Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 318is Sirinää vaihteilla 2&4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    E30 318is Sirinää vaihteilla 2&4

    Kuvittelin että autoni pakoputkistossa on sirisevä ääni, tarkemmin asiaa ajatellessani hoksasin, että kiihdyttäessä kuuluva sirinä(hyvin saman kuuloinen kuin jenkkien käyttämä termi "rasp") kuuluukin vain vaihteilla 2 ja 4, eli taaksepäin kytkettävillä vaihteilla, kepin painaminen/nostaminen/pakottaminen ei vaikuta ääneen. Ääni voimistuu ja taajuus nousee moottorin kierrosten mukaan.

    Kokemuksia vastaavasta? Vaihteisto tuntuu toimivan moitteetta, öljyäkin on. Mahtaako olla pian vaihteiston uusinnan aika?

    Eli ääni tosiaan on aika korkea, ei kuullosta lainkaan perinteiseltä laakerivialta.

    Pienemmillään voisi kuvitella kepin kannakkeiden olevan ehtoolla ja jokin vivuston osista osuu koriin joillain vaihteilla.

    Niin ja viimeisenä vielä: vaihdekepin alaosa ei osu kardaaniin, tuotakin joku varmasti ehdottaa.
    Olli.
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    #2
    Osuuko vaihteiston siirrintanko kardaanin kumilimppuun? Mulla nojas kakkos- ja nelosvaihteilla ku laitoin vaihdevälinlyhentimen eli Z3 3.0 kepin paikalleen. Auto on toki eri mutta silti. Viikon ajelun jälkeen siirrintangossa oli selvä merkki hankauksesta
    E61 525d LCI

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #3
      Originally posted by Ha2 View Post
      Osuuko vaihteiston siirrintanko kardaanin kumilimppuun? Mulla nojas kakkos- ja nelosvaihteilla ku laitoin vaihdevälinlyhentimen eli Z3 3.0 kepin paikalleen. Auto on toki eri mutta silti. Viikon ajelun jälkeen siirrintangossa oli selvä merkki hankauksesta
      Tämä itselläkin epäilynä, kertaalleen nosturilla tarkasteltuna ei näyttänyt osuvan lähimainkaan, silloin ei tullut mieleenkään tarkistella onko hankausjälkiä, mutta mielestäni ei ollut. Vaimenninkehää ei ole autossa edes paikallaan, pelkkä rättinivel siis vain.
      Olli.

      Comment

      • Foofighter890
        Newbiemmer
        • Oct 2007
        • 3

        #4
        Kysäisen nyt täällä.. eli mistä voisi johtua sellainen että kun on vaihde päällä niin vaihdekeppi liikkuu sivuttain kuin vaihde olisi vapaalla :o ja sitten pakkia laittaessa sitä vaihdekeppiä pitää työntää vasemmalle sivuun niin paljon että se ottaa keskikonsoliin kiinni.. eli siis tuntuu että vaihteisto ei ole yhtään jämpti vaan erittäin väljä :o mistä johtuu ?? auto on e30 318iS -90

        Comment

        • GOOFY
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 4139
          • .

          #5
          Originally posted by Foofighter890 View Post
          Kysäisen nyt täällä.. eli mistä voisi johtua sellainen että kun on vaihde päällä niin vaihdekeppi liikkuu sivuttain kuin vaihde olisi vapaalla :o ja sitten pakkia laittaessa sitä vaihdekeppiä pitää työntää vasemmalle sivuun niin paljon että se ottaa keskikonsoliin kiinni.. eli siis tuntuu että vaihteisto ei ole yhtään jämpti vaan erittäin väljä :o mistä johtuu ?? auto on e30 318iS -90
          sulla on sieltä vaihteen siirto tangosta kaikki puslat sökönä.
          haulla löytyypi asiaa tosta.
          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

          Comment

          • Skunkki^
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 688
            • Espoo

            #6
            Selvisikö alkuperäiselle kysymykselle koskaan vastausta?
            Nyt meinaan e28 tekee samaa, 2 ja 4 vaihteella sirisee ja ääni nousee kierrosten mukaan, kaikki kuitenkin rokkaa aivan normaalisti.
            Vaihdekepille tosin on jotain tehty, kun etummaiset vaihteet saa runnoa keskikonsolia vasten, ja takimmaiset jää "vaihdekepinkolon" keskelle
            KIA Optima PHEV

            Exät:
            520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #7
              Originally posted by Pinxi View Post
              Selvisikö alkuperäiselle kysymykselle koskaan vastausta?
              Nyt meinaan e28 tekee samaa, 2 ja 4 vaihteella sirisee ja ääni nousee kierrosten mukaan, kaikki kuitenkin rokkaa aivan normaalisti.
              Vaihdekepille tosin on jotain tehty, kun etummaiset vaihteet saa runnoa keskikonsolia vasten, ja takimmaiset jää "vaihdekepinkolon" keskelle
              Vaihdekeppi irti siirtotangosta ja käännät sitä 180-astetta, niin ongelma poistuu. Keppihän ei ole ihan suora, vaan kääntyy pallonivelen kohdalla jonkinverran. Keppi on joskus ollut irti, mutta laitettu takaisin väärään asentoon.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by Pinxi View Post
                Selvisikö alkuperäiselle kysymykselle koskaan vastausta?
                Nyt meinaan e28 tekee samaa, 2 ja 4 vaihteella sirisee ja ääni nousee kierrosten mukaan, kaikki kuitenkin rokkaa aivan normaalisti.
                Vaihdekepille tosin on jotain tehty, kun etummaiset vaihteet saa runnoa keskikonsolia vasten, ja takimmaiset jää "vaihdekepinkolon" keskelle
                Ei selvinnyt, auto vaihtoi omistajaa sirisevänä ja toimi todistettavasti ainakin 50tkm sirisevänä.

                Tosin sinun autossasi epäilen samaa kuin T3 tuossa yllä.
                Olli.

                Comment

                • Skunkki^
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 688
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by T3 View Post
                  Vaihdekeppi irti siirtotangosta ja käännät sitä 180-astetta, niin ongelma poistuu. Keppihän ei ole ihan suora, vaan kääntyy pallonivelen kohdalla jonkinverran. Keppi on joskus ollut irti, mutta laitettu takaisin väärään asentoon.
                  Originally posted by Rocla View Post
                  Ei selvinnyt, auto vaihtoi omistajaa sirisevänä ja toimi todistettavasti ainakin 50tkm sirisevänä.

                  Tosin sinun autossasi epäilen samaa kuin T3 tuossa yllä.
                  No näinhän se oli, tänään kun auton alle pääsin tutkimaan. Olisi mennyt puolta kauemmin ettiä vikaa, joten kiitokset näistä
                  KIA Optima PHEV

                  Exät:
                  520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎