Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 316 vm-91, ja kolme kysymystä..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • röllykkä
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 131
    • Mäntsälälä

    BMW 316 vm-91, ja kolme kysymystä..

    E- numeroa en vielä ole penkonut selville, auto kun on toista päivää ajossa. Mutta siis vm-91 ja 316 (mittarissa 183tkm)

    Tässä körötellessä pari päivää olen huomannut muutamia asioita, jotka ehkä täällä jo tunnistetaan ja osataan kertoa onko kyseessä vika vai ominaisuus.

    1) Yli 3000rpm kuuluu outo "sirinä" ilmeisesti konehuoneen puolelta, kun kerran yli 3000 varvia. Luulin ensin motarilla ajaessani, että sisätilan puhallin se sirisee, kun kuuluu siitä kojelaudan keskivaiheilta, tai apparin puolelta, mutta nyt olen osannut yhdistää sen kierroslukuun, ja kun yli 3,5krpm:n mennään, se alkaa voimistua "säksätykseksi". Mikä ihmeen sirinä ja säksätys voi olla kyseessä? Venttiilivika?

    2) Kulutusmittari näyttää maksimissaan 5l/100. Mutta useimmiten viisarin neula majailee sielä ihan nollan tuntumassa..?

    3) Tyhjäkäynti tuntuu aavistuksen seilaavan. Valoihin pysähtyessä kierrokset hetken 1000rpm, siten alkaa seilata 800-900rpm. Tuntuu vaan, että vois sammua hetkellä millä hyvänsä, mutta eipä ole sammunut. Normaalia?

    Mitkään lamdavalot yms. ei pala, ei käydessä, eikä virrat päälle kytkettäessä.. En siis tiedä onko siinä edes lamdavaloa.


    Kiitokset jo etukäteen, jos joku osaa jelppiä..
    ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
    F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶
  • MasaTDS
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1606
    • Tampere

    #2
    onko autossa vielä pyöreät etuvalot eli auto on e30 vai uudempi juuri -91 markkinoille tullut e36?

    1.olisko mahdollisesti venttiilikoneisto joka pitää ääntä tai sitten vaan joku muovi tai pelti resonoi sielä konehuoneessa noilla kierroksilla,kannattaa nokkapelti auki kokeilla noilla kierroksilla kuunnella,josko selviäisi.

    2.Jos auto on mahdollisesti vielä e30 korimallia,niin mittariston akut voipi olla lopussa,muistaaksenni vaikutti jotain myös tuohon kulutusmittarin toimintaan.

    3.tyhjäkäyntiin voi olla monta syytä,mutta tyhjäkäyntimoottori yksi mikä voi olla syynä tai sitten kulunut nokka-akseli jota tietysti myös puoltaa se säksätys jos on venttiilikoneistossa vikaa
    E24 635csi
    M-B W140
    Citroen c4 coupe
    H-D sportster chopper

    Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
    Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
    Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
    www.mpanet.fi

    Comment

    • röllykkä
      Bimmer Rookie
      • Feb 2008
      • 131
      • Mäntsälälä

      #3
      Kiitos paljon vinkeistä!

      Originally posted by MasaTDS View Post
      onko autossa vielä pyöreät etuvalot eli auto on e30 vai uudempi juuri -91 markkinoille tullut e36?

      => Auto on uudemmilla, kantikkailla etuvaloilla, eli ilmeisesti sitten E36.

      1.olisko mahdollisesti venttiilikoneisto joka pitää ääntä tai sitten vaan joku muovi tai pelti resonoi sielä konehuoneessa noilla kierroksilla,kannattaa nokkapelti auki kokeilla noilla kierroksilla kuunnella,josko selviäisi.

      => Tuo nokkapelti auki ja kuuntelemaan oli seuraava askel suunnitelmissani. Jotenkin säälittää vaan huudatella vanhusta vapaalla yli 3krpm.. Mutta eipä kai se muuten selviä.

      2.Jos auto on mahdollisesti vielä e30 korimallia,niin mittariston akut voipi olla lopussa,muistaaksenni vaikutti jotain myös tuohon kulutusmittarin toimintaan.

      => On nähtävästi uudempaa mallia, niin ilmeisesti ei ole mittaristossa akkuja..? Koetin auton manuskasta etsiä mittariston akkuja, mutta ei puhuta halaistua sanaa.

      3.tyhjäkäyntiin voi olla monta syytä,mutta tyhjäkäyntimoottori yksi mikä voi olla syynä tai sitten kulunut nokka-akseli jota tietysti myös puoltaa se säksätys jos on venttiilikoneistossa vikaa

      => Nokka- tai venttiilivikaa tuumin myös, toivottavasti ei kuitenkaan.
      Auto kuitenkin käy nätisti noin 5 sekuntia 1000rpm, kun pysähtyy, sitten alkaa vaeltamaan.
      Onko tyhjäkäyntimoottori se pikkuinen sähkömoottori siinä imusarjan liepeillä, mihin menee yksi kumiputki ja josta lähtee yksi kumiputki?
      ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
      F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

      Comment

      • Jylppy--
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2007
        • 476
        • MME/JKL

        #4
        Originally posted by röllykkä View Post
        E- numeroa en vielä ole penkonut selville, auto kun on toista päivää ajossa. Mutta siis vm-91 ja 316 (mittarissa 183tkm)


        3) Tyhjäkäynti tuntuu aavistuksen seilaavan. Valoihin pysähtyessä kierrokset hetken 1000rpm, siten alkaa seilata 800-900rpm. Tuntuu vaan, että vois sammua hetkellä millä hyvänsä, mutta eipä ole sammunut. Normaalia?

        Mitkään lamdavalot yms. ei pala, ei käydessä, eikä virrat päälle kytkettäessä.. En siis tiedä onko siinä edes lamdavaloa.


        Kiitokset jo etukäteen, jos joku osaa jelppiä..
        Mites virranjakajan kansi ja pyöriä onko missä kunnossa?? Ne valot on öljyn vaihtovalot voi nollata kone huoneesta siitä pistokeestä
        e30 318iS"UFE"
        e30 327 TIC "AVO"
        e30 325i "AVO"

        -MME connection-
        -Btcf absolutistit team-

        Comment

        • röllykkä
          Bimmer Rookie
          • Feb 2008
          • 131
          • Mäntsälälä

          #5
          Originally posted by Jylppy-- View Post
          Mites virranjakajan kansi ja pyöriä onko missä kunnossa?? Ne valot on öljyn vaihtovalot voi nollata kone huoneesta siitä pistokeestä
          Täytyy tehdä perusteellinen huolto tuolle vempaimelle, kunhan käyttöauto tulee korjaamolta takaisin.. =)))
          Tsekkailen siihen syssyyn sitten jakajan ja pyörijän.

          Servicevalot ei ihan vielä loimottele punaisella, mutta hyvä tietää, että saa konehuoneesta päivitettyä huollon tehdyksi..

          Kiitos vinkeistä!
          ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
          F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

          Comment

          • MsG
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 420
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by röllykkä View Post
            E- numeroa en vielä ole penkonut selville, auto kun on toista päivää ajossa. Mutta siis vm-91 ja 316 (mittarissa 183tkm)

            Tässä körötellessä pari päivää olen huomannut muutamia asioita, jotka ehkä täällä jo tunnistetaan ja osataan kertoa onko kyseessä vika vai ominaisuus.

            1) Yli 3000rpm kuuluu outo "sirinä" ilmeisesti konehuoneen puolelta, kun kerran yli 3000 varvia. Luulin ensin motarilla ajaessani, että sisätilan puhallin se sirisee, kun kuuluu siitä kojelaudan keskivaiheilta, tai apparin puolelta, mutta nyt olen osannut yhdistää sen kierroslukuun, ja kun yli 3,5krpm:n mennään, se alkaa voimistua "säksätykseksi". Mikä ihmeen sirinä ja säksätys voi olla kyseessä? Venttiilivika?

            2) Kulutusmittari näyttää maksimissaan 5l/100. Mutta useimmiten viisarin neula majailee sielä ihan nollan tuntumassa..?

            3) Tyhjäkäynti tuntuu aavistuksen seilaavan. Valoihin pysähtyessä kierrokset hetken 1000rpm, siten alkaa seilata 800-900rpm. Tuntuu vaan, että vois sammua hetkellä millä hyvänsä, mutta eipä ole sammunut. Normaalia?

            Mitkään lamdavalot yms. ei pala, ei käydessä, eikä virrat päälle kytkettäessä.. En siis tiedä onko siinä edes lamdavaloa.


            Kiitokset jo etukäteen, jos joku osaa jelppiä..

            1. Sirinä pitäisi ensin itse kuulla ennenkuin voi alkaa analysoimaan sen paremmin, mutta konepelti auki ja paikantamaan ääntä. Ja tosiaan tuo mallihan on e36. Ja näiden 316sien käyntiäänihän ei muutenkaan ole mitään korvia hivelevää, vaan enemmänkin jotakin "nakutuksen ja sirinän välillä" ( ei ehkä paras vertaus, mutta kuitenkin) Ostovaiheessa omaa autoa ihmettelin itsekkin, että mikä ääni resonoi jossakin autossa, mutta sehän oli vain yksi suojapelti auton alla (löytyi ABS-antureita mittaillessa).

            2. Asia on selkeä, ainakin kulutusmittarissa on jotain vikaa. Omassa kyllä helposti pomppaa kiihdytyksessä sinne yli mittarin näytön.. ja tyhkäkäynnillä mittari majailee jossain siellä näkymättömissä.

            3. Omassa autossa tyhjäkäynti on kylmällä koneella siinä 1000 paikkeilla ja lämpimänä siinä n.750-850rpm ja joskus hieman hakee siinä sitä sitä kohtaa mihin jäisi eli seilaa, mutta erittäin vähän. Tietysti jos tuossa sinun autossa tyhjäkäynti seilaa pahasti ja auto meinaa sammua, niin kaikki ei ole kohdallaan.

            Nämä vertailukohdat siis omasta autostani, joka ei tietenkään varmasti sekään ole täydellinen
            Vie auto testeriin, sitten ainakin mahdolliset lamba-viat selviävät
            GLK 320CDI 4Matic
            e90
            e46
            e36

            Comment

            • röllykkä
              Bimmer Rookie
              • Feb 2008
              • 131
              • Mäntsälälä

              #7
              Originally posted by MsG View Post
              1. Sirinä pitäisi ensin itse kuulla ennenkuin voi alkaa analysoimaan sen paremmin, mutta konepelti auki ja paikantamaan ääntä. Ja tosiaan tuo mallihan on e36. Ja näiden 316sien käyntiäänihän ei muutenkaan ole mitään korvia hivelevää, vaan enemmänkin jotakin "nakutuksen ja sirinän välillä" ( ei ehkä paras vertaus, mutta kuitenkin) Ostovaiheessa omaa autoa ihmettelin itsekkin, että mikä ääni resonoi jossakin autossa, mutta sehän oli vain yksi suojapelti auton alla (löytyi ABS-antureita mittaillessa).

              2. Asia on selkeä, ainakin kulutusmittarissa on jotain vikaa. Omassa kyllä helposti pomppaa kiihdytyksessä sinne yli mittarin näytön.. ja tyhkäkäynnillä mittari majailee jossain siellä näkymättömissä.

              3. Omassa autossa tyhjäkäynti on kylmällä koneella siinä 1000 paikkeilla ja lämpimänä siinä n.750-850rpm ja joskus hieman hakee siinä sitä sitä kohtaa mihin jäisi eli seilaa, mutta erittäin vähän. Tietysti jos tuossa sinun autossa tyhjäkäynti seilaa pahasti ja auto meinaa sammua, niin kaikki ei ole kohdallaan.

              Nämä vertailukohdat siis omasta autostani, joka ei tietenkään varmasti sekään ole täydellinen
              Vie auto testeriin, sitten ainakin mahdolliset lamba-viat selviävät
              1. Juu, tuo on totta, arpomalla ei onnistu vian paikallistaminen.
              Ajattelin, että onko noissa jokin mahdollinen tyyppivika/ominaisuus tuo ääni, toivoen, että se on joku pelti tms. Kuullostaa vaan pahasti ainakin hyttiin siltä, että ei tule pellistä tai muusta resonoinnista, kun on ihan sidoksissa kierroksiin.

              2. Jos vaan kulutusmittari on sökö, niin saa mun puolesta olla.
              Mittarin käytökseen liittyen epäilin, että onko joku anturi tms. rikki, kun mittari käyttäytyy noin oudosti (Ja sitä myötä ehkä vaikuttaa myös moottorin toimintaan).

              3. Ehkä tuo tyhjäkäynti on sitten ihan normaali minullakin, kun on siellä 800 hujakoilla. Aluksi vaan näyttää 1000rpm, sitten laskee heilumaan sinne 750-850.

              Ehkä olen vaan liian tarkkakorvanen ja näkönen. Pitänee kääntää volumea kovemmalle ajaessa, niin ei ajan patinoinnin äänet kantaudu kuuluville.. :think

              Kiitos taas neuvoista!
              ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
              F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎