Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW m10b18 keittää!! AUTTAKAA!! (e21)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nusse
    Newbiemmer
    • Sep 2007
    • 16

    BMW m10b18 keittää!! AUTTAKAA!! (e21)

    Mulla on sellanen e21 315/318 tekniikanvaihto, jossa on pieni muotonen ongelma jäähdytyksen kanssa. On termostaatti vaihdettu ja lämpötila
    anturi, vesi kananvat on kokeiltu (ei tukossa), mutta silti ku laittaa nesteet sisään ja käynnistää auton ni sitte ku lämmöt nousee ei edes puoleen väliin (normaaliin niinku enen 1.6koneella) vaan siihen toisen valkosenviivan päälle ni jo alkaa pulputus kuulumaan. On siis ilmattu niin monta kertaa, että ei sormet riitä mutta silti aina sama juttu. Termostaatti on koleiltu, että aukee. Flekti pyörii koko ajan, koska on kiinni suoraa siivapyörässä. Öljyt ja vedet ei oo sekasin, koska vaidoin ne juuri eikä ollu mitään erikoista. En keksi enää mitään mikä olis vikan, muutaku kansipahvi mut silti ihmettelen ku ei se muuten erikoisesti käy eikä mitään. MUTTA auttakaa joku ketä tietää enemmän.
    Last edited by nusse; 20-09-2007, 08:06.
  • [biohazard]
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 255
    • kiuruvesi

    #2
    Originally posted by nusse View Post
    Mulla on sellanen e21 315/318 tekniikanvaihto, jossa on pieni muotonen ongelma jäähdytyksen kanssa. On termostaatti vaihdettu ja lämpötila
    anturi, vesi kananvat on kokeiltu (ei tukossa), mutta silti ku laittaa nesteet sisään ja käynnistää auton ni sitte ku lämmöt nousee ei edes puoleen väliin (normaaliin niinku enen 1.6koneella) vaan siihen toisen valkosenviivan päälle ni jo alkaa pulputus kuulumaan. On siis ilmattu niin monta kertaa, että ei sormet riitä mutta silti aina sama juttu. Termostaatti on koleiltu, että aukee. Flekti pyörii koko ajan, koska on kiinni suoraa siivapyörässä. Öljyt ja vedet ei oo sekasin, koska vaidoin ne juuri eikä ollu mitään erikoista. En keksi enää mitään mikä olis vikan, muutaku kansipahvi mut silti ihmettelen ku ei se muuten erikoisesti käy eikä mitään. MUTTA auttakaa joku ketä tietää enemmän.
    todennäköisesti ilmaa järjestelmässä!

    Comment

    • nusse
      Newbiemmer
      • Sep 2007
      • 16

      #3
      Tossa tuli mieleen että voiko vesipumppu mennä niin huonoon kuntoon että ei jaksa työntää vettä termostaatin (vaikka auki) ja syylärin ja ylä vesiletkun kautta takas mootoriin vaan pyörittää vettä pelkästään moottorissa, ja sen seurauksena ottaa ilmaa ylä vesiletkun kautta ja rupeaa pulputtamaan.??

      TÄÄ on vaan oma ajatus...

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #4
        Onko termostaatti varmasti oikein päin?

        Comment

        • Samee
          BTCF Member
          • Mar 2006
          • 888
          • Valkeakoski

          #5
          Originally posted by nusse View Post
          Tossa tuli mieleen että voiko vesipumppu mennä niin huonoon kuntoon että ei jaksa työntää vettä termostaatin (vaikka auki) ja syylärin ja ylä vesiletkun kautta takas mootoriin vaan pyörittää vettä pelkästään moottorissa, ja sen seurauksena ottaa ilmaa ylä vesiletkun kautta ja rupeaa pulputtamaan.??

          TÄÄ on vaan oma ajatus...
          Eipä se vesipumppu oikeestaan hajoa/kulu muutakuin alkamalla vuotamaan tai menemällä totaalijumiin.

          Itsekin väittäisin että järjestelmässä on ilmaa, tai tosiaan termostaatti väärinpäin. Eihän vuoda/ime ilmaa mistään liitoksesta tai syylärin halkeamasta? Tarkista samalla että olet laittanut kaikki vesiletkut oikeisiin paikkoihin.
          E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
          E30 316 4d '89
          E36 M3 Coupe '93
          F30 318d '13

          Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16500
            • Asikkala

            #6
            m10 termari väärinpäin? Kaikkea sitä kuulee... siis lukee... onhan se mahdollista mutta epäilen että on oikein jos laitettu samoin päin kuin vanha, ellei se ollu väärinpäin.

            Comment

            • nusse
              Newbiemmer
              • Sep 2007
              • 16

              #7
              no termostaatti on silllai päin että se mutka pätkä on ylöspäin. eli se pää missä on ite termostaatti on syylärin alavesiletkuun päin. eikö se ole siis oikein päin?:think vaihdoin kertaalleen vesipumpun ei auttanu. Mulla ei mitään muuta tule mieleen ku että kannentiiviste vuotaa, mutta kyl seki kuulostaa vähän ihmeelliseltä, koska kyllähän termostaatin pitäis aueta vaikka kansi vuotaiskin. Termostaatti meinaan käy yhtä kuumana ku pako sarja tai ainaki tuntuu siltä, silti alavesiletu on ihan kylmä.

              Comment

              • nusse
                Newbiemmer
                • Sep 2007
                • 16

                #8
                miten se sitte pitäis ilmata oikee oppisesti? Ku siinä imusarjassa on yks 13millin pultti jonka saa auki ja se on yhteydessä vesijärjestelmään ja sitte siinä lämpöanturin vieressä on se vakio kaasarin joku ryyppy anturi jonka oon kas avannu sillon ku auto on käynnissä (kaasarina on siis weeberi) siis en kokonaan vaan sen verran että ilma on päässy pois ja vettä on ruvennu tulee. Sitte sen jälkeen oon lisänny nestettä syyläriin. Oon sitäki koittanu että 2000-2500 kierroksii niin kauan ku käyttölämpö on saavutettu sitte sammuttaa auton ja käynnistää uudestaan kierrokset 4000:iin 30sekuntii sen jälkeen on ruvennu ylivuoto letkusta tulee höyryyy ja sitte odottanu että lämmöt laskee ja lisänny taas nestettä sen 2,5senttii korkin pinnasta. Lähteny ajelee lämmöt nousee mittarin mukaa pulenvälin ja kylmän väliin sitteku pysähtyy ni alkaa kupliii ja tulee höyryy. KEITTÄÄ....

                Comment

                • tepabmw
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 834
                  • LAITAMAA

                  #9
                  onko lämppärille menevät letkut oikein päin...?
                  -Tepan Paja-
                  Veikkola city
                  0405203098
                  Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    #10


                    on sulla ainakin se termari oikein päin. tossa vielä kuvakin. osia 14 ja 17 ei taida löytyä...

                    ite oon ilmanu aina sillain että auton keula hieman ylemmäs ja syylärin korkki auki ja sitä mukaa kaatanu nestettä tilalle kun syylärissä on pinta laskenu ja välillä puristekee letkuja.

                    jos sulla on siinä sisä kennolle menevässä letkussa se kiertovesipumppu niin laita sisä läpötila hanikka lämpimän puolelle että se kierrättää sisä kennoltakin kaiken ilman pois... en oo koskaan aukonau mitään ilma roppuja ja eipä niitä taida olla kuin se yks siinä imusarjassa.
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • nusse
                      Newbiemmer
                      • Sep 2007
                      • 16

                      #11
                      kyllä ne löytyy mutta ei ole tällähetkellä paikalla. toi 15 menee suraan pumpusta imusarjaan auton edestä katsottuna imusarjan ekaan reikään, sen vissiin kuulis mennä siihen jälkimmäiseen imusrjan reikään ja toi mihin menee nyt lämmitys kennon se letku missä ei ole sitä lämminilma sulkuventtiliä (kuvan) 17 letku pitäis mennä siihen ekaan reikään..? mihin toi (kuvan) 15letku sitte laitetaan..? sitte mulla on se weeberin kaasari jossa on veden lämpötilasta toimiva ryypy homma eli (kuvan) 19 letkua ei ole vaan sen tilal on pari pätkää 90mutka paloi ja se ryypy touhu enen ku se menee imusarjaan. onko oikein.

                      Comment

                      • GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

                        #12
                        imusarjassahan on 3 paikkaa vesiletkuille. ohjaamon puoleisesta liitännästä letku menee siihen sisä kennon ylempään putkeen, imusarjan päällä on se pienempi josta menee letku vaakasuoraan imusarjan yli siihen lämpö anturi koteloon. imusarjan alle menevä paksuin letku tulee sit siihen vesipumpun perään...
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                        Comment

                        • nusse
                          Newbiemmer
                          • Sep 2007
                          • 16

                          #13
                          No niin nyt on kaikkee mahdollista testattu ja voin kertoo että ei ikinä olis tullu mieleen kattoo syylärin korkkii. Meinaan voin kertoo että siinä oli vika, eli syylärinkorkin ylipaine venttiili oli rikki, siitä pääsi paine pois joka aiheutti "kiehumisen" kansipahva on vielä ehjä onneks. Kävi onni, kyllä sitä ihminen voi olla tyhmä jos kerran termostaatin ilmaus ohjeessa lukee että jos kone keittää vaihdon jälkeen ni tarkista jäähdyttimen korkki, letku liitokset, kansipahvi. Nyt oikeestaan naurattaa ettei käyny väärin.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎