Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30: kipinä kadoksissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Phaedrus
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1888
    • Helsinki

    E30: kipinä kadoksissa

    Vaihdoin autoon (E30/M40/316i/-89) uuden vuoden kunniaksi puhaltimen moottorin, ja jouduin samalla siirtelemään tulipellissä olevaa johtosarjaa. Välittömästi tämän korjauksen jälkeen (n. 10 km ajoa) auto alkoi nykimään, lyhyesti mutta voimakkaasti. Vaihdoin bensansuodattimen ja tulpat, mutta en ajanut enempää. Seuraavana päivänä nykiminen toistui jälleen pienen ajon jälkeen (n. 10 km), tällä kertaa voimakkaampana sammuttaen auton. Autoa sai startata minuuttitolkulla, ja se meinasi sammua tyhjäkäynnillä.

    Tutkin tarkemmin ja huomasin että kun vika on päällä niin kipinä on kadoksissa. Päättelin että oireet voisivat viitata sytytyspuolaan, mutta puolan vaihto ei auttanut (jälleen n. 10 km ajoa, ja lyhytkestoinen terävä nykiminen alkoi taas). Sytytysjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä näyttivät hyviltä (vaihdettu vuosi-kaksi sitten). Koska kipinä katoaa kokonaan, vian täytynee olla muualla. Kun vika ei ole päällä auto käy nätisti.

    Mittasin kampiakselin asentotunnistimen vastuksen, ja se on sallitun sisällä. Mitä muita tyypillisiä kohteita olisi syytä käydä läpi, esim. onko lähellä maadoituspisteitä, onko DME:llä omaa relettä (bensapumpun rele ok, vika sähköpuolella), viittaako vika Motronicin kylmäjuotokseen tms.?
  • Phaedrus
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1888
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Phaedrus View Post
    Mittasin kampiakselin asentotunnistimen vastuksen, ja se on sallitun sisällä.
    Voiko em. sensori mennä rikki sillä tavalla, että se pätkisi käyntiä kuvatulla tavalla? Tämä viittaisi pikemminkin rikkinäiseen johtoon kuin rikkinäiseen sensoriin. Missä järjestyksessä tämäntyyppistä sähköpuolen vikaa olisi järkevää lähteä purkamaan - ideoita, anyone?

    Comment

    • Phaedrus
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1888
      • Helsinki

      #3
      Kipinän ajoittainen katoaminen ratkesi vaihtamalla ECU (Motronic 0 261 200 174). Löysin foorumin kautta käytetyn ECUn, joka toimi hyvin ensimmäiset pari minuuttia, mutta koneen lämpiämisen jälkeen seos meni aivan liian rikkaalle seurauksena vetojen katoaminen ja koneen tukehtuminen tyhjäkäynnillä (tulpat noessa). Siirsin vanhasta boksista chipin uuteen boksiin ja käyntiongelmat katosivat välittömästi. Johtopäätös: sama boksinumero ei aina takaa yhteensopivuutta. Itse luulen että uuden boksin chippi oli katalalysaattoriautosta, ja kun autossa ei ole kattia menee seos sekaisin.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎