Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M3 US ja Euro eroavuudet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #31
    Originally posted by SledgeHammer82 View Post
    Taisi mennä vaan väärinpäin SAET ja DINIT taulukossa...
    Samaa tuli mietittyä jo tuossa aiemmin--->:think
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5857
      • Joccis City

      #32
      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
      No vieläkö viilataan pilkkua..

      Tuo ero SAE ja DIN hevosvoimien välillä tulee pääasiassa eri mittajärjestelmistä.

      Metrisessä maailmassa teho hevosvoimina määriteltiin aikoinaan siten, että yksi hevosvoima vastaa tehoa, joka vaaditaan 75 kg nostamiseen 1 m/s vauhdilla painovoimakiihtyvyyden ollessa 9,80655 m/s^2.

      P(DIN_hv)=F*v=75 kg * 9,80655 m/s^2 * 1 m/s=735,49125 W

      Brittiläisessä maailmassa hevosvoima taas vastaa tehoa, joka vaaditaan 33 000 naulan massan nostamiseen nopeudella 1 jalka minuutissa samoissa olosuhteissa.

      P(SAE_hv)=F*v=33 000 lb * (0,4536 kg/lb) * 9,80655 m/s^2 * 1 ft/min * (0,3048 m/ft) / (60 s/min) = 745,7048111 W

      Näistä saadaan T3:n esittämä suhde 1 DIN hevosvoima = 1,01388672 SAE hevosvoimaa.

      Eli saksalaiset työhevoset ovat voimakkaampia kuin pulskistuneet jenkki-serkkunsa.
      Miettikääs pojat toi nyt uudestaan:think

      Eli jos yksi SAE hevosvoima vastaa 745,7W kun taas DIN hv vastaa vain 735,5W niin miten ihmeessä ne SAE hevosvoimat on "heikompia"
      Taisitte sotkeentua omaan nokkeluuteenne

      Otetaampa laskuesimerkkinä juurikin toi jenkki M3 eli 143kw =143000W
      Se kun jaetaan ensin tolla DIN arvolla eli pyöristetysti 735,5W
      Saadaan tulokseksi n. 194,5hv

      Kun sama tehdään tolla SAE normilla eli jaetaan se 143000W sillä 745,7W
      Saadaan tulokseksi n.191,7hv
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Mörökölli
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 1735
        • Turku

        #33
        Originally posted by jannmann View Post
        "
        Taisitte sotkeentua omaan nokkeluuteenne
        Näinköhän... Asia on joka tapauksessa niin päin että 192DIN hv. on 195SAE hv.
        Last edited by Mörökölli; 02-08-2007, 05:44.
        www.nenifab.com

        Comment

        • SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1651
          • Pk-seutu

          #34
          Originally posted by jannmann View Post
          Miettikääs pojat toi nyt uudestaan:think
          Taidat olla sittenkin oikeassa. Jaoin vain wattiluvut tossa keskenään ja kun Jenkkilässä yleensä on kaikki liioteltua ja isompaa merkkasin automaattisesti noin päin - varsinkin kun tuo kerroin oli jo kerran tässä ketjussa heitetty. Soppaa vielä sotki ranskalaisten omat hevosvoimat. Esim. PSA-konsernin 1,8 8v -moottori, jossa on 74 kW (103 ranskalaisten hevosvoimaa) verrattuna M40B16-moottoriin, joka tuottaa 75 kW (102 DIN hv).

          3,5-litraiselle E34 M5:lle ilmoitetaan seuraavia tehoja:

          Versio HD91 (89-92 Euro), 232 kW/315 hp (DIN)
          Versio HD93 (89-93 US), 232 kW/310 hp (SAE)

          Noilla aiemmin lasketuilla luvuilla:

          232 000 W / 735,5 W/DIN hv = 315,4 DIN hv
          232 000 W / 745,7 W/SAE hv = 311,1 SAE hv

          Eli kyllä se kumminkin menee niin päin, että saman tehon tuottamiseen tarvitaan enemmän sitkeitä saksalaishevosia kuin SAE-koneja.

          Comment

          • juster
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 624

            #35
            Näin siinä käy kun puhutaan muinaisista tehoyksiköistä. Eli:

            1 HP (SAE net) = 1.0141 HP (DIN)
            1 HP (DIN) = 0.986029 HP (SAE net)

            Esimerkiksi BMW M5 E60 moottori teho Jenkeissä on 500-hp (SAE net) ja Euroopassa 507-hp (DIN). Tämäkin asia olisi helpompi jos käytettäisiin jo parivuosikymmentä käytössä ollutta virallista tehon suuretta Kilowatti.

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              #36
              Originally posted by juster View Post
              Näin siinä käy kun puhutaan muinaisista tehoyksiköistä. ...
              Tämäkin asia olisi helpompi jos käytettäisiin jo parivuosikymmentä käytössä ollutta virallista tehon suuretta Kilowatti.
              SI-järjestelmä perustettiin jo vuonna 1960. Tässä tapauksessa tosin suurin ongelma tulee siitä, etteivät jenkit suostu luopumaan antiikkisista mittayksiköistään.

              PS. Wikipedia paljastaa, että Suomessa otettiin metrijärjestelmä käyttöön jo 1886, eli tässä suhteessa ollaan "Pölhö-Kustaa-Landiaa" reilusti yli sata vuotta edellä...

              PPS. BMW M Registry - FAQ E30 M3 paljastaa seuraavaa:

              Originally posted by http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=8
              The “standard” S14 engine has a bore of 93.4mm and a stroke of 84mm for a total capacity of 2,302cc. Without pollution controls, it is rated at 200 hp (DIN) at 6,750rpm and 176 lb/ft of torque at 4,750 rpm. A version of this engine equipped with twin in-line catalytic converters produces 195 hp (DIN) or 192 hp (SAE) and 170 lb/ft of torque at the same engine speeds. This was the only variation of the S14 sold in North America.
              Last edited by SledgeHammer82; 02-08-2007, 11:03.

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #37
                PPS. BMW M Registry - FAQ E30 M3 paljastaa seuraavaa:[/quote]
                Originally Posted by http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=8
                The “standard” S14 engine has a bore of 93.4mm and a stroke of 84mm for a total capacity of 2,302cc. Without pollution controls, it is rated at 200 hp (DIN) at 6,750rpm and 176 lb/ft of torque at 4,750 rpm. A version of this engine equipped with twin in-line catalytic converters produces 195 hp (DIN) or 192 hp (SAE) and 170 lb/ft of torque at the same engine speeds. This was the only variation of the S14 sold in North America.


                Katos perkele! Minä ainakin tunnustan, että olin väärässä. Ei saisi liiaksi muistella -70-luvun alkupuoliskoa, jolloin tuo SAE-teho oli ihan erilainen (kuten "Lekan" viestistä saamme lukea).
                Miksi sitten jenkit ovat muuttaneet tuota tehon mittaus/ilmoitustapaa, mene ja tiedä.
                Eli siis, vielä -70-luvun alussa esim. 100DIN-hevosvoimaa oli reilusti yli 100SAE-hevosvoimaa, mutta muutettuaan tehojen mittaus/ilmoitustapaa (joskus 1972) käänsivät jenkit asian ihan päälaelleen.:think

                Mä en kohta tiedä enää mistään mitään Vanhat kunnon hevosvoimat ovat vaihtuneet kaikenmaailman Kilowateiksi. Hevosvoimalukemiinkaan ei voi enää luottaa, kun lukee uudempia, tai vastaavasti riittävän vanhoja alan julkaisuja. Pitäisi muistaa onko käytetty vanhempaa, vaiko uudempaa SAE-mittausmenetelmää ja osata niistä sitten muuntaa hevoset DIN:eiksi.

                Noh, pääasia ehkä kuitenkin on se, että nykyään jenkit ovat päässeet jo kohtalaisen lähelle "oikeita" lukuja tehojensa kanssa, jolloin vertaaminen ainoisiin oikeisiin DIN-hevosiin on huomattavasti helpompaa, kuin kauan ennen.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  #38
                  Originally posted by T3 View Post
                  Katos perkele! Minä ainakin tunnustan, että olin väärässä.
                  No etpä ollut ainoa..

                  Mulla toi moka taitaa liittyä siihen, että ei tuolta mantereelta tulleista autoista ole koskaan kiinnostaneet kuin 70-luvun alkua vanhemmat. Kaverille pitäisi olla jenkeistä tulossa -70 mallin Charger ja täytyy myöntää, että on niissä oma fiiliksensä ainakin uusien sähköhelvetti-vessojen jälkeen.

                  Sitten vielä sarjassamme nippelitietoa: Taitaa US-versiossa olla erilaiset radiotkin...

                  Comment

                  • pmv
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 2032
                    • tornio

                    #39
                    Nyt kun ne amerikkalaiset saivat sillankin romautettua, niin pitääpä heittää tähän oma käsitys asioista.

                    ELi tämä DIN ja SAE-hevosvoimien ero tulee minun ymmärryksen mukaan vain siitä millä ehdoilla moottorien tuottama kampiakseliteho on mitattu. Molemmat standardit määrittelevät omat ehdot joita mittauksissa pitää noudattaa. Muistaakseni tämän vanhan SAE-standardin mukaan paikalla ei tarvinnut olla laturia, ilmanputsaria yms. tehoja heikentäviä kilkkeitä. Tietystikkin nuo standardit elää. Ihmisten kirjoittamia ne on.

                    En sanoisi että kumpikaan tapa on varsinaisesti väärä. Keskenään saman standardien mukaiset tehot ovat tietysti vertailukelpoisia.

                    Mitä tuohon amerikkalaisten yleiseen tyhmyyteen tulee, niin täytyy sanoa että on se vaan hyvä että ne on noin saatanan tyhmiä. Ajatella kuinka paljon ylivoimaisempi talousmahti USA olisi jos sen kansalaiset olisivat vielä fiksuja.

                    PS. Sitä paitsi se James Wattin hevonen joka nosti sen 75 kilon punnuksen sekunnissa metrin korkeuteen, oli Belgialainen työhevonen.

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1651
                      • Pk-seutu

                      #40
                      Originally posted by pmv View Post
                      ELi tämä DIN ja SAE-hevosvoimien ero tulee minun ymmärryksen mukaan vain siitä millä ehdoilla moottorien tuottama kampiakseliteho on mitattu. Molemmat standardit määrittelevät omat ehdot joita mittauksissa pitää noudattaa. Muistaakseni tämän vanhan SAE-standardin mukaan paikalla ei tarvinnut olla laturia, ilmanputsaria yms. tehoja heikentäviä kilkkeitä. Tietystikkin nuo standardit elää. Ihmisten kirjoittamia ne on.
                      Ei kyllä se yksikköjen eroavaisuuteen liittyy (Lähde: http://www.web-cars.com/math/horsepower.html):

                      "Horsepower is defined as work done over time. The exact definition of one horsepower is 33,000 lb.ft./minute."

                      Ja

                      "There is a metric horsepower rating, although it is rarely used. The two methods are close, with one SAE horsepower equal to 1.0138697 metric horsepower."

                      Metrinen hevosvoima on nimenomaan se aiemmin esitetty 75 kg:n massan nosto nopeudella 1 m/s. Erot ja kaava olikin tuolla aiemmin esitettynä.

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5857
                        • Joccis City

                        #41
                        Originally posted by Mörökölli View Post
                        Näinköhän... Asia on joka tapauksessa niin päin että 192DIN hv. on 195SAE hv.
                        Sinähän sälli olet, vielä kun perustelet tuon.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • Mörökölli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 1735
                          • Turku

                          #42
                          Originally posted by jannmann View Post
                          Sinähän sälli olet, vielä kun perustelet tuon.
                          Ohops.. Omakin "tieto" perustui yli 30 vuotta vanhoihin hevosvoimiin eli suhde lienee joskus muuttunut. En tiennyt. Sorry, mun moka.
                          Last edited by Mörökölli; 02-08-2007, 14:12.
                          www.nenifab.com

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎