Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ahdetun E30:n seokset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Valtsude
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2007
    • 739
    • Jyväskylä

    Ahdetun E30:n seokset

    Löytyy siis tallista E30 320i, jossa KKK:n hyrskytin, välijäähdytin ja muut hilppeet. Auto on vuonna 2004 rakennettu ihan pajalla ja ei kai ole mitään kummempia ongelmia ollut.

    Tuntuu kuitenkin että auto kävisi hieman rikkaalla, kulutus on 110km/h matka-ajossakin noin 15l/100km ja vähän joskus röpeltää turbon vetoalueella. Röpeltää kuitenkin vain jos lähtee neloselta tai vitoselta vedättämään alakierroksilta tehoalueelle eli kun on lämä tiskissa ilman ahtopaineita. Huomaa myös, että tyhjäkäynniltä kun nyppäilee kaasua vähän niin ei ihan välittömästi vastaa, vaan aivan minimaalinen tukehtumisyritys löytyy. Myös Auto gaugen seosmittari on koko ajan "rich"-alueella (paitsi moottorijarrutuksessa), mutta siihen en nyt uskalla kovin luottaa. Kuitenkin se "optimal" tuntuisi paljon kivemmalta. Autoon on edellisen omistajan mukaan laitettu kaksi 600cc lisäsuutinta, jotka ovat suoraan yhteydessä imusarjaan.

    Pyytäisinkin siis neuvoa, miten saisin kulutusta helpoiten vähän pienennettyä normaaliajossa. Uskaltaiskohan tuota ottaa toisen lisäsuuttimen pois käytöstä, kun tuntuu niin hyvin silloin pelaavan ja vetävän kohtalaisen puhtaasti pienen testilenkin perusteella. Seosmittarikin näyttää tällöin "normaalia". Vai olisiko mahdollista saada jotenkin suurempi bensansyöttö käyttöön vain ahtimen vetoalueella, jolloin alakierroksilla olisi normaalihko, matka-ajoonkin miltei sopiva kulutus? Ois kiva jos ees kymmenen litran lähelle pääsis.

    Anteeksi jos kyselen tyhmiä, mutta kun ei kokemusta vielä kamalasti turbovehkeistä ole niin vinkkiä kaipais.
    Last edited by Valtsude; 05-04-2008, 22:17.
    E34
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3452
    • Janakkala

    #2
    Minkäslaisella järjestelmällä moottorinohjaus hoituu??? vakio ruutta, vai joku muu? -Mikä?
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • goldenm
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 544

      #3
      Nuo lisärikastuspiirit aiheuttavat monesti kuvaamasi kaltaisia ongelmia.. Ilmeisesti motronicilla?
      Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

      Comment

      • Valtsude
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2007
        • 739
        • Jyväskylä

        #4
        Motronicci on juu. Auto myös nykii kun koittaa ajaa pienillä (<1700rpm) kierroksilla.
        E34

        Comment

        • goldenm
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 544

          #5
          Tuossa tulee ongelmaksi seosten saaminen optimaaliseksi koko kierrosalueella. Alkuun käy laihalla, sitten kun lisärikastuspiiri tulee mukaan
          niin moottori saa kakkua niin, että tarkenee.. Tietty rikas seos jäähdyttää, mutta haittatekijöitä taitaa olla enemmissä määrin.
          Tuohon olisi paras ratkaisu rakentaa uusi moottorin ohjaus..
          Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

          Comment

          • Patriot
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 274

            #6
            Hanki laajakaistainen seosmittari, jotta saat oikeita lukuarvoja mitattua moottorin seoksista. Tuo Autogaugen mittari on käsittääkseni kapeakaistainen.
            Ongelma ei ilmeisesti ole, ettet pystyisi säätämään, vaan se kuinka paljon säädät esim. lisärikastusta ja pääecua.
            Last edited by Patriot; 06-04-2008, 10:30.
            E39 540iA M62TUB44

            Comment

            • Valtsude
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2007
              • 739
              • Jyväskylä

              #7
              Mjoo. Kaippa se on Megasquirtti hommattava.
              E34

              Comment

              • Tomppa80
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 2088
                • Raahe

                #8
                Originally posted by Lurjus View Post
                Mjoo. Kaippa se on Megasquirtti hommattava.
                Sanoit aikaisemmin että ei ole kokemusta turbo vehkeistä, joten tuo megaruuta on aika monimutkainen homma... Vaatii kuulemma perehtymistä aiheeseen paljon.
                Last edited by Tomppa80; 07-04-2008, 20:47.
                Mercedes Benz E -07
                BMW 523i -96
                Volvo v70t5 -99
                Harley Davidson Electra Glide -00
                Solifer SM -75

                Comment

                • Valtsude
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2007
                  • 739
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Onhan se, onneksi nyt löytyy kuitenkin apua lähipiiristä.
                  E34

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎