Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 320 Sammuu, käynti päin vit***....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • myrva
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 44
    • Kotka

    e30 320 Sammuu, käynti päin vit***....

    bmw e30, 320i. Kori 318 '87, vaihtokone 2.0l, jonka vm:stä ei tietoa.

    Elikkäs.

    Alussa oli BMW, tyhjäkäynti seilasi hyvin noin 30s-1min ja sitten tippui alas.. korjaantui kun polkasi kaasua. Auto nyki hieman ajossa matalilla kierroksilla. Sen jälkeen alkoi ilmetä startti ongelmia... Jos auto ei lähtenyt ekalla pyörimään (kylmänä) niin täytyi odotella 5 minuuttia ja koittaa uudestaan, sillon vasta jaksoi pyöräyttää käyntiin.. Nykiminen koveni matalilla kierroksilla.

    Lopussa oli BMW, joka käynnistettäessä sammuu, jos ei kaasua polje koko aika oikein kunnolla. Auto nykii saatanasti alle 2500rpm, ja yläkierroksillakin, ja välillä kone meinaa sammua vaikka töpö olisi pohjassa.

    Bensansuodatin tuli vaihdettua tänään, myös bensapumppu rassattiin (happeumat sähköjohdoissa hiottiin jne) mutta vika ei hävinnyt.

    Mistäpäin lähdetään purkamaan ongelmaa, ja paljonko maksaa uudet osat. Tai... paljonko maksaa hyvä 535 '94 tuonti saksasta. tuntuu siltä että vanhan ratsun vois ajaa metsään, tuikata tuleen ja nauraa päälle.


    Mut silti se on niin rakas...

    ... antti
  • 5ampo
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 60
    • kajaani

    #2
    myy mulle halvalla se auto

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Re: e30 320 Sammuu, käynti päin vit***....

      Originally posted by myrva
      bmw e30, 320i. Kori 318 '87, vaihtokone 2.0l, jonka vm:stä ei tietoa.

      Mut silti se on niin rakas...

      ... antti
      Antti hyvä,

      ennen kuin heität toivon lopullisesti kaivoon ja päästät rakkaasi kärsimyksistään, niin suosittelen tutkimaan kärsiikö kone ilmavuodoista, noista pirullisista l-jetin ongelmista. Paras keino on suihkia jotain starttiapu sumutetta alipaineletkuille ja kuulostella josko koneen käynti siitä muuttuu.

      Jos tuo ei paljasta vikaa, niin seuraavaksi putsaisin virranjakajan, eli koko hässäkkä irti koneesta, keittiönpöydälle (myös muu tarkoitukseen sopiva pöytä käy) ja purkuun. Ennen hässäkän irrotusta merkitse sen asento suhteessa lohkoon ja pyörijän asento suhteessa jakajaan että saat sytytyksen joskus takaisin kohdalleen.

      Purkaminen on aika suoraviivaista, kannattaa tosin varoa hukkaamasta erästä pientä metallinpalaa joka pitää "trigger wheelin" oikeassa asennossa.. Rasvaa osat ja asenna takaisin.

      t.Ville

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Re: e30 320 Sammuu, käynti päin vit***....

        Originally posted by myrva
        paljonko maksaa hyvä 535 '94 tuonti saksasta.
        Ei ole tehty vuonna -94 535:ta
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • myrva
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 44
          • Kotka

          #5
          "kärsiikö kone ilmavuodoista"

          Onko se huono merkki jos aukasee konepellin, laittaa pään noin 30 sentin päähän koneesta, niin tukka hulmuaa takaraivolle?

          Joo, tällä suunnalla on ns. jakari keskellä persettä, joten ei viittis hirveesti tehdä turhaa työtä... Onko noi siis sellasia "varmoja" vian aiheuttajia vai jotain arvauksia?

          Voisiko vika olla ruiskussa, kun tuo on niin hetkittäistä.. siis autolla voi ajaa MONTA MINUUTTIA NORMAALISTI ja sitten se alkaa taas nytkyttelemään ja pätkii/sammuu ajossa 15 min ajan..?

          Voisiko vika olla bensapumpussa (kalvo paskana?!) tms.

          Entäpä voiko laturi vaikuttaa asiaan kun siinäkin on ongelma (selostettakoon tässä).

          Jos laturin hihnaa kiristää niin koko laturi TAIPUU, tuloksena --> hihna kirskunu 3 kuukautta. Uusi hihnakin vaihdettiin --> kirskunta jatkui, ääni vaan muuttui tummemmaksi

          pitäsköhän alkaa :juo :juo :juo :juo :juo :juo ja unohtaa autoilu, ööpaut viikoksi?

          + antti

          Comment

          • Kyytsis
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 3472
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by myrva
            "kärsiikö kone ilmavuodoista"

            Onko se huono merkki jos aukasee konepellin, laittaa pään noin 30 sentin päähän koneesta, niin tukka hulmuaa takaraivolle?

            Joo, tällä suunnalla on ns. jakari keskellä persettä, joten ei viittis hirveesti tehdä turhaa työtä... Onko noi siis sellasia "varmoja" vian aiheuttajia vai jotain arvauksia?

            Voisiko vika olla ruiskussa, kun tuo on niin hetkittäistä.. siis autolla voi ajaa MONTA MINUUTTIA NORMAALISTI ja sitten se alkaa taas nytkyttelemään ja pätkii/sammuu ajossa 15 min ajan..?

            Voisiko vika olla bensapumpussa (kalvo paskana?!) tms.

            Entäpä voiko laturi vaikuttaa asiaan kun siinäkin on ongelma (selostettakoon tässä).

            Jos laturin hihnaa kiristää niin koko laturi TAIPUU, tuloksena --> hihna kirskunu 3 kuukautta. Uusi hihnakin vaihdettiin --> kirskunta jatkui, ääni vaan muuttui tummemmaksi

            pitäsköhän alkaa :juo :juo :juo :juo :juo :juo ja unohtaa autoilu, ööpaut viikoksi?

            + antti
            Hyvä Antti,

            ota se jakari ensin pois sieltä perseestä, varmasti hankaloittaa vian paikallistamista. Voi jopa aiheuttaa tunteita että autosa olisi jotain vikaa.

            Tukan kuuluukin hulmuta takaraivolle 30cm etäisyydellä koneesta, jos kone on käynnissä. Geeli tai vaha auttaa tähän vaivaan. Siis tukkaan, ei koneeseen.

            Eli ei se ole huono merkki, mutta se että kone saa ilmaa jostain muualta kuin suodattimen kautta, on. Eli siksi suosittelin niiden alipaine letkujen tutkimista. Ehkä ensimmäisenä kannattaa tutkia onko se kuskinpuolella oleva paksu kumiletku ehjä. Siis ihan aikuisten oikeasti. Tämä on ns. varma vika.

            Bensapumpussa ei varmasti ole kalvoa, kun on ruiskupumppu. Voi tosin olla rikki joka sitten aiheuttaa nykimistä... Se selviää varmasti ennenpitkää kun se varmasti sanoo sopimuksensa piakkoin irti jos näin on.

            Comment

            • myrva
              Bimmer Rookie
              • Mar 2004
              • 44
              • Kotka

              #7
              Kyytsis, kiitokset vastauksista.

              Noista "toinen letku vasemmalta" jutuista en oikein perusta. On sillärairaa nimittäin, että koneen vaihtanut ketku on ilmeisesti ollut joku übertarzan, ja jokanen letku/piuha menee vähän "erikoisista" paikoista (lue: leikitty liianeilla heilumista). Esim tänään vaihdettu bensansuodatin yksinkertaisesti roikkuu kahden letkun varassa (niiden mitä bs päihin tulee).

              Syy minkätakia tänään rokattiin bensapumppua, on yksinkertainen. Kun auton virrat laitettiin päälle, ei bensapumpun ääntä välillä kuulunut. Startatessa se pärähti päälle (ellei korvat ihan väärin kuullut). Joskus virrat päälle laittaessa pumppu hyrisi sen 1s ajan, joskus ei. Sähkövika?
              Vai vieläkö kannattaa käydä rokaamaan kantta irti.

              (seuraava kappale ei liity vikaan)

              Tarkoituksena oli muutenkin ajaa auto talliin, repiä kaikki ylimääräiset johdot irti (kulkee ympäri autoa, mutta ei mene minnekkään) ja kiinnitellä erinäisiä osia paikoilleen. Sitten kun auto siis on liikuttelemiskunnossa.
              Onko tässä mitään huomioitavia pikku seikkoja (esim, antti ottaa letkun/johdon irti --> auto syttyy tuleen)...?

              Se on mulle niin rakas...

              + antti

              Comment

              • 5ampo
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 60
                • kajaani

                #8
                ainaki akusta loppuu virta jos laturi paskana. eihän silloin mikään toimi!!

                Comment

                • -nOksville-
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 91
                  • kouvolan kuningaskunta

                  #9
                  Heyy, mul on ihan tota samaa vikaa!!! Tekee sitä vaan silloin tällöin. Mulla on vissii vielä enemmän jakari keskellä persettä ku antti pojalla... Se saattaa olla jopa poikittain, ku en nimittäin tiiä missä ne alipaineletkut on!?! :(b) nimimerkillä: poiskaanseeisieltälähde
                  Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada kaksi..

                  Comment

                  • myrva
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2004
                    • 44
                    • Kotka

                    #10
                    Kyllä se laturi vielä lataa vaikka hihna välillä kirskuukin. pitää vaan kiinnittää se sinne HYVIN että sen kirskumisen saisi loppumaan...

                    Comment

                    • Rocker
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 1023
                      • Suburb of SUUR-Oulu

                      #11
                      Niinhän se Bosch:in laturi tapaa taipuilla, kun sieltä laturin korvakoitten sisältä menee ne puslat väljiksi. Löytyy ainakin oulusta bocsh:in huollosta hyllytavarana niitä puslia. Nimim. E28:ssa sama vika, koskaan sitä ei tullu korjattua, kirrasin vaan hihnaa hampaat irvessä :lol:
                      T:Tero
                      2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                      Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                      EX: 524Tda, 324TdicT
                      Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                      ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #12
                        Eikä ne puslat ole edes kalliita. Viimeksi osti repullisen, korjannut niillä jo N kpl latureita (ainakin 4 kpl).

                        Antti! Älä hyvä mies ainakaan kylmää jakaria persiessä pidä, saat vielä pukamia.

                        Ilmavuodot (kuten Kyytsis jo ansiokkaasti totesi) on suurin syy käyntihäiriöihin, oli sitten L-jetronic tahi motronic ruisku. Tosin L-jetronic kärsii asiasta suuremmin. Ilmavuodot (myös "alipainevuodoiksi" tai "imuvuodoiksi" kutsutaan) johtuvat yleensä A) rikki menneestä letkusta (reikä, halkeama, murtunut tms.), B) huonista liitoksesta (rispaantunut, klemmari auki/irti, letku löysällä), C) letku/putki kokonaan irti tai D) imusarjan tiiviste vuotaa.

                        Vuoto on imupuolella => kone saa liikaa ilmaa sisuksiinsa => seokset sun muut persiellään => kone käy kuin vessanpönttö. Monesti riittää kun korjaa ko. kohdan ja taas kukkuu ja käy kauniisti.

                        Ongelmana vain on löytää se "oikea " kohta. Aina kannattaa tehdä ensimmäiseksi visuaalinen tarkistus. Näkyykö mitään poikkeavaa, irtonaisia letkuja, murtumia tms.

                        Itse sorkin ensimmäisenä imusarjan alle. Sinne menee yleensä muutama pikkuletku, siellä imusarjan alla on pikku "natsoja" joihin letkut kiinnitetään. Ne tuppaa irtoamaan aika ajoin (letkujen päät rispaantuu => löystyy), ja koska enempi ja vähempi piilossa, niitä ei heti huomaa. Yleensä sinne kiinnittyy 2-4 ohuehkoa letkua.

                        Eräs keino (jos kone käy edes vähääkään tyhjäkäyntiä) on käyttää vettä (sumutinpullosta, hienona sumuna), CRC:tä tai "starttipilottia". Ruiskuttaa ko. ainetta liitoksiin, letkuille yms. ja jos tyhjäkäyntikierrokset nousee, olet paikantanut vuotokohdan sijainnin muutaman kymmenen senttimetrin säteellä.

                        t: Timo

                        Comment

                        • myrva
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2004
                          • 44
                          • Kotka

                          #13
                          Noniin.

                          Antti meni tänään kämpille, aukasi koneen pellit ja laulo hoosiannaa.
                          Suihkutettiin Startpilottia vähän ilmanottoaukkoon (tms) ja samalla se jakari putkahti sieltä perseestä koneeseen, teki jotain vaurioita ja koko paska ei enää käynnisty. Taitaa kyllä akkukin olla aika loppuun poljettu kun pari päivää vaan koittanu startata --> lataukseen.

                          Nyt se vaan starttaa, pyörähtää käyntiin, vetää kierrokset ylös (jos kaasu pohjassa) ja laskee ne --> sammuu.

                          Kävin tänään varaosaliikkeessä ja sieltä suositeltiin ostamaan venäläistä pirtua, kuljettajalle.

                          Tosiasia on se, että meikäläinen ei kauheasti osaa noita vikoja paikallistaa, se mitä letkuja kattelin ni kaikissa oli sellasia pieniä "murtumia" ei nyt kuitenkaan mitään AUKKOJA...

                          + antti

                          Comment

                          • tolihava
                            Newbiemmer
                            • Jan 2004
                            • 2
                            • Pori

                            #14
                            Tää nyt on ehkä tyhmä vastaus, itsestään selvyys, pitäisi ainakin olla..
                            Ihan noi tulpat, itselläni teki jonkun aikaakin haittaa, ku niissä voi ilmetä sitä että että kylmänä toimii osittain ja lämpimänä sit huonommin. Olin ihan epätoivoinen kun käynti rupei pykimään, ja juuri välillä jaksoi käydä tyhjäkäyntiä ja välillä ei, siis kun talvella annoin hiukan ennen töihin menoa puksuttaa pihalla. Mutta sitä ennen se toimi alussa hyvin, mutta kun olin ajanut noin 5-10km niin rupesi pykimään hieman, ja pyki loppuun saakka. sitten taas kylmänä toimi hyvin. eli se tulppa jotenkin laajenee lämmetessään ni voipi ihan tuollainen olla.. Itse muutaman viikon ajattelin että kone paskana, mutta jotenkin ei vaan tullut tulpat mieleen, sitten avasin tulpat ja yksi niistä olikin aikas musta, ja kun vaihtoi uudet tulpat ni voila, kuin uusi.. että ihan tarkistamisen arvoinen juttu, halpa ja tehokas tapa.
                            BMW, köyhän miehen mersu.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎