Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 mallisarjan tehokkain?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5857
    • Joccis City

    #16
    Originally posted by S.Kaulaote View Post
    Pohjautuu jollainlailla E30 mutta ihan eri auto! Tästä vääntöä löytyy varmaan searchilla kyllä...! Eiks toi 333i ollu joku Afrikan vientimalli.... :think Todella vertailukelpoisia tänne härmälään!
    333i oli BMW:n Eteläafrikassa valmistama(osittain Alpinan suunnittelema) malli. Jossa luonnollisesti ohjaus meidän näkökulmasta väärällä puolella.

    M3:ssa korissa on aikalaillakin eroja normiin. Tiedä sitten kumpi M3:sen koreista on lähempänä normi e30 koria. Vanhempi vai uudempi kori:think
    Aprilia RSV4

    Comment

    • S.Kaulaote
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1579
      • Woikkaalla

      #17
      Originally posted by jannmann View Post
      333i oli BMW:n Eteläafrikassa valmistama(osittain Alpinan suunnittelema) malli. Jossa luonnollisesti ohjaus meidän näkökulmasta väärällä puolella.

      M3:ssa korissa on aikalaillakin eroja normiin. Tiedä sitten kumpi M3:sen koreista on lähempänä normi e30 koria. Vanhempi vai uudempi kori:think
      Nii-i! Soita ny sitte prkl konttorille/akeen/foorumille/tai ihan mihin vaan ni mistä sitä faktaa sitten saa!! Ny vois kyl soitella ku muutama kessikka tullu imastua. Ei muutaku lyötte ne pannut keulille ja pokkana vaa konttorille...kattoo sitte mitä viisas inssi sanoo.
      Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

      -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
      -Mitsubishi "runkkari"

      Comment

      • zeneg
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 1238
        • Oulu

        #18
        Originally posted by jannmann View Post
        333i oli BMW:n Eteläafrikassa valmistama(osittain Alpinan suunnittelema) malli. Jossa luonnollisesti ohjaus meidän näkökulmasta väärällä puolella.

        M3:ssa korissa on aikalaillakin eroja normiin. Tiedä sitten kumpi M3:sen koreista on lähempänä normi e30 koria. Vanhempi vai uudempi kori:think
        Itselläni olis semmoinen mutu että vanhempi koppa ois lähempänä. Viisaammat korjatkoon.

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5857
          • Joccis City

          #19
          Originally posted by zeneg View Post


          Itselläni olis semmoinen mutu että vanhempi koppa ois lähempänä. Viisaammat korjatkoon.

          Kerrotko mitä eroa niissä kopissa on keskenään?
          viisautta etsivä
          Aprilia RSV4

          Comment

          • zeneg
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 1238
            • Oulu

            #20
            Originally posted by jannmann View Post
            Kerrotko mitä eroa niissä kopissa on keskenään?
            Originally posted by jannmann View Post
            viisautta etsivä
            Tähän en ikävä kyllä osaa vastata, jostain olin lukevinani että vanhempi koppa ois lähempänä :think

            Edittiä: TheLaten kirjoittamaa tekstiä tuonne M3 E30 sarjaan topicista, missä hän ilmeisesti oli ottanut yhteyttä johonkin BMW kaveriin?:


            There were several variants of the BMW M3 until today but the first series
            was
            based on the BMW 3 series E30. In fact the BMW M3 is always based on the
            current
            BMW 3 series. The first BMW M3 (E30 series) was produced from 1986 until
            1990,
            the M3 convertible E30 from 1988 until 1991. The new BMW M3 based on the E36
            series came in 1992.

            The BMW 333i was part of the E30 series too. The type is not widely known
            because it was built and sold exclusively in South Africa. It was built as a
            normal street car.

            Itse saan tekstistä semmoisen käsityksen, että M3 tulisi luokitella 300-sarjaan, tässä tapauksessa malliin e30.

            Last edited by zeneg; 09-02-2008, 09:35.

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5857
              • Joccis City

              #21
              Originally posted by zeneg View Post



              Tähän en ikävä kyllä osaa vastata, jostain olin lukevinani että vanhempi koppa ois lähempänä :think

              Edittiä: TheLaten kirjoittamaa tekstiä tuonne M3 E30 sarjaan topicista, missä hän ilmeisesti oli ottanut yhteyttä johonkin BMW kaveriin?:


              There were several variants of the BMW M3 until today but the first series
              was
              based on the BMW 3 series E30. In fact the BMW M3 is always based on the
              current
              BMW 3 series. The first BMW M3 (E30 series) was produced from 1986 until
              1990,
              the M3 convertible E30 from 1988 until 1991. The new BMW M3 based on the E36
              series came in 1992.

              The BMW 333i was part of the E30 series too. The type is not widely known
              because it was built and sold exclusively in South Africa. It was built as a
              normal street car.

              Itse saan tekstistä semmoisen käsityksen, että M3 tulisi luokitella 300-sarjaan, tässä tapauksessa malliin e30.

              Pitää selventää.
              Kun kysyin kumpi koreista on lähempänä normi e30 koria, tarkoitin kumpi e30 M3 koreista on normia e30 lähempänä. Sitä kun on tehty kahdella eri korilla.. (sitä et tainnut itse tietää, vai miten ymmärsit kysymyksen? )

              Luonnollisesti e30 M3 pohjautuu 300 sarjaan ja e30 sukupolveen. AKE ei vain näe asiaa siten. Ja perustelee asiaa juurikin esim. tuolla eri korilla.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • TheLate
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 418

                #22
                Originally posted by jannmann View Post
                Luonnollisesti e30 M3 pohjautuu 300 sarjaan ja e30 sukupolveen. AKE ei vain näe asiaa siten. Ja perustelee asiaa juurikin esim. tuolla eri korilla.
                Suurin erhe on tyyppikoodi, joka eroaa M3:ssa ja M3 Sport Evossa myös, joten perjaatteessa ne luokitellaan AKE:ssa kahteen eri mallisarjaan. Tämä taas on tapahtunut silloin tyyppihyväksyntä vaiheessa ja silloin on varmasti katsottu sitä valmistenumbaa eli WBA vs WBS, "no laitetaan sitten näihin eri tyyppikoodit kun valmisaja on eri" Ja SE tapauksessa vaan ajateltu että "autohan on ulkoisesti ihan erilainen tms. kuin norm. E30, tyyppikoodi alkaa WBA, joten ei kuulu kumpaakaan, laitetaas eri".

                Monen sattumuksen summa. Mahtaisikohan AKE:lta saada tyyppikatsastus todistuksen M3:sta? Ei ainakaan ilmaiseksi

                Comment

                • S.Kaulaote
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1579
                  • Woikkaalla

                  #23
                  Originally posted by TheLate View Post
                  Tottakai AKE ohjeistaa jokaisen konttorin, mutta onko 100% varmaa että se ohjeistus on oikein? Olisiko mahdollista että kyseisessä ohjeistuksessa mahtaisi olla virhe/inhimillinen erehdys, maahantuojan antama "väärälausunto" tai erimielisyys? Ja sellaisen tiedon antoivat että "tekninen neuvonta on siirretty kokonaan konttoreille, kysy heiltä". Vaikka ne kyllä sieltä kysymyksiin vastaavatkin.

                  Zeneg:

                  M3 on perjaatteessa koriltaan eri kuin normaali 2ov E30. Sillä ei ole merkitystä kun onhan cabrio ja touring myös eri korisia, mallisarja kaikilla sama. 333i mukaan lukien. Eikös tuota 320is ole porukka vertailumallina käyttänyt, esim Maza?
                  Eikös se Ake ole se ylijumala joka päättää/määrää säännöt!!???
                  Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                  -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                  -Mitsubishi "runkkari"

                  Comment

                  • TheLate
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 418

                    #24
                    Originally posted by S.Kaulaote View Post
                    Eikös se Ake ole se ylijumala joka päättää/määrää säännöt!!???
                    Ake:sta en tiedä onko jumala, mutta AKE kyllä näyttää olevan, ainakin suurimmalle osalle. Jos AKE:lta tulisi ohjeistus, että kaikki BMW-merkkiset pitäisi ajaa suohon niin porukka tottelisi ilman suurempaa kyselyä miksi vitussa ne pitää sinne ajaa: "no kun AKE:lta sanoivat kun soitin, en kyllä viitsinyt kysyä miksi, ne vaan sano".

                    Ja täytyy muistaa että AKE ei todellakaan mitään uusia lakipykäliä tänne kirjoita, vaikka kuinka jumalan asemassa olisikin.

                    PS. Joko sitä on nyt selvitty ja tuliko soitettua AKE:en? Vai onko jo uusi kuuri päällä?

                    Comment

                    • nikkari_83
                      Newbiemmer
                      • May 2007
                      • 18

                      #25
                      joo eiköhän tuossa...

                      empä o vielä soittanu mutta kunhan kerkee...=) kiitoksia!
                      BMW E30

                      Comment

                      • tero1
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 404
                        • Klaukkala

                        #26
                        Kuten tuossa joku jo mainitsi että M3 on eri korityyppiä kun tavis e30 AKE;n mielestä, 320iS on täysin sama kori ilman tekniikkaa kun 325i. Koko alusta vastaa täysin 325 lukuunottamatta hieman paksumpia vakaajia.

                        T: 320iS ex omistaja
                        nyk: e46 330i cäb M
                        ex: e30 318i touring brilliantrot
                        ex: e30 316i taxi Schwarz
                        ex: e46 320d Topazblau Metallic
                        ex: e36 325iA taxi alpinweiß
                        ex: e30 320iS S14B20 M-Technic 2 Delphin Grey Metallic
                        ex: e30 316i M40B16 Brilliantrot
                        ex: e30 Cabriolet M10 Zinnoberrot

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5857
                          • Joccis City

                          #27
                          Originally posted by TheLate View Post
                          Suurin erhe on tyyppikoodi, joka eroaa M3:ssa ja M3 Sport Evossa myös, joten perjaatteessa ne luokitellaan AKE:ssa kahteen eri mallisarjaan. Tämä taas on tapahtunut silloin tyyppihyväksyntä vaiheessa ja silloin on varmasti katsottu sitä valmistenumbaa eli WBA vs WBS, "no laitetaan sitten näihin eri tyyppikoodit kun valmisaja on eri" Ja SE tapauksessa vaan ajateltu että "autohan on ulkoisesti ihan erilainen tms. kuin norm. E30, tyyppikoodi alkaa WBA, joten ei kuulu kumpaakaan, laitetaas eri".

                          Monen sattumuksen summa. Mahtaisikohan AKE:lta saada tyyppikatsastus todistuksen M3:sta? Ei ainakaan ilmaiseksi

                          Varsinainen "tyyppikoodi" on M3:n kohdalla ja muissakin BMW:n malleissa se 4 seuraavaa merkkiä WBS/WBA: jälkeen.
                          M3:n kohdalla löytyy seuraavia vaihtoehtoja:
                          AK01
                          AK03
                          AK05
                          AK07
                          Cabriot:
                          BB01
                          BB05

                          WBA alkuisella valmistenumerolla löytyy niin BMW AG:n kuin BMW Motorsportin valmistamia autoja... Kuten oheisista kuvista näkee.

                          Mistä muuten luulo että SE alkaa WBA aikä WBS ?
                          Last edited by jannmann; 03-06-2008, 00:39.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • TheLate
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 418

                            #28
                            Originally posted by uber3 View Post
                            Kuten tuossa joku jo mainitsi että M3 on eri korityyppiä kun tavis e30 AKE;n mielestä, 320iS on täysin sama kori ilman tekniikkaa kun 325i. Koko alusta vastaa täysin 325 lukuunottamatta hieman paksumpia vakaajia.

                            T: 320iS ex omistaja
                            Mutta edelleen touring ja cabrio on myös eri korisia(jopa 4ov ja 2ov ovat eri korisia), mallisarja silti sama. Tämä ei siis todellakaan ole se syy miksi M3 pitäisi olla erillinen mallisarja. Muutenhan mallisarja määriteltäisiin korimallien mukaan, jonka mukaan ne ei todellakaan mene.

                            Pahoittelen jos tulee samaa asiaa uudelleen ja uudelleen, mutta en ymmärrä miksi aina se korimalli liitetään automaattisesti mallisarjaan. :think

                            Comment

                            • TheLate
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 418

                              #29
                              Originally posted by jannmann View Post
                              Varsinainen "tyyppikoodi" on M3:n kohdalla ja muissakin BMW:n malleissa se 4 seuraavaa merkkiä WBS/WBA: jälkeen.
                              M3:n kohdalla löytyy seuraavia vaihtoehtoja:
                              AK01
                              AK03
                              AK05
                              AK07
                              Cabriot:
                              BB01
                              BB05

                              WBA alkuisella valmistenumerolla löytyy niin BMW AG:n kuin BMW Motorsportin valmistamia autoja... Kuten oheisista kuvista näkee.
                              Kyllä näin on, mutta:

                              Originally posted by 779/1998
                              Tässä päätöksessä mallisarjaan rinnastetaan ajoneuvojen katsastuksesta annetussa asetuksessa (1702/1992, katsastusasetus) tarkoitettu ajoneuvotyyppi.
                              Tämä tyyppikoodi löytyy esimerkiksi auton rekisteriotteesta, tyyppikoodi kohdasta(olikohan 8 numeroinen). Tämä koodi kertoo mm. ajoneuvon tyypin(henkilöauto tms.), auton merkin ja mallin ym. tietoja. AKE taas käyttää tätä koodia hyväkseen siten, että 6 ensimmäistä numeroa tulee olla samoja niin autot luetaan samaan mallisarjaan.

                              Silloin kun otin yhteyttä BMW Suomeen he ilmoittivat että autot eivät kuulu samaan mallisarjaan eri valmistajan takia.

                              Originally posted by BMW Suomi
                              Hei,
                              autot ovat eri malleja ja eri valmistajan tekemiä.

                              Auton valmistenumeron kolme ensimmäistä merkkiä osoittavat auton valmistajan.

                              E30/3-sarjan valmistenumero alkaa kirjaimilla WBA... ja auton valmistaja on BMW AG
                              M3:sen valmistenumero alkaa kirjamilla WBS... ja auton valmistaja on BMW Motorsport GmbH.

                              Joten ne ovat tyyppikatsastuksessa kaksi eri auto, kuten Volkswagen konsernin tuoteet esim Seat, VW, Skoda

                              Terveisin
                              Teuvo Möykkymäki
                              Ongelma vaan on, että silloisessa tyyppikatsastuksessa (ennen vuotta 98 jolloin tuli EY-tyyppikatsastus) ei ainakaan finlexin mukaan kysytä edes valmistajaa. Mutta kuitenkin sitten myöhemmin tehdyssä puhelin soitossa Teuvo myönsi WBA-alkuisten ämmäläisten kuuluvan normaaleihin mallisarjoihin.

                              Mistä muuten luulo että SE alkaa WBA aikä WBS ?
                              Eihän ne kaikki ala, mutta osa, ei ole tällä koneella sitä tiedostoa johon laitoin ylös mistä VIN-koodista mihin ne olivat WBA alkuisia. Olikohan vähän päälle 200kpl...

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5857
                                • Joccis City

                                #30
                                Originally posted by TheLate View Post
                                Eihän ne kaikki ala, mutta osa, ei ole tällä koneella sitä tiedostoa johon laitoin ylös mistä VIN-koodista mihin ne olivat WBA alkuisia. Olikohan vähän päälle 200kpl...
                                Taitaa olla paljon vähemmän kuin 200kpl. (alle 20?)
                                AK01 malleja on 164kpl. WBA alkuisina.
                                Ilmeisesti WBA kummittelee myös satunnaisesti osissa muita M3 erikoismalleja.
                                SE:n kohdalla WBA suurella todennäköisyydellä tarkoittaa käsin koottua yksilöä. Mahdollisesti myös 164kpl. ensimmäisistä M3:sta on käsin koottuja. Sitä tukisi erittäin pienet valmistusmäärät viikoittain.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎