Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M3 US ja Euro eroavuudet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zoui
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 6350
    • Tampere

    #16
    Originally posted by mortimer View Post
    Ja mittaristo mailimallia (kuten myös UK).

    Tuo 192 konia on ihan "virallinen" tieto, kuten tuo 195:kin taitaa sitten olla. Mikähän viskopropellin vaikutus on tehoihin ?
    Mikäs se tämä meidän versio mittaristosta mahtaa olla :think

    Auto on runkonumeron mukaan USA-spekki, mutta ei tuossa mitään maileja ole... vaikka kaikki muut lamput ja systeemit on jenkkimuotoa.

    Elämä on pihakivestä.

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      #17
      Originally posted by jannmann View Post
      Pitää muistaa että jenkkilässä ilmoitetaan yleensä SAE, ei DIN hevoset.
      Eli 192SAE ponia on 195DIN konia.
      Minä taas väittäisin toisinpäin, eli 195 SAE = 192 DIN. Tästä pääsemmekin siihen lopputulokseen, että jenkkimallit olivat eurooppalaisittain 192hv:n malleja, mutta hölmöläismaassa kaikki saadaan näyttämään isommalta, kun ilmoitetaan teho SAE-normin mukaan 195 SAE.

      Yksi DIN hevosvoima on 1,0139 SAE hevosvoimaa.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #18
        No jopas

        SAE (American Society of Automotive Engineers)

        SAE brutto (SAE gross horsepower) mittaustapaa (SAE standardit J245 and J1995) käytettiin ennen vuotta 1972. Moottori mitattiin irtonaisena ilman lisälaitteita, joten tulos oli lähinnä teoriittinen maksimiarvo eikä vastannut autoon asennettua moottoria. Yleensä näin ilmoitetut tehot oli suuresti liioiteltuja massa-autoissa kun taas sen aikaisissa "muskeliautoissa" tehot olivat yleensä aliarvioitu.

        SAE netto (SAE net horsepower) mittaustapaa (SAE standardi J1349) alettiin käyttämään vuodesta 1971. Tässä mittaustavassa moottorissa oli kiinni kaikki lisälaitteet. Vuodesta 1972 yhdysvaltalaiset ilmoittivat tehon ainostaan merkinnällä "SAE net hp". Tämä vastaa lähinna DIN normin mukaista mittausta.

        "SAE netto" mittaukset ovat tarkempia kuin "SAE brutto", mutta silti ne ilmoittavat moottorin tehon vauhtipyörästä mitattuna. Koska "SAE brutto" arvoja ilmoiteltiin melko vapaasti ei ole olemassa tarkkaa kaavaa jolla voisi muuntaa nämä kaksi vastaamaan toisiaan.

        Vuonna 2005 SAE esitteli uuden testimenetelmän (SAE standardi J2723) moottorin hevosvoimateholle ja väännölle. Menetelmä poistaa joitakin epätarkkoja kohtia vanhasta tehon mittauksesta ja vaatii puolueettoman tarkkailijan läsnäolon moottorin mittauksessa. Mittaus on vapaaehtoinen autonvalmistajille, mutta sen läpikäyneitä moottoreita voidaan mainostaa merkinnällä SAE-certified. Tällä menetelmällä mitatut arvot ovat yleensä suurempia kuin vanhalla tavalla mitatut.

        DIN (Deutsches Institut fur Normung)

        Teho on mitattu saksalaisen DIN 70020 -standardin mukaisesti. Tässä teho mitaan moottorin vauhtipyörästä ja se vastaa käytännössä SAE netto -tehoa. Hevosvoimamäärä (DIN) ilmoitetaan Saksassa PS (Pferdestärke) merkinnällä.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          #19
          Originally posted by Zoui View Post
          Mikäs se tämä meidän versio mittaristosta mahtaa olla :think

          Auto on runkonumeron mukaan USA-spekki, mutta ei tuossa mitään maileja ole... vaikka kaikki muut lamput ja systeemit on jenkkimuotoa.
          Näyttäis olevan euromallin nopeusmittari ainakin(lienee vaihtunut). Samalla huomaan erään muunkin eroavaisuuden... Valokatkaisijassa on näköjään hölmöläiskansalle pitänyt laittaa valoja osoittava symboli tuohon nuppiin, että John, tai Kyle tietää mistä nypätä saadakseen valot päälle.
          Last edited by T3; 01-08-2007, 18:17.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #20
            No vieläkö viilataan pilkkua..

            Tuo ero SAE ja DIN hevosvoimien välillä tulee pääasiassa eri mittajärjestelmistä.

            Metrisessä maailmassa teho hevosvoimina määriteltiin aikoinaan siten, että yksi hevosvoima vastaa tehoa, joka vaaditaan 75 kg nostamiseen 1 m/s vauhdilla painovoimakiihtyvyyden ollessa 9,80655 m/s^2.

            P(DIN_hv)=F*v=75 kg * 9,80655 m/s^2 * 1 m/s=735,49125 W

            Brittiläisessä maailmassa hevosvoima taas vastaa tehoa, joka vaaditaan 33 000 naulan massan nostamiseen nopeudella 1 jalka minuutissa samoissa olosuhteissa.

            P(SAE_hv)=F*v=33 000 lb * (0,4536 kg/lb) * 9,80655 m/s^2 * 1 ft/min * (0,3048 m/ft) / (60 s/min) = 745,7048111 W

            Näistä saadaan T3:n esittämä suhde 1 DIN hevosvoima = 1,01388672 SAE hevosvoimaa.

            Eli saksalaiset työhevoset ovat voimakkaampia kuin pulskistuneet jenkki-serkkunsa.
            Last edited by SledgeHammer82; 01-08-2007, 18:18. Reason: typo

            Comment

            • Beast_Man
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 911
              • Turku

              #21
              Originally posted by SledgeHammer82 View Post
              No vieläkö viilataan pilkkua..

              Tuo ero SAE ja DIN hevosvoimien välillä tulee pääasiassa eri mittajärjestelmistä.

              Metrisessä maailmassa teho hevosvoimina määriteltiin aikoinaan siten, että yksi hevosvoima vastaa tehoa, joka vaaditaan 75 kg nostamiseen 1 m/s vauhdilla painovoimakiihtyvyyden ollessa 9,80655 m/s^2.

              P(DIN_hv)=F*v=75 kg * 9,80655 m/s^2 * 1 m/s=735,49125 W

              Brittiläisessä maailmassa hevosvoima taas vastaa tehoa, joka vaaditaan 33 000 naulan massan nostamiseen nopeudella 1 jalka minuutissa samoissa olosuhteissa.

              P(SAE_hv)=F*v=33 000 lb * (0,4536 kg/lb) * 9,80655 m/s^2 * 1 ft/min * (0,3048 m/ft) / (60 s/min) = 745,7048111 W

              Näistä saadaan T3:n esittämä suhde 1 DIN hevosvoima = 1,01388672 SAE hevosvoimaa.

              Eli saksalaiset työhevoset ovat voimakkaampia kuin pulskistuneet jenkki-serkkunsa.
              Pakko kysyy,että mistä sä revit nää kaavat aina? Suunnitteletko jotain raketteja työksesi?
              sigpic
              Hakkarainen approves this post.
              X5 4.4i -2003
              ex:
              E36/8 Z3 Coupe 2.8 -2000
              E46 325Ci 2001
              E39 528iA Shadowline -96

              E36 325i coupe -92 "afterburner"

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5151
                • Kuopio

                #22
                vaihdekepinnuppi on erilainen myös us mallissa
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • 928 GTS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1559
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                  Eli saksalaiset työhevoset ovat voimakkaampia kuin pulskistuneet jenkki-serkkunsa.
                  Juu näin on. Nyrkkisääntö on, että SAE:sta DIN:iin siirryttäessä pitää lisätä aina 1 hevonen jokaista 100 yksikön lisäystä kohti ja vielä 1 hevonen päälle varmuuden vuoksi. Siis väärän merkin autoja esimerkkinä käyttäen:

                  SAE = DIN
                  288 = 292
                  316 = 320
                  326 = 330
                  345 = 350

                  Kyseessä aina 1=1 sama moottori saastelaitteita myöden.
                  -92 928 GTS
                  -98 550 Maranello

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    #24
                    Originally posted by 928 GTS View Post
                    Juu näin on. Nyrkkisääntö on, että SAE:sta DIN:iin siirryttäessä pitää lisätä aina 1 hevonen jokaista 100 yksikön lisäystä kohti ja vielä 1 hevonen päälle varmuuden vuoksi. Siis väärän merkin autoja esimerkkinä käyttäen:

                    SAE = DIN
                    288 = 292
                    316 = 320
                    326 = 330
                    345 = 350

                    Kyseessä aina 1=1 sama moottori saastelaitteita myöden.
                    :think
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #25
                      Originally posted by T3 View Post
                      hölmöläismaan
                      Originally posted by T3 View Post
                      ääliökansalle
                      Originally posted by T3 View Post
                      hölmöläismaassa
                      Originally posted by T3 View Post
                      hölmöläiskansalle
                      Ihan kuin olisi pienehköä USA vastaisuutta...? (Kylläkin täysin aiheesta, hölmöjähän ne ovat)

                      Originally posted by Beast_Man View Post
                      Pakko kysyy,että mistä sä revit nää kaavat aina? Suunnitteletko jotain raketteja työksesi?
                      Nuo opetetaan jo ammattikoulussa autopuolella fysiikan tunnilla.

                      Comment

                      • Heksula
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 2285
                        • Porvoo

                        #26
                        Originally posted by os951 View Post
                        Maassa jossa 99% autoista on automaattilaatikolla, olisi ollut harkitsematonta BMW:ltä viedä sinne sportti getraggia. Tietyissä osavaltioissa vaaditaan jopa erillinen ajokortti manuaalivaihteisen auton kuljettamiseen.
                        Joo, näinhän tuo oli. En tosin täysin usko että sporttiaski olisi vaikuttanut mallin myyntiin negatiivisesti. Kyseessä kumminkin melko pienet volyymit muutenkin.

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Ihan kuin olisi pienehköä USA vastaisuutta...? (Kylläkin täysin aiheesta, hölmöjähän ne ovat)



                        Nuo opetetaan jo ammattikoulussa autopuolella fysiikan tunnilla.
                        Jenkit on ääliöitä. Onneks mä en koskaan mennyt amikseen, kun tuo on täyttä hepreaa..
                        2020 G20 320i xdrive

                        Comment

                        • os951
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2007
                          • 447
                          • Kerava

                          #27
                          Joo, näinhän tuo oli. En tosin täysin usko että sporttiaski olisi vaikuttanut mallin myyntiin negatiivisesti. Kyseessä kumminkin melko pienet volyymit muutenkin.
                          tarkoitin lähinnä sitä, että juuri ja juuri hallitsevat normaalin H-kaavion mukaisen vaihteiston käsittelyn.

                          Comment

                          • Heksula
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 2285
                            • Porvoo

                            #28
                            Originally posted by os951 View Post
                            tarkoitin lähinnä sitä, että juuri ja juuri hallitsevat normaalin H-kaavion mukaisen vaihteiston käsittelyn.
                            Niin ymmärsin että tarkoitit tuota.

                            Mahtuu siihen määrään jengiä varmaan muutama rattimieskin, eli ei kai ne kaikki sentään niin kädettömiä ole, ehkä? :think Tätä lähinnä spekuloin.
                            2020 G20 320i xdrive

                            Comment

                            • T3
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 8530
                              • Karhe

                              #29
                              Originally posted by Heksula View Post
                              ei kai ne kaikki Jenkit sentään niin kädettömiä ole, ehkä? :think
                              Kyllä ne vaan on
                              .

                              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                              Comment

                              • SledgeHammer82
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1651
                                • Pk-seutu

                                #30
                                Originally posted by Beast_Man View Post
                                Pakko kysyy,että mistä sä revit nää kaavat aina?
                                Kyllä toi Teho=Voima*Nopeus kaava taitaa olla ihan yläasteella jo opittu.

                                Originally posted by Beast_Man View Post
                                Suunnitteletko jotain raketteja työksesi?
                                If I tell ya, I'll have to kill ya.

                                Originally posted by 928 GTS View Post
                                Juu näin on. Nyrkkisääntö on, että SAE:sta DIN:iin siirryttäessä pitää lisätä aina 1 hevonen jokaista 100 yksikön lisäystä kohti ja vielä 1 hevonen päälle varmuuden vuoksi. Siis väärän merkin autoja esimerkkinä käyttäen:

                                SAE = DIN
                                288 = 292
                                ...
                                Arvot näyttää menevän aika hyvin kohdilleen tuollakin kaavalla. Taisi mennä vaan väärinpäin SAET ja DINIT taulukossa...
                                Last edited by SledgeHammer82; 01-08-2007, 23:33.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎