Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 320 vm.84 laiska ja soppa maistuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nudi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 214
    • Järvenpää

    e30 320 vm.84 laiska ja soppa maistuu

    Näytti olevan vaikka minkänäköstä vikaa näissä m20 moottoreissa, mutta viellä hämmästyttää ja kummastuttaa oman auton kohtalo.

    Nakuttaa niin ***tanasti ja niihin olikin jo hyviä vinkkeijä.
    Mutta sitten ihmetyttää tuo kulkupuoli, kun aluksi ei meinaa millään kiihtyä, meinaa hieman nykiä ja 4000 jälkeen tuntuu että tulisi melkein "turbo" mukaan, mutta sitten taas ei jaksa kiertää 6000 pitemmälle, vaan vauhtiloppuu siihen. kaasun kun nostaa, niin possauttaa putkessa ja musta pilvi jää seuraamaan.

    Sitten viellä bensan kulutus. Tankkasin tankin täyteen ja nyt mittari alkaa jo lepäilee punarajan päällä, tripissä 360km. suhteellisen rauhallista matka-ajoa on ollut.

    Tänään vaihdoi virranjakajan kannen ja pyöriän. Niillä sain kiertämään sinne 6000rm. Ilmamäärämittaria tuli kanssa napsuteltua suuntaan ja toiseen, mutta ei silläkään saanut paremmin toimimaan.

    Mistä vikaa lähteä etsimään? Sytytysennakoa muuttelemaan? Ilmamäärä mittarin vaihto?
    Jakopää?

    Kiitokset niille ketkä vaivautuu vastaamaan

    T:Kari
  • [biohazard]
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 255
    • kiuruvesi

    #2
    Originally posted by nudi View Post
    Näytti olevan vaikka minkänäköstä vikaa näissä m20 moottoreissa, mutta viellä hämmästyttää ja kummastuttaa oman auton kohtalo.

    Nakuttaa niin ***tanasti ja niihin olikin jo hyviä vinkkeijä.
    Mutta sitten ihmetyttää tuo kulkupuoli, kun aluksi ei meinaa millään kiihtyä, meinaa hieman nykiä ja 4000 jälkeen tuntuu että tulisi melkein "turbo" mukaan, mutta sitten taas ei jaksa kiertää 6000 pitemmälle, vaan vauhtiloppuu siihen. kaasun kun nostaa, niin possauttaa putkessa ja musta pilvi jää seuraamaan.

    Sitten viellä bensan kulutus. Tankkasin tankin täyteen ja nyt mittari alkaa jo lepäilee punarajan päällä, tripissä 360km. suhteellisen rauhallista matka-ajoa on ollut.

    Tänään vaihdoi virranjakajan kannen ja pyöriän. Niillä sain kiertämään sinne 6000rm. Ilmamäärämittaria tuli kanssa napsuteltua suuntaan ja toiseen, mutta ei silläkään saanut paremmin toimimaan.

    Mistä vikaa lähteä etsimään? Sytytysennakoa muuttelemaan? Ilmamäärä mittarin vaihto?
    Jakopää?

    Kiitokset niille ketkä vaivautuu vastaamaan

    T:Kari
    oisko hihna hypänny hampaalla?

    Comment

    • Eepo
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 5388
      • Tampere

      #3
      -säädä vaikka ne venat ekana, KYLMÄNÄ 0,25! kannattaa tarkistaa samalla epäkeskojen ja keinujen kuluneisuus!
      -kattelet alipaineletkut,
      -sit sytkän säädät ajotuslampulla, ohjeiden mukaan!
      -vaihdat vaikka b suodattimen, ja ilmanputsarin!

      siinä nyt pari vinkkiä!
      -Harley Davidson Sportster - 89-
      -Harley Davidson softail -89-
      -Suzuki PV50 -86-

      Comment

      • nudi
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 214
        • Järvenpää

        #4
        Venttiileitä tuli säädettyä perjantaina. Hommassa kusi vaan se että kone ei ollut täysin jäähtynyt ja tuli säädettyy 0,20, menikö liian tiukalle?. Kuinkans paljon se lämmin kone vaikuttaa?
        Ilman putsari tuli tarkistettua: Ei ollut kovin likainen, mutta hieman kostea(?) vaikutti öljyltä, ei ainakaan haissut bensalle.

        Pitäis varmaan vaihtaa koko jakohihna, kun edellisestä vaihdosta ei ole tietoa.

        edittii viel sen verran: että olisiko jollai selvää ohjetta noihin vettiilin säätöihin. Tietäisi mitä venttiiliä millonkin säätää, kun toiset venttiilit vaihtaa. Tai ootteko säätänyt vaan silmämääräsesti? kun kun nokka osottaa alaspäin.
        Last edited by nudi; 26-11-2007, 21:37.

        Comment

        • Eepo
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 5388
          • Tampere

          #5
          Originally posted by nudi View Post
          Venttiileitä tuli säädettyä perjantaina. Hommassa kusi vaan se että kone ei ollut täysin jäähtynyt ja tuli säädettyy 0,20, menikö liian tiukalle?. Kuinkans paljon se lämmin kone vaikuttaa?
          meni, koneen täytyy olla täysin kylmä!!!

          Originally posted by nudi View Post
          Ilman putsari tuli tarkistettua: Ei ollut kovin likainen, mutta hieman kostea(?) vaikutti öljyltä, ei ainakaan haissut bensalle.

          Pitäis varmaan vaihtaa koko jakohihna, kun edellisestä vaihdosta ei ole tietoa.

          edittii viel sen verran: että olisiko jollai selvää ohjetta noihin vettiilin säätöihin. Tietäisi mitä venttiiliä millonkin säätää, kun toiset venttiilit vaihtaa. Tai ootteko säätänyt vaan silmämääräsesti? kun kun nokka osottaa alaspäin.
          itse olen aina säätänyt ne juurikin noin, eli silloin kun säädettävä sylinteri on ykk:ssa, eli molemlmat nokat ovat ahaalla (vai miten sen nyt haluaa ilmaista)
          -Harley Davidson Sportster - 89-
          -Harley Davidson softail -89-
          -Suzuki PV50 -86-

          Comment

          • Harri G
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 9040
            • Iisalmi

            #6
            Originally posted by nudi View Post
            4000 jälkeen tuntuu että tulisi melkein "turbo" mukaan,
            M20b20 luonne on vähän sellainen että se siinä neljässä tonnissa tulee se vääntöpiikki, ja sitten mennään. Omassa kun oli vielä kireämpi nenäkeppi, niin alhaalla ei vääntänyt juuri ollenkaan, mutta ylhäällä kyllä. Eikä sitä konetta paljon 6000 päälle kannata kierrättäkään, rajoitin taitaa olla 6400-6500 rpm, jos sellainen vielä autostasi löytyy.
            E39 ja E91

            Comment

            • ropo
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 648

              #7
              Itse aina säätänyt venttiilit siten, että esim. tuon kutosen sytytysjärjestys ku on 1-5-3-6-2-4
              laittaa numerot allekkain näin:
              1-5-3
              6-2-4

              Ja tuon mukaan kun ykkönen vaihtaa säädetään kutonen, vitonen vaihtaa säädetään kakkonen jne.
              Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

              Comment

              • nudi
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 214
                • Järvenpää

                #8
                Kiitoksia kaikista näistä vastauksista.

                Eilen sitten aloin pulaamaan kun aikaakin löyty. Aattelin vaihtaa jakohihnan samalla, mutta tulipa motonetistä väärä hihna ja se jäi vaihtamatta.
                Jako ainakin on kohillaan. Venttiileistä ei löytynyt pahemmin ylimääräsiä väljyksiä, paria venttiiliä joutu kiristämään, mutta nyt taisi mennä liian kireelle
                Kerkesin ajamaan n.50km kunnes joutu ohittamaan edellä ajavan ja polkemaan melko rankasti. Kunnes alko helvetin moinen tärinä, tuntu että renkaat lähtee alta. Ja ei kulkenut enää mihkää, ei kyllä uskaltanu enään polkeekkaan. Kierroksia kummiskin kytkinpohjassa otti. Auto parkkiin ja tyhjäkäynnillä helvetinmoinen nakutus kun pellin avas. Tyhjäkäynti aaltoilee, mutta sitä on ennenkin tehnyt kylmällä koneella. Mikäköhän hajos? keinu(t) poikki? Kampuran laakeri(t)?

                Alkaa menee hermot tähän miinaan, kun ei huvittaisi olla jatkuvasti kädet rasvassa.
                Eli jos nyt jollain on tarjota m20b20/b25 konetta "edullisesti" niin olen kiinnostunut.

                Comment

                • B4FT
                  Newbiemmer
                  • Sep 2006
                  • 1

                  #9
                  Toi vedottomuus, sopanjuonti ja pölläyttely kuulosti tutulta. Myös toi että kierroksilla pelaa paremmin. Mulla oli e28:ssa samaa vikaa, jota etittiin ja etittiin. Sitte paikallisessa huollossa kaveri hokas kokeilla bensanpaineet ja todettiin että bensapaineensäädin oli jumissa, ja se nosti paineet hurjiin lukemiin. Säätimen vaihdolla ongelmat kaikkosvat samontein. En tiedä onko siitä sulla kyse, mutta jos ei muuta ni kannattaa tarkistaa...

                  Comment

                  • Harri G
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 9040
                    • Iisalmi

                    #10
                    Originally posted by nudi View Post
                    Mikäköhän hajos? keinu(t) poikki? Kampuran laakeri(t)?
                    Jos keinu on poikki niin aika kovaa raksutusta pitää. Eikä varmaan kannata ajella minnekään, niin voi selvitä sillä keinun vaihdolla. Varmaan yhden sylinterin keinut on poikki.
                    E39 ja E91

                    Comment

                    • nudi
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 214
                      • Järvenpää

                      #11
                      Löytyhän se vika kun venakopan aukas. Keinu poikku, mutta mikä sen mahtoi katkasta?
                      Laitetaampa kuva viellä löydöstä.
                      Last edited by nudi; 23-02-2008, 12:16.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16296
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by nudi View Post
                        Löytyhän se vika kun venakopan aukas. Keinu poikku, mutta mikä sen mahtoi katkasta?
                        Laitetaampa kuva viellä löydöstä.
                        Tyyppivika, oliko orkkis keinu vai tarvike?

                        Comment

                        • nudi
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 214
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Tyyppivika, oliko orkkis keinu vai tarvike?
                          Taisi olla tarvike, kun ei ollut numeroa muistaakseni.

                          Nyt on taas vehkeet nipussa, pienen takaiskun jälkeen. Kun ei voinut huomata laittaa keinujen "lukituksia" oikeinpäin ja siitähän ne keinut luisteli ohi venttiilijen.
                          Mutta nyt ei enään nakuta ja tyhjäkäynti on tasasta kun tuli sytkäkin käännettyä oikeeseen kohtaan.
                          Ainut vaan että vetoja hieman hukassa, kun vääntö ei ole tasaista, vaan välillä meinaa vähän puutua. Varmaan voisi taas käännellä ilmamäärämittaria.

                          Comment

                          • Edo
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2007
                            • 81
                            • Turku

                            #14
                            hei!

                            osaisko joku kertoa mikä mahtaa olla pielessä ku itsellä on vastaava ongelma omassa autossa.

                            Kuluttaa satasella 14-15l ja on erittäin laiska
                            Ajossa ei oikeen meinaa millään kiertää 3000rpm-6000rpm
                            alle 3000rpm vääntää ihan kohtalaisesti mut sit sen yli ni menee ikuisuus et saa kierokset.

                            tyhjäkäynnilä saa kierokset aika nopeasti ja vetää sinne rajoittajaan
                            saakka.

                            muuten käy erittäin hyvin ja tasaisesti.

                            olen vaihtanu jo ton bensapaineen säätimen ei auttanu.
                            koitin kans uutta ilmamäärämittaria ei silläkään mitään eroa ollu.

                            autona 320i 86vm l-jetti
                            Last edited by Edo; 15-12-2008, 19:13.

                            Comment

                            • Live4e28
                              BTCF Member
                              • Jan 2014
                              • 140
                              • Varsinais-Suomi/Päijät-Häme/Savo

                              #15
                              Joo samaa ongelmaa kuin edelliselläkin^ itellä vaa 28, m20b20
                              e28 520ti
                              e66 730Li alpinweiss III
                              e46 316i hellrot(ten) m52tub25
                              w124 300E
                              945 turbo gs6-37dz​

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎