Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 jäähdytysjärjestelmän ilmaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1638

    E30 jäähdytysjärjestelmän ilmaus?

    Tarkoitus olisi vaihtaa jäähdytysnesteet ja lisätä Water Wetterin uuden veden sekaan. Pitääkö järjestelmä huuhtoa vai riittääkö, että ottaa alavesiletkun irti ja tyhjentää sitä kautta kerran. Uudet nesteet tilalle ja kone käyntiin. Lämppäri täysille ja ilmausruuvi auki. Lisäilee nestettä kunnes kuplinta loppuu ilmausreijän kautta?
  • leijo
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 54

    #2
    noin se menee paperilla, mut searchilla löydä Hemin verrattoman ohjeen...

    Comment

    • M40 Power
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 584
      • Turun seutu

      #3
      Originally posted by leijo View Post
      noin se menee paperilla, mut searchilla löydä Hemin verrattoman ohjeen...
      Ja tää Hemin "E36 Ilmaus" toimii ihan samalla tavalla E30:ssä nim. kokemusta ON! Suosittelen!
      EX: E30, E34, E36, E36 compact

      Nyk. -99 320D

      Comment

      • juustomummo
        Bimmer Fanatic
        • May 2008
        • 548
        • suomi

        #4
        Missä tuo ilmausruuvi löytyy?

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16465
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by juustomummo View Post
          Missä tuo ilmausruuvi löytyy?
          Mikä kone ?

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            Mikä kone ?
            Loistavalla logiikalla vastaten, mummolla on m10 ja siinä ei ole ilmausproppua.

            Täytä järjestelmä, käytä lämpimäksi, täytä uudelleen jos tarvis, jos lämppäri puhaltaa kuumaa niin käy ajele ja tarkista nesteen määrä muutaman reissun jälkeen.

            M10 malleissa ei ole paisaria ja ne ilmaantuvat lähes itsestään.

            Jos tulee joku ylipääsemätön tasku, niin mittarin anturin reiästä voi ilmata.

            Ja muuten M10 ihmisille hoksaamisen arvoinen juttu, joskus rikkinäinen korkki aiheuttaa nestehävikkiä, omani tuomitsin ja pahvivikaiseksi, mutta myöhemmin havaittiin, että kuumana paikoillaan seistessä työntää juuri havaittavan höyryn korkin välistä.
            Olli.

            Comment

            • mattijus
              Bimmer Rookie
              • Jun 2003
              • 70

              #7
              Varovainen arvio, että MarttiKK:lla on E30 318iS;

              Lohkon kupeessa on tyhjennysproppu pakosarjan puolella, syylärissä on tyhjennyshana vasemmalla alhaalla (Eli letkuja ei tarvitse irroittaa). Näistä saa melkolailla kaiken nesteen pihalle, Pepsipullolla saa ilmattua helposti kuten aikaisemmin on jo ehdotettu. Huuhtelu ei varmastikaan ole pahasta.

              Omalla kohdallani tuo M42 ei ole ollut vaikea ilmattava, onko tuo sitten ylivertaista insinööritaitoa saksalaisilta vai sopiva kuun asento?

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16465
                • Asikkala

                #8
                Ja m10 ei jää ilmaa termarin alapuolelle syylärin letkuun kun kaataa nestettä kunnes alaletku on täynnä ja sitten liittää termarin siihen.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16465
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by mattijus View Post
                  Varovainen arvio, että MarttiKK:lla on E30 318iS;

                  Lohkon kupeessa on tyhjennysproppu pakosarjan puolella, syylärissä on tyhjennyshana vasemmalla alhaalla (Eli letkuja ei tarvitse irroittaa). Näistä saa melkolailla kaiken nesteen pihalle, Pepsipullolla saa ilmattua helposti kuten aikaisemmin on jo ehdotettu. Huuhtelu ei varmastikaan ole pahasta.

                  Omalla kohdallani tuo M42 ei ole ollut vaikea ilmattava, onko tuo sitten ylivertaista insinööritaitoa saksalaisilta vai sopiva kuun asento?
                  M42 on helppo ilmattava.

                  Comment

                  • MarttiKK
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 1638

                    #10
                    Vanha topic, mutta tuo Hemin pepsipullo toimii. Kaverin IS:ssä se edellytti Pulloteknikkaa, että saatiin ilmakupla pois. Tuppasi nousemaan lämmöt, mutta eipä nouse enää.

                    Comment

                    • juustomummo
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 548
                      • suomi

                      #11
                      Eillikäs tapahtuuko tämä näin?

                      Vanhat jäähytysnesteet pois?
                      Uudet sisälle? "Millä tavalla? puolentoistalitran pullon pää syylärin reijästä sisälle?"
                      mitä sitten?

                      autona siis e30 316 vm 88 m10. jos joku viittis tehä tarkat ohjeet mulle nii oisin kiitollinen.

                      Ja kuumaa ilmaa ei oikein tule kapiiniin ja moottorinlämpötila nousee radikaalisisti välillä.

                      Comment

                      • Golde
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2006
                        • 149
                        • nilsiä

                        #12
                        kuhan vaan laitat ne nesteet sisälle (ihan sama miten) ja laita vaikka lämmitys laite tyäsille kuumaa puhaltamaan ja syylärin korkki auki, jos ei herkee kupliminen/tekee painetta nii luultavasti kannentiiviste menny, sama juttu se joka kulkuneuvossa... kuin autossa
                        E39 530d, E39 540ia.

                        Comment

                        • visa e36
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 753
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by juustomummo View Post
                          Eillikäs tapahtuuko tämä näin?

                          Vanhat jäähytysnesteet pois?
                          Uudet sisälle? "Millä tavalla? puolentoistalitran pullon pää syylärin reijästä sisälle?"
                          mitä sitten?

                          autona siis e30 316 vm 88 m10. jos joku viittis tehä tarkat ohjeet mulle nii oisin kiitollinen.

                          Ja kuumaa ilmaa ei oikein tule kapiiniin ja moottorinlämpötila nousee radikaalisisti välillä.
                          -Ilmaamisen voit aloittaa vanhojen nesteiden jälkeen laittamalla sen 1,5 l limupullon siihen paisarin/ syylärin nesteiden täyttö-aukkoon(en tiedä onko tässä erillinen paisari), kaadat nestettä reilusti, niin että sitä on n.puoliväliin limupulloa.
                          - Puristele ylä ja alavesiletkua ja lisää nestettä mikäli vähentyy.
                          - Sitten voit laittaa auton tulille ja lämppärin täysille(tietysti on hyvä jos saat auton keulaa nostettua ylös n.10-20cm, mutta onnistuu ilmankin).
                          - Anna hieman kierroksia koneelle ja katsele lämpöjä, ettei pääse punaiselle.
                          - Tunnustele milloin alkaa tulla kuumaa ilmaa suulakkeista( jos välillä tulee kylmää/viileätä on silloin vielä ilmaa järjestelmässä).
                          -Katso ettei nesteet pääse loppumaan paisarista ja kun kupliminen on loppunut homma on valmis.
                          - Jos tuntuu vielä pidemmän yrityksen jälkeen, että kupliminen jatkuu on todennäköisesti kansipahvi mennyt (yleensä haisee pakokaasulle, taikka pakoputkesta tulee pakkasnesteen hajuista pakokaasua).
                          - Katso vielä seuraavana päivänä nesteiden taso, koska saattaa vielä jäädä pieniä ilmataskuja järjestelmään ilmauksen jälkeenkin mitkä ovat sitten poistuneet yön aikana. (ÄLÄ LAITA PAISARIA TÄYTEEN VAAN SILLE OSOITUTETULLE TASOLLE MOOTTORI KYLMÄNÄ) Toki jos sattuu menemään yli niin nesteet poistuvat ylivuotoletkun kautta.

                          JOS JOKU HALUAA TÄYDENTÄÄ TÄHÄN JOTAIN MITÄ OLEN MAHDOLLISESTI UNOHTANUT TÄSSÄ N.1,5 PROMILLEN HUMALASSA, NIIN KORJATKAA IHMEESSÄ.
                          Nykyiset
                          -63 Pontiac Catalina convertible
                          -05 E53 X5 3.0d

                          Comment

                          • juustomummo
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 548
                            • suomi

                            #14
                            No on jätkällä kyllä autohommat hallussa oli olotila sitten mikä vaan

                            Comment

                            • Janne'88
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2008
                              • 73
                              • Ypäjä City ;)

                              #15
                              Joo eli mottina olis m20b20 kone, ilmeisesti erillisellä paisarilla ( en tiedä näistä juuri mitään ) kun en syyläristä mitään korkkia tjsp löytänyt ja siinä pissapojan nestesäiliön vieressä on se nestesäiliö johon lisätään jäähdytin nesteet ( juuri tämäkö on se paisari ? ).
                              Noh ongelma on se että eilen illalla auto oli parkissa ja alkoi sylkeä nesteitä pihalle kun kävi jonkin aikaa paikallaan n.30 km ajon jälkeen.
                              En ollut tajunnut ilmata jäähd.järjestelmää startin vaihdon jälkeen, jota operoidessani jouduin irroittamaan muutaman vesiletkun ja vettä pääsi pois. Nyt laitoin lisää vettä täyttösäiliöön ja aloin puristelemaan syylärin letkuista, kuplia tulee, pulppauksia kuuluu ja tuntuu että nestettä isoihin letkuihin kertyisi mutta nesteen pinta ei alene säiliössä ?? :/
                              Säiliöstä kun lähtee pieni letku syyläriin ja sitten on toinen paikka letkulle täyttöaukon vieressä, tähän ei mene letkua mutta siitä tulee nestettä ulos, ylivuotoletkun paikka ?
                              Muutaman kerran käytin pienen hetken autoa tyhjäkäynnillä. Mikä mahtoi mennä vikaan?
                              Sekavasti kiireessä kirjoitettu mutta toivottavasti joku saisi jonkinsortin käsityksen ongelmastani, kiitos.
                              http://kuvablogi.com/blog/20499/1/

                              http://s1.fi.bitefight.org/c.php?uid=54056

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎