Vaihdoin autoon (E30/M40/316i/-89) uuden vuoden kunniaksi puhaltimen moottorin, ja jouduin samalla siirtelemään tulipellissä olevaa johtosarjaa. Välittömästi tämän korjauksen jälkeen (n. 10 km ajoa) auto alkoi nykimään, lyhyesti mutta voimakkaasti. Vaihdoin bensansuodattimen ja tulpat, mutta en ajanut enempää. Seuraavana päivänä nykiminen toistui jälleen pienen ajon jälkeen (n. 10 km), tällä kertaa voimakkaampana sammuttaen auton. Autoa sai startata minuuttitolkulla, ja se meinasi sammua tyhjäkäynnillä.
Tutkin tarkemmin ja huomasin että kun vika on päällä niin kipinä on kadoksissa. Päättelin että oireet voisivat viitata sytytyspuolaan, mutta puolan vaihto ei auttanut (jälleen n. 10 km ajoa, ja lyhytkestoinen terävä nykiminen alkoi taas). Sytytysjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä näyttivät hyviltä (vaihdettu vuosi-kaksi sitten). Koska kipinä katoaa kokonaan, vian täytynee olla muualla. Kun vika ei ole päällä auto käy nätisti.
Mittasin kampiakselin asentotunnistimen vastuksen, ja se on sallitun sisällä. Mitä muita tyypillisiä kohteita olisi syytä käydä läpi, esim. onko lähellä maadoituspisteitä, onko DME:llä omaa relettä (bensapumpun rele ok, vika sähköpuolella), viittaako vika Motronicin kylmäjuotokseen tms.?
Tutkin tarkemmin ja huomasin että kun vika on päällä niin kipinä on kadoksissa. Päättelin että oireet voisivat viitata sytytyspuolaan, mutta puolan vaihto ei auttanut (jälleen n. 10 km ajoa, ja lyhytkestoinen terävä nykiminen alkoi taas). Sytytysjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä näyttivät hyviltä (vaihdettu vuosi-kaksi sitten). Koska kipinä katoaa kokonaan, vian täytynee olla muualla. Kun vika ei ole päällä auto käy nätisti.
Mittasin kampiakselin asentotunnistimen vastuksen, ja se on sallitun sisällä. Mitä muita tyypillisiä kohteita olisi syytä käydä läpi, esim. onko lähellä maadoituspisteitä, onko DME:llä omaa relettä (bensapumpun rele ok, vika sähköpuolella), viittaako vika Motronicin kylmäjuotokseen tms.?
Comment