Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 jarrujen ilmaus & ABS?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    E30 jarrujen ilmaus & ABS?

    Tulipa tällainen mieleeni eli eli, miten E30:ssä onnistuu jarru- ja kytkinjärjestelmän ilmaus kun lähdetään aivan tyhjästä järjestelmästä liikkeelle? Lähinnä mietityttää miten ABS-yksikön saa ilmattua?

    Ulkomaisilla foorumeilla "jossain joskus" lueskelin että ABS-yksikön solenoideille pitäisi antaa virtaa / availla ja sulkea venttiileitä jotta kaikki ilma lähtisi pois. Väittivät muistaakseni myös että merkkihuollossa kytkisivät jonkun härpäkkeen ABS-yksikköön kiinni ja sillä availisivat / sulkisivat noita venttiileitä?
    Eli pitääkö paikkansa vai onko urbaania legendaa?
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more
  • Racink
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 840
    • Jkl

    #2
    Originally posted by Jonsku View Post
    Tulipa tällainen mieleeni eli eli, miten E30:ssä onnistuu jarru- ja kytkinjärjestelmän ilmaus kun lähdetään aivan tyhjästä järjestelmästä liikkeelle? Lähinnä mietityttää miten ABS-yksikön saa ilmattua?

    Ulkomaisilla foorumeilla "jossain joskus" lueskelin että ABS-yksikön solenoideille pitäisi antaa virtaa / availla ja sulkea venttiileitä jotta kaikki ilma lähtisi pois. Väittivät muistaakseni myös että merkkihuollossa kytkisivät jonkun härpäkkeen ABS-yksikköön kiinni ja sillä availisivat / sulkisivat noita venttiileitä?
    Eli pitääkö paikkansa vai onko urbaania legendaa?
    Itseltä ainakin ilmasin ihan "perinteisellä" tyylillä abs yksikön vaihdon jälkeen ja hyvin toimii jarrut/abs, eli proppuja auki satuloista ja toinen polkemaan poljinta...

    Comment

    • hakkarainen
      Bimmer Rookie
      • Dec 2006
      • 56
      • Lpr-rock-city

      #3
      Nyt ei ole kyseessä saman merkkinen auto, mutta itse olen tehny sellain, et testeri kiinni autoon ja sitten sillä pyörittää absia samalla kun ilmaa jarruja. Samalla laitteella pystyi aukomaan tosiaan noita venttiileitä tms. Eli kyllä on mahdollista et abs-yksiköstä ei tule kaikki ilma pihalle juuri millään.
      "Jos se on lukenut internetissä, sen täytyy olla totta"

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #4
        Joskus tuli parikin tuntia taisteltua ilmauksen kanssa korinvaihtoa tehdessä, autoon siis jäi laiskuuden takia ABS pumppu paikalleen, mutta absittomat akselit, välillä kun kävi ajamassa niin tuli taas ilmavan tuntuiset jarrut ja sitten vain jatkettiin ilmausta.

        Sitkeällä pumppaamisella se ilma kyllä sieltä pois tulee, joskus kerralla, joskus useammalla kerralla .
        Olli.

        Comment

        • 325E
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1227
          • LAHTI

          #5
          Olen kuullut, että...

          Originally posted by Rocla View Post
          Joskus tuli parikin tuntia taisteltua ilmauksen kanssa korinvaihtoa tehdessä, autoon siis jäi laiskuuden takia ABS pumppu paikalleen, mutta absittomat akselit, välillä kun kävi ajamassa niin tuli taas ilmavan tuntuiset jarrut ja sitten vain jatkettiin ilmausta.

          Sitkeällä pumppaamisella se ilma kyllä sieltä pois tulee, joskus kerralla, joskus useammalla kerralla .
          Eräs korjaanon kaveri sanoi ABS:n ilmauksesta että, auto pitää olla käynnissä kun sitä ilmataan....
          Toisaalta se pätisi siihen venttiili teoriaasi...silloin kaikki
          toimisi kuten ajaessakin olis ns. venttiilit auki ja virta
          jännitteet siellä missä pitäisi olla..yhdyn siihen mielipiteeseen että, auton pitää käydä jotta saadaan parempi ilmaus ABS:seen autoon.

          325E

          Comment

          • jani1632
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 2243
            • Etelä-pohjanmaa

            #6
            Originally posted by 325E View Post
            Eräs korjaanon kaveri sanoi ABS:n ilmauksesta että, auto pitää olla käynnissä kun sitä ilmataan....
            Toisaalta se pätisi siihen venttiili teoriaasi...silloin kaikki
            toimisi kuten ajaessakin olis ns. venttiilit auki ja virta
            jännitteet siellä missä pitäisi olla..yhdyn siihen mielipiteeseen että, auton pitää käydä jotta saadaan parempi ilmaus ABS:seen autoon.

            325E
            Täyttä huuhaata sanon minä,sen sanoo jo lakikin (auton/järjestelmän tekijälle) että jarrujen hyrdrauliseen yhteyteen ei saa tulla mitään vastusta /muutosta(paitsi jos tehsotin pois toiminnasta). oli auto sitten käynnissä tai ei/ abs järjestelmän ollessa pois toiminnasta..!!!!TÄMÄ ON FAKTA.
            Enemmin tuo ilman jääminen ABS järjestelmään johtuu hydrauli yksikön sisäisistä "koukeroista" johon saattaa ilmaa jäädä järjestelmän oltua täysin tyhjä!(vrt.sama asia kun käännät jarrusatulan väärinpäin,eli ilma ruuvin alapuolelle->ei ilmaannu ei).
            Siksi monet autovalmistjat suosittelevat esim testerillä pyöritetttävän hydrauli pumppua jarruja ilmatessa->saadaan enemmän painetta ,jolla tuo mahdollinen ilma poistuu kaikista "koukeroista"....

            Vielä tuohon auton käynnissä olemiseen,sillä saadaan vaan aikaan itselle mukavampi tunne polkea/enemmän voimaa kun tehostin on toiminnassa,sinällään helpottaa ilmausta mutta EI VAIKUTA minkään ABS venttiilien yms auki oloon-->vrt.kun puhuit jänniteistä oikeissa paikoissa.
            Last edited by jani1632; 02-08-2007, 10:27.
            Tallin täytteet:
            E70 3.0d -09
            E34 540ia -94
            E39 520d -00
            E39 528i M-sport -00
            E60 520i -04
            E30 -86
            E61 520da -09

            Comment

            • J.L
              Minimi-Jakke
              • Oct 2002
              • 846
              • .

              #7
              ......................
              Last edited by J.L; 22-08-2014, 20:16.

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4645
                • Tuusula

                #8
                Oulrait, kiitos vinkeistä. Eipä tuo vielä ajankohtaista ole mutta hyvä varmistua ettei mitään spesiaalikikkoja tarvitse harrastaa
                - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • Jaghaath
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1273
                  • Helsinki

                  #9
                  Testerillä saa availtua tosiaan niitä solenoideja. E30 kytkin on kyllä sen verta vittumainen ilmata pahimmillaan, että ilman jarrutohtoria menee hermo. Paras taktiikka perinteisessä ilmauksessa on aivan pieni polkimen liike, semmosta parin sentin nykytystä prkleen kauan. Jos jarrutohtori tmv on saatavilla niin onnistuu helposti kun saa paineen jarrunestesäiliöön ja ilmaa systeemin takaperin.

                  Comment

                  • tapza_s
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2006
                    • 102

                    #10
                    Originally posted by Rocla View Post
                    Joskus tuli parikin tuntia taisteltua ilmauksen kanssa korinvaihtoa tehdessä, autoon siis jäi laiskuuden takia ABS pumppu paikalleen, mutta absittomat akselit, välillä kun kävi ajamassa niin tuli taas ilmavan tuntuiset jarrut ja sitten vain jatkettiin ilmausta.

                    Sitkeällä pumppaamisella se ilma kyllä sieltä pois tulee, joskus kerralla, joskus useammalla kerralla .
                    Mulla on omassa autossa sama juttu... Tuleeko jarruista ihan normaalin tuntuset kun ne saa kunnolla ilmattua. Eli vaikuttaako abs pumppu jarrun tuntoon mitenkään?

                    Ja sit tosta kytkimen ilmaamisesta? Eikö se kytkimen nesteletku tuu siihen jarrunestesäiliön ihan yläreunaa...? Kerran ku polkee kytmintä ja ilmaa ni letku vetää säiliöstä jo ilmaa?:think
                    Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by tapza_s View Post
                      Mulla on omassa autossa sama juttu... Tuleeko jarruista ihan normaalin tuntuset kun ne saa kunnolla ilmattua. Eli vaikuttaako abs pumppu jarrun tuntoon mitenkään?

                      Ja sit tosta kytkimen ilmaamisesta? Eikö se kytkimen nesteletku tuu siihen jarrunestesäiliön ihan yläreunaa...? Kerran ku polkee kytmintä ja ilmaa ni letku vetää säiliöstä jo ilmaa?:think
                      Tulee normaalin tuntuiset kun saa ilman pois, kuten aiemmin jo kerroin, voi joskus olla hermoja raastava homma.
                      Olli.

                      Comment

                      • tapza_s
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 102

                        #12
                        No nyt on jarrut ilmattu mut poljin tuntuma pysy yhtä purukumimaisena ku ennen ilmausta. Eli jarrut kyllä toimii ja pitää mutta tuntuma on hanurista. tehostin toimii (ainakin jollain lailla). vuotoja ei ole, jarruputket ei pullistele. Missä mahtaa olla vika?
                        Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

                        Comment

                        • jani1632
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 2243
                          • Etelä-pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by tapza_s View Post
                          No nyt on jarrut ilmattu mut poljin tuntuma pysy yhtä purukumimaisena ku ennen ilmausta. Eli jarrut kyllä toimii ja pitää mutta tuntuma on hanurista. tehostin toimii (ainakin jollain lailla). vuotoja ei ole, jarruputket ei pullistele. Missä mahtaa olla vika?
                          Pääsylinterissä...vuotaa paineen piiristä toiseen...
                          Tallin täytteet:
                          E70 3.0d -09
                          E34 540ia -94
                          E39 520d -00
                          E39 528i M-sport -00
                          E60 520i -04
                          E30 -86
                          E61 520da -09

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16364
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by J.L View Post
                            Ei siihen E30:ssä mitään erikoiskikkoja tarvita. Helpoimmalla pääsee kun aloittaa ilmaamisen kytkimestä, näin saa suurimman osan ilmasta ulos lyhintä reittiä. Itse tehnyt aina näin ja ei mitään ongelmaa
                            Kerroppa vielä mitä tekemistä jarrujen ja kytkimen ilmauksella on toistensa kanssa ?

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #15
                              Originally posted by jr66 View Post
                              Kerroppa vielä mitä tekemistä jarrujen ja kytkimen ilmauksella on toistensa kanssa ?
                              Sama säiliö.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎