Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ulkolämpötilan anturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1366
    • Valkeala

    E30 ulkolämpötilan anturi

    Eli multa puuttuu se anturi puskurin takaa mikä mittaa ulkolämpötilaa, iso obc näyttää kokoajan -30 astetta. Ei oo kiva ku aina käynnistäessä joutuu rämppää et saa näytölle haluamat tiedot.

    Eli mistä tollasen saa? Onkohan kallis bemariliikkeellä? Jostain muualta halvemmalla, motonetistä ei taida löytyä?

    2 johtoa tulee siihen anturin paikan lähelle, onko ne anturin piuhat vai pitäiskö olla enemmän piuhoja?

    Tai jos löytyy ylimääränen joltain nii voisin ostaa

    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    #2
    jos sult löytyy joku vanha digimittari tallin nurkasta niin koita siitä sitä anturia
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5857
      • Joccis City

      #3
      Originally posted by Haukkis View Post
      Eli multa puuttuu se anturi puskurin takaa mikä mittaa ulkolämpötilaa, iso obc näyttää kokoajan -30 astetta. Ei oo kiva ku aina käynnistäessä joutuu rämppää et saa näytölle haluamat tiedot.

      Eli mistä tollasen saa? Onkohan kallis bemariliikkeellä? Jostain muualta halvemmalla, motonetistä ei taida löytyä?

      2 johtoa tulee siihen anturin paikan lähelle, onko ne anturin piuhat vai pitäiskö olla enemmän piuhoja?

      Tai jos löytyy ylimääränen joltain nii voisin ostaa
      Minkä ikäinen auto/obc on?

      Jos vanhempi kuin 5/89 niin anturi maksaa suurinpiirtein 55e
      ja jos auto on 5/89 uudenpi saa anturin n.20eskolla.

      Kaksi johtoa riittää.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        #4
        Originally posted by jannmann View Post
        Minkä ikäinen auto/obc on?

        Jos vanhempi kuin 5/89 niin anturi maksaa suurinpiirtein 55e
        ja jos auto on 5/89 uudenpi saa anturin n.20eskolla.

        Kaksi johtoa riittää.
        Kouvolassa Päivän autossa hinnat oli pre-facelift -87 ~80e
        ja Faceliftiin 88- ~40e

        Mutta oli sulla kumpi tahansa, niin molemmilla antureilla se toimii samalla tapaa kiinnitys on vain eri.
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • 325E
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1227
          • LAHTI

          #5
          Toimiikohan siinä...E34:sen anturi

          Originally posted by makkis View Post
          Kouvolassa Päivän autossa hinnat oli pre-facelift -87 ~80e
          ja Faceliftiin 88- ~40e

          Mutta oli sulla kumpi tahansa, niin molemmilla antureilla se toimii samalla tapaa kiinnitys on vain eri.
          Toimiskohan siinä E34 anturi ottais omasta anturista johtoa jäljelle ja tinais ja laittas kutistesukkaa....sellaisiahan liikkuu ja jopa jää ylimääräiseksi koska E34 antureita on paljon...vaikkei olisi isoa tietsikkaa, jo pelkässä päivyri,kello ja ulkotilanäyttö kompensiossa on sama anturi kuin kaikissa E34.ssa.

          325E

          Comment

          • (457)
            Newbiemmer
            • Nov 2006
            • 7

            #6
            Se on tavallinen vastus NTC vain... (4,7 kO ?)= 1 eur

            Mulla oli aikoinaan sama ongelma ja kyselin sitä anturia. Ei ollu varaosaliikkeessä ja muutenkin ois alkuperäinen maksanu jotain 145 e!
            No RealOEM oli jotain 76 e.

            Se oli liikaa. Pistin potentiometrin siihen ja ruuvasin tauluun 20 C ja mittasin potentiometrin resistanssin ja se näytti 4,7 k Ohmia. Sitte menin elektroniikka kauppaan ja ostin NTC vastuksen... Lähin sattu 5 k Ohminen ja aattelin, että se passaa(mun mittaus saattoi olla epätarkka). No se näyttää nyt sen 1,5...2 C astetta liian lämmintä, pitäis vaihtaa siihen se 4,7.. maksoin muutaman markan...

            Nyt sen saa varmaan eurolla.

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1227
              • LAHTI

              #7
              Elikkä käytit E34 anturia???

              Originally posted by (457) View Post
              Mulla oli aikoinaan sama ongelma ja kyselin sitä anturia. Ei ollu varaosaliikkeessä ja muutenkin ois alkuperäinen maksanu jotain 145 e!
              No RealOEM oli jotain 76 e.

              Se oli liikaa. Pistin potentiometrin siihen ja ruuvasin tauluun 20 C ja mittasin potentiometrin resistanssin ja se näytti 4,7 k Ohmia. Sitte menin elektroniikka kauppaan ja ostin NTC vastuksen... Lähin sattu 5 k Ohminen ja aattelin, että se passaa(mun mittaus saattoi olla epätarkka). No se näyttää nyt sen 1,5...2 C astetta liian lämmintä, pitäis vaihtaa siihen se 4,7.. maksoin muutaman markan...

              Nyt sen saa varmaan eurolla.
              Eli käytössäsi on E34.sen anturi.....ja ohjeesi siihen on käyttää rinnankytkettynä
              NTC vastusta arvolla 4,7-Kilo Ohmia...tarkenna jos käsitin väärin...

              325E

              Comment

              • (457)
                Newbiemmer
                • Nov 2006
                • 7

                #8
                Ei ole käytössä E34:n anturia, vaan pelkkä vastus
                kolvattuna kiinni. Siis se alkuperäinen anturi pitänee sisällään vain tavallisen NTC vastuksen. Anturi=NTC vastus="mun anturi"

                En muistanut heti, mutta taisi ollakin niin päin, että olis pitänyt ostaa 5 kOhminen mutta ei ollut kuin 4,7... Eipä sillä niin väliä, kun mittaa ite ja kysyy sitte kaupasta sopivat vastukset ja kytkeä ne sarjaan. (x Ohm + y Ohm = 5 kOhm). Eli, mun pitäisi siis laittaa sarjaan vielä 300 Ohmin tavallinen vastus niin, jospa sitten näyttäis oikein..hmm

                Tai voishan joku ystävällinen, jolla on ehyt vastus mitata sen resistanssin 20 C:een lämpötilassa.

                NTC vastuksille ilmoitetaan resistanssi 20 C asteen lämpötilassa, siksi piti selvittää, kuinka suuri vastus anturin paikalla on oltava, että mittari näyttää 20 C. NTC-> kun lämpenee, niin vastus pienenee.

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #9
                  heräs kysymys...

                  Originally posted by (457) View Post
                  Ei ole käytössä E34:n anturia, vaan pelkkä vastus
                  kolvattuna kiinni. Siis se alkuperäinen anturi pitänee sisällään vain tavallisen NTC vastuksen. Anturi=NTC vastus="mun anturi"

                  En muistanut heti, mutta taisi ollakin niin päin, että olis pitänyt ostaa 5 kOhminen mutta ei ollut kuin 4,7... Eipä sillä niin väliä, kun mittaa ite ja kysyy sitte kaupasta sopivat vastukset ja kytkeä ne sarjaan. (x Ohm + y Ohm = 5 kOhm). Eli, mun pitäisi siis laittaa sarjaan vielä 300 Ohmin tavallinen vastus niin, jospa sitten näyttäis oikein..hmm

                  Tai voishan joku ystävällinen, jolla on ehyt vastus mitata sen resistanssin 20 C:een lämpötilassa.

                  NTC vastuksille ilmoitetaan resistanssi 20 C asteen lämpötilassa, siksi piti selvittää, kuinka suuri vastus anturin paikalla on oltava, että mittari näyttää 20 C. NTC-> kun lämpenee, niin vastus pienenee.
                  Miten suojata se kosteutta ja vettä vastaan voiko sen peittää esim. uretaaniliimaainesmassaan joka ainakin kestäisi sääolosuhteita ...niin muuttaako se taas sitä vastusasrvoa ja mihin päin...

                  325E

                  Comment

                  • Haukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 1366
                    • Valkeala

                    #10
                    Joo eli 3/87 autosta on kyse, jenkkimallisuus ei varmaan vaikuta?

                    Ei muualta saa niitä antureita ku päivän autosta? Itellä ei oikee noi sähkösysteemihommat suju nii ei viittis käydä kolvailemaa mitää vastuksia, hyvä idea muuten

                    Täytynee varmaan sitte koittaa ettii käytettynä se anturi, ku on noin kallis uutena

                    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #11
                      Hyvä keksintö 457:lla

                      Originally posted by Haukkis View Post
                      Joo eli 3/87 autosta on kyse, jenkkimallisuus ei varmaan vaikuta?

                      Ei muualta saa niitä antureita ku päivän autosta? Itellä ei oikee noi sähkösysteemihommat suju nii ei viittis käydä kolvailemaa mitää vastuksia, hyvä idea muuten

                      Täytynee varmaan sitte koittaa ettii käytettynä se anturi, ku on noin kallis uutena
                      Minusta toi 457 keksintö on hyvä kun sitä säätää loppuun ja ratkaisee myös minun esille tuomani ongelman siinä sen anturin eristettävyyden eli rakentaa suojan anturin ympärille ....voisi olla vaikka pienen bisneksen paikka
                      ja myyntiin tänne kai joku vois maksaa siitä vaikka 10€.

                      325E

                      Comment

                      • (457)
                        Newbiemmer
                        • Nov 2006
                        • 7

                        #12
                        Eipä siinä kummempaa suojausta tarvi jos kolvaa sen kiinni. Ainut mikä on, niin eristää ne anturin jalat toisistaan.

                        Vähän sama jos laittais ledin johtojen päähän.Mulla anturin pää on paljaana, viikset vaan suojattu, hyvä esimerkiksi johdon kuorta tai kutistesukkaa pujottaa sen jalkojen ja liitoksen ympärille. Jos kerran haluaa hifistellä, niin anturin ympärille vois laittaa suojakuvun että se anturi jää varjoon lämpösäteilyltä (moottori ja aurinko). Se vastus on siis vähän nuppineulaa isompi.

                        Oikosulussa mittari näyttää muistaakseni +50 C. En tiiä voiko siinä kärähtää jokin, eipä siinä taida iso virta mennä että...
                        Jos liitos on huono, niin mittari näyttää liian kylmää.
                        Last edited by (457); 14-01-2008, 13:36.

                        Comment

                        • Make H.
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1278
                          • Kokkola

                          #13
                          Lainataas vähän tätä topiccia. Eli mikä saattaisi olla omassa e30 pienessä ajotietokoneessa vikana kun ulkolämpötilamittari näyttää aina pelkästään -30C? Missä kohti se anturi on? Puskurin oon irrottanu, mutta en mitään roikkuvaa anturia tai johtoja huomannut.

                          Comment

                          • Esko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 11680
                            • Kouvola

                            #14
                            Originally posted by makkis View Post
                            Kouvolassa Päivän autossa hinnat oli pre-facelift -87 ~80e
                            ja Faceliftiin 88- ~40e

                            Mutta oli sulla kumpi tahansa, niin molemmilla antureilla se toimii samalla tapaa kiinnitys on vain eri.
                            Juurikin näin. Taisin itse omasta anturista joskus köyhtyä juurikin jotain 40€.

                            Comment

                            • 325E
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1227
                              • LAHTI

                              #15
                              Voisko käyttää..

                              Originally posted by (457) View Post
                              Eipä siinä kummempaa suojausta tarvi jos kolvaa sen kiinni. Ainut mikä on, niin eristää ne anturin jalat toisistaan.

                              Vähän sama jos laittais ledin johtojen päähän.Mulla anturin pää on paljaana, viikset vaan suojattu, hyvä esimerkiksi johdon kuorta tai kutistesukkaa pujottaa sen jalkojen ja liitoksen ympärille. Jos kerran haluaa hifistellä, niin anturin ympärille vois laittaa suojakuvun että se anturi jää varjoon lämpösäteilyltä (moottori ja aurinko). Se vastus on siis vähän nuppineulaa isompi.

                              Oikosulussa mittari näyttää muistaakseni +50 C. En tiiä voiko siinä kärähtää jokin, eipä siinä taida iso virta mennä että...
                              Jos liitos on huono, niin mittari näyttää liian kylmää.
                              Voisko hieno säätöön käyttää jotakin vastus potikkaa......

                              Minusta bemarin ulkolämötila mittarit on näyttäneet säätilan tarkemmin kuin yksikään Suomen säätiedoitukset...jos jotakin on luvattu totuuden on voinut tarkistaa bemarin mittarista...

                              325E

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎