Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 316i (M40B16) tyhjäkäyntionkelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ralliperuna
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 128

    #16
    Originally posted by mulletti View Post
    Nyt kun tuon imusarjan avasin, kannattaa tarkistaa kaikki kolme tiivistettä missä kunnossa ovat. Näytti päällepäin ne kaksi pientä tivistettä ihan ok mutta kun avasi niin pari pientä repeämää löyty ja isossa tiivisteessä sama homma.
    Olitko testannut ensin starttisprayllä vai oliko sulla tietoa että sieltä vois tuommoisia löytyä?? Vois itekin vaihtaa vaikka huvin vuoksi nuo, kun ei kai tuo vaikee hommma ole.

    Joko oot kasannut uusilla tiivisteillä??? auttoiko yhtään??
    Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

    Comment

    • Vertigo
      Bimmer Fanatic
      • May 2005
      • 806
      • Paska Kaupunni

      #17
      Itellä omassa on vapari ja puolilämpösenä käy edelleenkin rikkaalla ku lyö käyntiin...
      I Don't Know! I Don't Like It!
      Nykyiset:
      E36 328i cöype
      Exät:
      Fiat Uno 60ies '93
      E30 316i
      E28 520ia
      Autot jotka hävettää myöntää omistaneensa:
      Fiat 127
      Saab 900

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5857
        • Joccis City

        #18
        Originally posted by Ralliperuna View Post
        pitääkö olla bmwliikkeen BOSCH tulpat joilla on hintaa 20€/kpl
        Ei kyllä maksa sitä 20e/kpl. mahtaisko 5e olla lähempänä..
        Aprilia RSV4

        Comment

        • tl81
          Bimmer Rookie
          • Jun 2006
          • 67

          #19
          samanlaisia ongelmia

          tuossa pari viestiä ylempänä, joku sanoi maagiset sanat: "kai ne sielä olisi tehnyt sen". ja vastaankin siihen suoraan että ei ole tehnyt varmasti mitään.

          minullakin on ollut tämä sama ongelma. ostamisen yhteydessä tein autoon venttiiliremintin ja vaihdan vuosittain autoon suodattimet ja tulpat. nyt olen löytänyt keinon, millä saa "laihan käynnin" pois. (minunkin auton ilmamassamittarin hiili on kulunut).

          ilmamassamittarin kiekkoa säätämällä ja auto testerissä kiinni. löytyy kyllä sopivat asetukset. muutama naksu kerralla eteenpän. suosittelenkin ammattilaisen tehtäväksi. tampereen seudulla ja lähistöltä suosittelen pakokaasuanalyysi matti sarankoa. asiantuntemusta löytyy ja jos autosta ei saada asianmukaisia papereita ulos, ei maksa mitään. siis päästöpaperia haettaessa.

          Comment

          • _Bandit_
            Bimmer Rookie
            • Apr 2004
            • 29
            • Tampere

            #20
            Originally posted by Ralliperuna View Post
            Olitko testannut ensin starttisprayllä vai oliko sulla tietoa että sieltä vois tuommoisia löytyä?? Vois itekin vaihtaa vaikka huvin vuoksi nuo, kun ei kai tuo vaikee hommma ole.

            Joko oot kasannut uusilla tiivisteillä??? auttoiko yhtään??
            Itsellä pitäisi vaihtaa nuo kaikki imusarjan tiivisteet tässä lähipäivinä (12 euroa maksoi KL-varaosissa, ei paha jos tuosta on kiinni mutta starttispraylla testattuna eivät vuotaneet mistään kulmasta), ilmoittelen miten etenee tuo omakin projekti, kohta myyn halvalla koko paskan pois jos ei helpolla lähre toimimaan..

            Originally posted by Ralliperuna View Post
            No ihan veikkaan että mun auto käy liian rikkaalla,joka näkyy kulutuksessa ja juuri kylmänä röpötyksessä ja kierroksilla teho puuttuu:think-->uutta ilm.mittaria ostamaan
            Jos sulla on siinä uudessa ilmamäärämittarissa asetukset kohdallaan niin silloinhan sen ei pitäisikään viedä bensaa eikä röpöttää

            Kokeileppa putsata vielä se hiilirata siitä pumpulipuikolla ja alkohoolilla, mulla oli joskus aikanaan semmonen oire että nyki tosipahasti lämpimällä koneella aivan yhtääkkiä, ja tuonkun tein niin se loppu, nyt on kyllä toinen mittari menossa mutta ei tuossa tuota oiretta olekkaan.
            Ömm.. Mitenkäs tuon hiiliradan puhdistus suoritetaan, osaatkos neuvoa tarkemmin? Ilmamäärämittari otettiin irti ja kattottiin että suurinpiirtein oikeat arvot tulee kun läppä liikkuu..

            Mutta enpä näköjään ole yksin ongelmineni kun muillakin käypi kolmella "Monster" nelikymppiset..

            Auto tosiaan viime koeajolenkillä kävi kaksi kertaa kolmella pytyllä ja näillä kävi valoista lähtiessä.. Teit mitkä kommervenkit vaan, mutta kun liikkeelle lähdit, välillä jäi yksi pytty pelistä puis ja lähti peliin siinä 2500 rpm > ja ei ongelmia ennen seuraavaa pysähdystä..

            Comment

            • Ralliperuna
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 128

              #21
              Originally posted by _Bandit_ View Post
              Itsellä pitäisi vaihtaa nuo kaikki imusarjan tiivisteet tässä lähipäivinä (12 euroa maksoi KL-varaosissa, ei paha jos tuosta on kiinni mutta starttispraylla testattuna eivät vuotaneet mistään kulmasta), ilmoittelen miten etenee tuo omakin projekti, kohta myyn halvalla koko paskan pois jos ei helpolla lähre toimimaan..



              Ömm.. Mitenkäs tuon hiiliradan puhdistus suoritetaan, osaatkos neuvoa tarkemmin? Ilmamäärämittari otettiin irti ja kattottiin että suurinpiirtein oikeat arvot tulee kun läppä liikkuu..

              Mutta enpä näköjään ole yksin ongelmineni kun muillakin käypi kolmella "Monster" nelikymppiset..

              Auto tosiaan viime koeajolenkillä kävi kaksi kertaa kolmella pytyllä ja näillä kävi valoista lähtiessä.. Teit mitkä kommervenkit vaan, mutta kun liikkeelle lähdit, välillä jäi yksi pytty pelistä puis ja lähti peliin siinä 2500 rpm > ja ei ongelmia ennen seuraavaa pysähdystä..
              No ilmamäärämit. puhdistus tapahtuu seuraavasti:
              kansi auki ja sitten topsi toiseenkäteen ja hieman jotain alkoholia( itse käytin Industol =80-90%, mutta kunhan se ei ole CRC:tä eikä mielellään jätä mitä kalvoa vaan haihtuu itsestään pois) Sitten pyyhkii sitä hiilirataa mihin se neula hinkkaa kaikki musta pöly/lika pois samaten neulan kärki varoen että ei tartu niitä nukkia siitä pumpulista. Eipä siinä muuta sitten, Kansi takas paikoilleen ja käytä jotain liimatiivistemassaa että ei pääse vesi eikä kosteus sinne.
              Tällä sain vanhemman mittarini kuntoon, oireina oli totaalinen nyykähtäminen osakaasulla aivan yhtäkkiä. Mutta en kyllä usko että se vaikuttaa yhden pytyn toimintaan!!


              Itse pistän tilaukseen tänään KL-varaosista nuo tiivisteet imusarjaan ja sitten ois vielä edessä tuon lämppärin kennon tutkiminen ja kenties vaihto
              Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

              Comment

              • mulletti
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2587
                • Jyväskylä - Bra | bar base beach

                #22
                Heitetääs tähän tähän jotain kertomusta omasta huollosta ja sen vaikutuksista.

                Eli alunperin oli ohjelmassa se imusarjan tiivisteiden (3 kpl) vaihto ja ilmaletkujen tarkastus, tiivisteet oli vaihtokunnossa mutta letkut näytti ihan ok joten niitä ei tullut vaihdettua. Siinä sitten kun suutintukki oli niin esillä että suorastaan huuti suuttimien puhdistusta, puhdistus teetettiin toki asiansa osaavalla korjaamolla ja samalla myös kovettuneet o-renkaat feidattiin. Epäilen ettei tätä toimenpidettä oltu koskaan aiemmin suoritettu.

                Nyt kun auto on tämän illan ollut kovassa testiajossa, niin täytyy todeta että tuo ruiskutussuuttimien puhdistaminen oli kyllä hintansa väärti, kiertää kone paljon iloisemmin ja kevyemmällä kaasulla. Tyhjäkäyntiäkin joutui ruuvaamaan pienemmälle ts. kaasuvaijeri ei enää "kanna".
                E28 - E30

                HUNAJATA HUNAJATA

                Comment

                • Ralliperuna
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 128

                  #23
                  Originally posted by mulletti View Post
                  Heitetääs tähän tähän jotain kertomusta omasta huollosta ja sen vaikutuksista.

                  Eli alunperin oli ohjelmassa se imusarjan tiivisteiden (3 kpl) vaihto ja ilmaletkujen tarkastus, tiivisteet oli vaihtokunnossa mutta letkut näytti ihan ok joten niitä ei tullut vaihdettua. Siinä sitten kun suutintukki oli niin esillä että suorastaan huuti suuttimien puhdistusta, puhdistus teetettiin toki asiansa osaavalla korjaamolla ja samalla myös kovettuneet o-renkaat feidattiin. Epäilen ettei tätä toimenpidettä oltu koskaan aiemmin suoritettu.

                  Nyt kun auto on tämän illan ollut kovassa testiajossa, niin täytyy todeta että tuo ruiskutussuuttimien puhdistaminen oli kyllä hintansa väärti, kiertää kone paljon iloisemmin ja kevyemmällä kaasulla. Tyhjäkäyntiäkin joutui ruuvaamaan pienemmälle ts. kaasuvaijeri ei enää "kanna".

                  Hei onko se miten vaikee ottaa siitä irti se suutinsysteemi ja kiikuttaa sitten jonnekkin huoltoon vai mitenkä se suutintukki kiinnittyy siihen??
                  Ja tietysti pitää kysyä ,että paljonko suunnilleen makso toi puhdistusoperaatio??
                  Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

                  Comment

                  • os951
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 447
                    • Kerava

                    #24
                    Suuttimien huolto kustantaa yleensä 30-40€ / suutin. Siihen sisältyy pesu ultraääni systeemeillä ja uudet kärkikupit ja O-renkaat. Helsingissä homman pystyy teettämään esim. Alppilan Autohuollossa, joka on muutenkin hyvä paikka huollattaa Bosch vermeitä.

                    Comment

                    • mulletti
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2587
                      • Jyväskylä - Bra | bar base beach

                      #25
                      Originally posted by Ralliperuna View Post
                      Hei onko se miten vaikee ottaa siitä irti se suutinsysteemi ja kiikuttaa sitten jonnekkin huoltoon vai mitenkä se suutintukki kiinnittyy siihen??
                      Ja tietysti pitää kysyä ,että paljonko suunnilleen makso toi puhdistusoperaatio??
                      Itsehän en toki alkanut irroittelee suuttimia vaan auto hinattiin pajalle ja siellä sitten irroittivat, joten en osaa sanoa oliko hankala homma. Jyväskylässä uusi korjaamo Motolandia hoiti homman omasta mielestä ihan sopuhintaan 100 euroa.
                      E28 - E30

                      HUNAJATA HUNAJATA

                      Comment

                      • Ralliperuna
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 128

                        #26
                        Kuopiossa Neulamäessä ainakin Bosch Car Service tekee noita suuttimenpesuja ja jahka ne imarin tiivisteet joskus saapuvat postiluukkuun käyn kiikuttamassa auton sinne. Ukkeli sano että jotain 10€ suuttimelta ottavat + muu työ.

                        Mites onko muilla mitään edistystä/ toimenpiteitä ongelmien suhteen??
                        Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

                        Comment

                        • Ralliperuna
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 128

                          #27
                          No kuten arvelinkin niin eipä tuollla mitään vaikutusta ollut
                          Imusarjan tiivisteetkin ovat näköjään 5mm paksua kumia että tuskin ihan helpolla vuotavat.
                          Siellä huoltomiehen kanssa tultiin siihen tulokseen että vika on ilmamäärämittarissa tai ohjausyksikössä tai siinä että ne eivät ymmärrä toisiaan.
                          Vikakoodeissa ei ollut mitään, sen sijaan lämpötila-ant. toimii ja antaa oikeita arvoja, sytytys virta pytyisssä oli riittävä(nelospytyssä hieman muita pienempi).
                          Ilmamäärämittarin seospotentiometriä kääntelemällä ei ollut tapahtunut oikeastaan mitään ja Kun siirrytään tyhjäkäynniltä osakaasulle seos ei laihentunut riittävästi=>suuri polttoaineenkulutus.

                          Loppujen lopuksi tarkasteltiin sen ilmam.mittarin numerosarjaa ja tultiin siihen tulokseen että se mittari on tilausnumeron perusteella KATilliseen autoon ja luultavasti se edellinenkin mittari oli ollut kat(käyttää LAMBDAa apuna), koska itse metsästin juuri sitä numerosarjaa.
                          203 loppuiset ovat ilman kattia ja 204(on autossa) on KAT, 205 on jälkivalmisteinen ja KAT ellei sitä saa BMWliikkeessä koodattua ei kat-autoon.
                          Vaihtoehtoina on siis lyödä lambda pakosarjaan tai hommata 203 ei kat-mittari. Käyn vielä kyselemässä BMW liikkeestä josko sieltä löytyisi Faktaa/varmuutta tähän tietoon. Mutta niin se mies sanoi että ilmamäärämittari ja ohjainpoksi ei osaa, mittausten perusteella kommunikoida oikein?? johtuen että ilmamäärämittari odottaa kokoajan lisätietoa lambdalta,jota ei ole ja auto toimii näin "Vikasietotilassa" syöttäen arvoja jotka eivät sovi ohjainboksin asteikolle.
                          Palailen asiaan kunhan käyn kyselemässä Bemarihuollossa.
                          Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

                          Comment

                          • mika68
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2004
                            • 1966
                            • ......

                            #28
                            Originally posted by Ralliperuna View Post
                            No kuten arvelinkin niin eipä tuollla mitään vaikutusta ollut
                            Imusarjan tiivisteetkin ovat näköjään 5mm paksua kumia että tuskin ihan helpolla vuotavat.
                            Siellä huoltomiehen kanssa tultiin siihen tulokseen että vika on ilmamäärämittarissa tai ohjausyksikössä tai siinä että ne eivät ymmärrä toisiaan.
                            Vikakoodeissa ei ollut mitään, sen sijaan lämpötila-ant. toimii ja antaa oikeita arvoja, sytytys virta pytyisssä oli riittävä(nelospytyssä hieman muita pienempi).
                            Ilmamäärämittarin seospotentiometriä kääntelemällä ei ollut tapahtunut oikeastaan mitään ja Kun siirrytään tyhjäkäynniltä osakaasulle seos ei laihentunut riittävästi=>suuri polttoaineenkulutus.

                            Loppujen lopuksi tarkasteltiin sen ilmam.mittarin numerosarjaa ja tultiin siihen tulokseen että se mittari on tilausnumeron perusteella KATilliseen autoon ja luultavasti se edellinenkin mittari oli ollut kat(käyttää LAMBDAa apuna), koska itse metsästin juuri sitä numerosarjaa.
                            203 loppuiset ovat ilman kattia ja 204(on autossa) on KAT, 205 on jälkivalmisteinen ja KAT ellei sitä saa BMWliikkeessä koodattua ei kat-autoon.
                            Vaihtoehtoina on siis lyödä lambda pakosarjaan tai hommata 203 ei kat-mittari. Käyn vielä kyselemässä BMW liikkeestä josko sieltä löytyisi Faktaa/varmuutta tähän tietoon. Mutta niin se mies sanoi että ilmamäärämittari ja ohjainpoksi ei osaa, mittausten perusteella kommunikoida oikein?? johtuen että ilmamäärämittari odottaa kokoajan lisätietoa lambdalta,jota ei ole ja auto toimii näin "Vikasietotilassa" syöttäen arvoja jotka eivät sovi ohjainboksin asteikolle.
                            Palailen asiaan kunhan käyn kyselemässä Bemarihuollossa.

                            Jokos homma selvisi?

                            Comment

                            • Jem77
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 62
                              • Turku

                              #29
                              Kiinnostaapi minuakin! Tosin käy kaikilla ja nätistikin kun lepuuttaa varvasta kaasulla, mutta "vapaa" tyhjäkaynti hyrskyttää sammumisen rajamaastossa.
                              E61 535d Pre LCI, putki suoristettu

                              Comment

                              • peltone
                                BTCF Member
                                • Jan 2005
                                • 8092
                                • Willähde

                                #30
                                Kysytääs täältä. Eli ei ihan niin radikaalia käyttäytymistä ku muutamalla täällä mutta pientä onkelmaa kuitenkin.
                                Eli tyhjäkäynnillä hakee mittariston mukaan n. 700-800 ja heijaa siinä välillä.
                                Koskaan ei ole sammunu mutta tosiaa noilla paikkeilla heijaa ja vähä täristää koria.
                                Siinä vähä jälkee1000rpm kohalla kaikki tärinät katoaa ja kone vetää ylös asti, m40 ei edes nakuta.

                                Takapönttöä ennen oleva kumikiinnike näytti loppuun ajetulta, voisiko tämä aiheuttaa tärinän?
                                Mites tuo humppaaminen? Voiko olla ettei muka tyhjäkäynnillä kävisi KAIKILLA neljällä? ( )
                                Mitään osia en ole vielä vaihtanut.
                                E30 316 -87
                                E91 325i -06
                                E61 530d -06
                                F10 520d -14
                                ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎