Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325i Touring, öljypohjan vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14499
    • Oulu

    E30 325i Touring, öljypohjan vaihto?

    Öljypohja pitäisi siis vaihtaa, kun tuli semmonen puolikkaan nyrkin kokoinen reikä ja sehän ei hirveästi öljyjä enään sisällä pidä.

    Searchiä oon katteltu ja aika ristiriitasia on nuo ohjeet. Jotkut sanoo, että riittää pelkkä koneen nosto. Jotkut sanoo, että pitää öljypumppu irrottaa ja etupalkkia puottaa alemmas. Onkos täällä nyt sitten semmosta ihmistä joka on vaihtanut tuohon otsikossa manittuun pirssiin öljypohjaa ja tietää tarkalleen mitä tarvii purkaa ja mitä ei? Mutuilut ei siis nyt kiinnosta.

    Kävin auton alla tänään kattomassa vaurioita tuosta ojanpohjalle päätymisestä, niin huomasin että melko lähelle etupalkkia tuo ö-pohja on. Riittääkö siis tosiaan pelkkä moottorin nosto? Riittääkö tila nostaa niin paljon?

    Itse olen ö-pohjan tiivisteen vaihtanut E34 535i:hin ja siinä ainakin riitti pelkkä koneen nosto. Enkä mielellään öljypumppua rupea irroittelemaan, jos vain onnistuu ilman.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."
  • -Jarno-
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1140
    • Salo

    #2
    Riitt?? pelkk? koneen nosto, kyll? sen sielt? v?list? saa ujutettua, ?ljypumpun kolme pulttia joudut avaamaan ronkkimalla ?ljypohjan ja lohkon v?list?. Ite oon aina avannu vaan koneenkorvan pultit ja tunkannu laatikosta motin yl?s kun on tarvinnu vaihtaa/paikata.
    ________
    BEST DEEPTHROAT EVER
    Last edited by -Jarno-; 10-04-2011, 07:17.

    Comment

    • Racink
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 840
      • Jkl

      #3
      Originally posted by zener View Post
      Öljypohja pitäisi siis vaihtaa, kun tuli semmonen puolikkaan nyrkin kokoinen reikä ja sehän ei hirveästi öljyjä enään sisällä pidä.

      Searchiä oon katteltu ja aika ristiriitasia on nuo ohjeet. Jotkut sanoo, että riittää pelkkä koneen nosto. Jotkut sanoo, että pitää öljypumppu irrottaa ja etupalkkia puottaa alemmas. Onkos täällä nyt sitten semmosta ihmistä joka on vaihtanut tuohon otsikossa manittuun pirssiin öljypohjaa ja tietää tarkalleen mitä tarvii purkaa ja mitä ei? Mutuilut ei siis nyt kiinnosta.

      Kävin auton alla tänään kattomassa vaurioita tuosta ojanpohjalle päätymisestä, niin huomasin että melko lähelle etupalkkia tuo ö-pohja on. Riittääkö siis tosiaan pelkkä moottorin nosto? Riittääkö tila nostaa niin paljon?

      Itse olen ö-pohjan tiivisteen vaihtanut E34 535i:hin ja siinä ainakin riitti pelkkä koneen nosto. Enkä mielellään öljypumppua rupea irroittelemaan, jos vain onnistuu ilman.

      Koneen kumityynyjen mutterit alapuolelta auki, flektin ympärysmuovin tapit syyläristä irti(että pääsee liikkumaan) ja vinssillä/tunkalla niin paljon moottoria ylös että kytkinkoppa ottaa lähes tulipeltiin.Sitten öljypohjan pultit auki(se mötikkä tietysti ekana pois joka on kiinni muutamalla pultilla kytkinkopassa ja neljällä lohkossa) ja sorkkia siitä välistä öljypumpun kolme pulttia auki että pumppu tippuu öljypohjaan niin mahtuu tulemaan koskematta alapalkkiin...Käännetyssä järjestyksessä tietysti takaisin, ei ole paha homma, vähän aikaa toki menee että saa pumpun käyttöakselin taas menemään oikeaan koloon mutta kyllä se sieltä löytyy...Tapoja on monia esim. hammastangon irroitus ym. mutta noin olen muutaman kerran ottanut ja suht. helposti/äkkiä on lähtenyt.Monttu olisi hyvä tähän hommaan....
      Last edited by Racink; 25-12-2007, 19:44.

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14499
        • Oulu

        #4
        Monttuhan olis hyvä joo, mutta sitäpä ei ole. Mitenkä tuon öljypumpun kanssa. Pitääkö jollain tavalla ajottaa kohdilleen, kun asentaa takaisin?

        Pitää loppuviikosta lähtä purkamaan öp pois, joten katotaan tulisko se mitenkään ilman pumpun irroitusta.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA (2.8l) '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • -Jarno-
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1140
          • Salo

          #5
          Originally posted by zener View Post
          Monttuhan olis hyv? joo, mutta sit?p? ei ole. Mitenk? tuon ?ljypumpun kanssa. Pit??k? jollain tavalla ajottaa kohdilleen, kun asentaa takaisin?

          Pit?? loppuviikosta l?ht? purkamaan ?p pois, joten katotaan tulisko se mitenk??n ilman pumpun irroitusta.
          Ei siin? ole ajotusta

          Edit: Eip? taida irrota ilman pumpun irroitusta.
          ________
          Toyota tf101 specifications
          Last edited by -Jarno-; 10-04-2011, 07:18.

          Comment

          • Racink
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2004
            • 840
            • Jkl

            #6
            Originally posted by zener View Post
            Monttuhan olis hyvä joo, mutta sitäpä ei ole. Mitenkä tuon öljypumpun kanssa. Pitääkö jollain tavalla ajottaa kohdilleen, kun asentaa takaisin?

            Pitää loppuviikosta lähtä purkamaan öp pois, joten katotaan tulisko se mitenkään ilman pumpun irroitusta.
            Ei tarvi ajoittaa kunhan löytää oikean paikan minne käyttöakselin töyttää takaisinlaittaessa, ainakaan ilman hammastangon roplaamista ei tule pois irroittamatta pumppua jos vielä sittenkään....

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14499
              • Oulu

              #7
              Niinhän tuo kehuttiin E34 535i:n kanssa, ettei tule ilman ö-pumpun irroitusta ja hyvin tuli, kun tarpeeksi konetta nosti. No, mutta irrotetaan sitten pumppukin jo tarve vaatii. Kiitos vain vinkeistä.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Juubi
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 999

                #8


                Tuosta about keskeltä löytyy kuva öljypohjan irroituksesta, tämä tosin IX:stä mutta eiköhän siitä hajulle pääse. Kuvassa etupalkki pudotettu irti ja irroitus onnistu ilman koneen nostamisia
                Last edited by Juubi; 26-12-2007, 20:23. Reason: typo

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14499
                  • Oulu

                  #9
                  No sehän nyt on sanomattakin selvää, että ö-pohja tulee kivuttomasti pois, jos etupalkin irrottaa. Olipa tuo kuulemma irroitettu ilman etupalkin irroitusta ja pumpun irroitustakin. Eli ei muuta kuin konetta tunkkaamaan ja kokeilemaan.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA (2.8l) '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • M325i
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 1529
                    • Etelä-pohjanmaa

                    #10
                    Mä tiputan aina etupalkin alta pois,helpottaa elämää kummasta vaihtaa se öljypohja kun tulee työtilaa ja voi saada sen tiivisteen myös pitämään kun saa huolella asennettua pohjan kunnon työtilan kanssa paikalleen. Koneen voi tukea pukin varaan kampuran kuningaspulttiin etupäästä. Ja yläpuolelta iskaritolppiin välille kakkosnelosella ja kettingillä koneenkorvista.
                    Onnistunee se toki ilman palkin pudottamistakin.
                    E30 ja E46 ///M

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14499
                      • Oulu

                      #11
                      Tuo palkin repiminen taitaa vaan olla sen verran isompi projekti, ettei taida viitsiä kylmässä tallissa rueta irroittamaan. Teen samalla tavalla, kuin E34 535i:n kanssa. Hyvin piti tiiviste siinäkin.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • next
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2007
                        • 44

                        #12
                        Ohjausvaihde irti(roikkumaan vaan hetkeksi) ja öljypumppu irti niin ei kiroiluta niin paljoa

                        Tulee myös ilman että irroittaa ohjausvaihdetta apurungosta mutta on vaan tiukempi väli.
                        Tunnin työt jos pääset hallissa tekemään ja ulkona menee jo paljon enemmänkin kun pinna alkaa palaa

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14499
                          • Oulu

                          #13
                          Juu, eiköhän se saada sieltä irti. Täytyy huomenna lähtä repimään rikkinäinen pohja pois.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA (2.8l) '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14499
                            • Oulu

                            #14
                            Tulipa irrotettua noi vittumaisimmat pultit tuosta laatikosta. En jaksanut öljypohjan pultteja vielä aukoa, kun uudesta pohjasta ei vielä ole tietoa varmaksi.

                            Aika matala tuossa M20:ssä tuo öljypohja. Jos puottas nesteet pois ja löysäis tuon ylävesiletkun, niin pysty varmaan vähän vielä tunkkaamaan konetta ylöspäin.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Racink
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 840
                              • Jkl

                              #15
                              Originally posted by zener View Post
                              Aika matala tuossa M20:ssä tuo öljypohja. Jos puottas nesteet pois ja löysäis tuon ylävesiletkun, niin pysty varmaan vähän vielä tunkkaamaan konetta ylöspäin.
                              Kannen takaosa ottaa tulipeltiin(tai vaihdelaatikko/kytkinkoppa kardaanitunneliin) jo paljon ennenkuin letkut edes kunnolla kiristyvät, eli turhaan niitä irroittelet.Kannattaa muuten ottaa johtosarja siitä tulipellistä pois ettei litisty tunkatessa.
                              Last edited by Racink; 27-12-2007, 18:32.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎