Announcement

Collapse
No announcement yet.

e21 320 kuusimukinen "pyristelee" kaasu pohjassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mick
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 63
    • Pyhäjärvi

    e21 320 kuusimukinen "pyristelee" kaasu pohjassa

    Moi!
    Tuli ostettua Baijerilainen.
    Wakawanha 1982 e21 320 Bemari, kutoskoneella.
    Auto varmaankin seissut kauan ennen ostoani. Vähän rääkännyt sitä, ja tuntuu käynnit paranevan koko ajan. Mutta ongelma on, että jos survasee kaasun pohjaan ajon aikana, auto hyytyy, yrittää kiihdyttää, taas hyytyy, kiihdyttää... Pyristelee siis.

    Tutkin, että ongelma alkaa kun nelikurkkusen kaasarin kolmos- ja neloskurkut aukeaa. Eli meneekö polttoaine-ilmaseos liian laihalle? Onko jokin suutin tukossa? Mistä sitä kannattaisi hakea?

    Löytyykö jotain räjäytyskuvaa tuosta kaasarista?
  • mick
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 63
    • Pyhäjärvi

    #2
    Apua?

    Comment

    • mika.h
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 799
      • haukipudas

      #3
      voisko olla bensa pumppu sökö tai suodatin tukossa. vaikuttais niinku loppus kohokammiosta aine.


      Comment

      • mick
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 63
        • Pyhäjärvi

        #4
        Ah, kirjastosta löytyi kirja 300 sarjalaisista.
        Mutta ongelma ei hävinnyt kaasaria säätämällä, ja kevyt puhdistuskaan ei auttanut... Mikähän tuolla on tukossa, että osaa tarkemmin puhdistaa?

        Comment

        • mick
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 63
          • Pyhäjärvi

          #5
          Originally posted by bmwmihe
          voisko olla bensa pumppu sökö tai suodatin tukossa. vaikuttais niinku loppus kohokammiosta aine.
          Ongelma ilmenee välittömästi kun lyö kaasun pohjaan. Mutta välittömästi sen jälkeen jos kiihdyttää varovasti, lyömättä kaasua pohjaan, homma toimii bueno. Eli vain silloin ongelma, ku aukeaa se toinen kurkkupari...

          Comment

          • mika.h
            BTCF Member
            • Mar 2004
            • 799
            • haukipudas

            #6
            se toinen kurkkupari aukeaa vasta ylemmillä kierroksilla kun se toimii oikeen. jos sulla aukeaa kaikki kurkut kaikilla kierroksilla niin sillon joku on ohittanu sen toisiopuolen alipaineella toimivan "kytkimen" (ei mitään hajua mikä on oikeelta nimeltään) ja näinollen siinä on vika.


            Comment

            • mick
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 63
              • Pyhäjärvi

              #7
              Originally posted by bmwmihe
              se toinen kurkkupari aukeaa vasta ylemmillä kierroksilla kun se toimii oikeen. jos sulla aukeaa kaikki kurkut kaikilla kierroksilla niin sillon joku on ohittanu sen toisiopuolen alipaineella toimivan "kytkimen" (ei mitään hajua mikä on oikeelta nimeltään) ja näinollen siinä on vika.
              Asiaahan täytyy tutkia tänään. Mielestäni ne alemmat läpät alkoi aueta, kun kaasupolkimen painoi jonkin verran yli puolenvälin. Taas ne ylemmät läpät taisi olla alipaineohjatut, ja ne aukes vasta suuremmilla kierroksilla...

              /edit
              Eli siis siinä on kahdet läpät per kurkku. Ensimmäiselle parille löytyy kaasuläppien lisäksi ryyppyläppä. Mitenkähän sen kuuluisi olla kytketty?
              Vaijeri puuttui, ja läpät läpsy miten sattuu itsekseen. Poistin läpät, oli kiinni parilla pienellä ruuvilla. Käynti parani silloinkin, mutta edelleen se "täyskaasu" ongelma...

              Comment

              • mika.h
                BTCF Member
                • Mar 2004
                • 799
                • haukipudas

                #8
                kyllä ne läpät sillon toimii ihan ok. toi ryyppy on automaattinen..luulen ettei toisiopuolelle tule ainetta ollenkaan,kovemmassa kiihytyksessä hetken pelaa kun ne toisiopuolen sulkuläpät on kiinni mutta kun ne aukeaa niin hyytyy..kaasari tukossa.


                Comment

                • mick
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 63
                  • Pyhäjärvi

                  #9
                  Originally posted by bmwmihe
                  kyllä ne läpät sillon toimii ihan ok. toi ryyppy on automaattinen..luulen ettei toisiopuolelle tule ainetta ollenkaan,kovemmassa kiihytyksessä hetken pelaa kun ne toisiopuolen sulkuläpät on kiinni mutta kun ne aukeaa niin hyytyy..kaasari tukossa.
                  Eli uusiksi meni puhdistus. Raportoin myöhemmin kuinka kävi.

                  Jaa ryyppy automaattinen? Eli minulta puuttuu sieltä muutakin kuin nyt irroittamani läpät... Joku alipaineella toimiva, vai minkälainen juttu tuo on?

                  Asiasta toiseen, mitä ihmeen ainetta pakoputken viimeinen pönttö on?? Sitä kun hitsasi, niin kipinöi ja räiskyi kuin sädetikku :shock:

                  Comment

                  • mika.h
                    BTCF Member
                    • Mar 2004
                    • 799
                    • haukipudas

                    #10
                    en nyt muista et millane se ryyppysysteemi tos oli mut varmaan bimetallijousella toimii.
                    vaimentimesta varmaan hioit päälimmäisen kerroksen pois ennen ku hitsasit ku niis on pinnoite.
                    siittä kaasarista vois kattoo vielä ennen ku purat että tuleeko sinne toisiopuolelle bensaa kun moottoria kierrättää,


                    Comment

                    • npietika
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2004
                      • 33
                      • Pieksänmaa

                      #11
                      Itsellä oli samanlainen bemu ja samalla kaasarilla eli 4A1 Weber.. Siinä oli ihan sama vika ja sain siihen hommattua toisen samanlaisen ja siinäkin oli sama vika.. Tuntuu olevan weberin vakiovika ja en saanut sitä koskaan toimimaan oikein joten vaihdoin ruiskuun ja olen ollut tyytyväinen.. Ei muuta kun tripla Dellortot keulalle ja pyörrettä tankkiin!

                      Comment

                      • mika.h
                        BTCF Member
                        • Mar 2004
                        • 799
                        • haukipudas

                        #12
                        mäki vaihdoin omaani k jetronicin ku kaasari alko saikkaamaan ja siihen loppu kaasari ongelmat


                        Comment

                        • mick
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 63
                          • Pyhäjärvi

                          #13
                          Originally posted by bmwmihe
                          en nyt muista et millane se ryyppysysteemi tos oli mut varmaan bimetallijousella toimii.
                          vaimentimesta varmaan hioit päälimmäisen kerroksen pois ennen ku hitsasit ku niis on pinnoite.
                          siittä kaasarista vois kattoo vielä ennen ku purat että tuleeko sinne toisiopuolelle bensaa kun moottoria kierrättää,
                          Purin ja putsasin kaasarin uudestaan. Siinä ne myöhemmin aukeavat kurkut, niissä on se ylempi läppä ilmavirran mukaan avautuva, ja se alipainesäädin säätää nähtävästi suurinta aukiolokohtaa.
                          Kun luukut aukeaa, avautuu samalla kaksi suutinta.

                          Kokeilin puhaltamalla, avasin luukkua ja ilma meni suuttimien läpi. Huomasin, että sellainen T:n muotoinen osa oli aavistuksen taipunut. Taivutin sen takasin alkuperäiseen asentoon. Nyt suuttimet aukeaa isommalle, mutta eivät kylläkään mene täysin kiinni :roll:

                          Yksi erikoinen huomio oli, että nähtävästi pääsuuttimen roolia esittävä suutin oli pyöritetty täysin kiinni! Ja auto kuitenkin kävi suht hyvin. Testasin avata sitä 2 ja puoli kierrosta, niinkuin noilla suuttimilla yleensä tehdään. Siis sellainen universaali luku :wink:
                          Veto muuttui aavistuksen paremmaksi ja tasaisemmaksi. Ongelma ei poistunut. Jätin suuttimen 1 ja puoli kierrosta auki.

                          Pitänee kai käyttää pakokaasutestissä. Voiko olla, että autoliikkeessä olisivat lyöneet tuon ruuvin kiinni, ja pakoputkeenkin oli viimeiseen pönttöön tehty rälläkällä sentti kertaa 4 senttiä reikä. Olisko meinannu jäädä päästöistä kiinni? :?
                          Olivat käyttäneet nimittäin katsastuksessa, valoista ja muutamasta ruostereijästä jäänyt kiinni. Miten lie käynyt noiden savujen kanssa... Voiko siinä savutuksessa huijata, esim edellä mainitsemillani tavoilla? Vai olisiko joku teiniautoilija tehny sen reiän sinnä änkkäriin saavuttaaksen "hurjan_viritysasteen" (c) (tm) :lol:

                          Comment

                          • mick
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 63
                            • Pyhäjärvi

                            #14
                            Originally posted by bmwmihe
                            mäki vaihdoin omaani k jetronicin ku kaasari alko saikkaamaan ja siihen loppu kaasari ongelmat
                            Oliskos noita ruutasysteemejä myynnissä jollain? Mitä osia tarvitsen?

                            Comment

                            • mika.h
                              BTCF Member
                              • Mar 2004
                              • 799
                              • haukipudas

                              #15
                              ainakin t3:lla luulisin olevan ja se tietää mitä tarvit.


                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎