Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miten toteuttaisi e30 4x100->5x120?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jazma
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1115
    • Oulu

    Miten toteuttaisi e30 4x100->5x120?

    Harmikseni vanteet mitkä miellyttää silmää eniten ovat väärällä jaolla...Nyt siis 4x100 jako ja rummut takana ja pitäisi olla ilmeisesti 5x120...Mitenkä kannattais toteuttaa muutos ilman adaptereita vanteiden välissä? (Tässä välissä jos löytyy tietoa miten ko. vanteisiin saa sen lapun adapterihyväksynnästä, niin tiedon voi julkistaa.)

    E30.de sivustolla on pari esimerkkiä tästä swapista ..Eri vaihtoehtoja:
    "Halppis" http://www.behindmatrix.com/e30/foto...462/f00462.htm
    E36 osin toteutettunahttp://www.behindmatrix.com/e30/foto...145/f01145.htm
    E30 M3 osinhttp://www.behindmatrix.com/e30/foto...036/f00036.htm

    Kokonaan uusilla e36 osilla näyttäis maksavan ihan liikaa (1632 euroa) ja oletan että e30 m3 maksaa vähintään saman verran....

    Onko kukaan tehny tähän tyyliin eli tuplajako?


    Yksi vaihtoehto mikä tuli mieleen että jos ostais vaikka kolaroidusta ei tietyn mallisesta-e36:sta etu-ja taka-akselit niin saisko niillä mitä aikaan??? Kaikki mahdollinen info on tervetullutta :!: Tavoitehan on tämä...ja katsastuskelpoisuus.
    e30 318i
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 788
    • Suodenniemi

    #2
    Itsellä on sama ongelma. Aina kun löytää jotkut hienot vanteet niin ne on 5x120 jaolla. Tuo projekti kyllä kiinnostaisi.
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • Miika Tissari
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 1802
      • Varkaus

      #3
      Järkevin olisi tehdä 5x120 jako suoraan napoihin, mutta onko navan halkaisia tarpeeksi iso..?
      E28 ///M-tech V8 -83
      E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

      Comment

      • jazma
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1115
        • Oulu

        #4
        Myyntipalstallahan on juttua itte koneistamisesta ja adaptereista..Siinä ois ratkaisu probleemaan,

        Tuo ois mahtihomma kyllä, vielä kun tietäis kuinka nuo sais laillisesti konttorilla läpi...
        Tuo koneistushomma on iso kysymysmerkki kun tosiaan tulee jotku reiät melko lähelle toisiaan(mutu)...Kattoo vaikka tota pajalle.com kuvaa niin itse en ainakaan uskaltais noilla ajella...
        Toinen kai näistä tulee varmaan valittua kun ovat kuitenki huokeampia ratkaisuja kun jarrujen vaihto yms.
        e30 318i

        Comment

        • wj
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 3253
          • Järvenpää

          #5
          Eikös e36:sen tolpat ole samalaiset kun e30? Ainakin yhessä kuvassa etuakselisto näyttäs ihan samalaisesta.

          Tolpat vaihtoon vaan. Ja Samalla tietty e36:sen jarrut.

          Takaakselistosta en kyllä osaa mitään sanoa
          - 2006 Mustang cabriolet
          - Sleekcraft Enforcer 28'

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Mulla ois E30 M3 takajarrut tukivarsineen... noissahan on 5x120 jako... on levyt, satulat, abs anturit (tosin toisella puolen rikkinäinen)... Ylimääräsenä ois nuo...

            Privaa/spostia niin voin järjestää kuvia noista, mutta ei vain kuvien katselijoille!

            Comment

            • LASSI-S
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 4918
              • hattula/hämeenlinna.

              #7
              muistaakseni compaktissa on sama taka-akselisto kuin e30:ssä, en pistä päätäni kuitenkaan pantiksi tuosta mutta näin on muistaakseni
              E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

              Comment

              • jmp2002
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 5727
                • Rovaniemi

                #8
                ne lailliset adabterit ovat näin:

                Adabterin pitää olla saman valmistajan kuin vanteen ja adabterin mukana pitää tulla lappu jossa lukee tarkalleen että se on tarkoitettu kyseiseen autoon mallin ja iän mukaan... eli kun nämä tiedot löytyy lapulla niin pitäisi mennä katsastuksen läpi...
                E30 325i Touring -89
                E30 325i touring -88 m50tbo
                G20 330e M-Sport -20

                Comment

                • Brutal Money Waste
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 86
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Ainahan sitä voi olla "katsastus vanteet" erikseen.
                  -Armotonta ajoa ja huoletona huoltoa-

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #10
                    Originally posted by Brutal Money Waste
                    Ainahan sitä voi olla "katsastus vanteet" erikseen.
                    Ainahan sitä voi ajaa "tarkoittamattoman" kalliin kolarin...

                    Comment

                    • MikkoV
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2003
                      • 631
                      • Sastamala

                      #11
                      Adapterien kanssa joskus itse pelasin ja ei mitään ongelmia.

                      Sunilan sorvaamo Tampereella tekee ainakin noita ja kohtuu edullisesti. Luokkakaveri tekussa (Lapualta?) teki myös levityspaloja ja kehui ettei keston kanssa ole ollut ongelmia edes SuperSaloon ratalaitteessa mihin oli tuollaiset tehnyt ja 60mm levittävät, riippuu vähän vanteen tyypsitä mutta jos vähääkään umpinaiset ja levityspalan halk sama kuin vanteen sieltä sisältä niin saa oll aaika fakiiri että sen huomaa, oli sitten leimamies tai vakuutustarkastaja

                      Mites muuten, mulla oli ainakin E30 M3:sessa orggisvanteiden kanssa alumiiniset levityspalat tai näin ainakin muistelen, tosta on tosin jonkinverran aikaa...
                      E70 3.0SD -08
                      .................................................. ................................
                      Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70

                      Comment

                      • jazma
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1115
                        • Oulu

                        #12
                        Tosiaan tarkoitus olis hoitaa kerralla kuntoon, ettei aina tartte jännittää tuleeko virkavalta ihmettelemään valsseja..Ja varsinki jos tulee niin asiat on sitte ok niiden osalta.

                        Mitkähän vanteet sitten on näitä spaceri/adapterikelpuutettuja? Tietoa ei paljoa löydy...
                        e30 318i

                        Comment

                        • Sami
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 1332
                          • Kajaani

                          #13
                          Eteen e36 etutolpat ja navat...pientä säätöö joutuu tekemään....Taakse m3 e30 navat jotka maksaa muistaakseni noin 100 euroa kappale...

                          Laakerit ja vetarithan käy 325:sta kun ovat samat....

                          Comment

                          • mortimer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 1079
                            • Satulinna kaukomaan

                            #14
                            Originally posted by Sami
                            Taakse m3 e30 navat jotka maksaa muistaakseni noin 100 euroa kappale...

                            Laakerit ja vetarithan käy 325:sta kun ovat samat....
                            takatukivarret samanlaiset, kässärivehkeet sopivat m3 <-> 325. jarrukilvet eri ja taitaapi joutua muutenkin takajarruja rakentelemaan...


                            btw Henski, joko tällä kertaa raaskit myydä nuo M3 takajarrut... :wink:
                            nuohan on keräilytavaraa, jos kuitenkin joskus tarvitset itse...

                            i3S -20
                            E30M3 slotcar 1:32
                            XKE FHC 1971
                            Mgb Gt -66
                            T6 -19
                            E91 -08

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              #15
                              Originally posted by mortimer
                              Originally posted by Sami
                              Taakse m3 e30 navat jotka maksaa muistaakseni noin 100 euroa kappale...

                              Laakerit ja vetarithan käy 325:sta kun ovat samat....
                              takatukivarret samanlaiset, kässärivehkeet sopivat m3 <-> 325. jarrukilvet eri ja taitaapi joutua muutenkin takajarruja rakentelemaan...


                              btw Henski, joko tällä kertaa raaskit myydä nuo M3 takajarrut... :wink:
                              nuohan on keräilytavaraa, jos kuitenkin joskus tarvitset itse...
                              Kyllä suunnitelma ois ne myydä... :P tuossa taannoin viestejä poistellessani huomasinkin että olit sillon kiinnostunut niistä kun kauan sitten kauppasin.... mikäli nuo vielä kiinnostaa niin privaa ni katsotaan...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎