Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw e30 1.8 m10 kalkattaa,mikä vikana?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarsse
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 1520
    • Kymenlaakso

    bmw e30 1.8 m10 kalkattaa,mikä vikana?

    eli rupesi kone tossaa pitämään kalkatusta,ennen piti vain kun käynnisti pientä ääntä mutta nytten kokoajan ja kovaa,irroitin koneen ja öljypumpun ketju oli ihan löysä!kuuluuko olla? ja pumpun ratas kulunut eli voisiko kalkatus kuulua siitä,kumminkaan en usko että alakerran laakerit olisi rikki,vaihdan laakerit kaikesta huolimatta

    kyseiseen autoon on myös joku vaihtanut 1.8i(ruisku?)tunnuksella olevan kannen ja kaksikurkkuisen weber kaasuttimen onko noista hyötyä vai ennemmin haittaa teho mielessä?
    E91 325xi vm07
    E60 530xd vm06 stage X
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2068
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    Originally posted by crhomeflame View Post
    eli rupesi kone tossaa pitämään kalkatusta,ennen piti vain kun käynnisti pientä ääntä mutta nytten kokoajan ja kovaa,irroitin koneen ja öljypumpun ketju oli ihan löysä!kuuluuko olla? ja pumpun ratas kulunut eli voisiko kalkatus kuulua siitä,kumminkaan en usko että alakerran laakerit olisi rikki,vaihdan laakerit kaikesta huolimatta
    Ei kuulu olla löysä mutta kyllä se löystyy. Lohkon ja pumpun väliin laitetaan shimmilevyjä, joilla kireys saadaan kohdalleen.

    Kalkatus ei kyllä mielestäni viittaa ketjuu.

    kyseiseen autoon on myös joku vaihtanut 1.8i(ruisku?)tunnuksella olevan kannen ja kaksikurkkuisen weber kaasuttimen onko noista hyötyä vai ennemmin haittaa teho mielessä?
    Hyötyä jos säädöissään.
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • Osku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2005
      • 3324
      • Kouvola,Pilkanmaa

      #3
      Originally posted by crhomeflame View Post
      eli rupesi kone tossaa pitämään kalkatusta,ennen piti vain kun käynnisti pientä ääntä mutta nytten kokoajan ja kovaa,irroitin koneen ja öljypumpun ketju oli ihan löysä!kuuluuko olla? ja pumpun ratas kulunut eli voisiko kalkatus kuulua siitä,kumminkaan en usko että alakerran laakerit olisi rikki,vaihdan laakerit kaikesta huolimatta

      kyseiseen autoon on myös joku vaihtanut 1.8i(ruisku?)tunnuksella olevan kannen ja kaksikurkkuisen weber kaasuttimen onko noista hyötyä vai ennemmin haittaa teho mielessä?
      1.8i merkinnällä olevassa kannessa isommat venttiilit ja kanavat.. eli on hyötyä. weber on luultavasti 32/36 eli m10 koneen korvauskaasari.

      Noilla palikoilla ja vakiopakosarjalla on suht hyvät tehot (ainaki yli vakion) saatavilla verrattaessa pierupurkki kaasariin.

      Katoitko myös nokkaketjun kiristimen kunnon ?

      Voi olla että kalkattaa ketjukin.. pitikö vedättäessä (siis normaalissa kiihdytyksessä/kuormituksessa) tota kalkatusta vaiko tyhjäkäynnillä ?
      Jos ketju ääntää niin se on enempi semmonen "rotkottava" ääni.

      Voipi olla että myös ö-pumppu on sittunut ja syönyt nokka-akselin kun on ollu kansi huonolla voitelulla ääni saattaa sieltäkin kuulua.

      Tarkista se paine venttiili tjms siitä ö-pumpusta (se tappi mikä on jousen voimalla siellä pumpun sisässä semmonen naulan näkönen värkki)
      E30 24V 5D "Vakio"

      Originally posted by ///Make
      1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

      Comment

      • Tap1
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 49
        • Lieksa

        #4
        Onko venttilit säädetty milloin viimeksi?Kiertokangen alapään laakeri voi myös pitää kovaa naputusta...Eli laakerit kannattaa vaihtaa samalla kun on kerran öljypohja pois.
        E70 40D X5 -11

        EX F11 535D xDrive -12
        EX E61 520D -07
        EX E39 530DAT -01
        EX E36 M3 3,2 Sedan -96
        EX E30 318i -87

        Comment

        • Jarsse
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 1520
          • Kymenlaakso

          #5
          Originally posted by Tap1 View Post
          Onko venttilit säädetty milloin viimeksi?Kiertokangen alapään laakeri voi myös pitää kovaa naputusta...Eli laakerit kannattaa vaihtaa samalla kun on kerran öljypohja pois.
          venttiilit käytin säädättämässä 4.12 auto prossa,tyhjäkäynnillä ei kuulu kalkatusta silloin kun kiihdyttää kuuluu ja kun päästää kaasun niin kuuluu sellanen ketjun rällätys että hankaisi johonkin,jakoketju oli tiukka ja säädössä.
          nämä nyt vaihdan koneeseen:
          kiertokangien laakerit
          jakoketjun
          öljypumpun ketjun
          E91 325xi vm07
          E60 530xd vm06 stage X

          Comment

          • Tzeimi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 2068
            • Banshee - Jyväskylä

            #6
            Katso samalla se jakoketjun laahaimen kunto.
            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
            & 02 tulpo saniteetti dyno




            Älä väkisin, ota isompi vasara.
            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

            Comment

            • Jarsse
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 1520
              • Kymenlaakso

              #7
              nyt sitten olisi remontti valmis,enää kone laitettava paikoilleen

              todetut viat.öljypumpun ketju venynyt omiin mittoihin,
              jakoketju kulunut mutta ei pahassa kunnossa vielä,vaihdettiin kumminkin, ja se isoin syyllinen jakoketjun päästä lähdettäessä 2 kiertokangen laakeri kulunut aivan loppuun,eli se kolina sittenkin johtui pääasiassa siitä.

              vaihdetut osat:
              öljypumpun ketju
              jakoketju
              kiertokangen laakerit (sarja)
              tulpat
              öljynsuodatin + kaiken näköistä pientä.
              E91 325xi vm07
              E60 530xd vm06 stage X

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎