Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30: seen korotusjouset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wanha Bemari
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 50
    • Kajaani

    E30: seen korotusjouset

    Talvi tulee ja low-taas juuttuu hankeen. Muutaman kerran tuuminut onko iX mallissa korkeempi maanvara ja miten se on toteutettu.
    Tekisi mieli laittaa "ralli" alusta korkeammalla maanvaralla ja isommalla ulosjoustolla ( ei rytkäytä hidastustöyssyssä välilevyä paikoiltaan ).
    Onko ideoita mistä jouset ja tarviiko paljon sepitystä?
    Joutuuko vaihtamaan iskarit / tolpat?
    Sellainen 3-5 cm vakiomallia enemmän maanvaraa riittäisi vallan hyvin nopeaan talviajoon auraamattomilla teillä.
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: E30: seen korotusjouset

    Originally posted by Wanha Bemari
    Talvi tulee ja low-taas juuttuu hankeen. Muutaman kerran tuuminut onko iX mallissa korkeempi maanvara ja miten se on toteutettu.
    Tekisi mieli laittaa "ralli" alusta korkeammalla maanvaralla ja isommalla ulosjoustolla ( ei rytkäytä hidastustöyssyssä välilevyä paikoiltaan ).
    Onko ideoita mistä jouset ja tarviiko paljon sepitystä?
    Joutuuko vaihtamaan iskarit / tolpat?
    Sellainen 3-5 cm vakiomallia enemmän maanvaraa riittäisi vallan hyvin nopeaan talviajoon auraamattomilla teillä.
    Jotenkin veikkaan että e30 ongelma auraamattomilla teillä ei ole riittämätön maavara, vaan pidon loppuminen... Ellei sitten ole tosiaan iX-malli.

    Jostain jousitakomosta varmasti saa jouset haluamillaan spekseillä, jos kovasti korottaa niin sittenhän iskarin varteen pitäisi saada lisäpituutta. Tämäkin varmasti onnistuu jotenkin.

    Ei kuulosta kovin halvalta... ...että kannattaako e30:een alkaa taikomaan..

    Comment

    • Wanha Bemari
      Bimmer Rookie
      • Aug 2004
      • 50
      • Kajaani

      #3
      Joo takohommiin ei viitsi, lähinnä kiinnostaa olisiko noit iX:n jousissa hieman enemmän pituutta. Niitä iX tekniikoita varmaan on laskettu kadulle niin vakio jousia vois lojua tallin nurkilla. Pitäis vaan varmistaa käykö heittämällä perus E30:iin

      Comment

      • MikkoV
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2003
        • 631
        • Sastamala

        #4
        Olikos sellanen paikka kuin vallilan jousitakomo, ei mitään hirveen pahan hintasia muistaakseni. No kalliimpia tietty kuin jotku perus madallusjouset, mutta...

        Tai sit mittojen ja terveen järven kans hakeen jostain Biltemasta TMS. (missä jouset esillä) pidempiä. Ei mun käsittääkseni mitään tolppia tartte, kyllä niissä omissa ulosjoustoo on ihan riittämiin. Tosin kun sen korotat niin voi olla aika hiljaista "nautiskelu" pikkuteillä, epäilen että ajo-ominaisuuksiin muuten heikontava vaikutus...
        E70 3.0SD -08
        .................................................. ................................
        Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70

        Comment

        • Wanha Bemari
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 50
          • Kajaani

          #5
          Täälläpäin parhaat pikkutiet on Soraa :lol: ja vastaan tulee liikaa madallettuja malleja....pitää jotenkin erottua siitä PPB-sakista (=penttiperusbemaristi )
          Ja rotta mallin peltivanteet tiätysti :lol:

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Niin sitä pitää! Täälläkin on yksi (tai montakin..) joita Shellin kulmalle tarkoitetut matalat alustat ja 30-profiilirenkaat ällöttävät!

            Ix:n jouset ovat takana samanlaiset kuin normaaleissa E30:sissa, mutta siinä päässä ne ovat myös normaalikorkuiset. Edessä jousi ei sovi (tai korota) normaaliin, koska tolppa on eri kulmassa ja mitta muuttuu sen vuoksi.

            Korotin vaimon nelikon perää viemällä alkuperäiset M-jouset Meta-Jouselle Hirvensalmelle, jossa ne lämpökäsiteltiin ensin muokkauskuntoon ja sitten venytettiin pari senttiä. Tämän jälkeen uusi lämpökäsittely joustamaan ja teräskuulapuhallus ikää pidentämään. Nyt kelpaa roiskia soraa spoilerihärpättimien päälle!

            Suosittelen irrottamaan jouset ja viemään ne "uudistettaviksi", eli lämpökäsittelyyn. Jo pelkkä "nuorennus" saa auton nousemaan taas siihen, mihin se on alunperin tarkoitettu. Itsellä perä nousi noin sentin tarkoitettua ylemmäs, sen huomasin nelipyöräsuuntauksessa erikoisena camber-arvona. Ajettavuus on kuitenkin nyt loistava, jos unohtaa alla olevat uudet Sachsin iskarit, joihin en ole tyytyväinen.
            ---

            Comment

            • mikko
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1740
              • kotona

              #7
              jotku kaprioletin etujouset ja kuormajouset taakse nii eiköhä pikkune ponnista maasta :juo

              Comment

              • nixu
                Bimmer Rookie
                • May 2004
                • 55
                • Savo

                #8
                Nythän täällä puhutaan asiaa..

                Minäkin kyllästyin nokka maassa kulkevaan e28:siin. Vaihoin uuvvet etujouset kun entinen oli katkennut toiselta puolelta ja samalla vaihoin uudet jousen hitsattavat alakupit (KL-varaosa) ruostuneiden tilalle, mutta asensin uudet kupit 35mm ylemmä tolppiin kuin entiset.

                Samalla laitoin uudet iskarit, niissä oli jostain syystä noin 30mm pidemmät männänvarret, joten ylösjoustotkaan eivät pienentyneet käytännössä ollenkaan. En tiijjä olivatko vanhat iskarit jotkut tuningmallit vai miksi niissä oli lyhemmät männänvarret..??

                Keula nousi huomattavasti ylemmä, eikä enää tarvi kierrellä kaikkia kiviä huonoilla teillä alustavaurioihen välttämiseks....
                Korottamalla Bemaristakin sua auton... :wink:

                Ajo-ominaisuuksissa en oo huomannu näissä suomen noppeuksissa muita eroja kun että keula kayättäytyy hienommin montuissa uusilla jousilla ja iskareilla.. Ja nyt soppii tunkkikin etupalkin alle!! :P
                524 TD -85
                RR -76 perille asti

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎