Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 rättinivelen uusinta.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dr^Mayhem
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 482
    • Länsi

    e30 rättinivelen uusinta.

    Joo elikkäs pitäis vaihtaa tuohon e30:n tuo kumilimppu kun alkaa jo kiihdyttäessä tärsiteleen ihan sopivasti ja silminnähdenkin tuo kumi on jo pahasti murtunut.
    Kumin kävin jo hommaamassa, enää tarvis vaihtaa se. Mitä tuossa tarvii irrottaa? Kuudella pultillahan tuo kiinni näyttäis olevan. Tarviiko kardaani ottaa alas? Sitten siinä on semmonen metallinen rengas ympärillä, mikäs idea sillä on/miten lähtee irti? ohjeita saa pistää, tänään pitäis vielä mennä vaihteleen.

    Elikkäs osa 2 kyseessä ja metallirenkaalla tarkoitan tuota osaa 3. Näytti äkkiseltään vilkaistuna olevan nuo kolme mutteria aika ikävässä paikassa tuolla meallirenkaan takana.

    Auto siis e30 320 2,7 manual(260 getrak)
  • -Jarno-
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1140
    • Salo

    #2
    Putkiston joutuu raivaamaan pois edest? ja kardaanin kannatinlaakerin joutuu irrottaan pohjasta. Sit nappaat ne 3 mutteria irti r?ttinivelest?. Ruuvimeisselill? hiukan avittamalla pit?isi saada se r?ttinivel tulemaan pihalle sen metallikiekon sis?lt? kardaanin kera.

    Edit: typoooo
    ________
    Toys Webcam
    Last edited by -Jarno-; 10-04-2011, 07:15.

    Comment

    • turisti
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 447
      • Jyväskylä

      #3
      Ei mun lintassa ainakaan mitään metallikiekkoo ole..
      Vissiin joku kyläseppä joskus asentanu ihan ite..
      Mut tosiaan ei mikään iso homma vaihtaa, pari tuntii maksimissaan.
      sigpic
      - Vanha Liitto Powered by M10 -

      Comment

      • Dr^Mayhem
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 482
        • Länsi

        #4
        Onkos tuossa kardaanissa jonkinmoinen kiristys, kun tietääkseni mersuissa ainakin on... Eikö kardaania sitten tarvitse irrottaa perästä,että saa sen kumilimpun mahtumaan sieltä kupista pois? vai riittääkö tosiaan se että siitä kannatin laakerin alta ottaa ne kaksi pulttia auki?

        Comment

        • Veltsu
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 886
          • Varkaus

          #5
          Originally posted by Dr^Mayhem View Post
          Onkos tuossa kardaanissa jonkinmoinen kiristys, kun tietääkseni mersuissa ainakin on... Eikö kardaania sitten tarvitse irrottaa perästä,että saa sen kumilimpun mahtumaan sieltä kupista pois? vai riittääkö tosiaan se että siitä kannatin laakerin alta ottaa ne kaksi pulttia auki?
          Kartaani katkeaa keskeltä, mene sinne auton alle niin sen systeemin hokaa sekunnissa

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #6
            Originally posted by Dr^Mayhem View Post
            Joo elikkäs pitäis vaihtaa tuohon e30:n tuo kumilimppu kun alkaa jo kiihdyttäessä tärsiteleen ihan sopivasti ja silminnähdenkin tuo kumi on jo pahasti murtunut.
            Kumin kävin jo hommaamassa, enää tarvis vaihtaa se. Mitä tuossa tarvii irrottaa? Kuudella pultillahan tuo kiinni näyttäis olevan. Tarviiko kardaani ottaa alas? Sitten siinä on semmonen metallinen rengas ympärillä, mikäs idea sillä on/miten lähtee irti? ohjeita saa pistää, tänään pitäis vielä mennä vaihteleen.

            Elikkäs osa 2 kyseessä ja metallirenkaalla tarkoitan tuota osaa 3. Näytti äkkiseltään vilkaistuna olevan nuo kolme mutteria aika ikävässä paikassa tuolla meallirenkaan takana.

            Auto siis e30 320 2,7 manual(260 getrak)
            Se metallirengas siinä limpun ympärillä on värinänvaimennin.
            Sitä on käytetty ainakin etassa ja Dieseleissä.
            Sekin voi aiheuttaa värinää jos sen vulkanoinnit on pettäneet.(itsellä kävi niin)
            Suosittelen heittämään sen mäkeen, et varmasti huomaa eroa.

            Jos aiot katkaista kardaanin, muista merkata se liidulla tai muulla vastaavalla. Siten saat sen takaisin samoille booreilla ja kardaanin tasapainoitus säilyy...

            Jos keppi ja laatikko etasta, onko sulla oikean kokoinen kumikiekko???
            Aprilia RSV4

            Comment

            • ZoMbiE
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 2583
              • Lohja, Virkkala

              #7
              Kardaanin voi toki merkata itse ,mutta myös BW:n tehtaalla ovat olleet erifiksuja ,ja tehneet valmiit merkit katkokseen

              Comment

              • Dr^Mayhem
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 482
                • Länsi

                #8
                Originally posted by jannmann View Post
                Se metallirengas siinä limpun ympärillä on värinänvaimennin.
                Sitä on käytetty ainakin etassa ja Dieseleissä.
                Sekin voi aiheuttaa värinää jos sen vulkanoinnit on pettäneet.(itsellä kävi niin)
                Suosittelen heittämään sen mäkeen, et varmasti huomaa eroa.

                Jos aiot katkaista kardaanin, muista merkata se liidulla tai muulla vastaavalla. Siten saat sen takaisin samoille booreilla ja kardaanin tasapainoitus säilyy...

                Jos keppi ja laatikko etasta, onko sulla oikean kokoinen kumikiekko???
                Ainakin 325i ja 325e malleissa realoem:n mukaan näyttäis olevan samankokonen kiekko ja mitatenkin ainakin näytti olevan oikeaa kokoa toi kiekko. Myöskin realoem tarjoaa molempiin i ja e malleihin myös tuota kiekkoa.

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #9
                  Originally posted by Dr^Mayhem View Post
                  Ainakin 325i ja 325e malleissa realoem:n mukaan näyttäis olevan samankokonen kiekko ja mitatenkin ainakin näytti olevan oikeaa kokoa toi kiekko. Myöskin realoem tarjoaa molempiin i ja e malleihin myös tuota kiekkoa.
                  Katsoppa tarkemmin, etaan saa kahta kokoa riippuen vuosimallista.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • Dr^Mayhem
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 482
                    • Länsi

                    #10
                    Originally posted by jannmann View Post
                    Katsoppa tarkemmin, etaan saa kahta kokoa riippuen vuosimallista.
                    enpäs kattonutkaan niin tarkkaan... kumminkin, mittasin noin koon ennen kun kävin ostamassa ja miittauksiin sopivan kiekon sain tiskiltä eli eiköhän joka tapauksessa ole oikea osa taskussa vähän hankala näiden pommien kanssa kun ei ole sitten pienintäkään havaintoo että mistähän mahtaa laatikko/kardaani edes olla

                    Comment

                    • Dr^Mayhem
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 482
                      • Länsi

                      #11
                      Jep, tuossa sain ittestäni viimein aikaseks ja vaihdoin tuon kumikiekon ja kummasti parani auto taas, kaikki värinät on tiessään.
                      Tuon värinän vaimentimen nappasin kokonaan pois, eikä mitään haittaa kyllä tuntuisi olevan.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎