eli jos tuohon e30:sen koriin upottais tuon 24 venttiilisen koneen niin mitä kaikkia muutoksia tuohon joutuu tekemään ku eihän se taijja ihan suoraan tonne upota vai?
En osaa m50:stä sanoa. M52:sesta muistan lukeneeni juttua liittyen siihen, kuinka helppo siitä on ottaa lisähevosia.
Niin, 170 hevosvoimaisesta 2,5-litraisesta M52-moottorista on helppo saada lisähevosia. Tosin 2,5-litraisessa M50-moottorissa on jo vakiona 192 hv. 2,8-litrainen moottori sitten asia erikseen; viestiketjun otsikossahan puhutaan nimenomaan näistä 2,5-litraisista.
EDIT: Mekaanisia eroja M50TÜ vs. M52:
M52:ssa jäykempi taottu kampiakseli
Toisaalta M52:ssa kiertokanget ovat 12% kevyemmät
Venttiilinnostimien paininkupit ovat M52:ssa pienemmät (M52 33 mm vs. M50TÜ 35 mm)
Nokka-akseli taitaa M52:ssa olla järeämpi, mutta ketjunkiristin sitten taas kevyempää tekoa
Huohotinsysteemi M52:ssa on separaattorilla varustettu murheenkryyni, jonka ongelmista talvikäytössä löytyy haulla tietoa
Lisäksi virittelyn kannalta M52-moottorien yhteydessä (ehkä suuriakin?) ongelmia aiheuttaa moottoriohjaukseen sulautettu EWSII ajonestojärjestelmä, joka vaati luovuttaja-autosta melko lailla sähköroinaa toimiakseen.
EWS:stä: eihän niitä komponentteja kuitenkaan kovin paljoa ole. Oletan tässä että olen nähnyt oikeat kuvat asiaan liittyen ja e30zonen ian tietää mistä puhuu. Know-howta tuosta löytyy paljon. E30zonessakin melkein joka päivä joku kyselee tuosta. Mutta tietenkin vähän työläämpi kuin M50, kun siinä ei tartte tuota miettiä. Voisi muotoilla kysymyksen, että onko EWS:n kytkeminen niin työläs homma, että M52:sesta saatu "hyöty" siltikin ylittää M50:stä saadun "hyödyn"? :think Tuota kysymystä on tullu mietittyä itsekin kun uskollisen m40:n kilometrit päättynee tässä aikanaan.
Varaosaliikkeestä noita komponentteja ei varmaankaan kannata ostella. Kattelin varaosahausta että moottorin ohjausboksillekin tulee jo sen verran kivasti hintaa, että parempi kattella jotain muuta vaihtoehtoa osien hankinnalle.
Tuon M52 tapauksessa kannattaa hommata kolariauto tjms josta saa sitten purkaa kaiken tarpeellisen. Ulkomaisilta foorumeilta löytyy tosiaan paljon juttua ja tietoa asian tiimoilta
R3vlimitedissä (vai olikohan e30tech;ssä) eräs sankari asensi juuri M54B30 padan E30:iinsä joten ei se ylitsepääsemättömän vaikeata voi olla
M52B28 193hp on pirun hyvä moottori, kunnon putkisto ja imupuoli kuntoon => 230hp & 300Nm 8l/100 kulutuksella ei ole mielestäni ollenkaan huonosti
(Tosin eihän se ole juuri mitään verrattuna M30 Woimaan )
Comment