Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liuta kysymyksiä (e30 touring)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rikke
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 579
    • Paimio

    Liuta kysymyksiä (e30 touring)

    En viitsi joka tehdä joka asiasta uutta topiccia niin kysellään tässä kaikki samalla kertaa

    1. Takaiskarit.
    Perässä on jokin säätöhärdelli tms, iskareihin menee letkut ja vararengaskotelossa on jokin säiliö. Mikä tämä on ja mitä se tekee? Mitenkäs tuo toimii madallusjousien kanssa kun tuntuu että perä olisi nin saatanan jäykkä ja pintakova?

    2. Perästä.
    Tuossa on vissinkin typ.188 "iso perä" Sopiiko tuohon 500sarjan perästä otettu lukkomurikka heittämällä kun selainen lojuisi tuossa pöydällä?
    Ja mitenkäs nuo välityssuhteet menee, eli siis onko esim. 4.1 pidempi välitys kuin 3.1?

    3. Nykimistä.
    Auto nykii terävästi tasakaasulla ajettaessa, mistä kannattaisi ensimmäiseksi alkaa etsimään vikaa?

    4. Takaluukusta löytyi alkup. BMW original teile blaupunkt vahvistin, millainen homma tuo olisi saada toimimaan aftermarket vehkeiden kanssa (pioneer soitin ja alpinen 2tietx4) vai onko tuosta edes mihinkään?

    5. Alustan päivitystä.
    Tarkoitus olisi tässä päivitellä alusta uuteen uskoon, takapäästä takakelkan puslat ja tukivarsien puslat ja iskarien yläpäät,
    edestä alatukivarsien takimmaiset puslat.
    Onko jotain muuta jota kannattaisi samalla keikalla vaihtaa?
    Powerflex VS original?

    6. Check control.
    Ei toimi, vissiinkin se pieni malli, katossa paneeli ja analoginen kello. Onko tuossa jotain aivolaatikkoa jossain vai toimiiko yksikseen?

    Näillä nyt aluksi..
    Last edited by Rikke; 04-07-2007, 09:56.

    Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
    Nyk. VW Golf '00
    Nyk. VW Golf '95
    Historiaa:x17 BMW +Muuta
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    #2
    Originally posted by Rikke View Post
    1. Takaiskarit.
    Perässä on jokin säätöhärdelli tms, iskareihin menee letkut ja vararengaskotelossa on jokin säiliö. Mikä tämä on ja mitä se tekee? Mitenkäs tuo toimii madallusjousien kanssa kun tuntuu että perä olisi nin saatanan jäykkä ja pintakova?
    Siinä on Nivomatic, lastin mukaan säätyvä iskarihäsmäkkä. Searcilla löytynee lisätietoa, itse en tuosta tuon enempää tiedä.

    2. Perästä.
    Tuossa on vissinkin typ.188 "iso perä" Sopiiko tuohon 500sarjan perästä otettu lukkomurikka heittämällä kun selainen lojuisi tuossa pöydällä?
    Ja mitenkäs nuo välityssuhteet menee, eli siis onko esim. 4.1 pidempi välitys kuin 3.1?
    E28:ssa käytetty pienempi lukkomurikka on takakantta lukuunottamatta samanlainen E30 ison perän kanssa.

    4:1 välitys on lyhyempi, eli kardaani pyörii 4 kierrosta pyörän yhtä kierrosta kohti.

    5. Alustan päivitystä.
    Tarkoitus olisi tässä päivitellä alusta uuteen uskoon, takapäästä takakelkan puslat ja tukivarsien puslat ja iskarien yläpäät,
    edestä alatukivarsien takimmaiset puslat.
    Onko jotain muuta jota kannattaisi samalla keikalla vaihtaa?
    Powerflex VS original?
    Takaiskarien yläpäiksi suosittelen E46 M3 yläpäitä, ihan samanmoiset kuin E30 yläpäät mutta kestävät paljon paremmin.
    Koiranluut sekä kallistuksenvakaimien puslat kannattaa tsekata samalla.

    Powerflex vs original, riippuu ihan siitä mitä hakee. Powerflexillä saa jäykkyyttä ja kovuutta, orkkiksilla mukavuutta ja pehmeyttä. Käyttöautoon ottaisin ehdottomasti orkkikset.

    6. Check control.
    Ei toimi, vissiinkin se pieni malli, katossa paneeli ja analoginen kello. Onko tuossa jotain aivolaatikkoa jossain vai toimiiko yksikseen?
    Check Controllista ei ole kuin se yksi malli joka on nimenomaan katossa. Ajotietokoneesta on sitten isoa ja pientä versiota.
    Sulakkeet ja kytkennät kannattaa tarkistaa, netistäkin löytyy korjausoppaita (FAQ-osiossa linkkejä) joista selvinnee, itse en tiedä.
    Last edited by Jonsku; 05-07-2007, 08:07. Reason: välityssuhteet oikein
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Rikke
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 579
      • Paimio

      #3
      Nuo selvensivät jo aika paljon

      Check controllin sain pelaamaan kun putsasin liittimen ja itse laitteen, mittarinvalot on vielä kateissa mutta muut sisustan valot alkoivat toimimaan kun purin mittariston ja valokatkaisijan pois.

      Ja siis mulla on tuossa se pelkkä lukko-osa ja sen sopivuutta ajattelin, mutta tuo paikoillaan oleva perä kyllä tömähtelee sen verran pahasti että pitäisi varmaankin hankkia parempi aihio ja sen takia noita välityssuhteita mietiskelin.

      Pähkinänkuoressa:
      Perä #1 välitys 4:1 kardaani pyörähtää kerran, pyörä 4 kertaa.
      Perä #2 välitys 3:1 kardaani pyörähtää kerran, pyörä 3 kertaa.

      Eli siis perällä #1 samalla vaihteella ja kierroksilla auto menee kovempaa kuin perällä #2.

      Mahdoinko nyt ymmärtää


      Eipä tuosta e30:sen nivomatic:ista ainakaan mun taidoilla mitään löytynyt, ETK:ta selailin niin kallistuksenvakaajassa on joku yhdystanko tuon säätöön.
      Jos sen tangon ottaisi pois ja jumittaisi sen säätö-osan niin eihän sen sitten pitäisi yrittää nostaa perää vaikö?

      Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
      Nyk. VW Golf '00
      Nyk. VW Golf '95
      Historiaa:x17 BMW +Muuta

      Comment

      • Muumi
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1702
        • Rovaniemi

        #4
        Originally posted by Rikke View Post
        Eli siis perällä #1 samalla vaihteella ja kierroksilla auto menee kovempaa kuin perällä #2.

        Mahdoinko nyt ymmärtää

        Ei kun just toisinpäin.
        #2 vaihtoehdolla menee kovempaa, koska se on pitempi/harvempi välitys.

        "1 vaihtoehdolla se taas kiihtyy paremmin, koska se on lyhyempi/tiheämpi välitys.
        E24 635csi

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          Check controllille on "ohjainboksi", konttiperäisissä se on kuskin takalokarin sisässä, antenninpaikan lähellä, eli tunkinpaikan yläpuolella, en tiedä missä se on touringissa, mutta varmaan samoilla paikkein.

          Boksi on ehkä väärä sana, se on kuitenkin vain mekaaninen osa, joka tarkkailee polttimoiden virrankulutusta jousien ja magneettien avulla.

          Siinä on 2 liitintä, kummassakin tyyliin 10 napaa, kaikki eivät ole käytössä, ulkomitat tyyliin 15*5*2 cm, musta.
          Olli.

          Comment

          • basso72
            BTCF Member
            • Dec 2004
            • 1837
            • Ylä-Pinsiö

            #6
            Originally posted by Jonsku View Post

            4:1 välitys on lyhyempi, eli pyörä pyörii 4 kierrosta kun kardaani pyörii yhden kierroksen.


            On melkonen "aavikko-perä",jos kuitenkin pyörä pyöris yhden,kun kardaani neljä..
            sigpic
            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
            320i -77

            Comment

            • Rikke
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 579
              • Paimio

              #7
              Tuon touringin perä olisi etk:n mukaan tuollainen 3,91
              Jos sen tilalle laittaisi vaikkapa 3,64 välityksellä olevan perän niin onko 100km/h vauhdissa 5.vaihteella kierrokset korkeammat?

              Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
              Nyk. VW Golf '00
              Nyk. VW Golf '95
              Historiaa:x17 BMW +Muuta

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4645
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by Rikke View Post
                Pähkinänkuoressa:
                Perä #1 välitys 4:1 kardaani pyörähtää kerran, pyörä 4 kertaa.
                Perä #2 välitys 3:1 kardaani pyörähtää kerran, pyörä 3 kertaa.

                Eli siis perällä #1 samalla vaihteella ja kierroksilla auto menee kovempaa kuin perällä #2.
                Originally posted by Muumi View Post
                Ei kun just toisinpäin.
                #2 vaihtoehdolla menee kovempaa, koska se on pitempi/harvempi välitys.

                "1 vaihtoehdolla se taas kiihtyy paremmin, koska se on lyhyempi/tiheämpi välitys.
                Originally posted by basso72 View Post
                On melkonen "aavikko-perä",jos kuitenkin pyörä pyöris yhden,kun kardaani neljä..
                Noniin, ajatusvirhe Eli tietenkin menee niinpäin kuten basso totesi, eli pyörän pyöriessä yhden kierroksen kardaani pyörii 3 tai 4 kierrosta noilla välityksillä.

                Originally posted by Rikke View Post
                Tuon touringin perä olisi etk:n mukaan tuollainen 3,91
                Jos sen tilalle laittaisi vaikkapa 3,64 välityksellä olevan perän niin onko 100km/h vauhdissa 5.vaihteella kierrokset korkeammat?
                Ei vaan päinvastoin, kierrokset laskevat.

                100km/h vauhdissa pyörä pyörii x kierrosta / s.
                3,91 välityksellä kone pyörii 3,91 * x
                3,64 välityksellä kone pyörii 3,64 * x
                - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Onko 320 touringissa mikä perä?

                  Comment

                  • Pode
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 437
                    • Muurame

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Onko 320 touringissa mikä perä?
                    Iteltä löytyy ainakin 4.1 ja vm. oli -89 jos siitä jotain hyötyä on!

                    Lelu: "315" -83 "THE RACER"
                    EX: Astra 2.0 sport -00
                    EX: 320i Touring -89"Emma"
                    EX: 528i -84 "IGOR"
                    EX:Vectra -93 "IKE"
                    EX: 518i -87 "WanhaHerra"
                    EX:316 -88 "ruttureplica"
                    EX:316 -86


                    -MME connection-

                    -BTCF absolutistit team-

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by Pode View Post
                      Iteltä löytyy ainakin 4.1 ja vm. oli -89 jos siitä jotain hyötyä on!
                      Juuh, onkos se iso vai pieni?

                      Comment

                      • mukko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 5965
                        • Uleåborg

                        #12
                        ...........
                        Last edited by mukko; 30-10-2007, 19:06.
                        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                        Save the World, Fuck The Fuel Economy
                        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                        Comment

                        • Pode
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 437
                          • Muurame

                          #13
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Juuh, onkos se iso vai pieni?
                          Pikkuperähän siellä mun muistaakseni lepäs!

                          Lelu: "315" -83 "THE RACER"
                          EX: Astra 2.0 sport -00
                          EX: 320i Touring -89"Emma"
                          EX: 528i -84 "IGOR"
                          EX:Vectra -93 "IKE"
                          EX: 518i -87 "WanhaHerra"
                          EX:316 -88 "ruttureplica"
                          EX:316 -86


                          -MME connection-

                          -BTCF absolutistit team-

                          Comment

                          • Jonsku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 4645
                            • Tuusula

                            #14
                            Lambdakin saattaa aiheuttaa nykimistä jos lämmitys mennyt rikki. Eli jos toimii hyvin reippaan ajon aikana / vähän jälkeen mutta viileänä tasa-ajon jälkeen ei niin lambdasta kannattanee etsiä vikaa.
                            - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                            ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                            ex. Alpina D10 Touring #33/94
                            ... and many more

                            Comment

                            • Rikke
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 579
                              • Paimio

                              #15
                              Tuota Kampuran asentotunnistinta tuli kokeiltua kun oli toinen ylimääräisenä, ei vaikutusta. Imuvuotoja ei luulisi olevan kun on kaikki imusarjan tiivisteet uudet.

                              Lambdaa ei ole tullut kokeiltua, senkin voisi kyllä hommata uuden kun seuraavan kerran osia tilailee. Pystyykös tuota muuten testaamaan jollain?

                              Sitä nivomat:ia pitäisi kokeilla, mitenkäs se säätö onnistuu, kääntämällä sitä kallistuksenvakaajassa olevaa tankoa? Onkos tuo jotenkin harvinainen kun ei searchilla juuri mitään juttua löytänyt?

                              Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
                              Nyk. VW Golf '00
                              Nyk. VW Golf '95
                              Historiaa:x17 BMW +Muuta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎