E30 jarruputkesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [Riku]
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 499
    • Pirkkala

    E30 jarruputkesta

    Elikkä, tässä aloitin vaihtamaan jarrukilpiä ja samalla menivät vaihtoon jarruputket. Ikävä kyllä repsikan puolen putken ja letkun välisen liitoksen kierteet olivat heikossa hapessa, ja letkussa olevassa kierteessä on nyt osa putken kierteestä. Kierre ei ole siis katkennut vaan sinne letkun kierteiseen jäi vain tavaraa väliin. Eli, todennäköisesti letkun kierre on kohtuullisesti kunnossa, tunkin varassa kun ei sitä apurungon päältä kiinnostaisi purkaa. Onko vinkkejä mistä noita kierretappeja saisi, ei taida olla normi kierre. Peruspaikat, motonet, biltema jne käydään läpi huomenna.
    Jos tappia ei saa, onko noita letkuun tulevia liittimiä erikseen, jos katkaisin letkun ja puristaisin uuden liittimen? Muitakin ideoita otetaan vastaan.
    Last edited by [Riku]; 26-08-2007, 18:38. Reason: Tarkennus
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    #2
    Pistä suosiolla uudet putket & letkut sinne, ei maksa paljoa eikä tartte tapella turhia.
    Jos osat ovat jo siinä kunnossa että kierteet alkavat irtoilemaan niin seuraavaksi hajoaa joku toinen paikka kys. osasta ja taas vaihdellaan..

    Jarruosissa ei kannata säästellä, sen verran turvallisuutta kannattaa ajatella
    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • MarttiKK
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 1638

      #3
      Millainen homma on vaihtaa koko jarruputkisto, siis helahoito takaa ja edestä? Mitä materiaalia ne putket ovat? meinaan, että ovatko kovin ruosteherkkiä?

      Comment

      • [Riku]
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 499
        • Pirkkala

        #4
        Jep, puhut jonsku ihan asiaa. Kyllä tiedän että alkavat lahoilemaan muualtakin, ja talvella voisinkin kenties vaihtaa kaikki putket, kyseisen putken liitos on vain niin huonossa paikkaa pihalla tunkin varassa avattavaksi, varsinkin kun tiedän nyt kuinka tiukassa nuo ovat. Yhtäkään liitosta en ole saanut auki ilman järeitä putkitonkeja, ja tuota liitosta avattaessa tarvitsisi taas varoa jarruputkea, joka ottaa todella herkästi murtuman jos avain pyörähtää niin että putki menee "kierteelle". Tästä taas seuraa se että joutuisin etenemään joka liitoksen kunnes saan ehjänä auki. En aijo säästää siinä jos kierteistä ei tule hyviä, ja liitos pysyy ehkä. Jos se ei varmasti ole tiivis ja hyvä, niin letku on pakko vaihtaa. Olisi vain kiva saada auto kaverin pihastakin pois.

        Martti, jarruputkiston vaihto letkuineen uusien kaiken ei ole kovin paha homma, liitoksia kun voi huoletta rikkoa jos vastakappale vaihdetaan myös uuteen. Tiukassa saattavat olla kyllä satuloissa kiinni. Myöskin jarruputkien muovipidikeet antautuvat herkästi ikänsä puolesta. Jarruputket ovat kuparia eivätkä siten ruostu. Murtuvat herkästi. Uudet putket jos ostat valmiiksi taivutettuna on todella helppo, eikä käsin taivuttaminen kovin iso homma ole, itsellä vain en saanut putkesta ihan yhtä "hienoa" kuin tehdasasenteinen mutkistaan.

        Comment

        • Marttyyri
          Bimmer Rookie
          • Jul 2012
          • 108
          • Finland, Lohja

          #5
          Lukeekohan tätä kukaan?

          Nomutta siis kaveri hommas tollasen E30 316tosen ja meni sitten jarruputki poikki, projektiks tuli siis jaaruputkien uusiminen. Kellään mitään vinkkejä hommaan? Autoalan opiskelijoita ollaan ja koulussa saadaan nosturilla asennettua ja löytyy kyllä putkentaivuttimet ja prässit ja vermeet tekoon mutta onko kuinka vaikeeta ja onko mitään vinkkejä työntekoon? Vai saako putkia valmiina jostain ja onko minkä hintaisia?

          Kiitos ja anteeksi!
          -Martti
          EX e46 316 peruskäyttis. Sillä tehottomimalla myllyllä :<
          EX e36 325i vanokseton pikkulohko.
          EX e34 535i kuningaskoppa kuningasmoottorilla.
          NYT e39 535i V8 mörkömoottori
          NYT e28 518 kaasaritykki ehkäpä projektiksi :think

          Originally posted by Alpina E34
          Tosiasiahan on se että autoissa on takaveto ja muissa on sitten mitä on.
          Mikään ei poista sitä seikkaa, että etuveto sopii autoon yhtä hyvin kuin sialle rusetti.

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by Marttyyri View Post
            Nomutta siis kaveri hommas tollasen E30 316tosen ja meni sitten jarruputki poikki, projektiks tuli siis jaaruputkien uusiminen. Kellään mitään vinkkejä hommaan? Autoalan opiskelijoita ollaan ja koulussa saadaan nosturilla asennettua ja löytyy kyllä putkentaivuttimet ja prässit ja vermeet tekoon mutta onko kuinka vaikeeta ja onko mitään vinkkejä työntekoon? Vai saako putkia valmiina jostain ja onko minkä hintaisia?

            Kiitos ja anteeksi!
            -Martti
            Mitää taivutusvehkeitä ei tarvita, putki muokkautuu käsin oikein hyvin.

            Päät tehdään siihen tarkoitetulla sanotaan nyt vaikka "prässillä", ihan lihasvoimin toimivalla puristimella joka tekee putken päähän levityksen kahdella eripuolisella kartiolla, joista toinen tiivistyy sinne letkun/sylinterin sisällä olevaan kartioon ja toinen siinä mutterissa olevaan kartioon.

            Putkia valmistaa moni hydraulialan liike ja myös jotkut autotarvikeliikkeet, kuten myös jotkut korjaamot.

            Kysykää ensin opettajalta onko tuo kartioprässi olemassa ja sitten vain ostatte putkea ja junttureita/muttereita.

            Ottaa mitan vanhasta putkesta tai tekee toisen pään valmiiksi, kiinnittää sen ja taivuttaa uuden putken reitilleen ja katkaisee oikeaan mittaan jonka jälkeen tekee siihen se kartion.

            Jos ei ole laitetta niin selvittelee kuka paikkakunnalla tekee putkia ja hankkii sen mitan tietoon pähkäilemällä tai lunttaamalla jostain sopivasta katalogista, voisi löytyä esim. realoem.com osoitteesta.

            Josku motonet möi myös jarruputkia ja mitat luki luettelossa, en tiedä myykö enää.
            Olli.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Lisään Roclan vastaukseen, vahvan muistikuvan mukaan E30 jarrujuntturi on 10mm ja 1.00 nousulla. Löytyy Motonetistä tyyliin euron kappale. Olikohan samasta puljusta ostamani jarruputki sitten 5, jotain mm. Tästä on aikaa vajaa vuosi kun ostin. Muuten +1 kaikelle mitä Rocla kirjoitti.

              EDIT: Ei eritelty mikä putki oli kyseessä, mutta voit henkisesti valmistautua siihen että liitokset ei välttämättä aukea sovulla vaan linjan voi joutua uusimaan seuraavasta liitoksesta asti. Noh, eipä ne kalliita osia ole. Niin, ja kun työn jälkeen ilmaatte jarruja niin huomannet että ilmausruuvit on aivan paskana. Nämäkin varaisin uudet kumihattuineen. Myöskin Motonetistä saatavana melko halvalla.

              -Jarno
              Last edited by petrolhead; 12-09-2012, 21:27.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Harri G
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 9041
                • Iisalmi

                #8
                Eikös niitä vieläkin saa motonetistä ja ei maksane vaivaa alkaa itse tekemään. Joitakin kymppejä oli ne pitkätkin putket.

                Se 11mm avolenkki on kätevä työkalu putkien vaihtoon. 14mm niissä on vastapuolella. Ja ilmausnippaan sitten 7mm lenkki.
                E39 ja E91

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16573
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Lisään Roclan vastaukseen, vahvan muistikuvan mukaan E30 jarrujuntturi on 10mm ja 1.00 nousulla.
                  Niin, ja kun työn jälkeen ilmaatte jarruja niin huomannet että ilmausruuvit on aivan paskana. Nämäkin varaisin uudet kumihattuineen. Myöskin Motonetistä saatavana melko halvalla.

                  -Jarno
                  Originally posted by Harri G View Post

                  Se 11mm avolenkki on kätevä työkalu putkien vaihtoon. 14mm niissä on vastapuolella. Ja ilmausnippaan sitten 7mm lenkki.
                  Tässä on paljon faktaa.

                  Comment

                  • Marttyyri
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2012
                    • 108
                    • Finland, Lohja

                    #10
                    Kiitosta vastauksista! Ilmottelen jos homma onnistuu ja silleen! Kartioprässi löytyy koulusta ja kaikki pitäis olla jo mallillaan.

                    Jarrusylinterit ostetaan uudet ja levyt mut tietääkö kukaan takana olevasta T-palasta? Ei lähtenyt suosiolla irti ni vedettiin putket poikki ja jätetään vanha pala runkoon kiinni, motonetin sivuilta ei kuitenkaan osaa löytyny?

                    -Martti
                    EX e46 316 peruskäyttis. Sillä tehottomimalla myllyllä :<
                    EX e36 325i vanokseton pikkulohko.
                    EX e34 535i kuningaskoppa kuningasmoottorilla.
                    NYT e39 535i V8 mörkömoottori
                    NYT e28 518 kaasaritykki ehkäpä projektiksi :think

                    Originally posted by Alpina E34
                    Tosiasiahan on se että autoissa on takaveto ja muissa on sitten mitä on.
                    Mikään ei poista sitä seikkaa, että etuveto sopii autoon yhtä hyvin kuin sialle rusetti.

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by Marttyyri View Post
                      Kiitosta vastauksista! Ilmottelen jos homma onnistuu ja silleen! Kartioprässi löytyy koulusta ja kaikki pitäis olla jo mallillaan.

                      Jarrusylinterit ostetaan uudet ja levyt mut tietääkö kukaan takana olevasta T-palasta? Ei lähtenyt suosiolla irti ni vedettiin putket poikki ja jätetään vanha pala runkoon kiinni, motonetin sivuilta ei kuitenkaan osaa löytyny?

                      -Martti
                      T-kappaleen kanssa tulee ongelmaksi sitten se että uudelle T-haaralle ei ole paikkaa. Jotkut vetää sen huoletta ipareillä korin pohjaan (-hyi helvetti-). Jos irrotatte vanhan haaran korin pohjasta niin että niitä junttureita saa aukoa vaikka pihdeillä, kappale ruuvipenkissä ni eikö aukea? Siitä haarakappaleesta on tuskin menneet ne kierteet miksikään, sisäkierrehän siinä on.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Taky
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 562
                        • Ola

                        #12
                        Originally posted by [Riku] View Post
                        Martti, jarruputkiston vaihto letkuineen uusien kaiken ei ole kovin paha homma,...

                        Paha homma - tietysti suhteellinen käsite, mutta putkien veto taakse tankin alle jne käy kyllä ihan työs, sen verran matkalla on tavaraa edessä, mutta jos nosturi käytössä niin kyllä siitä selviää.
                        Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
                        Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

                        Comment

                        • Marttyyri
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2012
                          • 108
                          • Finland, Lohja

                          #13
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          T-kappaleen kanssa tulee ongelmaksi sitten se että uudelle T-haaralle ei ole paikkaa. Jotkut vetää sen huoletta ipareillä korin pohjaan (-hyi helvetti-). Jos irrotatte vanhan haaran korin pohjasta niin että niitä junttureita saa aukoa vaikka pihdeillä, kappale ruuvipenkissä ni eikö aukea? Siitä haarakappaleesta on tuskin menneet ne kierteet miksikään, sisäkierrehän siinä on.
                          Niin kun pointti on just se ettei sitä vanhaa saa millään pois. on niin paskassa paikassa ja mutterit ruostuneet, pitää vielä koittaa.

                          -Martti
                          EX e46 316 peruskäyttis. Sillä tehottomimalla myllyllä :<
                          EX e36 325i vanokseton pikkulohko.
                          EX e34 535i kuningaskoppa kuningasmoottorilla.
                          NYT e39 535i V8 mörkömoottori
                          NYT e28 518 kaasaritykki ehkäpä projektiksi :think

                          Originally posted by Alpina E34
                          Tosiasiahan on se että autoissa on takaveto ja muissa on sitten mitä on.
                          Mikään ei poista sitä seikkaa, että etuveto sopii autoon yhtä hyvin kuin sialle rusetti.

                          Comment

                          • Marttyyri
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2012
                            • 108
                            • Finland, Lohja

                            #14
                            Koko jarruputkisto saatiin uusittua, kiitosta avusta!
                            EX e46 316 peruskäyttis. Sillä tehottomimalla myllyllä :<
                            EX e36 325i vanokseton pikkulohko.
                            EX e34 535i kuningaskoppa kuningasmoottorilla.
                            NYT e39 535i V8 mörkömoottori
                            NYT e28 518 kaasaritykki ehkäpä projektiksi :think

                            Originally posted by Alpina E34
                            Tosiasiahan on se että autoissa on takaveto ja muissa on sitten mitä on.
                            Mikään ei poista sitä seikkaa, että etuveto sopii autoon yhtä hyvin kuin sialle rusetti.

                            Comment

                            Working...
                            X