Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ja kytkimen pääsylinteristä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jazma
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1115
    • Oulu

    E30 ja kytkimen pääsylinteristä

    Vaihdoin muutama viikko sitten kytkimeen uuden pääsylinterin, kun alkuperäinen veteli viimeisiään. Nyt kytkin toimii niinkuin pitääkin, mutta siinä on mun mielestä aika ärsyttävä piirre. Kun kytkintä painaa jalalla, niin heti alussa on ~1-2 cm väljää. Tämä välys ei tunnu mitenkään luonnolliselta ja se on myös äänekästä(lonksuntaa). Saman voi todeta myös painamalla käsin kytkintä. Pääsylinteri on kiristetty kunnolla kiinni. Ja jopa tarkistettu jälkeenpäin. Tuon välyksen jälkeen alkaa se normaali "toiminta-alue", siis että jalassa tuntuu jonkinlaista vastusta.

    Onko muilla ollut tällaisia kokemuksia kun olette käyttäneet ko. tarvikeosaa? Onko tämä joku ominaisuus joka häviää ajan myötä? Sain liikkeestä jo uuden pääsylinterin testattavaksi, mutta myyjän mielestä tässä vaihto-osassa voi olla sama juttu. Ei huvittais tehdä turhaa työtä, koska tuo on aika ikävä osa vaihtaa kun autoa ei saa kovin paljoa nostettua lattiasta.
    Last edited by jazma; 14-10-2007, 16:13.
    e30 318i
  • Brawler
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1093
    • Mynämäki

    #2
    Onko mahtoollisesti jäänyt ilmaa järjestelmään?

    VW Bora 2.0 '99
    UrS4 230hp + alv 22%+more...
    E21 315 '83 future chassis for turbo engine
    E28 518i '86

    -Turku Connection-

    Comment

    • harmato
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 82

      #3
      sama homma oli e34:n motonetin tarvikeosassa.....siinä polkimeen kiinnitettävä tanko (joka työntää mäntää) nousee liikaa "ulos" sylinteristä, jolloin välys tulee siitä, että tangon ja mannän väliin jää sitä väljää.....

      ks lisää thread "Kytkimen ilmaus E34, M20"

      -toni-
      ----------------------------
      e65 745i 2002

      Comment

      • jazma
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1115
        • Oulu

        #4
        Kiitti hyvästä vinkistä. Ei kuulosta oikein hyvältä jos niissä on tuollainen vika. Ajattelin koittaa sitä toista tarvikesylinteriä ja kattoa mitä sen kanssa tapahtuu. Jos sama vika toistuu niin palautan molemmat ja sitten uusi vaihtoehto mietintään.

        Kytkin ilmattiin siten että toinen henkilö polkee kytkintä ja lisäilee nestettä ja mä olin siinä työsylinterin lähettyvillä kattelemassa. Työsylinterin ilmausruuvista vedettiin sopivasti löytynyt bensaletkun pätkä suoraan pulloon. Aluksi ei ei tullu nestettä yhtään, mutta aikansa pumppailun jälkeen nestettä tuli aikasta paljon ennenkuin laitoin ilmausmutterin kiinni. Kytkin siis ottaa tällä hetkellä ihan normaalisti ja suunnilleen samasta kohdasta kuin alkuperäinen sylinteri. Siis silloin kun alkuperäinen sylinteri oli hyvässä iskussa.

        Onko tietoa että mitä osia tulee pääsylinterin korjaussarjan mukana? Uskoisin että se alkuperäinen sylinteri olisi kunnostettavissa, jos siihen saa uuden jousen ja tiivisteet. Se alkuperäinen pääsylinteri näytti olevan muuten ihan kunnossa. Ainut vaan että jousi oli kolmessa osassa.
        Tai sitten täytyy ostaa alkuperäisenä uusi pääsylinteri. Helvetti kun olisin älynnyt tuon aiemmin. No toisaalta eipä ole aiemmin ollut ongelmia tarvikeosien kanssa.
        Last edited by jazma; 14-10-2007, 21:05.
        e30 318i

        Comment

        • Tonton
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 9101
          • Raisio

          #5
          sama mullakin tossa motonetin tarvikeosassa (e30) sitä palautus jousta pystyy säätämää, ite en oo kuitenkaan saanu aikaiseksi korjata asiaa
          sigpic
          M-B Vito -22
          Transit Custom -18
          Yamaha vx ho cruiser -22
          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
          [email protected]

          Comment

          • jazma
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1115
            • Oulu

            #6
            No niin tutkiskelin miltä näyttää tarvikesylinteri ja alkuperäinen sylinteri. Näkee suht helposti kun ottaa haitarikumin pois paikaltaan.

            Tarvikesylinterissä oli sellainen pallomainen osa lähellä lukkoprikkaa, kun alkuperäisessä rakenne on erilainen. Pitäisiköhän jättää tuo tarvikeosan testaaminen ja viedä suoraan varaosaliikkeeseen takaisin. Ja samoin myös se nyt paikallaan oleva tarvikeosa. Prkl.
            e30 318i

            Comment

            • harmato
              Bimmer Rookie
              • Aug 2003
              • 82

              #7
              moro,
              Paras ratkaisu on tietysti:heitä tarvikeosa pois, ja tilaa alkuperäinen......tuo pallomainen osa hakkaa aikaa myöten "itsensä ulos"........näin kävi mulle jo ilmauksen aikana. Senhän järkikin sanoo, että tuo pallomainen osa venyttää lukitusprikasta itsensä ulos.

              Toki yhtenä vaihtoehtona on ottaa alkuperäisestä tuo polkimeen menevä tanko, ja vaihtaa se tarvikeosaan paikoilleen, mikäli et halua enää tuota koko sylinterin vaihtohommaa tehdä. Tämä pienellä varauksella, en tiedä pystyykö vaihtaa e30:n osissa, eli ovatko osat vaihtokelpoiset tarvikkeen ja orkkiksen välillä.....

              Itse vaihdoin tangon alkuperäisestä, jolla sain tuon "lukitushomman" toimimaan e34:ssä. Ja samalla poistui se väljyys.

              Eli paikalla mulla on nyt tarvikepääsylinteri ja siihen on vaihdettu alkuperäisen pääsylinterin poljintanko.

              -toni-
              Last edited by harmato; 15-10-2007, 21:26.
              ----------------------------
              e65 745i 2002

              Comment

              • jazma
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1115
                • Oulu

                #8
                Viikonloppuna asia eteni taas, kun yritin sovittaa alkuperäistä poljintankoa tarvikesylinteriin. Alkuperäinen poljintanko näytti olevan ihan kunnossa, mutta todella pitkän ilmaussession tuloksena sitä ei saanu ilmattua. Tarvikeosan kun laittoi takaisin, niin ilmaus onnistui heti. Oletettavasti alkuperäisen männän tiivisteet vuotivat. Oli muuten selkä aika jäykkänä seuraavana päivänä, koska en irroittanut pääsylinteriä ollenkaan. Tilanpuutteen vuoksi oli aika haaste ottaa lukkoprikka irti.

                Tuli sitten tilattua wetteriltä uusi pääsylinteri, hintaan 146 euroa. Kirpaisee ihan perkeleesti opiskelijan kukkaroa, mutta jos ongelma ratkeaa näin, niin olen tyytyväinen. Onneksi sai todella kivuttomasti rahat takaisin siitä ylimääräisestä tarvikesylinteristä.

                Tarvikesylinteristä oli tosiaan jo kuukauden aikana kulunut jonkin verran se pieni prikka, jota vasten se pallonivel on. Kun sitä tappia käänsi sivuttain, niin se irtosi. En tiedä kuuluuko sen tehdä noin, mutta hälytyskellot alkoivat soimaan sen verran kovasti, että oli pakko päästä eroon koko tarvikeosasta. Siispä wetterille.

                Tarvikesylinterin ja alkuperäissylinterin välille paljastui taas eroja. Alkuperäisessä on männälle palautusjousi, kun tarvikkeessa sitä ei ole. Männän päät ovat myös ihan erilaiset näiden välillä. Alkuperäisessä on sellainen rautainen männän loppuosa, kun tarvikkeessa se on sellainen kumimainen.

                Summa summarum: ei kannata ostaa tarvikkeena kytkimen pääsylinteriä.
                Last edited by jazma; 29-10-2007, 14:13.
                e30 318i

                Comment

                • harmato
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2003
                  • 82

                  #9
                  moi Jazma

                  tohon vielä tarkennus, eli tarkoitin että kokeilet vain poljintankoa alkuperäisestä, ei siis koko poljintanko+mäntä yhdistelmää.....sori, jos ilmaisin asian epäselvästi.

                  Oletettavasti männät ovatkin hyvin erilaiset ja kun sylinterissä oleva täyttöreikä on tarvikkeessa hiukankin eri paikassa kuin alkuperäisessä, niin alkuperäinen mäntä ei useimmiten sovikaan tarvikesylinterin sisälle, vaan erilainen mäntä huonolla tuurilla tukkii juuri sen täyttöreiän kohdan. Eli vaikka männän halkaisija olisikin ok, niin silti mäntä voi tukkia sen kriittisen täyttöaukon männän ollessa "takaasennossa".....tuon johdosta ilmaus ei onnistunut, kun sylinteriin et oletetavasti saanut uusia nesteitä tarpeeksi lisää?.....eli kun sylinteri ja mäntä on eri paria, niin aika iso todennäköisyys on että tulee ongelmaa.

                  Toivottavasti nyt on jo vehkeet kunnossa......


                  ja tässä ollaan täysin samaa mieltä:
                  Summa summarum: ei kannata ostaa tarvikkeena kytkimen pääsylinteriä.

                  -toni-
                  ----------------------------
                  e65 745i 2002

                  Comment

                  • Bambu
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2007
                    • 282
                    • Kuusankoski

                    #10
                    Nostetaas vähän ylös tätä.

                    Mulla tekee kytkin sitä, että rauhallisesti kun painaa niin kytkin menee pohjaan asti ilman vastusta (eli kytkin ei irroita). Mutta ripeästi kun poljinta painaa niin kytkin toimii normaalisti.
                    Mahtaakohan vika olla pää- vai työsylinterissä? Itse veikkaisin pääsylinteriä, että se fuskaa. Nesteet ei häviä.
                    Onko tuon pääsylinterin vaihto hankalaa ja mistä saa halvalla työ- tai pääsylinterin?

                    sigpic

                    Comment

                    • Bambu
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2007
                      • 282
                      • Kuusankoski

                      #11
                      Millainen rojekti vaihtaa pääsylinteri?

                      sigpic

                      Comment

                      • JoSa
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2008
                        • 154
                        • Pyhäjärvi

                        #12
                        itellä e30 bemusta meni työsylinteri niin hommasin siihen korjaus sarjan ja kesti noin vuoden. sit ostin fixus varaosa liikkeestä uuden työsylinterin olikohan jotain 20e ni toiminu kuin unelma..

                        Comment

                        • Bambu
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2007
                          • 282
                          • Kuusankoski

                          #13
                          Eiku kukaan vieläkään tiedä, minkälainen homma vaihtaa pääsylinteri?

                          sigpic

                          Comment

                          • -weke-
                            BTCF Member
                            • Oct 2008
                            • 113
                            • Pohjois-Pohjanmaa

                            #14
                            Ei ole paha homma. Potkupahvi pois ja lukkopihdit letkuun kiinni, ettei nesteet valu jalkatilaan. Johdot saattaa olla hieman haitolla, mutta kyllä sen sylinterin saa vaihdettua aika helposti.
                            Taisi olla, että siihen sai korjaussarjan, eli uudet tiivisteet ja jousen, ellen aivan väärin muistele. Uusi pääsylinteri maksaa kuitenkin useamman kympin tarvikkeenakin.
                            Muista ilmata järjestelmä vaihdon/korjauksen jälkeen. Siis työsylinterin nipasta.

                            Comment

                            • audionaama
                              Newbiemmer
                              • May 2010
                              • 4
                              • etelä

                              #15
                              Sori nostosta, mutta nyt tuli itselle kyseinen homma ajankohtaiseksi!
                              Aloin tossa irrotteleen tota pääsylinterii ni hupskeikkaa se metallinen putki, johon toi pääsylinteri konehuoneen puolella kiinnittyy, katkes!
                              Elikkäs mistä hitosta mä nyt saan uuden semmosen metallisen putken, tai miten mä ton putken pään korjaan? Siis siinä putken päässähän on semmonen pyöristetty kantti tms. johon se kiristävä ruuvi ottaa ja kiinnittää sit putken sylinteriin...

                              Ja kyseessähän tollanen E30 -92 cabrio, kiitos!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎