Löytyy siis tallista E30 320i, jossa KKK:n hyrskytin, välijäähdytin ja muut hilppeet. Auto on vuonna 2004 rakennettu ihan pajalla ja ei kai ole mitään kummempia ongelmia ollut.
Tuntuu kuitenkin että auto kävisi hieman rikkaalla, kulutus on 110km/h matka-ajossakin noin 15l/100km ja vähän joskus röpeltää turbon vetoalueella. Röpeltää kuitenkin vain jos lähtee neloselta tai vitoselta vedättämään alakierroksilta tehoalueelle eli kun on lämä tiskissa ilman ahtopaineita. Huomaa myös, että tyhjäkäynniltä kun nyppäilee kaasua vähän niin ei ihan välittömästi vastaa, vaan aivan minimaalinen tukehtumisyritys löytyy. Myös Auto gaugen seosmittari on koko ajan "rich"-alueella (paitsi moottorijarrutuksessa), mutta siihen en nyt uskalla kovin luottaa. Kuitenkin se "optimal" tuntuisi paljon kivemmalta. Autoon on edellisen omistajan mukaan laitettu kaksi 600cc lisäsuutinta, jotka ovat suoraan yhteydessä imusarjaan.
Pyytäisinkin siis neuvoa, miten saisin kulutusta helpoiten vähän pienennettyä normaaliajossa. Uskaltaiskohan tuota ottaa toisen lisäsuuttimen pois käytöstä, kun tuntuu niin hyvin silloin pelaavan ja vetävän kohtalaisen puhtaasti pienen testilenkin perusteella. Seosmittarikin näyttää tällöin "normaalia". Vai olisiko mahdollista saada jotenkin suurempi bensansyöttö käyttöön vain ahtimen vetoalueella, jolloin alakierroksilla olisi normaalihko, matka-ajoonkin miltei sopiva kulutus? Ois kiva jos ees kymmenen litran lähelle pääsis.
Anteeksi jos kyselen tyhmiä, mutta kun ei kokemusta vielä kamalasti turbovehkeistä ole niin vinkkiä kaipais.
Tuntuu kuitenkin että auto kävisi hieman rikkaalla, kulutus on 110km/h matka-ajossakin noin 15l/100km ja vähän joskus röpeltää turbon vetoalueella. Röpeltää kuitenkin vain jos lähtee neloselta tai vitoselta vedättämään alakierroksilta tehoalueelle eli kun on lämä tiskissa ilman ahtopaineita. Huomaa myös, että tyhjäkäynniltä kun nyppäilee kaasua vähän niin ei ihan välittömästi vastaa, vaan aivan minimaalinen tukehtumisyritys löytyy. Myös Auto gaugen seosmittari on koko ajan "rich"-alueella (paitsi moottorijarrutuksessa), mutta siihen en nyt uskalla kovin luottaa. Kuitenkin se "optimal" tuntuisi paljon kivemmalta. Autoon on edellisen omistajan mukaan laitettu kaksi 600cc lisäsuutinta, jotka ovat suoraan yhteydessä imusarjaan.
Pyytäisinkin siis neuvoa, miten saisin kulutusta helpoiten vähän pienennettyä normaaliajossa. Uskaltaiskohan tuota ottaa toisen lisäsuuttimen pois käytöstä, kun tuntuu niin hyvin silloin pelaavan ja vetävän kohtalaisen puhtaasti pienen testilenkin perusteella. Seosmittarikin näyttää tällöin "normaalia". Vai olisiko mahdollista saada jotenkin suurempi bensansyöttö käyttöön vain ahtimen vetoalueella, jolloin alakierroksilla olisi normaalihko, matka-ajoonkin miltei sopiva kulutus? Ois kiva jos ees kymmenen litran lähelle pääsis.
Anteeksi jos kyselen tyhmiä, mutta kun ei kokemusta vielä kamalasti turbovehkeistä ole niin vinkkiä kaipais.
Comment