu viritys

            Originally posted by Esko
            E30 325:n jarrut on kyllä vakiona harvinaisen p***t :(
            Ajoimme Kemora 24h kisan vajaa kuukausi sitten, autossa vakiosatulat ja
            vakiolevyt. Jarrujen kanssa ei mitään ongelmia.
            Edessä mersun palat ja takana paloina Ferodot.
            Nesteenä joku Ate:n kisaneste.
            Jarrujen huonous tietysti riippuu mitä niiltä odottaa mutta mielestäni
            tuo harvinaisen p***t ei täysin pidä paikkansa jos vaan jarrut on
            kunnossa.

            Comment

            • -ATP-
              Newbiemmer
              • Jul 2003
              • 14
              • Hollola

              #7
              Eli ei tehdä tästä mitään väittelyä onko noi alkuperäiset hyvät vai ei. On nimittäin aivan sama mitä mieltä te olette, kun noi alkuperäiset ei mulle riitä :!: . Ja ei kukaan bemaria osta jos osien osto on rahasta kiinni.

              Eli 500,700 sarjalaisiin laitetaan 850 jarruja, mutta mistä parannus 325i e30 jarruihin. Saa myös ehdottaa hyviksi todettuja levyjä ja paloja alkuperäisiin jarruihin.

              Comment

              • Suutari
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 3064
                • Suomi

                #8
                Jospa laskisit ensin ihan aikuisten oikeasti vaikka niiden avulla saavutettavan jarrutustehon ja tulisit sitten avautumaan niiden tehokkuudesta. Toki saat sillä elbailla :wink: sitten esson baarissa et levyt on ainakin 2 metriset ja kyllä tuntuu..oletko ikinä miettinyt et liian tehokkaat jarrutkin on perseestä jos oikeesti ruetaan ajamaan?
                Yleensä ensin kannattaa tsekata et pääsylinteri on kuosissa + satulat..sitten teräspunosletkut niitten vanhojen pykineiden paskojen tilalle, kunnon palat ja korkean kiehumispoisteen omaavat jarrunesteet(nämä 5 vuotta vanhat nesteet on yleisin syy paskoihin jarruihin, mittaa niitten kiehumispiste ja onko se arvoissa..vaihda parempiin), Sitten jos vielä tuntuu niin eteen voi laittaa esim. taroxin levyt joissa pitäs olla parempi jäähdytysteho. Jos noitten jälkeen vielä tuntuu paskalta niin vaihda sitten niitä levyjä ja satuloita.

                Ei pitäs olla noitten jälkeen valittamista..taakse ei sitten kannata mitään norsun kokosia laittaa..tai voithan lisätä tukivarsien jousittamatonta massaa ihan miten paljon haluat..hyötyä siitä ei ainakaan ole..jarrutusmatka yms. ei suinkaan ole pelkästään niistä jarruista kiinni...

                ja jos joku haluaa oikeen halvan konstin parantaa jarrujaan feidautumisen suhteen..niin ensin uudet kunnon nesteet..sitten kunnon palat ja palojen alle eteen kitinälevyjen paikalle samanlaiset tehty ala ruostumaton teräs..paksuus about 0.5mm. Kyllä huomaa..palat pitää olla sitten korkeille lämmöille suunniteltu eli raskaaseen katukäyttöön. Kisa palat ei kestä kauaa.. 8)
                Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                -Official BTCF-Sauna Team-
                -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                -Team BTCF Top Alcohol-
                -Team Pimp My Bride-
                TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                Comment

                • RiiQuu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 1367

                  #9
                  E30 M3:sen jarrut. Ei tietoa onnistuuko pelkkien levyjen ja satuloiden vaihto.

                  Tai sitten reseptiä mitä itse aion käyttää lähitulevaisuudessa: Tarox G88 uritetut "palankulutuslevyt" , Ferodo DS2500 palat, teräspunotut letkut eteen ja hyvät nesteet. Ainoa huono noissa paloissa että joutuu putsailee vanteet aika usein, niistä tulee ihan kahvinruskeat.. Eli suomeksi pölysee aika järkyttävän paljon.

                  Yhdessä edellisessä autossa laitoin juuri tuollaisen setin eikä enää feidannu radalla uusilla nesteillä. Noilla pysähtyy kyllä mutta tietenkin on suurinpiirtein vakiotuntuma polkimessa (tai mitä nyt teräspunoletkut poistaa sienimäisyydestä), eli sitä saa kyllä polkea aivan riittävästi.

                  Tosin jos haluaa sitä fiilistä että kun painaa jarrua pikkuvarpaalla niin auto pysähtyy kuin seinään niin joku isojarrusetti ja pari €€€€.
                  "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
                  - - -
                  E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
                  Cäbi©

                  E36 M3 Coupé 1996
                  G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

                  Comment

                  • mikko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 1769
                    • kotona

                    #10
                    Re: E30 325i Jarrujen päivitys + muu viritys

                    Originally posted by mattijus
                    Originally posted by Esko
                    E30 325:n jarrut on kyllä vakiona harvinaisen p***t :(
                    Ajoimme Kemora 24h kisan vajaa kuukausi sitten, autossa vakiosatulat ja
                    vakiolevyt. Jarrujen kanssa ei mitään ongelmia.
                    Edessä mersun palat ja takana paloina Ferodot.
                    Nesteenä joku Ate:n kisaneste.
                    Jarrujen huonous tietysti riippuu mitä niiltä odottaa mutta mielestäni
                    tuo harvinaisen p***t ei täysin pidä paikkansa jos vaan jarrut on
                    kunnossa.
                    mäki oon ihan tyytyväinen pysähtyvyyteen

                    matkana 100-0 kylmillä 42.5m ja lämpimillä 45m

                    ei ihan nykyjarruille pärjää mutta joskus -88 ollu ihan kova sana

                    muistaakseni auto motor und sport pysäytti jonku uuden tdi A4 45m :roll:

                    Comment

                    • Tom1s
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 669
                      • .

                      #11
                      Olen myös ollut positiivisesti yllättynyt sen kun jälkeen kävin satulat läpi ja vaihdoin jarrunesteet, levyt ja palat. Nuo olivat ns. paremman luokan osia eivät kuitenkaan mitään puolikisapaloja.
                      Myös BMW-clubin päivillä muutama kaveri suositteli kokeilemaan orggispalaa joka toimii kuuleman mukaan aika hyvin noin sillontällöin rata-ajossa. Myös ajolla pystyy vaikuttamaan todella paljon jarrujen kestävyyteen. Ainakin allekirjoittanut saattaa painaa radalla jarrua välillä liikaa ja liian kauan= jarrut kuumenee turhaa.

                      Ehkä seuraavaksi voisi harkita sitten zimmermanin levyjä ja ferodon paloja tms.
                      F31 328i M-Sport

                      Comment

                      • wj
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 3253
                        • Järvenpää

                        #12
                        Joku vois tähän väliin heittää paljon oikeesti kunnossa olevissa 325:sen jarruissa on tehoa. Siis katsastus arvoja. Tossa ritjakkeessa oli edessä 1.9 ja takana 1.6. Etulevyt ovat kierot ja jarrutus teho aika persiistä.
                        - 2006 Mustang cabriolet
                        - Sleekcraft Enforcer 28'

                        Comment

                        • Suutari
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 3064
                          • Suomi

                          #13
                          itellä oli testerissä 2.4 eessä vakiohiluilla. Toki tuo arvo kertoo lähinnä jarrujen maksimi pidätyskyvyn(kitkavoima KN). Jarruthan toimii periaatteessa niin et ne muuttaa liike-energiaa lämmöksi. Itse jarrutuntumaan vaikuttaa myös niiden halkaisija(momenttivarsi) ja hydraulipiirin sylintereiden koko(poljinvoiman siirto työsylinterille), vipuvarret yms. seikat. Jarrutehoon ja feidautumiseen on vaikutusta lähinnä levyjen massalla/jäähdytyskyvyllä(jäähdytysrivat-->luovuttaa lämpöä ilmaan nopeasti/isompi köntti absorboi enemmän lämpöä itseensä) ja kitkapintojen välisellä kitkakertoimella. Nämä tietysti vaikuttavat siihen kuinka nopeasti jarruneste rupeaa kiehumaan/toisin sanoen ei enää täytä hydraulinesteeltä vaadittaavaa kokoonpuristumattomuuden arvoa..-->jarrut tuntuvat kumimaisilta..lämpö taas vaikuttaa myös kitkapintojen väliseen kitkakertoimeen ja tähän seikkaan voi vaikuttaa parhaiten jarrupaloilla. Jotkut kisapalat ei esimerkiksi toimi kylminä kovin hyvin ja sit kuumina ne toimii pirun hyvin. vaan näin esimerkiksi...

                          Mutta edelleenkin sanoisin et katukäytössä kunnon levyillä paloilla, nesteillä yms. pärjää vallan mainiosti.

                          Elikkäs..jos haluaa tuntumaa niin eikun isompaa pääsylinteriä kehiin tai lyhentää vipuvartta polkimen ja sylinterin liitoksesta..moottoripyörissä tuo pääsylinterin vaihto isompaan on aika yleistä, mutta mitäs sitten kun paniikissä vedätkin siitä liinat kiinni? autoissahan ei tuota samaa ongelmaa ole, mutta minusta on ihan mukavaa et noita jarruja saa joskus ihan polkeakkin ettei mee vahingossa lukkoon..itellä on kuitenkin ABS jarrut joten ei siitä toki huolta ole...

                          no joo..pitäsköhän hiukka rajottaa kun alkaa mennä aikamoiseks luennoimiseks..ja itelläkin olis muutakin tekemistä kun kirjottaa koko iltaa ja katella välillä kirjoista apuja kun muisti pätkii.. :shock:
                          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                          -Official BTCF-Sauna Team-
                          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                          -Team BTCF Top Alcohol-
                          -Team Pimp My Bride-
                          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                          Comment

                          • jyrkkiz
                            Newbiemmer
                            • Aug 2004
                            • 2
                            • se sama jänkä

                            #14
                            Originally posted by Suutari
                            no joo..pitäsköhän hiukka rajottaa kun alkaa mennä aikamoiseks luennoimiseks..ja itelläkin olis muutakin tekemistä kun kirjottaa koko iltaa ja katella välillä kirjoista apuja kun muisti pätkii.. :shock:
                            Ei se haittaa; tieto on tarkotettu jaettavaksi-> ei tartte keksiä ruutia uudelleen ja hyvä se on että pysyy keskustelu yllä

                            Comment

                            • Bmw_e30
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2004
                              • 1260
                              • joutseno

                              #15
                              kerra ku kaahaa ja painaa kovaa jarrua nii jarrut menee mulla ainakii löllöks paskaks vähäks aikaa :roll:
                              ex 325i -85 325i
                              325i soupe -92 325i

                              Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

                              Comment

                              Working...
                              X