Announcement

Collapse
No announcement yet.

325 iXa e30 -87 Ongelmia liikkeellelähdössä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ToPak
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 3

    325 iXa e30 -87 Ongelmia liikkeellelähdössä.

    Eli auto ei lähde liikkeelle keppi "D"-asennossa.
    Kun kepin vetää taakse asti 1-asentoon nii johan toimii ja ihan mukisematta.
    Ja ihan nyt selvyyden vuoksi niin 3 ja 2 asennoilla ei myöskään liikkeelle pääse.

    Vika ilmaantui elämääni täyskaasukiihdytyksessä paikaltaan lähtiessä, pieni paukahdus kuului ja kierrokset hyppäsi tappiin.
    Kyseessä ei todellakaan ollut mikään "ensin kekat tappiin ja sitten pykälää silmään" tyyppinen ratkaisu, vähän korkeammalla kuin tyhjäkäynnillä oli mutta korkentaan vajaata paritonnia vaihteen mennessä päälle.

    Laatikon pitäisi oleman 4hp22 ja ilman sähköohjausta (ainakaan siinä ei ole sitä ohjelman valinta nupikkaa, eikös sen siitä pitäisi tunnistaa?).

    Kovasti ihmetyttää että miten se laatikko toimii 1-asennossa erilailla kuin D-asennossa kun auto seisoo paikoillaan ja mitänkälaisista korjauksista puhutaan.
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1855
    • Lappeenranta, Finland

    #2
    Eikös nämä automaatit yleensä yritä D-asennossa lähteä liikkeelle 2-vaihteella. Ykkönen silmään vasta jos ihan oikeasti tarvitsee (jyrkkä ylämäki, painava kärry perässä, jalka konehuoneeseen tms)

    Tällainen käsitys minulla on ollut jo pienestä pitäen. Eli, jos näin on, niin laatikossasi toimii siis 1-vaihde. Ainakin 2:n saanut siipeensä, vaihtaako se sitten isompaa kun ensin 1:llä pääsee liikkeelle ja sitten tyrkkii keppiä etiäpäin ?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

    Comment

    • ToPak
      Newbiemmer
      • Aug 2006
      • 3

      #3
      Originally posted by 525iiäxä View Post
      Eikös nämä automaatit yleensä yritä D-asennossa lähteä liikkeelle 2-vaihteella. Ykkönen silmään vasta jos ihan oikeasti tarvitsee (jyrkkä ylämäki, painava kärry perässä, jalka konehuoneeseen tms)

      Tällainen käsitys minulla on ollut jo pienestä pitäen. Eli, jos näin on, niin laatikossasi toimii siis 1-vaihde. Ainakin 2:n saanut siipeensä, vaihtaako se sitten isompaa kun ensin 1:llä pääsee liikkeelle ja sitten tyrkkii keppiä etiäpäin ?
      Eli lisätutkimuksia ja tarkennusta näin uuden päivän valjettua.

      D-asennossa (kuten 3 ja 2 asennossa) auto "yrittää" pikkusen nytkästä itteensä eteenpäin mutta siinä tärkeimmät.
      Pakkoykkösellä mukavasti tosiaankin pääsee liikkeelle, vähän kun ottaa vauhtia ja tökkää keppiä 2:lle nii pienen hetken käy vapaalla ja nappa kakkosen normaalisti pesään ja matka jatkuu ihan motarilukemiin asti normaalisti.
      Kaikki vaihteet pelaa normaalisti muullon ku lähettäessä paikaltaa.

      Googlea kun kiusasin vähän niin se paljasti asiallisen automaattikorjauspajan numeron ja kaveri sielä kertoili seuraa:
      Vapaakytkin on nurin; normaalisti auto pyrkii liikkeelle ykkösen vaihdepakan ja vapaakytkimen avuin, kun tyrkkää pakkoykköselle niin ottaa jonkun lisäpakan vapaakytkimen avuksi. Laatikolla voi ajaa, mutta kannattaa noudattaa varovaisuutta, eli ajaa kuin mummo tai hieman sitäkin hennommin.

      Että purkuun menee se riemurasia... ja samalla koin valaistumisen ja unohdin autuaasti kaikki mahdolliset viritysideat mitä on mielessä käyny 3L turbo IC:n rakentamista myöten... Jos ei paikat vakion vääntöjä kestä niin turbohan siihen auttaa...

      Comment

      • Muurahainen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Joo tuosta vapaakytkimestä olen melko samaa mieltä: risa on.

        Sopiiko tuo vaihteisto muutenkaan 3 litraisen koneen perään? Eikö silloin kannattaisi vaihtaa muutenkin tekniikkaan sopiva vaihteisto.

        Comment

        • ToPak
          Newbiemmer
          • Aug 2006
          • 3

          #5
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Sopiiko tuo vaihteisto muutenkaan 3 litraisen koneen perään? Eikö silloin kannattaisi vaihtaa muutenkin tekniikkaan sopiva vaihteisto.
          Ajatuksena oli saavuttaa orkkis koneesta porauksella ja nokivasaran kampuralla tuo 3L rajapyykki, ku aattelin että hommaan kumminki matalapuristusmännät nii samallahan niille poraa isommat reiätki, kampura ois jo tallissa.
          Vähä hesteckiä ja holsettia + mausteeksi IC:tä nii eiköhän olis tullu ihan rivakka kauppakassi noin talvikäyttöön...

          Comment

          • tmth
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 2194
            • Kangasala

            #6
            Originally posted by 525iiäxä View Post
            Eikös nämä automaatit yleensä yritä D-asennossa lähteä liikkeelle 2-vaihteella. Ykkönen silmään vasta jos ihan oikeasti tarvitsee (jyrkkä ylämäki, painava kärry perässä, jalka konehuoneeseen tms)
            Kyllä ne ihan ykkösellä oletuksena lähtee. Tai ainakin kaikki mitä olen ajanut.

            F10 & R55
            ex:
            E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎