Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 316i (M40B16) tyhjäkäyntionkelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Bandit_
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 29
    • Tampere

    E30 316i (M40B16) tyhjäkäyntionkelmia

    Eli mitenhän tämänkin alottaisi..

    - BMW tykkää nykyisin käydä aika usein ainoastaan kolmella sylinterillä, eli nykyisin yleensä esim. valoista lähtiessä (niin kylmänä kuin lämpimänä) käy ainoastaan kolmella ja neljäs pytty lähtee mukaan vasta kun kaasupolkimen läväyttää pohjaan. Tästä eteenpäin käy nätisti tasakäynnillä, KUNNES: A.) Pysähtyy kokonaan tai B.) Hidastaa esim. 100 > 40 ilman moottorijarrutusta ja yrittää kiihdyttää uudelleen. Tekee samaa mielestäni oli kuinka kostea tai kuiva ilma tahansa, lämpötilasta välittämättä.

    - Auto on nyt tehnyt tätä viikon verran, mutta tätä ennen kolmella käyminen oli "ominaisuus" eikä vika - eli auto kävi silloin tällöin kerran 3-4kk välein kylmänä kolmella (yleensä kovimpien pakkasten aikoihin MUTTA myös keskikesällä) ja neljäs lähti aina peliin kuten aikaisemmin - polkaisemalla - eikä vaivannut tämän jälkeen kuukausiin.

    - Vaihdettu lähiaikoina: Tulpat, tulpanjohdot, puola
    - Tarkistettu: Virranjakajan kansi (2v vanha), sytytysyksikkö, induktioanturi (tai siis se mikä menee yhden tulpanjohdon ympärille), imusarja vuotojen varalta.

    Eli jos joku osaa neuvoa miten "harrikkamaisesta" käynnistä pääsee eroon niin kiitoksia, alkaa hiljalleen hermot mennä tähän vikaan. Kohta lähteepi auto vaihtoon jos ei korjaudu kun poliisejakin alkoi ko. ominaisuus kiinnostaa
  • Ralliperuna
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 128

    #2
    Tää on ihan uskomatonta, kohta täällä on jokatoisella m40b16 omistajalla tuo sama pyttyjen putoomisongelma, itellä putoo tyhjäkäynnillä ja nykyttää ihan perkeleesti minimikaasulla-----Eikä kukaan tunnu tietävän vastausta?
    Ja bensaahan menee seka-ajossa 60l/450 km
    Lisäksi ei kierrä edes kakkosella kuin hikiseen vinguttaen sen 6000, mutta vääntöä on kuitenkin ihan mukavasti alakierroksilla, tehot loppuu 5000-5300rpm.
    Tyhjäkäynti heijaa just sen verran että tuntee kun pytty ei iske, saman tuntee vaihdekepin resonoinnista

    Voiko olla joku:
    - maadoitusvika???/sähkövika,mutta missä??
    - Ohjainboksi vika???
    - pensapaineet??? suuttimet ei vuoda ainakaan konehuoneeseen
    -imuvuoto?? ei tunnu löytyvän vaikka kuinka etsitty

    Tuskin on:
    -ilmamäärämittari, korjattu bmwliikkeessä
    -Kannen hilut uusittu joten ei sieltä pitäisi löytyä
    -puolavika , vaihdettu purkuosaan
    -virranjakajan kansi ja pyörijä täysin uusi
    - Tulpat ja tulpanjohdot ja impulssitunnistimen on jokainen uusinut vissiin
    - tuskin on kampuran tunnistin(triggeripyörä), käynnistyy aina jos ei akku ole tyhjä.
    Last edited by Ralliperuna; 22-08-2007, 18:03.
    Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

    Comment

    • _Bandit_
      Bimmer Rookie
      • Apr 2004
      • 29
      • Tampere

      #3
      Noniin, BMW:llä on ekan kerran viikkoon "hyvä päivä", eli nyt mitn onkelmia ei ole ollut - ja mitkä tahansa aikaisemmat "rutiinit" suorittamalla mitään vikoja ei tullut esille!

      Vikahan ei siis ole nyt poistunut, ainoastaan vain kateissa - hyviä ideoita otetaan vastaan edelleen, kaikki kelpaa manaajasta eteenpäin..

      EDIT: Voi perkele, taasen teki kerran valoihin pysähdyttäessä, vaikka muuten toimi koko päivän nätisti.. Edelliset pari päivää tehnyt kokoajan, nyt siis vaan satunnaisesti..
      Last edited by _Bandit_; 22-08-2007, 22:31.

      Comment

      • _Bandit_
        Bimmer Rookie
        • Apr 2004
        • 29
        • Tampere

        #4
        Hmm, huomio kiinnittyi tänäaamuna siihen että vaikka koko matkan kävisi nätisti, aina jos pysähtyy tarpeeksi jyrkkään mäkeen, kone VOI käydä kolmella siitä O_o

        Tapahtunut samassa mäessä neljästi, eli onko konehuoneessa mitään, joka toimisi erilailla mäissä kuin suorilla?

        Bensapumppuhan tästä vehkeestä levisi 2kk sitten, jättäen juuri ko. mäkeen auton, mutta siitä ei tässätapauksessa ole kyse..

        Comment

        • MarQu
          Moderator
          • Mar 2006
          • 5517
          • Vaasa

          #5
          Originally posted by Ralliperuna View Post
          Tää on ihan uskomatonta, kohta täällä on jokatoisella m40b16 omistajalla tuo sama pyttyjen putoomisongelma, itellä putoo tyhjäkäynnillä ja nykyttää ihan perkeleesti minimikaasulla-----Eikä kukaan tunnu tietävän vastausta?
          Ja bensaahan menee seka-ajossa 60l/450 km
          Lisäksi ei kierrä edes kakkosella kuin hikiseen vinguttaen sen 6000, mutta vääntöä on kuitenkin ihan mukavasti alakierroksilla, tehot loppuu 5000-5300rpm.
          Tyhjäkäynti heijaa just sen verran että tuntee kun pytty ei iske, saman tuntee vaihdekepin resonoinnista

          Voiko olla joku:
          - maadoitusvika???/sähkövika,mutta missä??
          - Ohjainboksi vika???
          - pensapaineet??? suuttimet ei vuoda ainakaan konehuoneeseen
          -imuvuoto?? ei tunnu löytyvän vaikka kuinka etsitty

          Tuskin on:
          -ilmamäärämittari, korjattu bmwliikkeessä
          -Kannen hilut uusittu joten ei sieltä pitäisi löytyä
          -puolavika , vaihdettu purkuosaan
          -virranjakajan kansi ja pyörijä täysin uusi
          - Tulpat ja tulpanjohdot ja impulssitunnistimen on jokainen uusinut vissiin
          - tuskin on kampuran tunnistin(triggeripyörä), käynnistyy aina jos ei akku ole tyhjä.
          Tuo kiertäminen olisi voinut johtua nokan kuluneisuudesta mutta jos se on uusittu niin ei varmaan siinä ole vikaa. Tarkista ettei tulppien "koloissa" ole vettä tai paskaa joka antaisi kipinän sylinterin ulkopuolelle. Bensansuodatin koskavaihdettu? imuvuoto voipi olla vaikka sitä ei näe/tunnu olevan esim haitariletkussa on monesti tätä ongelmaa, se kannattaa vaihtaa uusi maksaa bmw tiskillä alle 30e. Mitäs muuta? ei nyt heti tule mieleen...

          Edit ja bandit kannattaa myös noita kokeilla / katsoa.
          Last edited by MarQu; 24-08-2007, 09:43.
          sigpic

          Comment

          • Ralliperuna
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 128

            #6
            "Tuo kiertäminen olisi voinut johtua nokan kuluneisuudesta mutta jos se on uusittu niin ei varmaan siinä ole vikaa. Tarkista ettei tulppien "koloissa" ole vettä tai paskaa joka antaisi kipinän sylinterin ulkopuolelle. Bensansuodatin koskavaihdettu? imuvuoto voipi olla vaikka sitä ei näe/tunnu olevan esim haitariletkussa on monesti tätä ongelmaa, se kannattaa vaihtaa uusi maksaa bmw tiskillä alle 30e. Mitäs muuta? ei nyt heti tule mieleen..."


            Bensansuodatin vaihdettu keväällä ja tuo haitarikumi on uudenveroinen(uusittu edellisen omistajan toimesta ja kyllä olen sen irroittanut ja tarkastanut itse). Pitää katsoo nuo tulpanreijät ja putsata viimeisenpäälle. Voiko nuo olla sitten niin ronkeleita tulppien suhteen,kun mulla on ihan listanmukaan käypäset kakskärkitulpat NKG, vai pitääkö olla bmwliikkeen BOSCH tulpat joilla on hintaa 20€/kpl
            Kylmällä koneellahan tuo ongelma on pahin, mutta talvella ei auta vaikka ois miten lämmin kone tahansa.
            Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              #7
              BMW-liike myy myös NGK-tulppia BMW-logoilla, joten vika ei kyllä ole tulppamerkissä. Mikä BMW-huolto korjasi IMM:n ja miten? Yleensä kun merkkiliike on suostunut vain vaihtamaan uuden mittarin tilalle.

              Comment

              • mulletti
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2587
                • Jyväskylä - Bra | bar base beach

                #8
                Sinänsä lohduttavaa tietää että muillakin on samanlaisia ongelmia tyhjäkäynnin / koneen toiminnan suhteen, itsellä toki on vielä vähän isompia ongelmia kun tykkää nykiä sillontällön voimakkaasti ja nykiminen ilmenee vasta kun auto on ajettu kunnolla lämpimäksi. Kylmänä Bemari toimii niinkuin pitääkin, ei nypytä tai röpötä käynti. Joku sähkövika tuossa varmasti on mutta missä... :think

                Vaihdettu on:
                - ilmamäärämittari
                - tulpat, johdot, pyörijä ja kansi
                - ilman- ja pa-suodatin
                - pa-pumpun rele
                - nokka kaikkine hilppeineen 40 tkm sitten

                Vissiin pitäisi puhdistaa/vaihtaa:
                - imusarjan tiivisteet
                - ohjausboksi
                - ruiskun lämpötila-anturi
                - kaasuläpän asentotunnistin
                - vikakoodit luetuttaa

                Em. vioista huolimatta bensaa ei pala kuin se normaali 10 litraa sadalla pelkässä kaupunkiajossa, 9,7 taitaa olla käyttömanuskassa kaupunkikulutus.
                E28 - E30

                HUNAJATA HUNAJATA

                Comment

                • Ralliperuna
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 128

                  #9
                  Ilmamäärämittarista ruuvasivat seoksia kohdalleen ja siirsivät sen neulan uudelle uralle Autotalo Hartikaisella Kuopiossa, Yrittivät löytää syytä tuohon kylmänä vajailla käyntiin-> saivat kuitenkin päästöt niin että meni katsastuksesta läpi,mutta tuohon vajaillakäyntiin eivät osanneet sanoa mitään. Lievästi sanottuna kyllä V*tutti kun kuitenkin aika saakelisti tuli maksamaan sekin roplaus,mutta eipä nuo aina mitään helppoja juttuja ole.

                  Tarkastan ne tulpanreijät, mutta tuli mieleen myös katsoa sitä ohjausboksia.
                  Olen muistaakseni lukenut että se on hanskalokeron lähettyvillä???, Vois kokkeilla CRCtä ja puhdistella muutenkin.

                  ONKO MULETIN autossa ihan uusi ilmamäärämittari vai onko purkuosa??
                  Uusi maksaa muistaakseni 500-800€ riippuen ostaako AD:sta vai BMWltä

                  Onkos noista vikakoodien luvusta mitään hyötyä näin vanhassa autossa,(onko vikailmoitukset yksityiskohtaisia)??
                  Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

                  Comment

                  • mulletti
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2587
                    • Jyväskylä - Bra | bar base beach

                    #10
                    Originally posted by Ralliperuna View Post
                    ONKO MULETIN autossa ihan uusi ilmamäärämittari vai onko purkuosa??
                    Uusi maksaa muistaakseni 500-800€ riippuen ostaako AD:sta vai BMWltä
                    Ihan purkuosa on, tosin helkkarin hyvässä kunnossa on tuo hiilirata, lisäksi samalla kertaa vaihdoin tyhjäkäyntiventtiilin samasta autosta ja tiputin moottoriöljyä pari tippaa sisään muttei juurikaan mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin. Ainoa mikä parani oli kylmänä röpötys, joka loppui kokonaan.

                    Ohjausboksi löytyy hanskalokerosta yläosasta suojamuovin päältä, on sitten neljällä ruuvilla kiinni siellä enkä itse ole yhtään tykännyt ropata sitä. Periaatteessa pitäisi tarkistaa se heti ekana että onko boksi päässyt kostumaan tai onko navat hapettuneita...
                    E28 - E30

                    HUNAJATA HUNAJATA

                    Comment

                    • Ralliperuna
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 128

                      #11
                      No ihan veikkaan että mun auto käy liian rikkaalla,joka näkyy kulutuksessa ja juuri kylmänä röpötyksessä ja kierroksilla teho puuttuu:think-->uutta ilm.mittaria ostamaan
                      Jos sulla on siinä uudessa ilmamäärämittarissa asetukset kohdallaan niin silloinhan sen ei pitäisikään viedä bensaa eikä röpöttää

                      Kokeileppa putsata vielä se hiilirata siitä pumpulipuikolla ja alkohoolilla, mulla oli joskus aikanaan semmonen oire että nyki tosipahasti lämpimällä koneella aivan yhtääkkiä, ja tuonkun tein niin se loppu, nyt on kyllä toinen mittari menossa mutta ei tuossa tuota oiretta olekkaan.
                      Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

                      Comment

                      • honkkeli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 947
                        • Kaarina

                        #12
                        Originally posted by Ralliperuna
                        Tää on ihan uskomatonta, kohta täällä on jokatoisella m40b16 omistajalla tuo sama pyttyjen putoomisongelma, itellä putoo tyhjäkäynnillä ja nykyttää ihan perkeleesti minimikaasulla-----Eikä kukaan tunnu tietävän vastausta?
                        Ja bensaahan menee seka-ajossa 60l/450 km
                        Lisäksi ei kierrä edes kakkosella kuin hikiseen vinguttaen sen 6000, mutta vääntöä on kuitenkin ihan mukavasti alakierroksilla, tehot loppuu 5000-5300rpm.
                        Tyhjäkäynti heijaa just sen verran että tuntee kun pytty ei iske, saman tuntee vaihdekepin resonoinnista
                        Joo itellä suurin piirtein samallaista ongelmaa.. päästömittauksen mukaan kone käy laihalla. Imusarjassa (imusarjan tiiviste, jokin putki/letku hapertunut) vuotoa

                        Originally posted by Ralliperuna
                        Onkos noista vikakoodien luvusta mitään hyötyä näin vanhassa autossa,(onko vikailmoitukset yksityiskohtaisia)??
                        Me autossa, raisiossa luettiin ja todettiin että oikeestaan mitään ei saa kyseisestä koneesta irti.. liian vanha. Ainut oli toi päästömittaus mikä antoi arvoja ja tietoa
                        Last edited by honkkeli; 26-08-2007, 21:24.

                        Unettomuuskin on rikos, jos se on väkisin makaamista


                        E46 320i -99

                        "Prokkis" Schnitzer 635csi E.T.S -85

                        ex:
                        E34 535iA -91
                        E30 316i -89
                        E30 320i -90

                        Comment

                        • Vertigo
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2005
                          • 806
                          • Paska Kaupunni

                          #13
                          Itellä on semmonen ongelma että ku puolilämpösenä käynnistää niin tuntuu käyvän ihan tolkuttoman rikkaalla ku käyttelee kaasua niin poksauttelee putkeen ja sitä yritettiin hoitaa ilmamassamittarin vaihdolla, lamdan vaihdolla ja lämpötila-anturin vaihdolla eikä mitään vaikutusta vikaan... ja nykyään alkanu ilmetä semmosta että kun kylmänä lyö käyntiin niin tuntuisi käyvän kolmella jonku aikaa ja kuhan painelee kaasua niin hetken päästä helpottaa... alkaa olla vähän neuvot vähissä ja vitutus runsaassa nousussa ton kanssa... kuun vaihteessa kanteen vaihtuu hiluja ja tulpat vaihtuu ja ilman suodatin... saa nähdä mitä sitten tapahtuu vai tapahtuuko mitään...
                          Viime talvena oli semmoista ongelmaa että bensasuodatin ilmeisesti keräsi jäätä kun nyki ja sammuili miten sattui ja bensa haisi mutta kun vaihtui suodatin niin se ongelma katosi...
                          I Don't Know! I Don't Like It!
                          Nykyiset:
                          E36 328i cöype
                          Exät:
                          Fiat Uno 60ies '93
                          E30 316i
                          E28 520ia
                          Autot jotka hävettää myöntää omistaneensa:
                          Fiat 127
                          Saab 900

                          Comment

                          • Ralliperuna
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 128

                            #14
                            Tietäskö kukaan mistä tommosta ilmamäärämittaria kannattais hakea, purkaamoilta ei oikeen löydy kuin semmoisia korjattuja jotka hyvällä tuurilla saattaa toimiakkin. Vai mitenkä tässä tekisi kun tuo nykyinen on ostettu purkaamolta ja sitten bmwllä sanoivat että ei kuulema saa säätöihin kun on jo aika lopussa toi mittari.
                            Tänään vaihdoin takapöntön niin ei tarvinnu ajaa kun 50 km niin ihan mustassa noessa on jo ulostulo -> rikkaalla käy, voiko tässä enää muuta tehdä kuin koettaa hommata jostain uuttavastaava, ja pitääkai se uusikin mittari säätää??
                            Tuossa kuitenkin se hiilirata ihan kohtuuhyvässä kunnossa.

                            Luulen että jos sais laihennettua tuota seosta niin se ei enää pätkis kyllmänä ja kulutuskin laskisi huomattavasti ja mikä parasta se kiertäisi kuin pieru nahkahousuissa. Auttaako jos laittaa vapaavirtaussuodattimen jonka avulla se saa enemmän ilmaa?? ei kai kun se antaa sitte lisää myös bensaa Pitäskö sitä mittarin kiekkoo kiertää sitten tiukempaa että laihentuisi, mutta kai ne sen ois tehny jos siitä ois ollut hyötyä siellä BMWllä:think
                            Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

                            Comment

                            • mulletti
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2587
                              • Jyväskylä - Bra | bar base beach

                              #15
                              Nyt kun tuon imusarjan avasin, kannattaa tarkistaa kaikki kolme tiivistettä missä kunnossa ovat. Näytti päällepäin ne kaksi pientä tivistettä ihan ok mutta kun avasi niin pari pientä repeämää löyty ja isossa tiivisteessä sama homma.
                              E28 - E30

                              HUNAJATA HUNAJATA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎